Р Е Ш Е Н И Е
Номер ........ 28.04.2021
г. Град Казанлък
В ИМЕТО НА НАРОДА
Казанлъшки районен съд V-ти
наказателен състав
В публично
заседание в следния състав:
Председател: Деян ИЛИЕВ
Секретар: Радиана Грозева
като разгледа докладваното от съдия-докладчика
Деян Илиев
АН дело № 44 по описа за 2021 година за да се произнесе
съобрази:
Обжалвано е Наказателно
постановление № 20-0284-0002870 от
04.01.2021 г. на РУМВР Казанлък. Жалбоподателят Г.С.Б., недоволен от наложеното му наказание, моли съда да го отмени. Оспорва
извършеното нарушение и излага оплаквания за допуснати нарушения на процесуалните
правила.
В с.з. редовно призован, не се явява, но жалбата му се
поддържа от адв. П., която моли съда да отмени НП поради недоказаност на
нарушението.
Въззиваемата страна,
редовно призована в с.з. не изпраща
представител, но в писмено становище се излагат доводи за неоснователност на
жалбата и се претендира юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като извърши
цялостна проверка на констативния акт (АУАН) и Наказателното постановление
(НП), взе предвид становищата на страните, и прецени заедно и поотделно
събраните по делото доказателства, приема за установено следното:
Административнонаказващият
орган (АНО) е приел за установено, че на 19.12.20
г. в 17.20 часа на асфалтов път без номер, южно от ПП I-5 в землището на гр. Ш. на паркинга на могила "О.",
жалбоподателят е управлявал л.а. "БМВ 318" с рег. № ****собственост
на св. Й.А.Ч. като водачът използвал пътя за обществено ползване за други цели
освен неговото предназначение за превоз и товари, като извършвал резки маневри,
преднамерено извъждал МПС-во извън контрол чрез презавиване до загуба на
сцепление на задните гуми (дрифт), като не носил СУМПС и контролен талон и с
което виновно е нарушил чл. чл. 104б, т. 2; 100, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗДвП.
Описаната фактическа
обстановка се установява от АУАН № 329733 от
19.12.2020 г., две докладни записки, ЗППАМ и показанията на свидетелите Д.Н.Г.П.
и П.ф., които отчасти кореспондират на показанията на св. Й.Ч..
В с.з. адв. П. възразява, че жалбоподателят е управлявал автомобила на
св. Й.Ч., забелязан от полицейските служители в положение на дрифт.
Съдът не приема това възражение.
От показанията на св. Ч. се установява, че той, жалбоподателят и др.
лица са били на паркинга на могилата "О.". Към момента на идването на
полицейските служители жалбоподателят е управлявал автомобила му, но не е
извършвал дрифт. Другите автомобили извършвали дрифт - правили облаци и слънце,
др. момчета с "БМВ" носили резервни гуми за да ги сменят, когато се
износят.
По смисъла на тези показания жалбоподателят е управлявал МПС-во, но не
го е поставял в дрифт.
Съдът не дава вяра на тези показания.
От показанията на св. Н., който е съставил акта, но не е очевидец на
деянието, се установява, че по асфалтовото покритие имало пресни следи от
дрифт, колегите му са видели жалбоподателят да извършва дрифт и не е имало спор
кой е извършил дрифта и, че св. Н. е видял същият да излиза от мястото на
шофьора.
От показанията на св. П. се установява, че по повод проверка на др.
сигнал първо чули с колегата си шум, после поради облака дим видели автомобил в
състояние на дрифт, отишли на място и видели автомобил "БМВ" да прави
окръжности, установили жалбоподателя като водач на МПС-во. Имало резервни гуми
за смяна.
От показанията на свн. Ф. се установява, че по повод сигнал за разбита
вила в близост до гр. Ш. се чувало свистене на гуми от дрифтинг и се виждало в
далечината пушек като това продължило около 30 минути. Полицейските служители
се насочили към мястото и в близост до могилата "О." установили
"БМВ", което се въртяло в кръг и при подаден светлинен и звуков сигнал
водачът спрял и установили самоличността му.
Следователно съдът приема, че жалбоподателят е извършвал дрифт на
паркинга на могилата "О." в землището на гр. Ш..
Съдът отбелязва, че в ЗДвП няма легална дефиниция за дрифт.
В обществените представи под понятието "дрифт" се разбира всяко
умишлено презавиване на колелата на МПС-во чрез повишаване на оборотите на
двигателя на ниска предавка на скоростната кутия, най-често на л.а. или
мотоциклет, с продължителен характер, независимо дали в прав участък или в
завой, водещо до загуба на сцепление с пътната настилка, като не е задължително
да бъде изгубен контрол върху движението на превозното средство или това
поведение само по себе си да създава опасно поведение. Такова поведение в
обществото се свърза със създаването на непоносим шум, стрес за гражданите
множество черни следи по пътя.
Според §6, т. 1 от ДР на ЗДвП път е е всяка земна площ или съоръжение,
предназначени или обикновено използвани за движение на пътни превозни средства
или на пешеходци. Към пътищата се приравняват и улиците.
В ЗДвП няма легална дефиниция за паркинг, но той представлява място за
установяване на МРС-во в покой, като обикновено той е част от улица или
по-голяма земна площ. По тези критерии паргинга е също път, достъпа до местата
за установяване на двежинието на автомобила също се осъществява по път. Това се
потвърждава и от показанията на св. П., според които пътят е бил асфалтиран и
разчертан с паркоместа.
Очевидно е, че описаното поведение на жалбоподателя е преднамерено -
избрано е било спокойно място за извършване на дрифт, той и участващите др.
лица преднамерено са носили и резервни гуми, които да бъдат сменени заради
ускореното износване от триенето. Това поведение цели забавление и повишаване
на адреналина у дрифтиращите и наблюдаващите, и като цяло е акт на демонстрация
на възможностите на водача и автомобила, жаргонно представлява преднамерено движение
с "мръсна" газ, от което следва, че пътят не е бил използван за
придвижване на пътници и товари, а именно за описаните цели, което напълно
описва нарушението, прието в НП - чл. 104б, т. 2 от ЗДвП.
С Решение от 16.10.2020 г. на АС Стара Загора по КАНД № 226/20 г. е
бил разгледан подобен случай, като съдът е направил извод, че демонстративното
управление, каквото е и това на жалбоподателя в настоящия случай, e в
противоречие с нормата на чл. 104б, т. 2 от ЗДвП и потвърдил решението на
първоинстанционния съд.
За извършеното нарушение АНО е наложил наказание глоба в размер на
3000 лв. и лишаване от право до управлява МПС-во за срок от 12 месеца по
съответната абсолютна санкционна норма на чл. 175а, ал. 1, пр. III от ЗДвП.
Правилно АНО е приел, че са били извършени нарушения на чл. 100, ал.
1, т. 1 и т. 2 от ЗДвП, за което правилно са били приложени санкционните норми
на чл. 183, ал. 1, т. 1, пр. 1-3 от ЗДвП.
При извършената служебна проверка не се установяват допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила при издаване на НП и съставяне на
АУАН, което дава основание на съда да потвърди НП като законосъобразно и
обосновано.
Потвърждаването на НП прави основателно искането на въззиваемата
страна за присъждане на разноски съгласно правилата на чл. 63, ал. 3 и ал. 5 от ЗАНН.
В случая следва да се присъди минимално предвиденото в чл. 24 от
Наредбата за заплащане на правната помощ възнаграждение в размер на 80 лв.
съгласно препращащата норма на чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.
Водим от горните мотиви
съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-0284-0002870 от 04.01.21 г. г. на РУМВР Казанлък, с което на жалбоподателя Г.С.Б. ЕГН **********
са били наложени административни наказания ГЛОБИ от по 10, 10 и 3000 лв. и
ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС-во за срок от 12 месеца.
ОСЪЖДА жалбоподателя ДА
ЗАПЛАТИ по сметка на ОДМВР Стара Загора, ЕИК ********** - BG30UNCR76303100115626 сумата от 80 лв.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред Административен съд
гр. Стара Загора.
Районен
съдия,