Решение по дело №1758/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1316
Дата: 20 октомври 2021 г.
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20217050701758
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 август 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ ………./…………2021  г.,

гр. Варна

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І-ви  касационен състав,

в публично заседание на двадесет и трети септември през  две хиляди двадесет и първа година в състав: 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:    ИВЕТА ПЕКОВА

ЧЛЕНОВЕ:   ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

при секретаря Г. Владимирова  и с участието на прокурора от Окръжна прокуратура Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията – докладчик Веселина Чолакова КНАХД № 1758 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във вр. с чл. 63 от ЗАНН.

Производството е образувано по касационна жалба от община Варна, подадена чрез юрисконсулт П. против решение № 260723/08.07.2021 г. постановено по НАХД № 175/2021 г. по описа на Районен съд-Варна, в частта, с която е отменено наказателно постановление № ТРД21ВК/22.12.2020г. на зам. кмет на община Варна с което на  П.Д.Т. са наложени административни наказания глоба в размер на 500лв. на основание чл.10 ал.1 от Наредбата за реда за провеждане на търговска дейност на територията на община Варна /Наредбата/ и глоба в размер на 500 лева на основание чл.11 ал.7 от Наредбата.

Решението на Районен съд-Варна се оспорва с основанията на  чл.348,ал.1,т.1 и т.2  от НПК – допуснато нарушение на материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения. Сочи се, че в АУАН и наказателното постановление фактическата обстановка е изложена изчерпателно и правото на защита на санкционираното лице не е нарушено. Счита, че съставът на нарушенията по чл.10,ал.1 и чл.11,ал.7 от Наредбата се установява със събраните доказателства. Сочи се на отсъствието на предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН. Моли за отмяна на решението на ВРС и за потвърждаване на наказателното постановление. Прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Поддържа жалбата в представено писмено становище.

Ответникът – П.Д.Т. не изразява становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че обжалваното решение е поставено при спазване на процесуалните правила и закона, и не са налице основания за отмяната му. Моли решението да бъде оставено в сила.

По допустимостта на касационната жалба:

Касационната жалба е редовна и допустима - подадена  от страна, участвала във въззивното съдебно производство и в срока по чл. 211, ал.1 от АПК.

По основателността на касационната жалба:

Административният съд, като взе предвид доводите на страните, обсъди фактите, които се установяват от събраните по делото доказателства, мотивите на обжалвания съдебен акт и заключението на участващия по делото прокурор, в рамките на наведените от жалбоподателите касационни основания и в обхвата на касационната проверка, очертан в разпоредбата чл. 218, ал.2 АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Предмет на съдебен контрол пред ВРС е наказателно постановление № ТРД21ВК/22.12.2020г. издадено от  зам.- кмета на община Варна, с което на П.Д.Т. са наложени четири административни наказания : глоба в размер на 500лв.на основание чл.10 ал.1 вр. чл. 23 от Наредбата за реда за провеждане на търговска дейност на територията на община Варна /Наредбата/; глоба в размер на 500лв.на основание чл.10 ал.2 вр. чл. 23 от Наредбата; глоба в размер на 500лв.на основание чл.11 ал.7 вр. чл. 23 от Наредбата; глоба  в размер на 100лв.на основание чл.15 ал.1 вр. чл. 21 от Наредбата.  С решението си въззивният съд е отменил наказателното постановление в частта на наложената на ответника по касация  глоба в размер на 500 лв. на основание чл.10 ал.1 и в частта на наложената глоба  в размер на 500 лева на основание чл.11 ал.7 от Наредбата. В останалата част е потвърдил наказателното постановление.

Видно от обстоятелствената част на наказателното постановление П.Д. е санкциониран заради това, че на 09.11.2020 г. , около 11,00 часа в гр.Варна, кв. Галата , ул. „Капитан І-ви ранг Г. Купов“ предлага за продажба мляко от лек автомобил с номер ***, без да има разрешение за търговия на открито или от лек автомобил, издадено от община Варна, за предлагане на млечни продукти, не представя документи за произход, не представя и удостоверение от Агенцията за безопасност на храните, че млякото е безопасно за консумация.

Районен съд-Варна е установил от фактическа страна, че на 09.11.2020г. служители на община Варна извършвали обход на територията на район Аспарухово. Около 11.00 часа забелязали, че в централната част на ул. „Капитан Купов“ лице продава млечни продукти от багажника на автомобила си. За направените констатации бил съставен констативен протокол, в който било посочено, че П.Т.  продава мляко от автомобил, без надлежно разрешение от община Варна, не се представят надлежни документи за произход на стоката, с това приели, че е нарушена разпоредба на чл.10 ал.1, чл.10 ал.2, чл.11,ал.7 и чл. 15 ал.1 от Наредбата за реда за провеждане на търговска дейност на територията на община Варна, за което бил съставен АУАН предявен и подписан от жалбоподателя без възражения. Въз основа на АУАН е издадено наказателното постановление, с което на П.Т. са наложени четири наказания глоба всяко в размер на 500,00 лв. за допуснати нарушения на чл.10,ал.1, чл.10,ал.2, чл.11,ал.7 и чл.15,ал.1 от Наредбата.

Горната фактическа обстановка Районен съд-Варна е установил въз основа на представените с АНП писмени доказателства и чрез показанията на свид.  К. и свид. М. дадени в качеството им съответно на актосъставител и свидетел по АУАН.

От правна страна Районен съд-Варна е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни лица и в сроковете по чл.34,ал.1 и ал.3 от ЗАНН. За да отмени наказателното постановление в частта на наложената глоба за нарушение на чл.10,ал.1 от Наредбата, Районен съд-Варна е приел, че посочената норма е бланкетна, а в описаните на нарушението не са посочени изискуемите документи, с които въззивникът не се е снабдил. Това нарушение е приел за съществено, тъй като е нарушило правото на защита на санкционираното лице. Приел е, че липсата на факти за съставомерни признаци на нарушението, ограничава и възможността на съда да извърши преценка относно законосъобразността на наказателното постановление.

В частта на наложената глоба за нарушение по чл.11,ал.7 от Наредбата, въззвиният съд е приел, че липсват факти относими към съставомерността на нарушението. Никъде не е посочено защо продукцията може да е опасна за човешкото здраве и защо. Изложил е аналогични на горепосочените аргументи относно нарушаването на правото на защита на лицето и ограничаването на възможността на съда да извърши проверка за законосъобразността на наказателното постановление.

Решението на ВРС е валидно , допустимо и правилно, поради следните съображения:

В частта на нарушението по чл.10,ал.1 от Наредбата.

Редът и условията за функциониране на търговските и туристически обекти, разположени на територията на община Варна са уредени с Наредба на ОбС Варна за реда за провеждане на търговската дейност на територията на община Варна. С разпоредбата на чл.10,ал.1 от Наредбата е въведено изискването спрямо търговците за осигурят за всички стоки от местно производство и внос необходимите нормативни документи, преди пускането им в продажба. Нормата на чл.10,ал.1 от Наредбата е бланкетна и не установява конкретните документи необходими за продажбата на определен вид стока. Тези документи не са определени , но са определяеми с оглед вида на стоката, която се предлага за продажба. Посочените в съдържанието на НП документи, които не са представени от лицето , са разрешение за търговия на открито, документи за произход и удостоверение от Агенцията за безопасност на храните, че млякото е безопасно за консумация. Липсата на посочените документи обосновава неизпълнение на задълженията съгласно чл.10,ал.2 и чл.15,ал.1 от Наредбата, за които лицето е санкционирано с отделни наказания.  В АУАН и наказателното постановление липсва описание на нарушение, което обосновава неизпълнение на задължението по чл.10,ал.1 от Наредбата. Липсата на факти относими към съставомерни признаци на нарушението , ограничава правото на защита на санкционираното лице , както и препятства съда в преценката му относно съставомерността на нарушението. Изложените от въззивния съд аргументи се споделят от настоящия съд и обосновават правилност на извода за незаконосъобразност на наказателното постановление в тази част.

В частта на нарушението по чл.11,ал.7 от Наредбата:

С разпоредбата на чл.11,ал.7 от Наредбата е въведена забрана за търговия със стоки на открито, които поради този начин на предлагане могат да бъдат опасни за живота и човешкото здраве. В АУАН и в наказателното постановление липсва описание на изпълнително деяние осъществяващо състав на нарушение по чл.11,ал.7 от Наредбата. Разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН определят съдържанието на АУАН и НП. Задължителни реквизити по чл. 42, т. 4, респ. чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, на обстоятелствената  част на актовете и на наказателните постановления са описанието на нарушението и обстоятелствата, при които то е било извършено. Съобразяването на акта и НП с посочените реквизити служи за очертаване кръга на релевантните  факти, за преценка относно правилността на правната квалификация на нарушението, както и гарантира възможността на нарушителя да разбере фактическите и правни рамки на административното обвинение, респ. упражняване на правото му на защита в производството в пълен обем.

В случая при липса на факти относими към съставомерността на нарушението , санкционираното лице не е в състояние да разбере кои са фактите, които следва да оспори. Накърнено е правото му на защита, което  нарушение е от категорията на съществените. Посоченото препятства и възможността на съда да извърши преценка относно законосъобразността на наказателното постановление.

Решението на Районен съд - Варна е валидно, допустимо и правилно. Съдът е изложил достатъчни  мотиви, с които е обсъдил възраженията във въззивната жалба и е извършил дължимата проверка за законосъобразността на НП. Поради това подадената касационна жалба е неоснователна и оспореното решение следва да бъде оставено в сила.

Воден от изложеното, и на основание чл. 221, ал.2 предл второ от АПК и във вр. с чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Административен съд-Варна, І-ви касационен състав     

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260723/08.07.2021 г. постановено по НАХД № 175/2021 г. по описа на Районен съд-Варна, в частта, с която е отменено наказателно постановление № ТРД21ВК/22.12.2020г. на зам. кмет на община Варна с което на  П.Д.Т. са наложени административни наказания глоба в размер на 500лв. на основание чл.10 ал.1 от Наредбата за реда за провеждане на търговска дейност на територията на Община-Варна /Наредбата/; и глоба в размер на 500 лева на основание чл.11 ал.7 от Наредбата.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ:  1.                            2.