Решение по дело №1539/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1882
Дата: 22 октомври 2020 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20207180701539
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1882/22.10.2020г.

 

Град Пловдив, 22.10.2020 година

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХХІІ касационен състав,  в открито заседание на двадесет и четвърти септември две хиляди и двадесета  година в състав:

Председател: Анелия Харитева

Членове: Стоил Ботев

Георги Пасков

при секретар Севдалина Дункова и с участието на прокурора Иляна Джубелиева, като разгледа докладваното от съдия Харитева к.а.н.д. № 1539 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Касационно производство по чл.63 ЗАНН, във връзка с чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на АДФИ против решение № 44 от 11.03.2020 г., постановено по а.н.д. № 292 по описа на Карловски районен съд за 2019 година, с което е отменено наказателно постановление 11-01-707/2018 от 12.03.2019 г. на директора на АДФИ, с което на Д.Ф.Д., ЕГН **********,***, на основание чл.58, ал.3 от Закона за общинския дълг (ЗОД) е наложено административно наказание глоба в размер на 1000 лева за нарушение на чл.56, ал.1 ЗОД.

Според касатора решението е неправилно поради нарушение на материалния закон и необосновано, базирано единствено на свидетелските показания на зам.-кмета на община Сопот. Иска се отмяна на обжалваното решението и потвърждаване на наказателното постановление.

Ответникът счита касационната жалба за неоснователна по съображения, изложени в молба-становище, постъпила в съда по електронна поща на 23.09.2020 г. и по пощата на 24.09.2020 г.

Представителят на Окръжна прокуратура Пловдив дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд Пловдив, ХХІІ касационен състав, намира, че касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК, от страна по делото, за която решението е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК във връзка с чл.63, ал.1 ЗАНН, е основателна поради следните съображения:

За да отмени наказателното постановление, районният съд е приел, че въз основа на събраните писмени и гласни доказателства се установява, че жалбоподателят формално е осъществил състава на нарушението по чл.56, ал.1 ЗОД, но деянието не е общественоопасно. Според първостепенния съд ръководството на община Сопот в периода 29-30.12.2015 г. е действало в спешен порядък, за да защити интересите на общината и държавата предвид угрозата от спиране на европейски проекти при неплащане на дължимите по тях суми до края на 2015 г. Д. и екипът му са започнали да осъществяват функциите си по-малко от месец преди да бъде извършено процесното разпореждане за плащане на сумата 484 913,48 лева, като е липсвала документация в общината във връзка с плащанията, които е следвало да бъдат извършени по проектите за пречиствателна станция, за водопреносна мрежа и за енергийна ефективност на детските градини. Според съда от доказателствата по делото се установява, че всички действия по получаване на заема от МФ и неговото разходване са извършени след съгласуване със зам.-министъра и директори на дирекции в МФ, МОСВ и МРРБ. Към момента на извършване на разпореждането за изплащане на сумата 484 913,48 лева в община Сопот е липсвал писмен документ от МФ, указващ начина на разходване на средствата от получения от МФ заем от 2 400 000 лева, но плащането е извършено за защита на интереса на общината и държавата. Според първостепенния съд жалбоподателят е действал при условия на крайна необходимост, поради което липсва обществена опасност на деянието му и съгласно чл.8 ЗАНН деянието не представлява нарушение.  

Решението е неправилно.

Приетата от съда фактическа обстановка е доказана от събраните по делото писмени и гласни доказателства и се споделя изцяло от настоящия касационен състав, но изводите на районния съд са неправилни.

Неправилен е изводът, че кметът е действал в условията на крайна необходимост. Доколкото ЗАНН не съдържа легално определение на понятието крайна необходимост, следва да се има предвид нормата на чл.13 НК, приложим по аргумент от чл.11 ЗАНН, не е общественоопасно деянието, което е извършено от някого при крайна необходимост – за да спаси държавни или обществени интереси, както и свои или на другиго лични или имотни блага от непосредствена опасност, която деецът не е могъл да избегне по друг начин, ако причинените от деянието вреди са по-малко значителни от предотвратените; няма крайна необходимост, когато самото отбягване от опасността съставлява престъпление.

Т.е., фактическият състав на крайната необходимост включва три основни елемента – непосредствена опасност, деяние, насочено към неутрализиране на опасността, и особени изисквания към деянието и причинените от него вреди.

Основателното е възражението на касатора, че в настоящия случай не са доказани два от елементите на фактическия състав на крайната необходимост – кои общински и държавни интереси е защитил кмета на община Сопот, като е извършил незаконосъобразно плащане в нарушение на решение № 242 от 16.12.2014 г. на Общински съвет Сопот, и как е преценена липсата на вреди от деянието, след като не е изследван въпросът дали са съществували други общински задължения, които е следвало да бъдат погасени приоритетно, съответно дали тяхното неизпълнение чрез плащане не е довело до вреди за общината. В тази насока нито са правени доказателствени искания, нито е проведено пълно доказване.

Основателно е също възражението на касатора, че изводите на първостепенния съд почиват изцяло на свидетелските показания, които не кореспондират с писмените доказателства. Тези показания не могат да бъдат квалифицирани като безпристрастни и обективни с оглед участието на зам.-кмета в ръководния екип на община Сопот, взел участие във вземането на решение за извършване на процесното плащане. От друга страна, свидетелят сам посочва в показанията си, че на кмета и на председателя на общинския съвет не им е било ясно дали плащанията, които ще извършат с получения заем, са точно тези, които трябва да се направят. В този смисъл напълно необоснован се явява изводът на първостепенния съд, че кметът на община Сопот е действал в условията на крайна необходимост.

От друга страна, настоящият състав намира, че забавеното изпълнение на което и да е облигационно задължение не може да доведе до по-тежки вреди за общината и за общинския бюджет от незаконосъобразното и нецелесъобразно разходване на публичните средства, като е без правно значение формата, под която общината получава тези средства. Още повече това се отнася до получените като заем от общината средства с оглед императивния характер на чл.56, ал.1 ЗОД, изискващ използването на постъпленията от дълга да става само по предназначението, за което общинският съвет е одобрил поемането на дълга.

В случая, както е отбелязано това и в обжалваното решение, нарушението е доказано по безспорен начин, доколкото именно кметът на общината отговаря за използването на дълга по предназначението, одобрено от общинския съвет. Решение № 242 от 16.12.2014 г. на Общински съвет Сопот е за даване на съгласие за поемане на краткосрочен, целеви, временен и безлихвен заем за разплащане на задълженията на община Сопот по Оперативна програма „Околна среда“ по проект № 58-111-74-265. На 28.12.2015 г. по извънбюджетната сметка на община Сопот е постъпило авансово финансиране от 2 400 000 лева от МФ по проект „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град Сопот“. Съществува също размяна на кореспонденция между МФ и МОСВ от 30.12.2015 г., че предоставеният безлихвен заем на община Сопот е за извършване на плащания по проекти с наложени финансови корекции.

Разплащанията, извършени по проекта по Оперативна програма „Регионално развитие“, не фигурират нито в решение на Общински съвет Сопот, нито в мотивите на МФ за отпускане на заема, тъй като по този проект няма наложени финансови корекции.

Доколкото фактическата обстановка е правилно установена, по безспорен начин са доказани нарушението и нарушителят, правилно е квалифицирано извършеното нарушение и е определена санкционната норма, като размерът на глобата е в предвидения от закона минимален размер, под който не може да бъде определено наказание, допуснатото нарушение от първостепенния съд не налага връщане на делото за ново разглеждане. Наказателното постановление е законосъобразно, защото е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и при правилно приложение на материалния закон.

По изложените съображения настоящата инстанция намира, че обжалваното решение следва да бъде отменено като неправилно и вместо него да се постанови друго, с което да се потвърди наказателното постановление. Затова и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, във връзка с чл.221, ал.2 АПК, Административен съд Пловдив, ХХІІ касационен състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение № 44 от 11.03.2020 г., постановено по а.н.д. № 292 по описа на Карловския районен съд за 2019 година, и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-707/2018 от 12.03.2019 г. на директора на АДФИ, с което на Д.Ф.Д., ЕГН **********,***, на основание чл.58, ал.3 от Закона за общинския дълг (ЗОД) е наложено административно наказание глоба в размер на 1000 (хиляда) лева за нарушение на чл.56, ал.1 ЗОД.

Решението е окончателно.

 

                                                                       Председател:

 

                                                                       Членове: 1.

 

                                                                                         2.