Решение по дело №453/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260177
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 16 юни 2021 г.)
Съдия: Стела Петрова Колчева
Дело: 20211420200453
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                        

гр. ВРАЦА,20.05.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

                                                        

Врачанският  районен съд,V-ти нак.състав в публичното заседание на деветнадесети май през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                        

                        Председател:СТЕЛА КОЛЧЕВА                                                   

                 Съдебни заседатели:                                                                  

                                                        

при секретаря Б.СТЕФАНОВА и в присъствието на прокурора.............                      като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело 453 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид следното :                                             

 

         Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН. Образувано е по жалба на “Финес”ООД-гр.Враца против НП № К-0026521/15.04.21 г. на Директора в РД за областите Монтана, Видин и Враца към КЗП, с което на горепосоченото дружество за извършено нарушение по чл.20, ал.1 ЗЗП  и на основание чл.200 ЗЗП е наложена имуществена санкция от 300.00 лв. В жалбата и в съдебно заседание се релевират оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното НП поради допуснати нарушения на материалния закон, с искане за отмяната му на това основание.

         Ответната страна, в депозирано писмено становище на процесуален представител ангажира становище за неоснователност на жалбата, с молба за оставянето й без уважение и потвърждаване на постановлението.

         След преценка и анализ на събраните по делото доказателства, във връзка с доводите и възраженията на страните, съдът намира за установено от фактическа и правна страна следното:

         Жалбата е процесуално допустима като подадена при условията на чл.59 и сл.от ЗАНН.Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:

         На 10.03.21 г., контролни органи на КЗП-Враца между които и св. С.А., извършили  проверка в търговски обект-супермаркет „Дъбника”, находящ се в гр.Враца, ул.”Околчица срещу бл.№4, стопанисван от дружеството жалбоподател. При проверката е констатирано, че в магазина на потребителите се предлагат за продажба предварително опаковани от производителя месни, млечни и рибни продукти, с определен от него грамаж на опаковката и обявена от търговеца цена за единица мярка-килограм, но без да е обявена едновременно продажната цена за съответните грамажи на продуктите. Стоките без съответна такава продажна цена са подробно описани и индивидуализирани в съставения на място констативен протокол № К-2727360/10.03.21 г. Протоколът е съставен и връчен на присъстващ при проверката служител,  като с него са дадени и указания до представляващия дружеството в определен срок да представи в КЗП-Враца съответни документи за проверка.

         След като такива били представени, на 23.03.21 г. е съставен  АУАН № К-0026521 срещу дружеството за това, че към момента на проверката- 23.03.21 г. е предлагал за продажба местни, млечни и рибни продукти, подробно посочени в акта, предварително опаковани от производителя с посочен грамаж, но без едновременно търговеца да е обозначил освен цената на единица мярка и съответната продажна цена, с което е нарушил чл.20, ал.1 ЗЗП. Актът е предявен и връчен на представляващия дружеството, който веднага е приложил писмени възражения против акта, в което са изложени твърдения, че в обекта функционира система за проверка на цената за всяка разфасовка за стоки с обявена цена за кг., с което е изпълнило задължението си по чл.20, ал.1 ЗЗП за обозначаване „по друг подходящ начин”.

Възраженията са счетени за неоснователни, при което е последвало издаването на обжалваното НП, с което за допуснатото нарушение по чл.20, ал.1 ЗЗП, констатирано с горепосочения АУАН, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер от 300.00 лв. на основание чл.200 ЗЗП.

         Изложените в акта и в НП, фактически констатации се установяват изцяло и безпротиворечиво от всички приобщени по делото доказателства-св.показания на  С.А., приложените към административната преписка писмени доказателства- цитирания констативен протокол за извършена проверка, фискален бон, възражение и др. Тези фактически констатации не се оспорват и от самия жалбоподател.

         По отношение на твърденията на жалбоподателя за налична в обекта система за проверка на цените –„price checker”, по делото е представен единствено снимков материал, който дори да бъде ценен като годно доказателство или доказателствено средство, по-никакъв начин не може да бъде съотнесен, както към конкретния проверен търговски обект, така и към датата на извършване на проверката и констатиране на нарушението. Други доказателства в подкрепа на тези твърдения не са ангажирани, като същевременно извършилата проверката св.С.А. сочи в показанията, си че не видяла такава система в обекта. При това положение, съдът приема доводите за налична и функционираща система за проверка на цени в момента на проверката, именно в проверения търговски обект за недоказани и необосновани.

         При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

В процесуален аспект, при извършената служебно проверка, съдът не констатира допуснати нарушения на процесуалните правила при съставянето и оформянето на АУАН и издаването на обжалваното НП, представляващи основания за отмяната му. АУАН и НП са издадени от компетентни органи, при спазване на процедурата по чл.40 и чл.52 и сл ЗАНН и съдържат всички задължителни реквизити по чл.42 и 57 ЗАНН, в това число дата и място на извършване на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и констатирано, нарушената законова и санкционна норми. Налични процесуални нарушения не се твърдят и от жалбоподателя.

От материално-правна страна, обжалваното НП е и напълно обосновано:

Разпоредбата на чл.20, ал.1 ЗЗП вменява изрично задължение за търговеца да обозначава едновременно, както цената за единица мярка на предлаганите за продажба стоки, така и продажната цена чрез етикети, ценоразписи,табели или по друг подходящ начин.Тази разпоредба, както и останалите в р-л ІV-ти, гл.2 ЗЗП осигуряват първото и основно, прогласено в чл.1, ал.2, т.1 ЗЗП право на информация на потребителя за стоките и услугите.Осигуряването на това право е допълнително обезпечено и с принципното изискване на чл.4 ЗЗП, че информацията за стоките и услугите се предоставя предварително, с цел направа на избор от потребителя за придобиването им и преди самото придобиване. За неизпълнение на горепосоченото задължение по чл.20, ал.1 ЗЗП, в чл.200 ЗЗП е предвидена изрично и административно-наказателна отговорност, както на виновното физическо лице-конкретен извършител на нарушението, така и на съответния ЕТ/ЮЛ-търговец, нарушил при осъществяване на своята дейност това задължение, по смисъла на чл.83, ал.1 ЗАНН.

В конкретния случай и предвид обсъденото по-горе състояние на ангажирания от страните доказателствен материал, по делото безспорно се установи, че в обекта, стопанисван от жалбоподателя ЕООД, в момента на проверката са намерени описаните в АУАН и в НП предварително опаковани от производителя местни продукти, с посочени грамаж и обявена цена за единица мярка, но без обявена по подходящ начин продажна цена, т.е. налице е годен предмет на нарушение по чл.20 ЗЗП. Установи се категорично и че въпросните стоки са били изложени и предлагани за продажба на потребителите, с което изпълнителното деяние на нарушението се явява довършено и извършено, съгл.чл.20, вр.чл.4 ЗЗП и дружеството-нарушител следва да понесе отговорност, съгласно чл.200 ЗЗП.

В случая дори и да се приеме за доказано, че в момента на проверката в търговския обект е имало налична, функционираща система за проверка на цени, то според настоящия съдебен състав този факт не води до несъставомерност на нарушението: Задължението по чл.20, ал.1 ЗЗП за обозначаване цената за единица мярка и продажната цена за съответното количество на стоката е само и единствено на търговеца, като чрез въвеждането и ползването на подобни системи търговецът на практика недопустимо и в нарушение на закона, „прехвърля” това си задължение на потребителите. Нещо повече, превръща правата на потребителя по чл.1, ал.2,т.1 и чл.4 ЗЗП в тяхно задължение сами да се информират и проверяват цената на стоките, като маркират продажната им цена, за да преценят коя от тях да закупят. Подобни системи и уреди не само не дават предварително необходимата задължителна информация, но и са неудобни и затрудняват потребителите, особено възрастните хора и децата. Затова и подобна организация на работа в обекта, не удовлетворява законовото изискване за предварително обозначаване на съответните реквизити на стоката “по друг подходящ начин” по смисъла на чл.20, ал.1 ЗЗП и изложените в тази насока доводи от жалбоподателя са изцяло неоснователни.

Конкретно установеното нарушение е типичен, обикновен случай на нарушение от този вид. По дефиниция е формално и макар законът да не изисква настъпване на вредни последици като негов съставомерен резултат, такива фактически са налице-засягане правата на неограничен брой от потребители, в частност правото им на информация, което има за свой непосредствен обект на защита.В случая задължително следва да се отчете и че се касае до субект, осъществяващ търговска дейност по занятие и то в обект –магазин за хранителни стоки, което изисква не само стриктно изпълнение на задълженията по установения държавен ред от търговеца, но и полагане на дължимата грижа по отношение на търговските отношения с клиентите. Следва да се отчете и че намереното при проверката количество стоки-предмет на конкретното нарушение не е незначително.  При тези съображения, не може да се приеме, че нарушението е “малозначително” или “маловажно” по смисъла на чл.28 ЗАНН .

При определяне размера на следващата се санкция, наказващия орган е спазил разпоредбата на чл.27, вр.чл.83 ЗАНН. При предвидени лимитативно в чл.200 ЗЗП размери на санкцията от 300.00 до 3 000.00 лв., наказващия орган е наложил такава  в предвидения минимум- 300.00 лв. Правилно е отчетено, че в случая се касае до първо нарушение и че е извършено от субект, за който по делото няма данни да е бил санкциониран по административен ред за други нарушения по ЗЗП.Нередности или други правонарушения във връзка с осъществяваната дейност от жалбоподателя не са били констатирани и при извършената проверка от контролните органи, въз основа на която е започнало и настоящето административно-наказателно производство. Всички горепосочени обстоятелства налагат на извод за законосъобразност на наложената санкция, като съобразена с обществената опасност на  конкретното нарушение и на самия нарушител.

         При така изложените съображения обжалваното НП се явява законосъобразно, правилно и обосновано и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.

         При този изход от делото и на основание чл.63, ал.5 ЗАНН, следва да се уважи искането на ответната страна по жалбата за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение /за участие чрез изготвяне и депозирано на писмено становище по жалбата и делото/ в размер на 100.00 лв.

Водим от горното на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

                                                              Р  Е  Ш  И  :

 

         ПОТВЪРЖДАВА НП №К-0026521/15.04.21 г. на Директора в РД за областите Монтана, Видин и Враца към КЗП, с което на “Финес”ООД-гр.Враца, с ЕИК:********* за извършено нарушение по чл.20, ал.1 ЗЗП и на основание чл.200 ЗЗП е наложена имуществена санкция в размер на 300.00 лв.

         ОСЪЖДА  “Финес”ООД-гр.Враца, с ЕИК:********* ДА ЗАПЛАТИ на КЗП-София разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лв.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Враца в 14-дневен срок от уведомяването на страните за изготвянето му.

 

                                                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: