Решение по дело №93/2020 на Окръжен съд - Враца

Номер на акта: 96
Дата: 9 септември 2020 г.
Съдия: Пенка Петкова Петрова
Дело: 20201400900093
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 21 август 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
Номер 9609.09.2020 г.Град Враца
В ИМЕТО НА НАРОДА
Окръжен съд – Враца
На 09.09.2020 година в закрито заседание в следния състав:
Председател:Пенка П. Петрова
като разгледа докладваното от Пенка П. Петрова Търговско дело № 20201400900093 по
описа за 2020 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е с правно основание чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ вр.глава 21 от ГПК.
Образувано е по жалба от адвокат Нели Иванова от Софийска Адвокатска Колегия в
качеството си на пълномощник на СН „Гайтан“ ЕИК ***, с. ***, о***, представлявано от
Председателя П.М.П., ЕГН ***, против отказ № 20200811115757/ 12.08.2020 г. на
длъжностното лице по регистрацията /ДЛР/ при ТРРЮЛНЦ към Агенцията по вписвания.,
постановен по заявление А4 вх.рег. № 20200811115757/11.08.2020 г. за пререгистрация на
Сдружение за напояване „Гайтан“, ЕИК ***, с. ***, общ. ***.
В жалбта се твърди, че съгласно чл. 2 ал.2 от Закона за сдруженията за напояване,
този вид сдружения са юридически лица, учредени и регистрирани по реда на този
специален закон. Разпоредбата на чл. 15 ал.1 от същия закон урежда, че сдружението се
смята за възникнало от деня на вписването му в предназначения за това регистър, воден в
съответния окръжен съд по седалище на сдружението. Или, сдружението за напояване
възниква с вписването му в нарочен регистър за юридическите лица с нестопанска цел,
воден в окръжен съд по седалището на сдружението. Същевременно, с въведеното в § 25
ал.1 от ПРЗ на ЗЮЛНЦ изменение, в сила от 01.01.2018, е предвидено, че юридическите
лица с нестопанска цел, вписани в регистъра за юридическите лица с нестопанска цел при
окръжните съдилища, са длъжни да подадат заявление за пререгистрация по този закон, в
срок до 31 декември 2020 г. Съгласно § 25 ал.2 от ПЗР на ЗЮЛНЦ, пререгистрацията по ал.
1 се извършва чрез вписване в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към
Агенцията по вписванията на юридическото лице с нестопанска цел. Следователно, с
влизането в сила от 1.01.2018г на измененията в ЗЮЛНЦ, се въвежда задължителна
пререгистрация на всички юридически лица с нестопанска цел, независимо, че преди това
някои от тях не са били вписани в търговския регистър, а в съответните регистри на
юридическите лица с нестопанска цел, водени от окръжните съдилища.
Жалбоподателят счита, че постановеният отказ е незаконосъобразен и неоснователен
по подробно изложените в жалбата съображения и претендира отмяната му и даването на
указания на Агенцията да извърши поисканото вписване.
Жалбата е допустима- подадена в срока по чл. 25 ал.4 ЗТР, от оправомощено лице
по смисъла на чл. 600 ГПК, имащо правен интерес да обжалва постановения отказ.
Обжалваният отказ е постановен по заявление с вх. № 20200811115757/11.08.2020 г.,
депозирано от Н.И. от Софийска Адвокатска Колегия в качеството й на пълномощник на
1
СН „Гайтан“ ЕИК ***, с. ***, о***, представлявано от Председателя П.М.П., ЕГН ***, с
което е заявено в ТРРЮЛНЦ пререгистрацията на сдружението.
Длъжностното лице е приело, че „по отношение на сдружението за напояване са
приложими разпоредбите на Закона за сдруженията за напояване. Съгласно чл. 15, ал. 1 от
ЗСН- сдружението се смята за възникнало от деня на вписването в предназначеният за това
регистър при Окръжен съд при седалището на сдружението". Според длъжностното лице,
доколкото не е предвиден друг ред, регистъра на сдруженията за напояване се води от
окръжения съд по седалището на сдружението, а не от Агенцията по вдписванията, поради
което заявената пререгистрация на сдружението за напояване не следва да бъде извършена,
т.к. не е предвидена със закон и няма обстоятелства, които подлежат на вписване в
търговския регистър на юридическите лица с нестопанска цел.
Преценена по същество жалбата е неоснователна и следва да се остави без уважение
по следните съображения:
От представените доказателства се установи, че въпросното сдружение е учредено
по реда на Закона за сдруженията за напояване. Според чл. 2, ал. 1 от същия, сдруженията
за напояване са доброволни организации на физически и юридически лица, които чрез
взаимопомощ и сътрудничество в обществен интерес извършват дейности, свързани с
напояване и отводняване на земеделски земи на определена територия (територия на
сдружението). Според ал.2 сдруженията са юридически лица, учредени и регистрирани по
реда на този закон. Т.е. в чл. 2 от закона е описана специална процедура по учредяването
им, а според чл.15, сдружението се смята за възникнало от деня на вписването му в
предназначения за това регистър при окръжния съд по седалището на сдружението.
Съгласно чл.3 (изм. - ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) сдруженията за
напояване се образуват за следните дейности: експлоатация, поддържане и реконструкция
на хидромелиоративна инфраструктура; изграждането на нови напоителни и отводнителни
системи и съоръжения; доставяне и разпределяне на водата за напояване; отвеждане на
излишните води от земеделските земи; изпълнение на агромелиоративни и агротехнически
мероприятия за подобряване състоянието на земеделските земи; рибовъдство и развъждане
на водоплаващи птици.
Според чл.4 сдруженията за напояване не могат да сключват сделки и да извършват
дейности извън посочените в чл. 3. Съгласно чл.5 сдруженията за напояване извършват
дейността си под надзора на държавата. Функциите на надзорен орган се осъществяват от
министъра на земеделието, храните и горите, към който се води и нарочен регистър за
сдруженията за напояване.
От гореизложеното следва, че сдруженията за напояване са вид юридическо лице,
предвидени със специален закон, които се различават от сдруженията, възникнали на
основание закона за юридическите лица с нестопанска цел. Разликите в правната
регламентация са много и съществени. Доказателство за специфичния характер на този вид
сдружения и разликата със сдруженията по ЗЮЛНЦ са специалните, лимитативно изброени
дейности, за които могат да се образуват, съответно забраната да сключват сделки и да
извършват дейности извън посочените в чл. 3. Също така, сдруженията за напояване
извършват дейността си под надзора на държавата, като надзорен орган се явява министъра
на земеделието храните и горите.
Налице е препращане в ЗСН към ЗЮЛНЦ само относно неуредените въпроси по
повод прекратяване на сдруженията за напояване. Няма такава разпоредба, важима за целия
обхват на регламентация в ЗСН. Отделно от това следва да се посочи, че разпоредбата на
чл. 68 от ЗСН недвусмислено диференцира сдруженията по този закон и сдруженията по
ЗЮЛНЦ. Съгласно същата, сдруженията за напояване, по решение на общото събрание с
мнозинство от 2/3 от гласовете, могат да се обединяват в организации на регионален и
национален принцип. Според ал. 2, организациите по ал. 1 /организациите на регионален и
национален принцип/ са юридически лица с нестопанска цел, които се учредяват по реда на
2
Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
С оглед изложените съображения нормата на §25. (1) от ЗИД на ЗЮЛНЦ, според
която юридическите лица с нестопанска цел, вписани в регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел при окръжните съдилища, са длъжни да подадат заявление за
пререгистрация по този закон в срок до 31 декември 2020 г., не касае сдруженията за
напояване, които не са юридически лица с нестопанска цел по смисъла на ЗЮЛНЦ. Ето
защо същите не подлежат на пререгистрация по реда на посочената норма. Такава
пререгистрация за напред би могла да се предвиди от законодателя, но несъмнено това би
било посочено в специалния Закон за сдруженията за напояване. На този етап окръжният
съд е този, който продължава да води регистъра на сдруженията за напояване и евентуално
да вписва промени по партидата им.
По изложените съображения постановеният Отказ № 20200811115757/ 12.08.2020г.
на длъжностното лице при Агенция по вписванията по повод заявление с вх №
20200811115757/11.08.2020 г., подадено от Сдружение за напояване „Гайтан“ ЕИК ***, с.
***, о***, за пререгистрация на същото следва да се потвърди като законосъобразен.
Съгласно разпоредбата на §25. (1) от ЗИД на ЗЮЛНЦ Държавна такса за
пререгистрацията не се дължи. При това положение в настоящото производство не следва
да бъде събирана държавна такса с оглед разпоредбата на чл. 29 от Тарифата за държавните
такси, които се събират от съдилищата по Гражданския процесуален кодекс, която гласи, че
при обжалване на вписване, обявяване, заличаване и отказ по закона за търговския регистър
се събира 50 на сто от съответната такса по раздел ІІ а от Тарифата за държавните такси,
събирани от Агенцията по вписванията
Водим от горните мотиви, съдът, на основание чл. 25, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ
РЕШИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата на Сдружение за напояване „Гайтан“ ЕИК ***,
с. ***, о***, против Отказ № 20200811115757/ 12.08.2020г. на длъжностното лице при
Агенция по вписванията, постановен по заявление с вх № 20200811115757/11.08.2020 г.,
подадено от Сдружение за напояване „Гайтан“ ЕИК ***, с. ***, о***, за пререгистрация,
като НЕОСНОВАТЕЛНА и ПОТВЪРЖДАВА обжалвания отказ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Софийски Апелативен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му .
ПРЕПИСИ от решението да се изпратят на жалбоподателя и на АВ.
Съдия при Окръжен съд – Враца: _______________________
3