Решение по дело №593/2020 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260126
Дата: 18 декември 2020 г. (в сила от 18 февруари 2021 г.)
Съдия: Пламен Петров Деянов
Дело: 20201520200593
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№…… от 18.122020 год. гр. Кюстендил.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кюстендилски районен съд, наказателна колегия, Х състав, в публично заседание на двадесет и трети септември две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Пламен Деянов

при секретаря Гергана Милушева, като разгледа докладваното от съдията НДАХ № 593 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано на основание чл. 59 и сл. от ЗАНН по жалба на Р.С.А., ЕГН - ********** подадена чрез адв.  И.П. от КАК против НП № 30-0000103 от 18.03.2020 год. на Директора на дирекция "Автомобилна инспекция" Чавдар Караджов, с което за нарушаване нормата на чл. 43, ал.1, т.1, б. "в", пр.1 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 год. на МТИТС и е било наложено адм. наказание глоба в размер на 1500 лв. на основание чл. 178а, ал.7, т.1, пр.2 от ЗДП.

В жалбата си въззивникът твърди, че НП е незаконосъобразно, навежда твърдения за допуснати нарушения на процес. правила, както и за нарушение на материалния закон – случаят попадал в хипотезата на чл. 28 от ЗАНН.Моли НП да бъде отменено.

В съдебно заседание въззивникът редовно призован не се явява и не се представлява. По делото е постъпила молба от неговия повереник в която е изразил становище за даване ход в негово отсъствие, заявил, че поддържа жалбата и оспорва фактическата обстановка и моли НП да бъде отменено. Като неправилно и незаконосъобразно. Твърди се разлика в датите на проверката и издаването на АУАН.

Въззиваемата страна оспорва жалбата, и иска потвърждаване на НП като правилно и законосъобразно издадено.

 

След като прецени обжалваното постановление с оглед основанията посочени във въззивната жалба и събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е подадена в срока за обжалване от надлежна страна, поради което същата е процесуално допустима.

Твърди се ,че на 05.02.2020 год. свидетелите В.Ж.Г. и В.Г.С., и двамата служители на РД "АА"София са извършили проверка в пункт за провеждане на ТП на МПС, находящ се в гр.Кюстендил, ул. „***“, № *** и стопанисван от "Уни тест1 ЕООД“. В хода на проверката свидетелите поискали да им бъдат представени всички документи досежно уредите използвани при извършване на дейността, в това число и документи за преминат метрологичен контрол на използвания в пункта газ анализатор марка „ А С S“;DP4212 BrainBee, проверен за последно с протокол № 21/21.01.2019 година. И Димомер ОРА 100 с № 110406001067;ДР4241 ВrainBee  проверен със свидетелство от 22./21.01.2019 година. От представените свидетелство за проверка на посочения газ анализатор и димомер свидетелите установили, че е изтекла една година и същите не са представяни за нова проверка в срока по Наредба № Н 32 от16.12.2011 година на МТИТС. Свидетелите установили също така, че в деня на проверката в пункта е бил извършен технически преглед на л.а. "Пежо" 307 с ДК№ *** и Фолксваген бора“ с Рег. № ***. от комисия на работещи във фирмата служители.Проверката приключила със заключение че ППС-то се допуска за движение по пътищата за обществено ползване. Установили също така, че при прегледа на ППС-то били използвани двата уреда описани подробно по-горе. Издали за целта Констативен протокол  № 42.09.17-107 заверен с дата06.02.2020 година в които за време на извършване проверката вписали дата 05.02.2020 година. 

Бил съставен АУАН бланков № 271248 от дата 05.02.2020 година, като съставения АУАН очевидно предхожда констативния протокол съдейки по датиранията. В така издадения АУАН са посочени гореописаните обстоятелства- извършен преглед на два автомобила и същите допуснати за движение по пътищата на страната ни.Въз основа на него  е издадено и атакуваното от жалбоподателя НП.Пр4и това следва да се отбележи ,че както в АУАН така и в НП извършеното нарушение е посочено като допускане ППС/каквото и да означава това съкращение/ да се движи по пътищата отворени за обществено ползване с уреди които не са заверени по реда на Закона за измерванията. Квалифицирали нарушението като такова на разпоредбата на чл. 43 , ал.1 т.1 б“в“ , пр.1 от наредба № Н -32 от16.12.2011 година на МТИТС.

Актът бил надлежно предявен и връчен на жалбоподателя, в частта му за съставяне и връчване на дата 05.02.2020 година Т.Е. преди издаването на Констативният протокол.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани по делото доказателства, както писмени така и гласни, които преценени по отделно и в своята съвкупност не водят на различни правни изводи.

При извършена служебна проверка за законосъобразност по образуване и провеждане на административно-наказателното производство съдът констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентните длъжностни лица, в соковете по чл. 34 от ЗАНН и съдържат формалните реквизити предвидени в нормите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

Следва да се отбележи, че не споделя наведеното в жалбата възражение за допуснато нарушение на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.Но очевидно е допуснатото такова както при издаването на АУАН така и на атакуваното с жалбата НП. Това е така защото изписаното в диспозитива нарушение ни навежда на мисълта, че автомобилите минали ГТП са били със повредени за ползването им уреди-неясно точно кои защото не са изброени. Но нарушението визирано в разпоредбата на чл. 43 , ал.1,т.1 б“в“ , пр.1 от Наредба № Н -32 от 16.12.2011 година сочи следното: „Чл. 43. (1) При извършването на периодичните прегледи на ППС председателят на комисията:

в) не допуска извършването на периодичен преглед на ППС със съоръжения и средствата за измерване и в материална база, които не отговарят на изискванията, определени в наредбата;“. Т.Е. в пункта за провеждане на годишен технически преглед е недопустимо провеждането на такъв със средства и съоръжения служещи за измерване и в материалната база, които не отговарят на изискванията на така посочената Наредба№ Н -32 от16.12.2011 година на МТИТС. Затова за непредубедения е очевидно, че издаденото НП е формулирано с  неясно по смисъл и съдържание волеизявление на АНО. Няма как нарушителят да разбере, какво точно е извършил и защо е наказан. Нещо повече сочат се две самостоятелни нарушения. Преминали са на преглед две различни МПС като за целта при прегледа са използвани Димомер и Газ анализатор с изтекъл срок на годност за експлоатация. Но въпреки така формулираните две нарушения е наложено само едно наказание и то за допускане да се движат по пътищата отворени за обществено ползване а не както е записано в Наредба № Н-32 от 16.12.2011 година на МТИТС, затова ,че прегледът на тази две МПС е извършен чрез уреди/газ анализатор и димомер/ на които срокът за експлоатация е изтекъл и са подлежали самите те на преглед.

Така допуснатото процесуално нарушение при изготвянето на АУАН и НП е затруднило в максимална степен правото на защита на нарушителя. Както се посочи по-горе законодателя е предвидил наказание, което касае нарушение извършено в хода на годишен технически преглед и по-просто казано не допуска извършването на такъв с нестандартни или непреминали самите те задължителния преглед за удостоверяване годността им а от там и възможността за регистрация на същите като измервателни уреди служещи за провеждане на техническия преглед. Допустителството за движение на едно МПС е очевидно нещо различно от нарушение в хода на проведен ГТП и неспазване по-горе посочената запрета на чл.43 ал.1 б“в“ пр.1 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 година на МТИТС

На следващо място видно от възраженията написани от жалбоподателя след съставяне и връчване на атакуваното НП, е че последният не е разбрал за какво иде реч и какво нарушение му е вменено във вина.

Няма как да бъде споделено и възражението, че АНО не бил допуснал съществени процесуални нарушения налагащи отмяната на атакуваното НП. Не следва да е предмет на настоящето производство защо след като по график служителите извършващи проверката е следвало да са били на друго място посочено в графика а в сътворените от тях писмени доказателства са посочили ,че по време и място са се намирали в пункта за ГТП.

След преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност съдът прецени от правна страна следното:

С НП на жалбоподателя е наложена санкция за това, че е допуснал ППС да се движи по пътищата, което е нещо коренно различно от разпоредбата на чл. 43, ал.1, т.1, б. "в", пр.1 от Наредба № Н-32/16.12.2011 год.

При извършването на периодичните прегледи на ППС председателят на комисията е длъжен да не допуска извършването на периодичен преглед на ППС не със а чрез използването съоръжения и средствата за измерване и в материална база, които не отговарят на изискванията, определени в наредбата.

Съгласно чл. 9, ал.3 от наредбата, газоанализаторът трябва да е одобрен по реда на ЗИ и да са преминали на задължителна проверка по реда на същия закон.

Първоначалните и последващите проверки на средства за измерване се извършват от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

В случая по делото няма спор, че въззивника е бил председател на комисия, която е извършвала технически преглед на ППС посочено в акта и НП.

От друга страна по безспорен и категоричен начин, както от писмените доказателства така и от показанията на свидетелите К. и Б. се установява, че газ анализаторът използван в пункта не е бил преминал периодична проверка при лице оправомощено от Председателя на ДАМТН или в БИМ към 03.07.2013 год.

Видно от приложените към преписката две свидетелства за премината проверка на тези уреди е изтеклия срок на валидност. Но това доказателство не може да санира допуснатото грубо процесуално нарушение в така предявеното обвинение.

Като съобрази горните обстоятелства съдът счете, че в случая АНО незаконосъобразно е ангажирал административно-наказателната отговорност на въззивника в качеството му председател на комисията, осъществяваща прегледа, доколкототвърди, че същият е допуснал за движение по пътищата ППС а не извършване,провеждане на прегледа с уреди неотговарящи на изискванията на закона и така да е нарушил разпоредбата чл. 43, ал.1, т.1, б."в" от Наредбата.

АНО очевидно е дал неправилна квалификация на извършеното нарушение като в същото време го е санкционирал чрез разпоредбата на чл. 178а, ал.7, т.1 от ЗДП и е наложил на въззивника за повече от едно нарушение само едно наказание което определил във фиксирания в закона размер – глоба в размер на 1500 лв.

Що се касае до наведеното в жалбата възражение за приложението на чл. 28 от ЗАНН то не се споделя от съда доколкото случаят не се отличава с каквото и да било от всички останали случаи на подобни нарушения.

С оглед на всичко изложено по-горе съдът прецени, че атакуваното НП е издадено в съответствие с материалния закон, същото не страда от пороци, които го правят процес. недопустимо и като такова следва да бъде потвърдено.

Водим от горното Кюстендилският районен съд

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ ИЗЦЯЛО КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО НП № 30-0000103 от 18.03.2020 год. на Директора на дирекция "Автомобилна инспекция" Чавдар Караджов с което на Р.С.А., ЕГН - ********** за нарушаване нормата на чл. 43, ал.1, т.1, б. "в", пр.1 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 год. на МТИТС и е било наложено адм. наказание глоба в размер на 1500 лв. на основание чл. 178а, ал.7, т.1, пр.2 от ЗДП

Осъжда Регионална дирекция на Автомобилна администрация гр. София да заплати сторените от жалбоподателя разноски по делото в размер на договорения адвокатски хонорар от четиристотин лева.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Кюстендилски административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните, че решението и мотивите са изготвени.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: