Определение по дело №203/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1384
Дата: 1 юни 2023 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20237180700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 януари 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 1384

 

гр. Пловдив, 01.06.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав, от открито заседание на втори май през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

 

като разгледа докладваното от председателя Мариана Шотева адм. дело № 203 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Образувано е по жалба на Н.Й.М., ЕГН ********** с адрес ***, чрез пълномощник адв. С.Д., против отказ за предоставяне на достъп до обществена информация от страна на Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив по реда на ЗДОИ.

В жалбата се твърди, че на 03.08.2022 г. адв. Д. е подал до „...НАЧАЛНИК СЕКТОР /ПЪТНА ПОЛИЦИЯ И КАТ заявление за достъп до информация, получено, видно от датата на пощенското клеймо, на 05.08.2022 г. С входящ номер 1030000-18652/14.07.2021 г. /НАЧАЛНИК СЕКТОР /ПЪТНА ПОЛИЦИЯ И КАТ стана ясно, че е налице антидатиране на писмото ми и то съответно е с отговор в пълно противоречие с него. С него поисках информация за лек автомобил, рег. № РВ4042МА, копие от големия талон на който прилагам, собственост на Н.Й.М., ЕГН **********, с адрес *** 90, за наложен запор/възбрана от СДВР, изпратен в ОДМВР – Пловдив по № 3579/27.08.2009 г. и за основанието на наложения запор/възбрана/.“.

Посочва се на следващо място, че след молба, изпратена от адв. Д. с обратна разписка до Началника на Сектор ПП и КАТ – Пловдив, получена на дата 09.08.2022 г., видно от обратната разписка, е върнато копие на писмо до Началника на Отдел ПП СДВР Комисар Т.Т., гр. София, като дори входящият и изходящият номер, според жалбоподателя, са категорично неверни, което го лишава от възможност за спазване на законовите срокове, не му дава и никакъв отговор на питането. Твърди, че ответникът притежава поисканата информация, но до момента на депозиране на жалбата по съдебен ред (17.01.2023 г.), не я е предоставил по неясни причини. По-късно през месец август 2022 г. е получено от ответника писмо изх. № от 26.08.2021 г., копие от което прилага.

И не са последно място се сочи, че жалбоподателят е изпратил ново писмо до „…НАЧАЛНИК СЕКТОР /ПЪТНА ПОЛИЦИЯ И КАТ – ПЛОВДИВ, получено, видно от пощенското клеймо, на 13.12.2022 г. Към днешна дата – 16.01.2023 г., повече от месец, отговор нямам и считам това за мълчалив отказ от страна на НАЧАЛНИК СЕКТОР /ПЪТНА ПОЛИЦИЯ И КАТ – ПЛОВДИВ.“. Отказът се твърди, че е незаконосъобразен и се иска от съда да бъде отменен и да се реши делото по същество, като се признае правото му на достъп до поисканата информация и ответникът бъде осъден да му я предостави в поисканата форма на достъп. Претендират се сторените разноски, съгласно представен списък.

Ответникът – Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив, редовно призован, не изразява становище по допустимостта и основателността на жалбата.

Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира, че е сезиран с процесуално недопустима жалба, която като такава следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното съдебно производство по нея да бъде прекратено. Съображенията за това са следните:

Съгласно чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България (КРБ), всеки има право да търси, получава и разпространява информация. Осъществяването на това право обаче не може да бъде насочено срещу правата и доброто име на другите граждани, както и срещу националната сигурност, обществения ред, народното здраве и морала. Гражданите имат право на информация от държавен орган или учреждение по въпроси, които представляват за тях законен интерес, ако информацията не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права. В този смисъл и в Решение № 7 от 04.06.1996 г. по конституционно дело № 1/1996 г., Конституционният съд на Република България е посочил, че нормата на чл. 41, ал. 2 от КРБ гарантира на гражданите достъп до информация от държавен орган по въпроси, които представляват за тях законен интерес, като квалификацията „законен“, казва Конституционният съд в решението си, служи, за да обозначи правото въобще да търсят съответната информация и предоставя нормативна регламентация на хипотезите, в които това право може да се осъществи на базата на конституционното изискване. Именно в съответствие с конституционната разпоредба и даденото от Конституционния съд нейно тълкуване, законодателят е предвидил различни правни средства за достъп до информация, с оглед на произход, съдържание и значение на информацията за правните субекти.

Законът за достъп до обществената информация регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация, но в неговия чл. 4, ал. 1 е уредено, че законът се прилага тогава, когато в друг закон не е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. Такъв друг ред се съдържа в Административнопроцесуалния кодекс. Основен принцип на кодекса е правото на достъп до информацията в административното производство - чл. 12, ал. 2. Нормата изрично сочи, че страните в административното производство осъществяват правото си на достъп до информация по реда на кодекса, а останалите лица - по реда на Закона за достъп до обществената информация. Или иначе казано, само тогава, когато лицето няма качеството на страна в административно производство или исканата информация не е във връзка с административно производство, в което то е страна, може да реализира правото си на достъп до информация по реда на ЗДОИ и то само, ако търсената информация има изискуемите от закона характеристики, т.е. трябва да е обществена.

От една страна, според чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Тази информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти. Следователно, обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. Разпоредбата на чл. 3 от ЗДОИ и целта на закона предвиждат задължените субекти да предоставят наличната обществена информацията в поисканата форма, а гражданите да се запознаят с нея и така да си съставят мнение за дейността на задължения субект.

От събраните по делото доказателства се установява, а и това не е спорно между страните, че в случая искането на Н.М. е за предоставяне на информация за лек автомобил, рег. № *********, негова собственост и е относно: „…наложен запор/възбрана от СДВР, изпратен в ОДМВР – Пловдив по № 3579/27.08.2009 г. и за основанието на наложения запор/възбрана/.“, т.е. исканата информация касае фактическите и правни  основания за издаване на индивидуален административен акт и се иска да бъде предоставена чрез представянето на копие от самия акт.

В контекста на цитираната по-горе законова дефиниция (чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ) и с оглед предписанията на чл. 10 и чл. 11 от ЗДОИ, дефиниращи видовете обществена информация, настоящият съдебен състав намира, че предмет на оспорения отказ не е обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, създадена и съхранявана от Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив в качеството му на задължен субект по чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ. Това е така, тъй като фактическите и правни основания, въз основа на които е наложен запор за продажба върху автомобила, собственост на жалбоподателя, не съдържат сведения относно обществения живот в страната, а по същество е свързан с частноправен интерес на Н.Й.М. и евентуалното предоставяне на тази информация е ирелевантно за преценката на дейността на компетентния да го извърши орган. Или иначе казано, информацията, предмет на молбата на оспорващия, е извън обхвата на понятието за обществена информация, тъй като се иска информация относно производството по налагане на запор, който акт е свързан с частноправен интерес на жалбоподателя. При отсъствието на белезите, квалифициращи претендираната информация като обществена, Началник на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив не би могъл да формира мълчалив и/или изричен отказ, тъй като същият не е материално компетентен да предоставя такава информация по реда на ЗДОИ.

За пълнота следва да бъде посочено също така, че ЗДОИ не е средство за получаване на всякаква информация от държавните органи и използването на реда за достъп до обществена информация с цел да бъдат решени конкретни спорове или отношения (административноправни, гражданскоправни, търговски или други) противоречи на целта на ЗДОИ.

При това положение и след като исканата от жалбоподателя информация не представлява обществена такава по смисъла на специалния закон, то не може да се приеме, че е налице отказ (мълчалив и/или изричен) за предоставяне на такава информация, който да бъде годен предмет на съдебен контрол, поради което и жалбата се явява недопустима. Това налага същата да бъде оставена без разглеждане и производството по делото прекратено. Изложеното налага определението, с което е даден ход по същество на правния спор, да бъде отменено.

Воден от горното, Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав,

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ определението за даване ход на делото по същество.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Н.Й.М., ЕГН ********** с адрес ***, против Отказ за предоставяне на достъп до обществена информация от страна на Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив по реда на ЗДОИ.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 203/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: