Решение по дело №2774/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 78
Дата: 11 януари 2019 г. (в сила от 7 януари 2020 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20187180702774
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

       78

 

гр. Пловдив, 11 януари 2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Административен съд – Пловдив, Първо отделение, ХVІІІ състав, в открито съдебно заседание на трети декември две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

        с участието на секретаря Т.К., като разгледа докладваното от съдия Й.Русев адм. дело2774 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

        Производството е по реда на Дял Трети,  Глава Десета, Раздел Първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.210, ал.3 и чл.215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ .

        Образувано е по жалба на С.В.С., ЕГН ********** ***, чрез адв. Ст.И., срещу решение по Протокол № 1 от 04.04.2018г. на комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ, назначена от Кмета на Община Садово, с което е определена пазарна цена на обезщетенията във връзка с възникнали ограничителни вещни права на обект „Нова ВЛ 400kV п/ст „Пловдив“-п/ст „Марица-изток“-п/ст „Бургас“ в ПИ с идентификатор ***, ЕКАТТЕ ***, ***, целият с площ от 7,405 дка, вид собственост- частна, категория- 4, площ на сервитутното право- 1,031 дка, определено парично обезщетение за учреденото безсрочно сервитутно право- 717 лв. В жалбата се твърди, че при определяне на обезщетението са допуснати съществено нарушение на административнопроизводствените правила, нарушение на материално -правните разпоредби и същото не съответства на целта на закона. Твърди се, че собственикът на имота е починал, а уведомление е изпращано до него. Излагат се аргументи, че определеното обезщетение не е изготвено от правоспособен оценител и не е съобразено с изискванията на чл. 65, ал.1 от Закона за енергетиката/ЗЕ/ и същото е прекомерно занижено. С оглед на изложеното се иска съдът да отмени решението на комисията и да постанови решение, с което да измени оценката в съответствие с пазарните цени на земеделските земи и с действителната площ от имота, попадаща в зоната на сервитута. Направено е и искане за извършване на съдебно-техническа експертиза, което в съдебно заседание е оттеглено. В съдебно заседание, жалбата се поддържа адвокат Ст.И.-пълномощник. Излага аргументи и в депозирана по делото писмена защита. С оглед на това се иска отмяна на оспорения акт и присъждане на направените по делото разноски.

        Ответникът по жалбата – Община Садово, редовно призован, не се явява, съответно не взема становище по депозираната жалба.  

        От заинтересованите страни, редовно призовани, становище взема само „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД, с което намира жалбата за неоснователна.  

        Административен съд-Пловдив, в настоящия състав, като  взе предвид представените по делото доказателства, обсъди направените в жалбата оплаквания и извърши цялостна проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, намира за установено следното: 

Жалбата е подадена от лице, притежаващо правен интерес от оспорването предвид факта, че се засягат негови права и законни интереси като собственик на процесния имот, върху който се учредява сервитут, в законоустановения срок и се явява допустима, разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения. 

Предмет на оспорване е решение по  протокол № 1 от 04.04.2018 год. на комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ, назначена със заповед № 80/19.03.2018г. на Кмета на  Община Садово във връзка със заявление/писмо № 09-00-75/13.02.2018г.  от изпълнителния директор на „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД за учредяване на ограничени вещни права на обект „Нова ВЛ 400kV п/ст „Пловдив“-п/ст „Марица-изток“-п/ст „Бургас“ за право на преминаване през ПИ с идентификатор ***, ЕКАТТЕ ***, ***, целият с площ от 7,405 дка, вид собственост- частна, категория- 4. Площта на сервитутното право е определена на 1,031 дка, а паричното обезщетение за учреденото безсрочно сервитутно право- 717 лв.

При така направените фактически констатации, съдът достигна до следните правни изводи: 

Съдът намира релевираното оплакване за нарушена процедура при определяне на кръга от правоимащи за неоснователно. Видно от събраните по делото доказателства, за да определи кръгът на правоимащите, административният орган се е позовал на официални документи - удостоверение за наследници № 18-00-999/24.04.2018г., издадени от компетентен орган и при правилно приложение на закона. Според чл. 24, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация общинската администрация издава удостоверения въз основа на регистъра на населението, като съгласно ал. 2 редът за издаване и образците на удостоверенията по ал. 1 се утвърждават с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството съвместно с министъра на правосъдието. Съгласно чл. 9 от Наредба № РД-02-20-6/24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението (издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието), удостоверението се издава по специален образец, като в настоящия случай това изискване е спазено. Съгласно чл. 11, ал. 5 от посочената наредба, удостоверението по чл. 9 длъжностното лице вписва всички живи и починали наследници, определени съгласно Закона за наследството. Нормата на чл. 12, ал. 1 изисква в удостоверението наследниците да се вписват с пореден номер, като се посочва връзката им с наследодателя (съпруг или родство). В случай, че някой от наследниците е починал, неговите наследници се вписват с подномер, а в колона "Съпруг/родство" се вписва съпруг/а или родствената връзка между починалия наследник и неговите наследници. Според ал. 2 в удостоверението се попълват всички данни за наследодателя и наследниците, включени в образеца, а дата на раждане на наследник се вписва само когато същият няма ЕГН. Посоченото удостоверение е взето предвид от администрацията при изпращане на уведомителните писма до правоимащите. Писмата са с дата от 10.08.2018г. и са подписани от зам.кмет на община-Садово, за което по делото е приета заповед № 287/03.08.2018г. на кмета на общината, с която определя П.Г.Г.за свой заместник през периода 06.08.2018г. до 10.08.2018г.

Решението е прието с правно основание чл. 210 от ЗУТ. Според ал.1 на тази норма, изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината. В акта е посочено също, че с него се определя размера на еднократното обезщетение относно сервитута за право на прокарване и преминаване на трасе на въздушна линия, кабели и технологични площадки върху поземлени имоти - частна собственост, находящи се в землището на с.Катуница, общ. Садово, за строеж „Нова ВЛ 400kV п/ст „Пловдив“-п/ст „Марица-изток“-п/ст „Бургас“ и е направено препращане към чл. 64 от Закона за енергетиката /ЗЕ/. Съгласно чл. 64, ал.4 от ЗЕ, сервитутите по ал.2 на този закон възникват, когато има влязъл в сила подробен устройствен план, с който се определя местоположението на съответните имоти и титулярят на сервитута изплати еднократно обезщетение на собственика на имота. Според чл. 64, ал.6 от ЗЕ, определянето на размера на обезщетенията по тази глава се извършва по реда на чл. 210 и 211 от ЗУТ или по взаимно съгласие на страните с оценка от лицензиран оценител. В конкретния случай по делото се оспорва размера на така определеното от комисията обезщетение за възникването на сервитута за енергиен обект в имот № ***, с площ на сервитута от 1.031 дка, като оспорващата счита този размер за занижен, а решението за незаконосъобразно като издадено в противоречие с материалния закон.  

Видно от събраните в хода на съдебното производство доказателства, определеното от комисията по чл. 210 от ЗУТ обезщетение относно сервитута за право на прокарване и преминаване на трасе на национален обект „Нова ВЛ 400kV п/ст „Пловдив“-п/ст „Марица-изток“-п/ст „Бургас“, върху ПИ с идентификатор ***, ЕКАТТЕ ***, ***, целият с площ от 7,405 дка, вид собственост- частна, категория- 4, площ на сервитутното право- 1,031 дка, определено парично обезщетение за учреденото безсрочно сервитутно право- 717 лева е въз основа на изготвена по искане на заинтересованата страна експертна оценка от дата 22.01.2018г. По отношение на използваните от оценителя методи за оценка, относно сравнителния метод е отразено, че за определяне реалната пазарна стойност на имотите е използвана информация от база данни от Службите по вписванията на всички вписани сделки за поземлени имоти за периода 08.11.2016г. до 08.11.2017г. за имоти, разположени в близост с оценявания.  

В разпоредбата на чл. 65, ал.1 от ЗЕ е предвидено, размерът на обезщетението по чл. 64, ал.4, т.2 (каквото е процесното) да се определя при прилагане на следните критерии: 1. площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута; 2. видовете ограничения на ползването; 3. срок на ограничението; 4. справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута. Следва да се отбележи, че процесният сервитут възниква по силата на Закона за енергетиката, принудително за собственика на имота, предвид което обезщетението, което същият следва да получи, следва да е справедливо такова. Въпреки че и Закона за енергетиката и Закон за устройство на територията боравят с тази терминология, по отношение на същата не е налице легална дефиниция. В тази връзка настоящият състав намира, че справедлива пазарна оценка е тази, която собственикът на имота би получил при предлагането му на свободния пазар. Ето защо правилно експертната оценка, изготвена в хода на административното производство е въз основа на реално постигнати цени, настоящият състав намира определената от комисията стойност на обезщетението в размер на 717 лв. въз основа на представената от страна на заинтересованото лице експертна оценка на инж. М.Д., за определена в съответствие на материалния закон.

На следващо място в настоящото производството следва да се обсъди и прецени законосъобразността на извършената оценка по реда на чл. 210, ал. 1 от ЗУТ. За изготвянето на оценка са необходими специални знания, каквито комисията по чл. 210 от ЗУТ не е имала. Затова на основание чл. 49 от АПК колективният административен орган е възложил извършването й на лицензиран оценител. Одобрявайки оценката, приложена към преписката по производството, е възприел същата, с което е изпълнил задълженията по чл. 51, ал. 4 и ал. 5 от АПК. Комисията по чл. 210, ал. 1 от ЗУТ при Община Садово при вземане на решението си, се е съобразила с експертното становище на оценител, дадено в експертна оценка от 22.01.2018 г., съгласно която цената на безсрочно сервитутно право за 1,031 кв. м. от имот № ***, ЕКАТТЕ ***, с.Катуница в община Садово е 717 лева, определена по три метода- на сравнимите продажби, на приходната стойност и аналитичен метод/метод на доходната стойност с пазарен множител/. В жалбата е поискано допускане на съдебно - техническа експертиза. В съдебното заседание това искане не се поддържа от пълномощника и експертиза не е допускана от съда. В тежест на жалбоподателя е да докаже твърденията си, а именно че определената от административния орган оценка е занижена. В определението за насрочване на делото съдът е указал доказателствената тежест на страните. Заинтересованата страна, чрез юрисконсулт И.поддържа направената оценка в административното производство. Видно от оценителския доклад, при определяне на справедливите пазарни стойности на оценявания имот са използвани трите посочени метода, за нуждите на които е събрана и използвана информация за цените на сравними имоти, разположени в района и по съседство, и сходни с оценявания. Показан е в табличен и тежестта на всеки един от методите при определяне на крайната оценка. С оглед липсата на точно регламентиран метод, по който да се извърша оценката, то използваният от експерта в административната фаза на производството следва да бъде кредитиран и от съда. Още повече, че видно от сравнителната стойност на един декар в землището на с.Катуница, приходната стойност на имота, то същите процентно съответстват на определената стойност, което е още един аргумент за липса занижаване на цената, така както твърди оспорващата.  Отправените твърдения, че оценката е силно занижена, останаха недоказани по делото. Доказателства, в тази насока не са ангажирани. Налице  е и правоспособност на техническото лице, извършило оценката в административната фаза на производството.

С оглед гореизложените съображения, съдът намира, че оспореното решение по протокол № 1 от 04.04.2018 г. на комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ, назначена със заповед № 80/19.03.2018 г. на Кмета на  Община Садово, се явява законосъобразен акт в обжалваната част по отношение на определеното парично обезщетение за учредено безсрочно сервитутно право в размер  на 717лв., а жалбата срещу му следва като неоснователна и недоказана да се отхвърли.

Ето защо, Съдът

 

                                           Р   Е   Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.В.С., ЕГН ********** ***, срещу решение по Протокол № 1 от 04.04.2018г. на комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ, назначена от Кмета на Община Садово, с което е определена пазарна цена на обезщетенията във връзка с възникнали ограничителни вещни права на обект „Нова ВЛ 400kV п/ст „Пловдив“-п/ст „Марица-изток“-п/ст „Бургас“ в ПИ с идентификатор ***, ЕКАТТЕ ***, ***, целият с площ от 7,405 дка, вид собственост- частна, категория- 4, площ на сервитутното право- 1,031 дка, определено парично обезщетение за учреденото безсрочно сервитутно право- 717 лв.  

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБългария в 14-дневен срок от съобщаването за изготвянето му.

 

 

 

 

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: