Решение по дело №50/2020 на Районен съд - Пещера

Номер на акта: 49
Дата: 29 юли 2020 г. (в сила от 18 август 2020 г.)
Съдия: Велина Ангелова
Дело: 20205240200050
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 49/29.07.2020  година, гр. Пещера

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

ПЕЩЕРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД  наказателен състав

 На  01.07.2020 година

 в публичното заседание в следния  състав:

 

                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:ВЕЛИНА АНГЕЛОВА

                   ЧЛЕНОВЕ:

                    СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

 Секретар СЕВДАЛИНА ПЕНЧЕВА   

 прокурор …………………

като разгледа  докладваното от Съдия Ангелова по  НАХД № 50 по описа за  2020 година.

 

Производство  е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Постъпила е жалба от Г.В.Г. с ЕГН-********** ***  против Наказателно постановление №17-0315-000813 от 16.10.2017 година на Началник  на РУ-Пещера, с което за нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП му е наложено адм.наказание  "глоба" в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от шест месеца на основание  чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП. Недоволен жалбоподателят твърди, че атакуваното НП е издадено  в нарушение  на общите правила на ЗАНН, тъй като нито в   АУАН, нито в атакуваното НП е направено  пълно и точно описание  на твърдяното нарушение, на обстоятелствата, при които е било извършено, а в НП и на доказателствата, които го потвърждават. Твърди още, че в НП са описани две административни нарушения: мотоциклетът не е регистриран по надлежния ред и е без регистрационни табели, поставени на  определеното място, а са правно квалифицирани като едно по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Счита, че  за така описаните две нарушения му е наложена санкция по чл.175, ал.3 от ЗДвП, което е недопустимо. Сочи още, че процесното МПС е само за спортни цели – за състезания по затворен маршрут и съгласно чл.1, ал.3, т.3 от Наредба №І-45 на МВ не е подлежало на регистрация. На посочената дата не е управлявал  описаното МПС по път, отворен за обществено ползване, като в НП са посочени два различни пътя,  като не ставало ясно кое място АНО е приел за  местоизвършеното нарушение. По горните съображения моли за цялостна отмяна на обжалваното НП.

Ответната страна  – Районно управление Пещера в писмено становище сочи, че административнонаказващият орган при издаване на НП е спазил процесуалните правила и моли  НП да бъде потвърдено.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На  жалбоподателя Г.  на 13.08.2017 година е съставен  акт за установяване на административно нарушение бл.№ 025059 от мл.инспектор П.М. ***, в присъствието на свидетеля  П.  за това,че  на 13.08.2017  година  около 12:40 часа на път ІV37608/0 км+150 м управлява мотоциклет HONDA DOMINATOR без регистрационни табели с неустановена собственост, като допуска следното нарушение: Управлява мотоциклет, който не е регистриран  на територията на Република България и е без регистрационни табели, поставени на определените за това места, с което виновно е нарушил чл.140, ал.1 от ЗДвП. Актът е съставен в присъствието на нарушителя и е връчен лично на същия на 13.08.2017 година, като не са вписани възражения от нарушителя.

Въз основа на  АУАН е последвало и издаване на атакуваното НП № 1700315-000813 от 16.10.2017 година, с което за нарушение, описано по следния начин  за това, че на 13.08.2017 година  около 12:40 часа  в община Батак  на Общински път № PDZ2001 като водач на лек автомобил HONDA DOMINATOR при обстоятелства: на път ІV-37608/0 км. +150 м. управлява  мотоциклет HONDA DOMINATOR без регистрационни табели с неустановена собственост като допуска следното нарушение: Управлява мотоциклет, който не е регистриран на територията  на РБългария и е без регистрационни табели поставени на  определените за това места, с което е прието, че е извършил  виновно нарушение на чл.140 от ЗДвП, а именно: Управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, за което на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за  срок от шест месеца.

Разпитаният в с.з. на  01.07.2020 година актосъставител П.М. сочи, че по случая, описан в акта, е оказвал съдействие на  колегите си от Полицейски участък – Батак. Актът е за това, че лицето е управлявало мотоциклет без  поставени регистрационни номера.

Св. Ю.П. в показанията си сочи, че по спомени е бил свидетел на  това, че лицето е управлявало МПС  без регистрационни  табели.

В административно наказателната преписка е приложено постановление  от 21.08.2017 година за отказ да се  образува досъдебно производство, поради липса на съставомерност на деяние по чл.345, ал.2 от НК.

Въз основа на така изложеното от фактическа страна, от правна страна съдът намира следното:

Жалбата е допустима, като подадена в законноустановения срок по чл. 59, ал.2 ЗАНН, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване административен акт.

Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП - По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По републиканските пътища, отворени за обществено ползване, включени в трансевропейската пътна мрежа, и по такива, които са извън нея, или по техни участъци се допускат само моторни превозни средства с валиден винетен стикер, залепен по начин, възпрепятстващ повторното му ползване.

Според чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП - Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

Съгласно  Наредба І-45 от 23.03.2000 година на  Министъра на вътрешните работи  в чл.1, ал.3 от същата е предписано, че не подлежат на регистрация

1.тролейбусите;

2. верижните, строителните, селскостопанските и другите самоходни машини;

3. моторните превозни средства, предназначени за състезания по затворен маршрут;

4. велосипедите с допълнително монтиран двигател;

5. инвалидните колички с двигател).В чл.2 от същата е предвидено ,че

Моторните превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, задължително се представят за регистриране от структурните звена "Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация в съда и в регистър БУЛСТАТ, съответно в търговския регистър – за стопанските субекти.

В настоящия случай жалбоподателят е санкциониран по чл.175, ал.3, т.1, пр.1 от ЗДвП.

В атакуваното НП  мястото на извършване на нарушението е описано  като  „път общински  PDZ2001  и път ІV-37608/0 км. +150 м. като липсват доказателства  това да са еднакви местонахождения, поради което  настоящия състав приема, че е налице съществено процесуално  нарушение по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН.

По делото  не са представени  доказателства  от административно наказващия орган  за вида  на  МПС, тъй като  съгласно  Наредба І -45  от 23.03.2000 година на Министъра на вътрешните работи нито към 2017 година, нито към настоящия  момент  са подлежали и не подлежат на регистрация МПС, предназначени за състезания по затворен маршрут . Съгласно чл.3 от същата Наредба към 2017 година МПС и ремаркета е следвало да се регистрират в 14 дневен срок от придобиване на  собствеността  или  оформянето на вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган. Ако настоящият състав  приема условно, че  процесното МПС  е подлежало на задължителна регистрация, то  и при тази  хипотеза административнонаказващия орган не е представил доказателства за  това, че  лицето  Г.  като  собственик на  подлежащо на регистрация МПС не го е регистрирало в 14 дневен срок  от придобиване или  оформяне на вноса (постоянен или временен), за да се приеме извършаване на вмененото му административно нарушение.

По изложените съображения  настоящият състав следва да отмени обжалваното наказателно постановление като незаконосъобраз-но, тъй като не се доказа жалбоподателят да е извършил нарушение  по чл.140, ал.1 от ЗДвП.

Воден от горното и на основане чл.63ал.1 ЗАНН, Пещерският районен съд

 

 

 

          Р    Е   Ш    И:

 

ОТМЕНЯВА   Наказателно постановление № 17-0315-000813 от 16.10.2017  година,   издадено от на Началника на РУ-Пещера, с което на Г.В.Г. с ЕГН-********** *** е наложено административно  наказание   "глоба" в размер на 200 лева и  „лишаване от право да управлява МПС“  за срок от шест месеца  на основание чл.175,  ал. 3, т.1 от ЗДвП.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Пазарджишкия административен  съд в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: