Решение по дело №591/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 416
Дата: 5 декември 2023 г. (в сила от 5 декември 2023 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20237080700591
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 416

 

 

гр. Враца, 05.12.2023 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 07.11.2023 г. / седми ноември  две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ

 

при  секретаря  ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА КАН дело № 591 по описа на АдмС – Враца за 2023 г.  и  за  да  се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63в ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на „С.Т.С.Р.“ ООД, ЕИК ********* с * С.В.Т., против  РЕШЕНИЕ № 260013/25.08.2023г., постановено по АНД №66 по описа на Районен съд – Мездра за 2020г., с което е потвърдено НП  №06-001223/30.01.2020г.                        на Директор на Дирекция “Инспекция по труда“- Враца. Иска се отмяна на оспореното решение като неправилно, поради неправилно приложение на материалния закон,  допуснати съществени нарушения на процесуалния закон и явна несправедливост на наложеното наказание и да се реши делото по същество, като се отмени наказателното постановление, по изложените в касационната жалба съображения. От оспорващото дружество е депозирана молба по делото на 01.11.2023г. с изложени съображения по съществото на спора.

Ответникът- Дирекция “Инспекция по труда“ гр.Враца в с.з., чрез процесуалния си представител * М.К. моли за решение, с което да се остави в сила решението на РС-Мездра и потвърденото с него НП. Посочва се, че при издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, същото е издадено от директора при изрично произтичащи правомощия по закон и заповеди. Нарушението не може да се квалифицира като маловажно. Претендира се  юрисконсултско възнаграждение. Представена е и писмена защита с изложени съображения по съществото на спора.   

Участващият по делото прокурор от ОП-Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба и оставяне в сила на оспореното решение,  като правилно. Дирекция „Инспекция по труда“ е компетентен АНО, налице е извършено нарушение, като същото правилно е квалифицирано.   

В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

           Административен съд – Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена  в  законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 211, ал. 1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана  по  същество  е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на касационен контрол за законосъобразност е Решение № 260013/25.08.2023г., постановено по АНД №66/2020г.  по описа на Районен съд – Мездра, с което е потвърдено НП  №06-001223/30.01.2020г.  на Директора на  Дирекция “Инспекция по труда“ гр. Враца  с  наложена имуществена санкция на основание чл.75а, ал.5 вр. чл.75а, ал.2  от  Закон за трудовата миграция и трудовата мобилност/ЗТМТМ/ на „С.Т.С.Р.“ ***, ЕИК *********  в размер на  2000 лева за извършено нарушение на чл. 8,ал.1,т.2  ЗТМТМ. За да потвърди оспореното НП, въззивният съд е приел в решението си, че  при съставянето на АУАН  и издаването на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. Издадени са от компетентни органи, като в тях достатъчно подробно са описани обстоятелствата при които е извършено нарушението, начина на констатиране на същото, точно е описана и правната квалификация, както и кой текст по  кой закон е нарушен.  По съществото на спора е прието, че дружеството - касатор в качеството си на местен работодател по см. на §1,т.11 ЗТМТМ е извършил нарушение на чл.8,ал.1,т.2 ЗТМТМ, като е нарушило правилата на достъп до трудовия пазар на лица от трети страни. Правилно е определен размера на санкцията, както и не е налице маловажност на случая по чл.28 ЗАНН. Изложени са мотиви в тези насоки, въз основа на които и оспореното наказателно постановление е потвърдено изцяло, като законосъобразно. С решението са присъдени разноски на ответника в размер на 100.00 лева, платими от дружеството –жалбоподател.

Решението на районния съд е валидно и допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон  и доказателствата по делото. Районният съд е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и анализ на доказателствата. Относимите за отговорността на касатора факти са установени в пълнота и правилно от районния съд, като при тяхната съвкупна преценка е изведен правния извод за съставомерност  и доказаност на вмененото на  касатора  деяние. Ето защо правните изводи на  районния съд се споделят от настоящата инстанция  и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 2 АПК препраща към тях  и не следва да бъдат повтаряни.

           Споделят се  изводите на въззивния съд, че АУАН и НП са издадени от компетентни  органи.  Съгласно  чл.79, ал.1 ЗТМТМ, нарушенията по този закон се установяват с актове, съставени от държавните контролни органи, а според ал. 4 на чл.79 ЗТМТМ, наказателните постановления се издават от ръководителя на съответния контролен орган или от оправомощени от него длъжностни лица съобразно ведомствената принадлежност на съставителите на актове. В УП на ИА „ГИТ“ е регламентирано че директорът на ДИТ осъществява правомощията на АНО по см. на чл.47, ал.2 ЗАНН по съставените от трудовите инспектори актове. Ето защо липсата на изрично упълномощаване с издаване на нарочен акт не възпрепятства директора на инспекцията по труда да издава наказателни постановления. Обстоятелството, че издадените заповеди на изп.директор на ГИТ от 18.10.2004г. и от 13.06.2008г.  предхождат  обнародването на ЗТМТМ през 2016г., не обосновава извод за липсата на материална компетентност на наказващия орган. Не са допуснати съществени нарушения в административно-наказателното производство, акта и НП съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57 ЗАНН, в тях точно и ясно е описано нарушението, дата на неговото извършване и обстотятелствата при които е извършено, като  нарушението е подведено под правилната норма на ЗТМТМ, санкционната норма също е определена правилно от АНО. В тази насока се споделят и изводите на въззивния съд, а възраженията на касатора за липса на компетентност на издателя на наказ.постановление, както и  за  нарушения  на чл.42 и чл.57 ЗАНН  са неоснователни с оглед на изложеното.

Правилно е прието с оглед събраните по делото доказателства от въззивния съд,  че касаторът  в качеството си на местен работодател по смисъла на § 1, т. 11 от ДР на ЗТМТМ е извършил нарушение на чл.8,ал.1,т.2 ЗТМТМ, като е нарушил  правилата на достъп до трудовия пазар на лица от трети страни. Правилно е приложена и санкционната разпоредба на чл.75а, ал.5 вр. чл.75а, ал.2 ЗТМТМ, като наложеното наказание е в минимален размер. В тази насока се споделят изцяло изводите на въззивния  съд.

Споделят се и изводите на районния съд, че нарушението не представлява маловажен случай по см. на чл.28 ЗАНН. За прилагането на института "маловажност" е нужно случаят да разкрива по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от този вид. Напротив, обстоятелствата, при които е извършено и установено нарушението разкриват типичните степен и характер на обществената опасност на нарушенията от този вид, като липсват доказателства за по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи от този вид, поради което нарушението не следва да се квалифицира, като „маловажно“.  Извършеното нарушение е формално и на просто извършване и се осъществява чрез бездействие.  В тази насока и възраженията на касатора за маловажност на случая са неоснователни.

Пред настоящата инстанция не се доказаха факти и обстоятелства, които биха обосновали становището на съда за различни констатации от тези отразени в акта и НП, а оттам и за различни правни изводи от тези на РС водещи до потвърждаване на НП, като законосъобразно.

Предвид изложеното, настоящият касационен състав намира подробно изложените в касационната жалба доводи за незаконосъобразност на оспореното решение за  неоснователни.

По тези съображения и след извършена служебна проверка на решението на районния съд, съгласно изискванията на чл. 218, ал. 2 АПК, не се констатираха основания за отмяната му поради невалидност, недопустимост или несъответствие с материалния закон, извън посочените в касационната жалба. Съдебният акт е постановен от законен състав, в рамките на заявения спор и при правилно прилагане на материалния закон, поради което оспореното решение следва да бъде оставено в сила, а предявената против него касационна жалба следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и своевременно направено искане за юрисконсултско  възнаграждение от процесуалния представител на ответника на същия следва да бъде присъдено такова в размер определен в чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 25, ал. 1 от Наредба за заплащане на правната помощ, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63д, ал. 4 ЗАНН, а именно възнаграждение за юрисконсулт в минимален размер от 100 лева.

Воден  от горното, на основание чл. 221, ал. 2 АПК,  Съдът

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА  Решение № 260013/25.08.2023г., постановено по АНД №66  по описа на Районен съд – Мездра за 2020г.

ОСЪЖДА  „С.Т.С.Р.“ ***, ЕИК *********  да  заплати на Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Враца сумата от 100.00 лева, представляваща  разноски за юрисконсултско възнаграждение. 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.