Р Е Ш Е Н И Е
№………./……..06.2019 г.
гр. Варна
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ВАРНЕНСКИ
ОКРЪЖЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ
в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и седми май през две хиляди
и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕЛИНА
СЪБЕВА
ЧЛЕНОВЕ: КОНСТАНТИН
ИВАНОВ
МАЯ НЕДКОВА
при секретар Петя Петрова,
като разгледа докладваното от съдия Мая
Недкова
въззивно гражданско дело № 798 по описа на
ВОС за 2019 г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
образувано по въззивна жалба вх.№ 23847/02.04.2019г. от „АССЕМ“ ООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Варна, ул. „Воден” № 22, съдебен адрес:***, чрез адв. Е.К.
- ВАК срещу Решение № 1025 от 12.03.2019г. постановено по гр.д.№ 19260/2017г.
по описа на ВРС, 39 св., с което е ОТХВЪРЛЕН
предявения от въззивника против „АССЕМ 26“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Варна, ул. „Шипка” № 18, ет. 3, офис 301, иск с правно основание чл. 61, ал. 2 ЗЗД за
осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата в общ размер 9119 лв., представляваща заплатени от ищеца за периода
01.12.2014 г. – 31.07.2017 г. разходи за поддръжка и ремонт на общи части на
жилищна сграда, находяща се в гр. Варна, с. о. „Ален мак“, ул. „Фернандес де
Кирос“ № 3, построена в ПИ с идентификатор 10135.2515.3703, формирана както
следва: за периода 01.12.2014 г. - 31.12.2014 г. ответникът дължи следните суми:
за месечно възнаграждение за техническо и икономическо обслужване –
213.70 лв.; за хигиенист – 26.06 лв.; за портиери – 78.18 лв.; за поддръжка на
градина – 8.60 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за закупуване на
препарати за басейн – 1.46 лв.; за банкови такси дължи – 1.24 лв.; за основни
ремонти – 39.64 лв., като общата дължима сума за периода 01.12.2014 г. - 31.12.2014 г. е 447.06
лв.; за периода 01.01.2015
г. - 31.01.2015 г. ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 213.70 лв.; за
хигиенист – 26.06 лв.; за портиери – 56.29 лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за месечен наем
на машини – 78.18 лв.; за банкови такси – 1.24 лв., като общата дължима сума
за периода 01.01.2015 г. - 31.01.2015 г. е 388.23 лв.; за периода 01.02.2015 г. - 28.02.2015 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно възнаграждение за техническо
и икономическо обслужване – 213.70 лв.; за хигиенист – 26.06 лв.; за
портиери – 56.29 лв.; за вода за общи части – 45.46 лв.; за изтривалки за общи
части – 3.18 лв.; за консумативи за почистване на общи части – 3.20 лв.; за
закупуване на препарати за басейн – 2.50 лв.; а банкови такси дължи сума в
размер на 1.37 лева; за основни ремонти – 82.35 лв., като общата дължима сума за
периода 01.02.2015 г. - 28.02.2015 г. е 443.70 лв.; за периода 01.03.2015г. - 31.03.2015 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за
месечно възнаграждение за техническо
и икономическо обслужване – 213.70 лв.; за хигиенист – 26.06 лв.; за
портиери – 56.29 лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за месечен наем
на машини – 78.18 лв.; за препарати за омекотяване на вода – 29.33 лв.; за
банкови такси дължи сума в размер на 1.18 лв., като общата дължима сума за периода 01.03.2015 г. -
31.03.2015 г. е 417.51 лв.; за периода 01.04.2015 г. - 30.04.2015 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за
месечно възнаграждение за техническо
и икономическо обслужване – 213.70 лв.; за хигиенист – 26.06 лв.; за
портиери – 56.29 лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за месечен наем
на машини – 78.18 лв.; за банкови такси – 2.29 лв., като общата дължима сума
за периода 01.04.2015 г. - 30.04.2015 г. е 389.29 лв.; за периода 01.05.2015 г. - 31.05.2015 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за
месечно възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 213.70 лв.; за
хигиенист – 26.06 лв.; за портиери – 56.29 лв.; за изтривалки за общи части –
3.18 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за закупуване на препарати за
басейн – 2.19 лв.; за банкови такси – 1.55 лв.; за дребни ремонти и услуги -
6.41 лв.; за основни ремонти – 101.11 лв., като общата дължима сума за периода 01.05.2015 г. -
31.05.2015 г. е 498.26 лв.; за
периода 01.06.2015 г. - 30.06.2015 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 9.59 лв.; за месечно възнаграждение за техническо и икономическо
обслужване – 213.70 лева; за хигиенист – 26.06 лв.; за портиери – 56.29 лв.; за
изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за поддръжка на градина – 17.20 лв.; за
закупуване на торове, препарати и инструменти за градина – 10.49 лв.; за
месечен наем на машини – 78.18 лв.; за консумативи за почистване на общи части
– 2.59 лв.; за закупуване на препарати за басейн – 2.19 лв.; за банкови такси –
1.52 лв., като общата дължима сума за периода 01.06.2015 г. -30.06.2015 г. е 420.91 лв.; за периода 01.07.2015 г. - 31.07.2015 г. ответникът
дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно възнаграждение за техническо
и икономическо обслужване – 213.70 лв.; за хигиенист – 26.06 лв.; за
портиери – 56.29 лв.; за вода за общи части – 51.88 лв.; за изтривалки за общи
части – 3.18 лв.; за поддръжка на градина – 17.20 лв.; за месечен наем на
машини – 78.18 лв.; за банкови такси – 1.43 лв., като общата дължима сума за периода 01.07.2015 г. -
31.07.2015 г. е 457.51 лв.; за
периода 01.08.2015 г. - 31.08.2015 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 9.59 лв.; за месечно възнаграждение за техническо и икономическо
обслужване – 213.70 лв.; за хигиенист – 26.06 лв.; за портиери – 56.29 лв.; за
вода за общи части – 3.98 лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за
електричество за общите части – 2.33 лв.; за поддръжка на градина – 17.20 лв.;
за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за препарати за омекотяване на вода –
29.33 лв.; за закупуване на препарати за басейн – 4.38 лв.; за банкови такси –
1.46 лв.; за дребни ремонти и услуги – 1.44 лв., като общата дължима сума за
периода 01.08.2015 г. - 31.08.2015 г. е 447.11 лв.; за периода 01.09.2015 г. - 30.09.2015 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за
месечно възнаграждение за техническо
и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за хигиенист – 26.06 лв.; за
портиери – 56.29 лв.; за вода за общи части – 2.53 лв.; за изтривалки за общи
части – 3.18 лв.; за електричество за общите части – 1.95 лв.; за поддръжка на
градина – 17.20 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за консумативи за
почистване на общи части – 1.13 лв.; за закупуване на препарати за басейн –
2.50 лв.; за банкови такси – 2.32 лв.; за дребни ремонти и услуги – 10.59 лв.;
за основни ремонти – 119.36 лв., като общата дължима сума за периода 01.09.2015 г. -
30.09.2015 г. е 383.36 лв.; за
периода 01.10.2015 г. - 31.10.2015 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 9.59 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 26.06 лв.; за портиери – 56.29 лв.; за вода за общи части – 3.73
лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за електричество за общите части
дължи сума в размер на 3.32 лв.; за поддръжка на градина дължи сума в размер на
8.60 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за консумативи за почистване
на общи части – 1.80 лв.; за банкови такси - 0.69 лв.; за основни ремонти –
35.93 лв., като общата дължима сума за периода 01.10.2015 г. - 31.10.2015 г. е 279.49 лв.; за периода 01.11.2015 г. - 30.11.2015 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 26.06 лв.; за портиери – 56.29 лв.; за изтривалки за общи части –
3.18 лв.; за електричество за общите части – 2.43 лв.; за закупуване на торове,
препарати и инструменти за градина – 5.37 лв.; за месечен наем на машини –
78.18 лв.; за консумативи за почистване на общи части – 5.42 лв.; за закупуване
на препарати за басейн – 2.08 лв.; за банкови такси - 0.79 лв.; за дребни
ремонти и услуги – 14.89 лв., като общата дължима сума за периода 01.11.2015 г. -
30.11.2015 г. е 256.41 лв.; за
периода 01.12.2015г. - 31.12.2015 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 15.84 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 26.06 лв.; за портиери – 56.29 лв.; за вода за общи части – 43.58
лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за електричество за общите части –
3.47 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за банкови такси - 0.85 лв.;
за дребни ремонти и услуги – 33.88 лв., като общата дължима сума за периода 01.11.2015 г. -
30.11.2015 г. е 313.46 лв.; за
периода 01.01.2016г. - 31.01.2016 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 28.77 лв.; за месечно възнаграждение за техническо и икономическо
обслужване – 52.12 лв.; за хигиенист – 26.06 лв.; за портиери – 56.29 лв.; за
изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за
закупуване на препарати за басейн – 6.88 лв.; за банкови такси - 0.79 лв.; за
дребни ремонти и услуги – 16.54 лв.; за основни ремонти дължи 127.70 лв., като
общата дължима
сума за периода 01.01.2016 г. - 31.01.2016 г. е 396.51 лв.; за периода 01.02.2016 г. - 28.02.2016 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 56.29 лв.; за изтривалки за общи части –
3.18 лв.; за поддръжка на градина – 8.60 лв.; за месечен наем на машини – 78.18
лв.; за консумативи за почистване на общи части – 2.74 лв.; за препарати за
омекотяване на вода – 3.54 лв.; за закупуване на препарати за басейн – 4.38
лв.; за банкови такси - 0.58 лв., като общата дължима сума за периода 01.02.2016 г. -
28.02.2016 г. е 250.48 лв.; за
периода 01.03.2016 г. - 31.03.2016 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 9.59 лв.; за месечно възнаграждение за техническо
и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за хигиенист – 31.27 лв.; за
портиери – 57.33 лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за поддръжка на
градина – 8.60 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за закупуване на
препарати за басейн – 4.38 лв.; за банкови такси - 0.73 лв.; за дребни ремонти
и услуги – 2.61 лв., като общата дължима сума за периода 01.03.2016 г. - 31.03.2016
г. е 247.99 лв.; за периода
01.04.2016г. - 30.04.2016 г. ответникът дължи следните суми: за асансьор
– 9.59 лв.; за месечно възнаграждение за техническо и икономическо обслужване –
52.12 лв.; за хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 57.33 лв.; за изтривалки за
общи части – 3.18 лв.; за поддръжка на градина – 8.60 лв.; за месечен наем на
машини – 156.36 лв.; за закупуване на препарати за басейн – 4.38 лв.; за
банкови такси - 0.67 лв., като общата дължима сума за периода 01.04.2016 г. - 30.04.2016
г. е 247.99 лв.; за периода
01.05.2016 г. - 31.05.2016 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 9.59 лв.; за месечно възнаграждение за техническо и икономическо
обслужване – 52.12 лв.; за хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 57.33 лв.; за
изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за поддръжка на градина – 21.63 лв.; за
закупуване на торове, препарати и инструменти за градина – 3.13 лв.; за месечен
наем на машини – 78.18 лв.; за консумативи за почистване на общи части – 5.32
лв.; за препарати за омекотяване на вода -28.77 лв.; за закупуване на препарати
за басейн – 11.68 лв.; за банкови такси – 1.39 лв., като общата дължима сума за
периода 01.05.2016 г. - 31.05.2016 г. е 303.59 лв.; за периода 01.06.2016 г. - 30.06.2016 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 17.10 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 57.33 лв.; за вода за общи
части – 21.79 лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за поддръжка на
градина – 25.80 лв.; за закупуване на препарати за басейн – 4.38 лв.; за
банкови такси - 0.88 лв.; за дребни ремонти и услуги – 35.81 лв., като общата дължима сума за
периода 01.06.2016 г. - 30.06.2016 г. е 249.65 лв.; за периода 01.07.2016 г. - 31.07.2016 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 57.33 лв.; за изтривалки за общи части –
3.18 лв.; за поддръжка на градина – 34.40 лв.; за месечен наем на машини –
78.18 лв.; за закупуване на препарати за басейн – 4.38 лв.; за банкови такси -
0.66 лв.; за дребни ремонти и услуги – 29.88 лв.; за основни ремонти – 90.17
лв., като общата дължима сума за периода 01.07.2016г. - 31.07.2016 г. е 249.65 лв.; за периода 01.08.2016 г. - 31.08.2016 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно възнаграждение за техническо
и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за хигиенист – 31.27 лв.; за
портиери – 57.33 лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за поддръжка на
градина – 34.70 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за закупуване на
препарати за басейн – 43.38 лв.; за банкови такси - 0.81 лв.; за дребни ремонти
и услуги – 22.42 лв., като общата дължима сума за периода 01.08.2016 г. - 31.08.2016 г. е 293.68
лв.; за периода 01.09.2016 г. -
30.09.2016 г. ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за
месечно възнаграждение за техническо
и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за хигиенист – 31.27 лв.; за
портиери – 57.33 лв.; за вода за общи части – 23.20 лв.; за изтривалки за общи
части – 3.18 лв.; за
електричество за общите части – 22.50 лв.; за поддръжка на градина – 12.93 лв.;
за месечен наем на машини - 78.18 лв.; за консумативи за почистване на общи
части – 48.16 лв.; за закупуване на препарати за басейн – 4.38 лв.; за банкови
такси – 1.44 лв.; за дребни ремонти и услуги – 80.30 лв., като общата дължима сума за
периода 01.09.2016 г. - 30.09.2016 г. е 424.59 лв.; за периода 01.10.2016 г. - 31.10.2016 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 57.33 лв.; за изтривалки за общи части –
3.18 лв.; за поддръжка на градина – 12.93 лв.; за месечен наем на машини –
78.18 лв.; за закупуване на препарати за басейн – 4.38 лв.; за банкови такси -
0.65 лв.; за дребни ремонти и услуги – 1.05 лева, като общата дължима сума за
периода 01.10.2016 г. - 31.10.2016 г. е 250.68 лв.; за периода 01.11.2016 г. - 30.11.2016 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно възнаграждение
за техническо и икономическо
обслужване – 52.12 лв.; за хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 57.33 лв.; за
изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за
закупуване на препарати за басейн – 5.88 лв.; за банкови такси - 0.77 лв.; за
мобилни телефони и персонал – 4.74 лв.; за дребни ремонти и услуги – 4.94 лв.;
за основни ремонти – 106.36 лв., като общата дължима сума за периода 01.11.2016 г. -
30.11.2016 г. е 354.36 лв.; за
периода 01.12.2016 г. - 31.12.2016 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 17.10 лв.; за месечно възнаграждение за техническо и икономическо
обслужване – 62.55 лв.; за хигиенист – 41.70 лв.; за портиери – 78.18 лв.; за
изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за
закупуване на препарати за басейн – 4.38 лв.; за банкови такси - 0.89 лв.; за
дребни ремонти и услуги – 59.65 лв., като общата дължима сума за периода 01.12.2016 г. -
31.12.2016 г. е 345.79 лв.; за
периода 01.12.2016г. - 31.12.2016 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 17.10 лв.; за месечно възнаграждение за техническо и икономическо
обслужване – 62.55 лв.; за хигиенист – 41.70 лв.; за портиери – 78.18 лв.; за
изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за
закупуване на препарати за басейн – 4.38 лв.; за банкови такси - 0.89 лв.; за
дребни ремонти и услуги – 59.65 лв., като общата дължима сума за периода 01.12.2016 г.
-31.12.2016 г. е 345.79 лв.; за
периода 01.01.2017 г. - 31.01.2017 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 9.59 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 67.76 лв.; за изтривалки за общи части –
3.18 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за консумативи за почистване
на общи части – 2.01 лв.; за закупуване на препарати за басейн – 6.88 лв.; за
банкови такси - 0.67 лв.; за дребни ремонти и услуги – 1.82 лв., като общата дължима
сума за периода 01.01.2017 г. - 31.01.2017 г. е 253.48 лв.; за периода 01.02.2017 г. - 28.02.2017 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 67.76 лв.; за вода за общи части – 1.91
лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за месечен наем на машини – 78.18
лв.; за консумативи за почистване на общи части – 2.73 лв.; за закупуване на
препарати за басейн – 6.88 лв.; за банкови такси – 1.02 лв.; за дребни ремонти
и услуги – 4.07 лв.; за основни ремонти – 47.35 лв., като общата дължима сума
за периода 01.02.2017 г. - 28.02.2017 г. е 306.07 лв.; за
периода 01.03.2017 г. -31.03.2017 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 9.59 лева; за месечно
възнаграждение за техническо и
икономическо обслужване – 52.12 лв.; за хигиенист – 31.27 лв.; за портиери –
67.76 лв.; за вода за общи части – 9.08 лв.; за изтривалки за общи части – 3.18
лв.; за електричество за общите части – 1.81 лв.; за поддръжка на градина –
8.60 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за консумативи за почистване
на общи части – 2.75 лв.; за препарати за омекотяване на вода - 4 лв.; за
закупуване на препарати за басейн – 6.88 лв.; за банкови такси - 0.76 лв.; за
мобилни телефони и персонал – 2.73 лв.; за дребни ремонти и услуги – 312.73
лв., като общата
дължима сума за периода 01.03.2017 г. - 31.03.2017 г. е 591.44 лв.; за периода 01.04.2017 г. - 30.04.2017 г.
ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за месечно
възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 67.76 лв.; за изтривалки за общи части –
3.18 лв.; за поддръжка на градина – 2.63 лв.; за закупуване на торове,
препарати и инструменти за градина – 7.43 лв.; за месечен наем на машини – 78.18
лв.; за консумативи за почистване на общи части – 1.19 лв.; за закупуване на
препарати за басейн – 6.88 лв.; за банкови такси – 1.12 лв.; за дребни ремонти
и услуги – 9.27 лв., като общата дължима сума за периода 01.04.2017 г. - 30.04.2017 г. е 289.61
лв.; за периода 01.05.2017 г. -
31.05.2017 г. ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за
месечно възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 31.27 лв.; за портиери дължи сума в размер на 67.66 лева; за вода
за общи части – 14.96 лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за
електричество за общите части – 2.44 лв.; за поддръжка на градина – 30.23 лв.;
за закупуване на торове, препарати и инструменти за градина – 10.76 лв.; за
месечен наем на машини – 78.18 лв.; за консумативи за почистване на общи части
– 2.17 лв.; за препарати за омекотяване на вода – 19.55 лв.; за закупуване на
препарати за басейн – 12.57 лв.; за банкови такси - 0.81 лв.; за дребни ремонти
и услуги – 19.55 лв., като общата дължима сума за периода 01.05.2017 г. - 31.05.2017 г. е 355.13
лв.; за периода 01.06.2017 г. -
30.06.2017 г. ответникът дължи следните суми: за асансьор – 9.59 лв.; за
месечно възнаграждение за техническо
и икономическо обслужване - 52.12 лв.; за хигиенист – 31.27 лв.; за
портиери – 67.76 лв.; за вода за общи части – 2.44 лв.; за изтривалки за общи
части – 3.18 лв.; за електричество за общите части – 1.82 лв.; за поддръжка на
градина – 17.20 лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за консумативи за
почистване на общи части – 1.91 лв.; за закупуване на препарати за басейн –
6.88 лв.; за банкови такси - 0.68 лв.; за дребни ремонти и услуги – 8.88 лв.;
за основни ремонти – 66.71 лв., като общата дължима сума за периода 01.06.2017 г. -
30.06.2017 г. е 348.62 лв.; за периода
01.07.2017 г. - 31.07.2017 г. ответникът дължи следните суми: за
асансьор – 9.59 лв.; за месечно възнаграждение за техническо и икономическо обслужване – 52.12 лв.; за
хигиенист – 31.27 лв.; за портиери – 67.76 лв.; за вода за общи части – 27.17
лв.; за изтривалки за общи части – 3.18 лв.; за поддръжка на градина – 34.40
лв.; за месечен наем на машини – 78.18 лв.; за консумативи за почистване на
общи части – 2.91 лв.; за закупуване на препарати за басейн – 6.88 лв.; за
банкови такси – 1.02 лв.; за мобилни телефони и персонал – 3.04 лв.; за дребни
ремонти и услуги – 6.36 лв., като общата дължима сума за периода 01.07.2017 г. -
31.07.2017 г. е 323.88 лв.,
Считайки решението за неправилно и
незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон и процесуалните правила, противоречащо на
събраните доказателства, моли за
отмяната му и постановяване на друго, с което иска да бъде уважен,като
основателен и доказан. Твърди се,че в нарушение на процесуалните норми
районният съд не е взел предвид представите от процесуалния представител на
ищеца доказателства, че същия не е могъл поради здравословни причини да се яви
в проведеното на 15.02.2019г. открито съдебно заседание, в резултат на което по
делото не са събрани допуснатите в полза на ищеца гласни доказателства чрез
разпит на двама свидетели при режим на водене , а от там и същия не е могъл да
докаже твърденията си, че ответникът не се е противопоставял на извършените
разходи и се е ползвал от същите. В тази връзка
е направил доказателствени искания , а именно да бъдат допуснати до
разпит двама свидетели при режим на водене за
установяване на посочените по- горе обстоятелства. Претендира се
присъждане на сторените по делото разноски.
В съдебно заседание по същество,чрез
процесуалния си представител с писмена молба, поддържа жалбата, моли да му
бъдат присъдени сторените по делото разноски.
В срока по чл.263, ал.2 от ГПК е
постъпил отговор от насрещната по
жалбата страна, в който е изразено становище за неоснователност на оплакванията
срещу постановеното решение, което намира за правилно и законосъобразно.
Моли за потвърждаване на решението и
присъждане на сторените в съдебното производство разноски.
В съдебно заседание по същество, чрез процесуалния си представител поддържа
отговора на въззивната жалба, моли същата да бъде отхвърлена и потвърдено
първоинстанционното решение, като
допустимо, правилно и обосновано. Моли за присъждане на разноски.Прави
възражение за прекомерност по чл. 78 ал.5 от ГПК.
За
да се произнесе по спора, съставът на ВОС съобрази следното:
Производството пред
ВРС е образувано по иск на „АССЕМ“ ООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Воден” № 22,
съдебен адрес:***, чрез адв. Е.К. - ВАК против
„АССЕМ 26“ ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Шипка” № 18, ет. 3, офис 301, с
правно основание чл. 61, ал. 2 ЗЗД
за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата в общ размер 9119 лв., представляваща заплатени от ищеца за периода
01.12.2014 г. – 31.07.2017 г. разходи за поддръжка и ремонт на общи части на
жилищна сграда, находяща се в гр. Варна, с. о. „Ален мак“, ул. „Фернандес де
Кирос“ № 3, построена в ПИ с идентификатор 10135.2515.3703, формирана и разбита по пера и периоди в исковата молба и уточняващите такива към нея.
В исковата си молба и уточняващите молби към нея ищецът „АССЕМ“ ООД излага, че страните
са собственици на самостоятелни обекти в жилищна сграда с адрес: гр. Варна, с.
о. „Ален мак“, ул. „Фернандес де Кирос“ № 3, построена в ПИ с идентификатор №
10135.2515.3703, като ответното дружество „АССЕМ 26“ ООД притежава
собствеността върху апартамент № 26. Твърди,че
за да може да бъде поддържана, съответно да функционира нормално
сградата,която се намира в охраняем
комплекс, е бил принуден да поеме и неплатените от ответника разходи за
поддръжка и ремонт. Излага , че всички разходи по поддръжка на етажната
собственост се разпределят съобразно общата квадратура на всички апартаменти –
3311,14 кв.м., след което се умножават по квадратурата на всеки апартамент и по
този начин се получава дела на всеки собственик за всеки разход по месец,
година и перо. Излага, че площта на апартамента на ответника е общо 172.58 кв.
м. Твърди, че сторените разноски, които счита за необходими такива и съответно дължимата от ответника сума в
размер на 9119 лв. са заплатени от него в полза на етажната собственост на процесната
жилищна сграда,като заплащането на
процесната сума е сторено от него без решение на Общото събрание на ЕС.Твърди,
че ответникът не се е противопоставил на
дейностите по поддръжка на общите части, а същите са извършени с неговото
мълчаливо съгласие, доколкото той се е ползвал и приемал всички дейности по
поддръжката. Посочва, че общите разходи, които са извършени за поддръжка и
ремонт на сградата през процесния период е в размер на 119940.42 лв.,
конкретизирани за всеки отделен период в уточняващата молба от 24.04.2018 г. В
последната са описани и конкретно извършените дейности по техническо и
икономическо обслужване, поддръжка на зелени площи, закупени препарати,
извършени дребни и основни ремонти. По изложените съображения
моли предявеният иск да бъде уважен. Претендира разноски.
В срока по чл. 131, ал. 1 ГПК е постъпил писмен отговор от ответника
„АССЕМ 26“ ООД, чрез процесуалния му представител, в който поддържа становище за недопустимост на
предявения иск. По същество намира
същия за неоснователен. Оспорва по основание и размер исковата претенция. Не
оспорва, че е собственик на апартамент № 26, с площ 172.58 кв. м., ведно с
25.28 кв. м. ид. ч. от общите части на процесната сграда, равняващи се на
4.0700 % идеални части от общите части на сградата и правото на строеж върху
нея. Твърди, че тази жилищна сграда не представлява „жилищен комплекс от
затворен тип“ по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на ЗУЕС. Излага, че липсва решение
на ОС на ЕС за определяне по вид и размер на дължимата месечна такса по поддръжка
и ремонт на общите части. Оспорва, че са заплатени твърдените разходи в полза
на етажната собственост, съответно че са извършени посочените услуги. Счита, че
дори да са извършени, то същите не касаят общите части на жилищната
сграда. Поддържа, че ако са извършвани разходи от ищеца, то те са направени
единствено в негов интерес, без изразяване на воля за това от ответника, като
плащането е сторено, предвид притежаваната от ищеца собственост в недвижимия
имот, част от която отдава и под наем. Твърди, че ищецът е собственик на целия
недвижим имот с идентификатор 10135.2515.3703, в това число и на басейните,
зелените площи и паркинги, както и на индивидуално обособени обекти в сградата
– множество жилища. Възразява да е взето решение на етажните собственици за
наемане на обслужващ персонал и за предоставяне на съответни услуги в жилищната
сграда. Счита, че настоящата искова молба е опит на един собственик на
множество имоти да вмени на „чужд гръб“ евентуални плащания за поддръжка на
своите обекти, които дава под наем. По изложените съображения
моли предявеният иск да бъде отхвърлен. Претендира разноски.
Настоящият
състав на Варненски окръжен съд, като съобрази предметните предели на
въззивното производство, очертани в жалбата, приема за установено от фактическа
и правна страна, следното:
Жалбата, инициирала
настоящото въззивно произнасяне, е подадена в срок, от надлежно легитимирана
страна, при наличието на правен интерес от обжалване, поради което е допустима
и следва да бъде разгледана по същество.
Съгласно разпоредбата на
чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а
по допустимостта – в обжалваната му част. Обжалваното решение е валидно
постановено в пределите на правораздавателната власт на съда, същото е
допустимо, като постановено при наличие на положителните и липса на
отрицателните процесуални предпоставки.
По отношение
неправилността на първоинстанционния съдебен акт, съобразно разпореждането на
чл. 269, ал. 1, изр. второ ГПК, въззивният съд е ограничен от посочените в
жалбата оплаквания.
От събраните по делото доказателства съдът, намира за
установено следното от фактическа
страна:
По делото е прието за безспорно и ненуждаещо се от
доказване в отношенията между
страните, а и е доказано от представените писмени доказателства, че същите са собственици на самостоятелни
обекти в жилищна сграда, находяща се в гр. Варна, с. о. „Ален мак“, ул.
„Фернандес де Кирос“ № 3, построена в ПИ с идентификатор 10135.2515.3703, като
ответникът е собственик на апартамент № 26, с площ 172.58 кв. м., ведно с 25.28
кв. м. ид. ч. от общите части на процесната сграда.
Видно от справка от СВ
–Варна- л.77 от дело ,ответникът е собственик на поземлен имот ,дворно място с
площ 97 кв.м. новообразуван имот № 6 по плана на СО Ален мак, заедно с
жилищната сграда.
Безспорно е, че не е взето валидно
решение на Общото събрание на етажната собственост относно размера на таксата
за ремонт и поддръжка на общите части. Видно от
приложените - Решение № 383/ 02.02.2017г. по гр.д.№ 11166/ 2015г. ВРС,
потвърдено с решение по в.гр.д.№ 667/ 2017г. ВОС, на основание чл. 40 от ЗУЕС
са отменени по иска на „АССЕМ 25“ ООД/друг собственик на самостоятелен обект в
същата сграда/ срещу Етажната собственост на к-кс“ Роял Бийч Плаза“, решения на
ОС на ЕС по протокол от 05.08.2015г.,
част от които се отнасят до приемане на бюджет и разпределение на разходите за
управление и поддържане на общите части, поради допуснати нарушения на
императивната норма на чл.51 ЗУЕС. Самия
ищец в уточняващата си молба от 12.04.2018г. – л. 93 от дело твърди, че не е
прието решение на Общото събрание на етажната собственост в сградата относно
таксата за поддръжка, както и, че той е заплатил разходите на етажната собственост
в качеството си на съсобственик на жилищната сграда „Роял Бийч Плаза“, за да
може тя да функционира нормално.
Представени са Протокол №
08/20.08.2014г. и Протокол №15/16.10.2017г. от проведени извънредни събрания на
„АССЕМ“ ООД, от които се установява , че
ищецът ще заплаща неизплатените от останалите собственици такси за
управление във връзка с поддръжка на комплекса докато се съберат средствата дължими
от собствениците на апартаменти, съгласно приетата на ОС на собствениците
такса управление. Посочено е, че при
заплащане на сумите от собствениците, „АССЕМ“ ООД ще си възстановява
направената от тяхно име вноска. На 16.10.2017г. са отчетени общо заплатените
суми – покриващите неплатени такси от останалите собственици, за периода от
01.08.2014г. до 31.07.2017г. Взето е решение за търсене на съдебна отговорност
срещу собствениците за дължимите такси по управление.
Представена е справка за задълженията
и плащанията на собствениците за такса за управление за периода 2014г. - 2017г. вкл., хронологична
ведомост за периода от 01.08.2014г. до 31.12.2014г.; хронологична ведомост за
периода от 01.01.2015г. до 31.12.2015г.; хронологична ведомост за периода от
01.01.2016г. до 31.12.2016г.; хронологична ведомост за периода от 01.01.2017г.
до 31.07.2017г.- оспорени от ответника.
По дело е представен сключен на 01.09.2014г.
между „Промотех Варна“ ЕООД и З.К., в качеството му на член на УС на ЕС на
комплекс „Роял Бийч Плаза” с административен адрес: гр. Варна, ул. „Фернандес
де Кирос” № 3, ПИ № 10135.2515.3703 по КК на гр. Варна договор за абонаментно
обслужване и поддръжка, също оспорен от ответника.
От заключението по допуснатата СТЕ,
което съда кредитира, се установява, че процентът на идеалните части от общите
части на сградата на „АССЕМ“ ООД е 55.1398%, а на „АССЕМ 26“ ООД е 4.0700%.
Басейнът, сауната, билярдната зала, конферентната зала и спа центърът не
попадат в частите от сградата предназначени за общо ползване. Парцелът е
собственост единствено на
„ АССЕМ“ ООД.
От събраните
по делото гласни доказателства,
чрез разпит на свидетеля Н.А.- бивш работник при ищеца,чиито показания съда
кредитира като обективни базиращи се на лични впечатления, се установява,
че жилищата притежавани от ищеца са се
отдавали под наем. На общите събрания на ЕС били дискутирани въпроси относно
необходимостта от заплащане на разходи по поддръжка на общите части, които
средства е следвало да бъдат заплащани на ищеца. Етажните собственици били
против. Закупените консумативи се
ползвали за почистване на апартаментите, които се отдавали под наем,
собственост на ищеца.
Въпреки
предоставената му възможност, ищеца не се е възползвал от гласни доказателства
за установяване на изложените в исковата молба
факти.
По делото е
прието заключения на вещо лице по ССЕ,основно и допълнително, които съда
кредитира, от които се установява,
че съгласно счетоводната отчетност на
етажната собственост на сградата на ул.“ Фернандес де Кирос“ №3, разходите са
осчетоводени за целия имот, а не по
отделни апартаменти. Разпределяни са по видове- за външни услуги по
сметка 602 ; за заплати по сметка 6094, за банкови такси в сметка 609- други разходи. В разходите за външни услуги са включени
разходи за консумативи, почистващи препарати, асансьор, вода и електричество,
абонаментно обслужване и поддръжка на „Промотех Варна“ ЕООД по фактури до
м.08.2015г., по фактури за наем на машини, за градинар и др. По ведомости за
заплати разходите са за двама души охрана, чистачка и управител.Други разходи-
за такса по банкова сметка ***. В обобщение, счетоводството на етажната
собственост е водено за целия обект, за
всеки отделен период по видове разходи.
Въпреки, че процесният период е
01.12.2014г.- 21.12.2017г.,налични са осчетоводени разходи за периода
01.08.-31.12.2014г.,които са в общ размер – 37427.56 лева, за 2015г. – 83586.68
лева, за 2016г. – 66629.02 лева и за периода 01.01.-31.07.2017г. в размер на
45167.43 лева. Вещото лице е дало заключение за евентуалният размер на
заплатените от ищеца в полза на етажната собственост , разходи касаещи ап.26 ,припадащата
се част , на който се равнява на 172.58 кв.м., от които 147.30 жилищна площ,
4.07 кв. м. общи части,както следва: За периода м.08-12.2014г. – 1950.15 лева,
за 2015г. – 4349.02 лева, за 2016г. – 3479.21 лева и за периода 01.-07.2017г. в
размер на 2355.72 лева. За горепосочения период общия размер на задълженията на
ответника възлизат на 12134.10 лева, от които са заплатени 3950 лева, а
остатъка възлиза на 8184.10 лева. Посочва се, че не може да бъде разпределен по
пера остатъкът от разходите, доколкото в счетоводството на ищеца не са водени
отделни сметки по видове дейности и сторени разходи за тях.
В съдебно заседание вещото лице е
уточнило, че всички разходи по поддръжка на общите части са заплащани от
Етажната собственост.Ищецът е финансирал със средства последната с оглед
заплащане на разходите. Разходите са осчетоводявани общо , а не по апартаменти.
Разходите се отнасят до поддръжка на басейн със сауни, масажни стаи, градини,
за всички съоръжения- соларни батерии, асансьор. Плащане за разходи по общите
части, за отделен апартамент , конкретно ап.26 ,съобразно припадащите площи за
ответника, което плащане да е сторено от ищцовото дружество в полза на
ответното, вещото лице не е установила при разглеждане на представените
счетоводни документи. Всички разходи по наличните в счетоводството на ищеца
счетоводни документи са направени от името на Етажната собственост,
представлявана от Захари К., а не от ищцовото търговско дружество.
Съдът, след съвкупния анализ на
събраните по делото пред първа инстанция доказателства, по вътрешно убеждение и въз основа на закона,
достигна до следните правни изводи:
Отношенията между етажните собственици
във връзка с поддържането, възстановяването и подобряването, както и с ползването
на общите части на сградата се уреждат на първо място от правилото на чл. 41 ЗС,
съгласно което , всеки собственик има задължение съразмерно с дела си в общите
части, да участва в разноските, необходими за поддържането или за
възстановяването им, и в полезните разноски, за извършване на които е взето
решение от общото събрание. Съвпадащите изявления на страните за липсата на
постигната договореност между тях досежно извършване на процесните разходи за
поддръжка обуславя извод, че отношенията
им следва да се уредят по правилата за водене на чужда работа без пълномощие.
Претенция
за разпределение на разходите между отделните собственици, касае хипотезата на
управител на чуждата работа /гестор/, действал не само в полза на чужд интерес,
но и в полза на свой интерес. Ако е налице одобрение от лицето, в чиито интерес
е предприетата работа /предварително или последващо/, отношенията следва да се
уредят съгласно чл. 62 ЗЗД, но ако подобренията са извършени без
да е взето съгласието на другия съсобственик,каквато е настоящата хипотеза/,
съгласно разпоредбата на чл. 61, ал. 2 ЗЗД, гесторът може да претендира от
останалите собственици само съответната част от направените разноски, до
размера на обогатяването и то само ако работата е предприета уместно.
В конкретната хипотеза безспорно
страните са собственици на индивидуални обекти на правото на собственост,
находящи се в жилищна сграда в гр. Варна, СО „Ален мак“, ул. „Фернандес де
Кирос“ №3, която жилищна сграда е построена в имот с идентификатор
10135.2515.3703. Доколкото страните притежават индивидуални обекти на правото
на собственост, то те се обслужват от
съответните общи части.
За успешното провеждане на предявения
по реда на чл. 61, ал. 2 от ЗЗД иск, в тежест на ищеца е да установи
при условията на пълно и главно доказване наличието на съсобственост; предприетите
действия/правни или материални/ в интерес на заинтересования и в собствен
интерес; конкретно извършени разходи за общите части и за посочения исков период; предназначението на вложените
средства - за поддръжка и ремонт;
знанието и непротивопоставянето на ответника.
Ответникът
от своя страна, при доказване горните факти от ищеца, носи тежестта да докаже
наличието на основание, оправдаващо настъпилото имуществено разместване.
Възраженията
на въззивникът са неоснователни.
В хода на производството ищецът не е представил
доказателства, съгласно разпределената му доказателствена тежест, от които да
се формира положителен извод относно вида и размера на дейностите за поддържане на общите части-
помещения, устройства, съоръжения и
подобрения, и съответните за тях необходими разходи, които обобщено са посочени като „такса управление и
поддръжка“.По делото не са събрани безпротиворечиви доказателства относно
обектите, които са предоставени на съсобствениците за общо ползване, намиращи
се в сградата, съответно в целия комплекс „ Роял Бийч Плаза“ и за които ищеца
претендира, че ответника дължи разходи по поддръжка. Нещо повече от събраните
по делото гласни доказателства се
установява , че част от обектите, сочени като общи части, са
били използвани само от гостите на отдаваните имоти, собственост на ищеца.
/Относно твърдените във въззивната жалба допуснати проц.нарушения в
първоинстанционното производство във връзка със събиране на гласни доказателства в полза на
ищеца,настоящия съдебен състав се е произнесъл при насрочване на настоящото
производство с Определение № 1387/07.05.2019г. /.
Дори и да се приеме, че по делото е доказан размера и вида на дължимите от ответника „такси
управление и поддръжка“ , което по делото не е сторено, въззивникът не е
доказал твърдения от него факт, че той е
заплащал разходите дължими ответника. От
заключението на вещото лице по ССЕ и уточненията в о.с.з., безспорно се
установява,че тези разходи
са от самата Етажна собственост, като последната е посочвана като лице, което
получава съответната услуга, при което всички счетоводни документи са издавани
в полза на Етажната собственост. Не се установява в счетоводството на ищеца
заплащане на разходи по поддръжка на общи части, които той да е заплащал, т.е.
той не е осъществявал плащания за своя
сметка. Това, че въззивникът е предоставял средства на Етажна собственост за извършване на плащания,
при липса на доказателства за конкретните пера по тях, както и касателно ап.26
на ответника, е ирелеватно към настоящия спор.
С оглед
изложените мотиви предявения от ищеца иск е неоснователен и недоказан и следва
да бъде отхвърлен.
Поради съвпадане на правните изводи на двете
инстанции, решението на ВРС следва да изцяло потвърдено.
С оглед изхода от делото, отправеното
искане и представените доказателства, в полза на въззиваемия следва да се присъдят разноски в размер на 500.00
лева представляващи заплатено възнаграждение за един във въззивното
производство, съобразно представения списък по чл.80 от ГПК.
Мотивиран от гореизложеното, съдът
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
изцяло Решение № 1025
от 12.03.2019г. постановено по гр.д.№ 19260/2017г. по описа на ВРС, 39 св.
ОСЪЖДА „АССЕМ“ ООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Воден” № 22, съдебен адрес:*** ДА ЗАПЛАТИ на „АССЕМ 26“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Шипка” № 18, ет.
3, офис 301 сумата от 500/петстотин/ лева,
на основание чл. 78, ал. 3 ГПК.
Решението може да бъде обжалвано с касационна
жалба пред ВКС в едномесечен срок,считано от дата на уведомяването.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2.