Решение по дело №571/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 декември 2020 г. (в сила от 10 май 2021 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20207160700571
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 526

 

Гр. Перник, 08.12.2020 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание проведено на шестнадесети ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                   Съдия: Ивайло Иванов

 

при съдебния секретар А.М., като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 571/2020 година по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от Административнопроцесуалния кодекс АПК/, във връзка с чл. 118, ал. 3, във връзка с ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.

Образувано е по жалба на Р.Н.Й. с ЕГН ********** *** против Решение № КПК-58 от 20.08.2020 година, издадено от Директора на ТП Перник към НОИ, с което е отхвърлена жалбата срещу Разпореждане № РВ-3-13-00784231 от 15.07.2020 година за възстановяване на добросъвестно получено парично обезщетения за временна неработоспособност по болнични листове с № Е20164954896, за периода от 20.06.2016 г. до 23.07.2016 г.; № Е20166297760, за периода от 24.07.2016 г. до 28.08.2016 г.; № Е20153605101, за периода от 27.08.2016 г. до 10.10.2016 г.; № Е20166297374, за периода от 11.10.2016 г. до 21.11.2016 г.; № Е20167307229, за периода от 22.11.2016 г. до 08.01.2017 г.; парично обезщетение за бременност и раждане за остатъка до 410 календарни дни по чл. 50, ал. 1 и чл. 51 от КСО за периода от 09.01.2017 г. до 10.10.2017 г. и парично обезщетение за отглеждане на дете до 2-годишна възраст на основание чл. 53 от КСО за периода от 11.10.2017 г. до 11.10.2018 година.

В жалбата се сочи, че обжалваният акт е незаконосъобразен. Твърди се, че жалбоподателя е работила по трудово правоотношение в реален обект /магазин „Плод и зеленчук”/, поради което е задължително осигурено лице по смисъла на чл. 4, ал. 1 от КСО и има право да получи парично обезщетение както за временна нетрудоспособност, така и за бременност и раждане и отглеждане на дете до 2-годишна възраст. Моли съда да отмени оспореното решение на Директора на ТП Перник към НОИ и потвърденото с него разпореждане.

В проведеното съдебно заседание на 16.11.2020 година жалбоподателя Р.Н.Й., редовно призована, не се явява, представлява се от адвокат Г.Б. ***, който поддържа жалбата и моли съда да отмени оспорения административен акт като незаконосъобразен. Подробни съображения по същество излага в писмени бележки. Претендира присъждане на направените съдебни разноски по представен списък.

В проведеното съдебно заседание на 16.11.2020 година ответникът по жалбата – директора на ТП Перник към НОИ, редовно призован, не се явява, представлява се от юрисконсулт Е.С., която оспорва жалбата като неоснователна. Подробни съображения излага в хода по същество. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права са засегнати от оспорения административния акт, при спазване на срока по чл. 118, ал. 1 от КСО, срещу подлежащо на съдебен контрол на основание чл. 118, ал. 1 от КСО решение на директора на ТП на НОИ Перник, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

По реда на чл. 7, ал. 1 от Наредба за реда за представяне в Националния осигурителен институт на данните от издадените болнични листове в Информационната система за електронен обмен на документи и данни е постъпила информация за издадени на жалбоподателя болнични листове № Е20164954896; № Е20166297760; № Е20153605101; № Е20166297374; № Е20167307229, за периода от 20.06.2016 година до 08.01.2017 година, поради временна неработоспособност, за възникнало право на обезщетение за бременност и раждане по чл. 50, ал. 1 и чл. 51 от КСО, както и за отглеждане на дете до 2-годишна възраст на основание чл. 53 от КСО за период като цяло от 20.06.2016 г. до 11.10.2018 г. Във връзка с тях и в съответствие с изискването на чл. 4, т. 2 и чл. 8, ал. 1 от Наредба за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване, осигурителят „***” ЕООД, ЕИК *** е представил удостоверения, с вх. № 12/12.10.2018 година /лист 13 от делото/ и удостоверение без номер от 10.10.2018 година относно правото за изплащане на парично обезщетение.

Данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за периода от 20.06.2016 година до 11.10.2018 година за жалбоподателя са подавани от осигурителя „***” ЕООД.

Не е спорно между страните, че за ползвания от Р.Н.Й. отпуск за временна нетрудоспособност, за периода от 20.06.2016 година до 08.01.2017 година; за раждане на дете за времето от 09.01.2017 година до 10.10.2017 година и за отглеждане на дете до 2-годишна възраст за периода от 11.10.2017 година до 11.10.2018 година е получила парично обезщетение в общ размер на 6 650.88 лева.

Във връзка с постъпил сигнал от началник сектор „КП” при ТП Перник на НОИ изх. № 1130-13-231/21.08.2019 година, със заповед № ЗР-5-13-00630920/26.08.2019 година на директора на ТП Перник на НОИ е възложена проверка по разходите на държавно обществено осигуряване на осигурителя „***”  ЕООД от контролен орган при ТД Перник на НАП. Заповедта е връчена на управителя на проверяваното дружество – К.Х.Д., на 16.12.2019 година /лист 26 от делото/, видно от собственоръчно поставеното отбелязване върху същата. На 01.09.2019 година, той е подал декларация, в която е посочил, че по отношение на „***” ЕООД, не е назначавал лица по трудов договор, не разполага с документи, касаещи дружеството и не е упълномощавал други лица да го представляват в качеството му на управител /лист 29 от делото/.

С Писмо вх. № 1130-13-231#21/26.08.2019 година /лист 27 от делото/ е направено запитване до ТД на НАП София, Офис Перник с искане за предоставяне на информация, подробно изброена в четири точки в писмото.

С Писмо вх. № 1130-13-231#3 от 13.09.2019 година /лист 28 от делото/ ТД на НАП София, Офис Перник е уведомила административния орган, издал оспорваното решение, че за периода 2012 – 2017 година няма данни за извършени ревизии и за издадени РА, има данни за регистрирано ФУ, с дата на въвеждане в експлоатация – 02.05.2012 година, като едноличен собственик е З.И.С., а от 13.10.2015 година в ТР като едноличен собственик и управител на дружеството е вписан К.Х.Д.. Тъй като, от страна, от „***” ЕООД са подавани уведомления за сключване и прекратяване на трудови договори по реда на Наредба №5/29.12.2002 г. за периода от 2016 – 2019 година, а от друга страна, в ТР не са публикувани годишни финансови отчети за дейността на дружеството до момента, е извършена справка в „Регистър приходи” /РП/ в информационната система на НОИ, от която е установено от страна на административно наказващият орган, че за периода 2015 – 2019 година няма данни за внесени дължими осигурителни вноски по фондовете на ДОО.

С Писмо изх. №1130-13-231/21.08.2019 година /лист 25 от делото/ Началник сектор КП е поискал да бъде извършена проверка по отношение на Р.Н.Й., при която да се установи дали стажът на лицето е действителен.

Със Заповед №ЗР-5-13-00630920 от 26.08.2019 година /лист 26 от делото/ ръководителят на ТП Перник на НОИ възлага проверка по разходите на ДОО на „***” ЕООД.

Проверката приключва с издаване на Задължителни предписания №ЗД-1-13-00697835/02.01.2020 година.

Във връзка с издадените задължителни предписания с Писмо изх. №1130-13-231#28 от 07.01.2020 година /лист 33 от делото/ от Дирекция „ИТ” Перник е поискано заличаване на подадените данни от „***” на основание чл. 5, ал. 4 от КСО на описаните в предписанията лица, между които фигурира и името на жалбоподателя.

Те са връчени на управителя на дружеството осигурител на 03.01.2020 година и няма данни да са обжалвани, поради което съдът приема, че са влезли в сила на 17.01.2020 година. Определеният срок за доброволното им изпълнение е 14 работни дни, считано от получаването им и който е изтекъл на 17.01.2020 година.

С Докладна вх. № 1130-13-231#6/18.06.2020 година, подадена от началник отдел КПК при ТП Перник на НОИ, Директорът на ТП Перник на НОИ е уведомен, че задължителните предписания не са изпълнени в указания срок. Предложено е служебно заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, подадени от осигурителя „***” ЕООД, предмет на задължителното предписание от 02.01.2020 година.

С Писмо, приложено по делото на лист 41 ТД НАП София, Офис Перник е информирала директора на ТП Перник към НОИ, че по изпратените от административнонаказващият орган декларации образец  № 1 за периода от 01.06.2016 година до 28.02.2019 година за „***” ЕООД са приети в информационната система на НАП на 06.07.2020 година искания за заличаване на данни на основание чл. 4, ал. 10, т. 4 от Наредба Н-13 от 17.12.2019 година.

При това положение административният орган – ръководител на контрола по разходите на ДОО е приел, че жалбоподателя не е била осигурена за общо заболяване и майчинство и затова няма право на парично обезщетение за времето, през което е ползвала отпуск за раждане  и отглеждане на дете до 2-годишна възраст през периода от 09.01.2017 година до 11.10.2018 година и за времето, в което и била в отпуск, поради временна неработоспособност за периода от 20.06.2016 година до 08.01.2017 година. На основание чл. 114, ал. 2 и ал. 2 и чл. 114, ал. 3 от КСО е издал Разпореждане № РВ-3-13-00784231/15.07.2020 година, с което я е задължил да възстанови добросъвестно полученото парично обезщетение за раждане на дете, отглеждане на дете до 2-годишна възраст и за общо заболяване, за период като цяло от 20.06.2016 година до 11.10.2018 година в общ размер на 6 650.88 лева. Видно от приложеното по делото известие за доставяне /лист 24 от делото/ разпореждането е връчено на настоящия жалбоподател на 20.07.2020 година и в срока по чл. 117, ал. 2, т. 2 от КСО е подала жалба срещу него с вх. № Ц1012-13-60 от 24.07.2020 година до директора на ТП Перник на НОИ.

В срока по чл. 117, ал. 3 от КСО ръководителят на ТП Перник на НОИ е издал Решение № КПК-58/20.08.2020 година, с което е отхвърлил оспорването, като неоснователно. Решението на директора на ТП Перник на НОИ е предмет на съдебен контрол в настоящото съдебно производство.

Пред настоящата съдебна инстанция е разпитан свидетеля Н.С.Е., воден от страна на жалбоподателя, от чиито показания се установява, че счетоводно е обслужвала дружеството, но не може да конкретизира периода в който жалбоподателя е работил. През 2017 година дружеството е продадено на К.Д.. Заявява, че корпоративен данък, данък печалба и осигуровки не са плащани. Твърди, че е имало фискално устройство, регистрирано на открития пазар в курортен комплекс „***“, но какво е станало по – късно с него няма спомен. Така дадените свидетелски показания настоящия съдебен състав не ги кредитира, тьй като не кореспондират с предмета на делото, както и не се подкрепят от събраните писмени доказателства.

При горните фактически констатации, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, прави следните правни изводи:

Оспореното решение е валидно и допустимо. Издадено е след надлежно сезиране с жалба вх. № Ц1012-13-60/24.07.2020 година, по реда на чл. 117, ал. 1 от КСО и в срока за обжалване по чл. 117, ал. 2, т. 2 от КСО. Постановено е в едномесечния срок по чл. 117, ал. 3, изр. 1 от КСО.

Издадено е от компетентен орган съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО – Директор на ТП Перник на НОИ. Обективирано е в посочената в същата разпоредба писмена форма и е със съдържание, регламентирано в чл. 59, ал. 2 от АПК. Отговаря на изискването за мотивираност съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО. Означен е органът, който го е издал. Отразени са направените от него при осъществената контролна дейност фактически и правни изводи. Формулиран е ясен диспозитив. Съдържа информация за реда, срока и органа, пред който подлежи на обжалване, обозначена е дата, положен е подпис. От обстоятелствената част недвусмислено се изяснява, че контролиращият административен орган споделя извода на издателя на административния акт за наличие на предпоставките по 114, ал. 2, т. 2 от КСО за възстановяване на добросъвестно получена сума за обезщетение за ползван отпуск за временна неработоспособност, раждане и отглеждане на дете до 2-годишна възраст. В производството по административен контрол за законосъобразност не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, представляващи основание за отмяната му. Решението е и материално законосъобразно.

Правилно Директорът на ТП Перник на НОИ е приел, че разпореждането, предмет на контрол е издадено от компетентен административен орган. Съгласно чл. 114, ал. 3 от КСО това е длъжностното лице, на което е възложено ръководството на контрола по разходите на държавното обществено осигуряване в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт. В настоящия случай Разпореждане № РВ-3-13-00784231/15.07.2020 година е издадено от ръководител по контрол на разходите при ТП Перник на НОИ, който е материално и териториално компетентния административен орган да стори това съгласно нормата на чл. 114, ал. 3 от КСО.

Разпореждането е обективирано в изискуемата писмена форма и съответства на изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК за съдържание и реквизити. В проведеното административно производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, представляващи основание за отмяната му. То е издадено след извършена проверка по реда на чл. 107 от КСО, в хода на която са издадени и влезли в сила задължителни предписания за заличаване на подадените по отношение на жалбоподателя данни по чл. 5, ал. 4 от КСО от осигурителя „***” ЕООД. Заличаването е извършено служебно по реда на чл. 3,  ал. 13 от Наредба № Н-8/29.12.2015 година при наличие на предвидените в същата норма предпоставки – неизпълнение на предписанието от адресата му в указания срок. Заличените данни касаят периода от 01.06.2015 година до 28.02.2019 година, който включва периода за който на жалбоподателя са изплащани паричните обезщетения /20.06.2016 година – 11.10.2018 година/, в който жалбоподателя е ползвала отпуск за раждане на дете, отглеждане на дете до 2-годишвна възраст и отпуск за временна нетрудоспособност по процесните болнични листове. Затова е законосъобразен изводът на административния орган, че към този момент Р.Н.Й. не е имала качеството осигурено лице по смисъла на чл. 4, ал. 1 от КСО и съответно за нея не е възникнало право на обезщетение по чл. 11, ал. 1, т. 1, б. „а“ от КСО за временна неработоспособност. Изплатеното й такова е получено без основание, което е установено при условията на чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО. Съгласно посочената разпоредба основание за възстановяване на добросъвестно получени суми е постъпили след изплащането му доказателства или данни, които имат значение за определяне на правото, размера и срока на изплащане. В настоящия случай, в хода на извършена проверка са събрани доказателства, че през периода 20.06.2016 година – 11.10.2018 година жалбоподателя не е била осигурено лице по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на КСО. По делото е приложен трудов договор на жалбоподателя сключен със „***” ЕООД, служебна бележка и удостоверения, изслушан е и свидетел, но тези писмени и гласни доказателства не опровергават всички останали такива от ТП Перник към НОИ, приложени и приети по делото по приложена административна преписка. Изложеното налага извода за осъществяване на предпоставката на чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО за издаване на разпореждане за възстановяване на получената сума за обезщетение за раждане на дете, отглеждане на дете до 2-годишна възраст и обезщетение за временната неработоспособност. Затова настоящият съдебен състав намира, че административният акт, предмет на съдебен контрол е издаден при наличие на посочените в закона материални предпоставки и съответства на относимите правни норми. Идентично е становището на контролиращият административен орган, поради което издаденото от него решение е правилно и законосъобразно. Оспорването му е неоснователно и като такова следва да се отхвърли.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото следва да се остави без уважение направеното искане от процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените съдебни разноски.

С оглед изхода от делото и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

         Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.Н.Й. с ЕГН **********,*** против Решение № КПК-58 от 20.08.2020 година, издадено от Директора на ТП Перник към НОИ, като неоснователна.

ОСЪЖДА Р.Н.Й. с ЕГН ********** *** да заплати на Националния осигурителен институт сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

Съдия:/п/