Решение по дело №54/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 209
Дата: 11 октомври 2021 г. (в сила от 28 октомври 2021 г.)
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20217110700054
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                  Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е     № 209

                                          гр.Кюстендил, 11.10.2021год.

                                            В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Административен съд - Кюстендил, в публичното съдебно заседание на двадесет и първи септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                   

                                                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

 

с участието на секретаря Лидия Стоилова, като разгледа докладваното от съдията     адм. дело № 54 по описа за 2021год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.215, ал.1 от ЗУТ вр. с чл.145 и сл. от АПК.

Д.Г.П. ***  обжалва   Виза за проектиране  с № 11/26.01.2021г.,  издадена от главния архитект на Община Кюстендил. Релевирани са основанията по чл.146, т.2, т.3, т.4 и т.5 от АПК.  Твърди  се, че  оспорената  виза за проектиране   противоречи на изискванията  за форма по чл.140, ал.2 от ЗУТ, а материалноправната незаконосъобразност на същата се обосновава с доводи за липса на учредено право на строеж в полза на възложителя,  респ.  липса на съгласие, отразено в договор в нотариална форма по чл.183, ал.1 от ЗУТ за допълващото застрояване  от страна на жалбоподателката като съсобственик на имота – предмет на проектираното строителство. Прави се  искане за отмяна на оспорения акт.   Претендират се деловодни разноски.

Ответникът – главният архитект на Община Кюстендил, чрез процесуалния си представител юрк. М.Ц., изразява становище за неоснователност на оспорването. Развива съображения  за законосъобразност на визата за проектиране като издадена от компетентен орган, в писмена форма и с необходимото съдържание по чл.140, ал.2 от ЗУТ, както и в съответствие с нормативните  изискванията на чл.41, ал.2 и чл.46 от ЗУТ.  По отношение на възражението в жалбата за необходимостта от съгласие на съсобственика за проектираното застрояване, се сочи, че същото би било нужно в по-късен етап от процедурата при инвестиционното проектиране и разрешаване на строителството. Прави се искане за отхвърляне на жалбата и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованото лице В.Т.Н. *** не изразява становище по жалбата.   

Съдът, след преценка на доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните,  приема за установено следното от фактическа страна:

Оспорената Виза за проектиране  11/26.01.2021г., издадена  на осн. чл.140, ал.1 и ал.2, чл.147, ал.1, т.1  и ал.2, чл.41, чл.42, ал.2 и чл.46  от ЗУТ от  главния архитект на Община Кюстендил, е за изграждане на строеж  „второстепенна постройка от допълващото застрояване – лятна кухня“  с  калкА.  стена до плътна ограда  в УПИ V-2267, кв.124  по план за регулация на гр. Кюстендил, ПИ с идентификатор 41112.504.54  по КК на гр. Кюстендил, във връзка с което  се предвижда  представяне на становище на инженер – конструктор на осн. чл.147, ал.2 от ЗУТ; документи за законността на сградите в имота  и  договор в нотариална форма с останалите собственици на имота.  В издадения акт органът е определил устройствени показатели и изисквания за проектираното застрояване, както следва: максимална етажност /височина – 1ет./ - височина, покриваща плътната ограда съгласно чл.46, ал.2 от ЗУТ; плътност на застрояване – от 20% до 60%;  интензивност на застрояване /Кинт./ - 0,5 до 1,2; необходима озеленена площ – от 40% до 60%, като 1/3 от нея трябва да бъде осигурена за озеленяване с дървесна растителност.

В комбинираната скица – неразделна част от издадената виза за проектиране по чл.140, ал.2 от ЗУТ, са нанесени налични сгради и постройки в имота и в съседните имоти, граници и линии на застрояване, вкл.  предвиденото  допълващо застрояване за  съсобственика на имота.

Издаденият акт е съобщен на жалбоподателката с писмо изх. № УТ-20-1468/02.02.2021г., което е получено на 04.02.2021г., видно от приложеното по делото известие за доставяне. Жалбата  е  подадена  на 15.02.2021г., т.е. в срока по чл.215, ал. 4 от ЗУТ.

Оспорената виза е издадена в административно производство, инициирано със заявление вх. № УТ-20-1468/09.12.2020г. на В.Т.Н. съдържащо  искане за издаване на виза за проектиране за обект лятна кухня. Заявителят се легитимира  като собственик  на  ½ ид. ч. от ПИ с идентификатор 41112.504.54 по КККР на гр. Кюстендил, УПИ  V-2267, кв.124  по план за регулация на гр. Кюстендил с площ от 421 кв.м., както и на самостоятелен обект в сграда  с идентификатор 41112.504.54.1.2  по КККР – втори етаж от масивна жилищна сграда, построена в ПИ, с  нотариален акт за продажба на недвижим имот  № 53, том І, рег. № 1343, дело № 52 от 2020г., а към заявлението е приложил скица № 15-607728/10.07.2020г., изд. от СГКК – Кюстендил и схема-предложение за издавена на виза за проектиране.

От представените към жалбата и административната преписка документи е видно, че жалбоподателката Д.Г.П.  е придобила право на собственост върху ½ ид. ч. от ПИ с идентификатор 41112.504.54 по КККР на гр. Кюстендил, УПИ  V-2267, кв.124  по план за регулация на гр. Кюстендил, както и на самостоятелен обект в сграда  с идентификатор 41112.504.54.1.1  по КККР – първи етаж от масивна жилищна сграда, построена в ПИ, по наследяване от майка си С. Д. М. / вж. удостоверение за наследници  от 02.02.2021г. на л.13 от делото/ и по силата на договор за покупко-продажба на недвижим имот, обективиран в нотариален акт № 161, том І, рег. № 5049, дело №133 от 2017г. с продавач З. Г. Б.  /наследник на С. Д. М./.    

В съдебното производство е прието експертно заключение вх. № 3211/05.07.2021г., допълнено със заявление вх. № 3878/09.09.2021г. и заверена скица-извадка от ПЗ,  на вещото лице арх. А.А..  Констатациите на съдебния експерт в заключението и при изслушването в съдебно заседание са следните: с оспорената виза за проектиране  се допуска ситуиране на две постройки от допълващото застрояване, разположени калканно долепени до съществуващата ограда в имота при устройствени показатели, описани във визата; съобразно действащия ПУП-ПЗ, в зоната, в която  попада процесния УПИ V-2267, кв.124, се предвижда малкоетажно застрояване при устройствени показатели както следва: максимална етажност /височина – 2-3/; плътност  за  застрояване - 40%; интензивност на застрояване /Кинт./ - до 1,0 и необходима озеленена площ – минимум 40%, като 1/3 от нея трябва де бъде осигурена за озеленяване с дървесна растителност;  в ПУП не са предвидени постройки на допълващото застрояване  за процесния УПИ, а е отразена единствено съществуващата в имота жилищна сграда;  устройствените  показатели  в оспорената виза за плътност и интензивност на застрояване  са по-високи от тези в действащия ПУП, но са съобразени с изискванията на чл.19 от Наредба № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони.

В съдебно заседание при изслушване на заключението, вещото лице сочи, че ако се реализира допуснатото с визата застрояване,  то няма да се надвиши плътността на застрояване от 40%, предвидена с действащия ПУП.

Съдът счита експертното заключение за обективно, съответстващо на писмените доказателства по делото, а и страните не го оспорват.

Преценката на установената фактическа обстановка, води до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима - подадена е в преклузивния срок по чл.215, ал.4 от ЗУТ от съсобственик на УПИ, за който е предвидено допълващо застрояване с оспорената виза, която е административен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна и съдът я отхвърля по следните съображения:

Проверена при усл. на чл.168 ал.1 от АПК и съобразно критериите по чл.146 от АПК, оспорената  виза за проектиране  е законосъобразен административен акт. Същата е издадена  от главния архитект на Община Кюстендил, който е орган с материална и териториална компетентност по чл.140, ал.7 от ЗУТ вр. с чл.41, ал.2 от ЗУТ.

По своята форма и съдържание – визата за проектиране отговаря на общите изисквания на чл.59 от АПК -  съдържа  фактически и правни основания за издаване, както и на специалните  изисквания на чл.140, ал.2 от ЗУТ, според който визата за проектиране е копие /извадка/  от действащия подробен устройствен план с обхват поземления имот и съседните му поземлени имоти, с означени налични сграда и постройки в него и в съседните имоти и с нанесени линии на застрояване и допустими височини, плътност и интензивност на застрояване и други изисквания, ако има такива, както и  допустимите отклонения по чл.36 ЗУТ. В съответствие с предвижданията на чл.140, ал.2, пр. последно от ЗУТ, визата за проектиране е издадена върху  комбинираната  скица от ПУП и одобрената след него кадастрална карта, с оглед на което наведените в жалбата оплаквания  за неспазена форма на акта са неоснователни. 

От процесуална страна, обратно на поддържаната от жалбоподателката теза, съдът констатира спазване на административнопроизводствените правила при провеждане на административното производство. Същото е започнало по заявление на В.Т.Н., който е съсобственик на процесния УПИ и възложител на проектирания строеж, а издадената виза е съобщена на заинтересованите лица по   чл.131 вр. с чл.140, ал.3 от ЗУТ.

Оспорената виза за проектиране е и материалноправно законосъобразна.  Административният орган е  посочил като правно основание за издаване на акта разпоредбите  на  чл.140, ал.2   вр. с чл.41,  чл.42, ал.2  и  чл.46 от ЗУТ, на които изцяло съответстват фактите по делото. Анализът на събраните доказателствени средства формира извода, че при издаване на оспорената виза за проектиране са налице посочените от органа правно и фактическо основание. Видно е, че с процесната виза, в урегулиран поземлен имот за малкоетажно  застрояване, се  допуска допълващо  застрояване на второстепенна постройка  по  чл.46, ал.1 от ЗУТ,  каквото  не е предвидено в действащия устройствен план, с което е изпълнено изискването на чл.41, ал.2 вр. с ал.1 от ЗУТ.  Спазено е и правилото на чл.41, ал.3 от ЗУТ за съобразяване на допуснатото застрояване с устройствените показатели, зададени с ПУП, в който смисъл са констатациите на вещото лице, изготвило съдебно-техническа експертиза по делото. Макар заложените в акта максимални стойности за плътност и интензивност на застрояването да са по-високи от тези в действащия ПУП, съдебният експерт сочи,  че при реализиране на  допуснатото строителство, същите няма да се надвишат, а и  съответстват на  параметрите по чл.19 от Наредба № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони.

От друга страна, от приетата по делото СТЕ се установява безспорно, че предвиденото  допълващо   застрояване  отговаря  на   изискванията  на чл.42, ал.2, пр.2 и чл.46, ал.2 от ЗУТ за  местоположение, начин на застрояване и височина на сградата. Не е спорно по делото, че са спазени и  нормативно предвидените отстояния  до сградите  на  основното  застрояване и до границите със съседните имоти.

Съдът счита за неоснователно основното възражение на жалбоподателката  за допуснати нарушения на чл.183, ал.1 от ЗУТ, а именно липса на съгласие за допълващото застрояване в съответна форма от нея като съсобственик в имота,  при издаване на визата.  Визираната  разпоредба на закона е  относима  към  друг етап от разрешаване  на  строителството, а именно – одобряване на инвестиционните проекти и издаването на разрешението за строеж,  но  не  и  на етапа на "инвестиционно проучване и проектиране", на който етап се издава визата за проектиране. Както се посочи, визата за проектиране представлява извадка от действащия ПУП и с нея се определя допустимото застрояване, включително допълващо такова, което не е предвидено в ПУП. С визата не се разрешава строителство.  Това става с последващо одобряване  на  проекти  и  издаване на акт, разрешаващ строителството, при приемането  на  които  актове  вече  следва  да  бъдат  спазени  изискванията на чл. 183 от ЗУТ. В този смисъл е налице изрично изявление на органа за представяне на договор в нотариална форма със съсобственика, обективирано в съдържанието на издадената виза.

Предвид изложеното, крайният решаващ извод на съда е за материална законосъобразност на оспорената виза за проектиране, при което следва отхвърляне на жалбата.  

С оглед изхода по делото и по арг. от чл.143 от АПК, на жалбоподателката не се присъждат  деловодни  разноски.

На осн. чл.143, ал.3 от АПК вр. с чл.37 от ЗПП вр. с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ,  съдът осъжда жалбоподателката да заплати на Община Кюстендил деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00лв.  

Водим от горното и на осн. чл.172, ал.2 от АПК, Административният  съд

                                                 

                                                 Р   Е   Ш   И:

           

            ОТХВЪРЛЯ оспорването с жалбата на Д.Г.П. ***, против  Виза за проектиране  с № 11/26.01.2021г.,  издадена от главния архитект на Община Кюстендил.

ОСЪЖДА  Д.Г.П. ***, ЕГН **********,*** юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00лв. 

Решението   подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи.

 

                                                                 АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: