Решение по дело №373/2022 на Окръжен съд - Габрово

Номер на акта: 173
Дата: 4 октомври 2022 г.
Съдия: Велемира Димитрова
Дело: 20224200500373
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 23 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 173
гр. Габрово, 03.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ГАБРОВО, СЪСТАВ II, в закрито заседание на
трети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Полина Пенкова
Членове:Кремена Големанова

Велемира Димитрова
като разгледа докладваното от Велемира Димитрова Въззивно гражданско
дело № 20224200500373 по описа за 2022 година
Делото е образувано по жалба на Община Габрово, представлявана от Кмета Т. Х.,
чрез пълномощника й адвокат Х. П., ГАК, против извършеното разпределение по изп. дело
№ 20137340401161 на ЧСИ ЗВ. В.а с № 734 на Камарата на ЧСИ, по протоколи за
разпределение от 19.07.2022г.
Жалбоподателят Община Габрово сочи, че при ЧСИ с per. № 734 - ЗВ. В.а е
образувано изпълнително дело № 20137340401161, по което длъжници са „ВИПЕКС
МИЛК" ЕООД с ЕИК *********, „ВИПЕКС" ООД с ЕИК *********, „ГАБРОВО МИЛК"
ООД с ЕИК *********, И. Н. К. с ЕГН ********** и К. В. Д. с ЕГН **********.
С писмо с изх. № 5911/03.05.2022 г., на основание чл. 16 от ЗЧСИ във вр. с чл. 431 от
ГПК, ЧСИ с per. № 734 - ЗВ. В.а е поискала от Община Габрово да й бъдат съобщени
дължимите от ипотекарния длъжник „ВИПЕКС МИЛК" ЕООД с ЕИК ********* местни
данъци и такси по отношение на недвижим имот, собственост на дружеството, находящ се
на адрес гр. Габрово, ул. „.....
Със съобщение с изх. № МДТ - 10 - 159 #1/05.05.2022 г. Община Габрово е съобщила
на съдебния изпълнител, че към 05.05.2022 г. за описания имот са налице следните
задължения:
Данък върху недвижимите имоти - 27 319,80 лв. главница и 8 605,58 лв. лихва - общо
към 05.05.2022 г. - 35 925,38 лв.;
Такса „битови отпадъци" - 51 049,53 лв. главница и 18 915,84 лв. лихва - общо към
05.05.2022 г.- 69 965,37 лв.
В последствие с писмо с изх. № 10043/14.07.2022 г. на основание чл. 16 от ЗЧСИ във
1
вр. с чл. 431 от ГПК, ЧСИ с per. № 734 - ЗВ. В.а е поискала от Община Габрово да й бъдат
съобщени всички дължими от „ВИПЕКС МИЛК" ЕООД с ЕИК ********* дължими местни
данъци и такси с изключение на дължимите местни данъци и такси за имота, находящ се на
адрес: гр. Габрово, ул. „.....
В отговор на това искане Община Габрово е изпратила писмо с изх. № МДТ -10-
233#1/18.07.2022 г., с което е посочила следното задължение към 18.07.2022 г.:
Данък за МПС - 5 718,27 лв. главница и 1 536,51 лв. лихва - общо към 18.07.2022
г. - 7 254,78 лв.
Със съобщение с изх. № 10289/20.07.2022 г. по ИД № 20137340401161, Община
Габрово е била уведомена, че по делото е изготвено разпределение за събраната сума в
размер на 802 302 лв.
В разпределителния протокол от 19.07.2022 г., с който е изготвено разпределение
на сумата в размер на 802 302 лв., Община Габрово, на основание чл. 136, ал. 1, т. 2 от ЗЗД,
е включена във втория ред - вземания на държавата за данъци върху продадените имоти,
като е призната само сумата в размер на 36 342,07 лв., която представлява дължим данък
върху недвижимите имоти формиран от: 27 319,80 лв. — главница и 9022,27 лв. - лихва.
Община Габрово е получила и съобщение с изх. № 10302/20.07.2022 г. по ИД №
20137340401161, с което е уведомена за изготвено разпределение за събраната по делото
сума в размер на 67 776 лв.
В разпределителния протокол от 19.07.2022 г., с който е изготвено разпределение
на сумата в размер на 67 776 лв. Община Габрово, на основание чл. 136, ал. 1, т. 6 от ЗЗД, е
включена във шести ред - вземания на държавата, освен тези за глоби, като й е разпределена
сума в размер на 14419.69 лева при признато вземане в размер на 78 019.70 лева като
вземането е образувано от дължимите суми за такса „битови отпадъци" и данък върху МПС.
Според жалбоподателя разпределението, извършено с двата протокола, по отношение
вземанията на Община Габрово е неправилно, тъй като Съдебният изпълнител е приел, че
вземането на Общината за такса „битови отпадъци” дължима за реализирания на публична
продан недвижим имот не се ползва от привилегията по чл. 136 т.2 от ЗЗД.
Община Габрово счита, че таксата „битови отпадъци" е привилегировано вземане по
чл. 136, ал. 1, т. 2 ЗЗД, тъй като независимо от това, че ТБО не е данък по смисъла на чл.136,
ал.1, т.2 от ЗЗД, а такса за заплащане на една вече извършена от съответната Община услуга
по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битови
отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в
населените места, което я отличава от понятието "данък" върху недвижимите имоти, тя е
публично вземане по смисъла на чл.162, ал.2, т.3 от ДОПК, и поради това че приходите от
тази такса постъпват също в общинските бюджети на основание чл.9а ал.3 ЗМДТ,
съставляват общински вземания. Таксата за битови отпадъци възниква по повод
собствеността върху недвижим имот, и въпреки, че срещу нея за Общината възниква
задължението да предостави услуга, вземането за нея с оглед публичния му характер по
2
повод имота следва да се приеме за привилегировано в разпределението по реда на чл.136,
ал.1, т.2 ЗЗД.
В чл. 60, ал. 1 от Конституцията на Република България е предвидено, че
"гражданите са длъжни да плащат данъци и такси, установени със закон, съобразно техните
доходи и имущество. Принципа на законоустановеност е напълно важим и за местните
данъци и такси, по аргумент от разпоредбата на чл. 141 от Конституцията на РБ. Принципа
на законоустановеност е напълно важим и за местните данъци и такси, по аргумент от
разпоредбата на чл. 141 от Конституцията на РБ.
Основание за различно третиране на местния данък и таксата за битови отпадъци,
дължими все във връзка с притежаваното от данъчно задължението лице право на
собственост върху недвижим имот, не се открива и в нормите в ДОПК, които предвиждат
напълно идентичен ред за установяване, обезпечаване и събиране на местните данъци и
такси, без да се прави разграничение дали се касае за данък или такса.
Във връзка с това жалбоподателят Община Габрово счита, че при
разпределението на сумата в размер на 802 302 лв., на Община Габрово е следвало да бъдат
изплатени както сумите, формирани от задължението за заплащане на данък върху
продадения недвижим имот, така и натрупаните задължения за такса „битови отпадъци" по
отношение на същия недвижим имот., а именно ДНИ главница в размер на 27 319,80лв.
ведно с лихвата към 19.07.2022г. в размер на 9022.82лв. и ТБО главница в размер на 51
049.53лв. и следващата се лихва до 19.07.2022г.
От там в разпределението, с което е разпределена сумата в размер на 67 776 лв.,
на Община Габрово е следвало да бъде преведена само сумата, дължима за данък МПС в
размер на 5 718.27 лева главница и следващите се лихви към 19.07.2022г. и да се пристъпи
към удовлетворяване на следващите по ред кредитори.
По изложените съображения се прави искане съдът да отмени обжалваните
разпределения като незаконосъобразни, като върне делото на ЧСИ с per. № 734 - ЗВ. В.а с
указание да бъдат извършени нови разпределения, като в разпределението, с което се
разпределя сумата в размер на 802 302 лв., получена вследствие на публична продан на
недвижим имот, към сумите разпределени на Община Габрово, в качеството й на
привилегирован кредитор на основание чл. 136, ал. 1, т. 2 от ЗЗД, да бъдат включени и
дължимите такси за битови отпадъци за продадените имоти, ведно със следващата се лихва.
В случай че бъде уважено горното искане, то в разпределението, с което се
разпределя сумата в размер на 67 776 лв., в полза на Община Габрово, да бъдат включени
само вземанията за данък върху МПС и да се пристъпи към удовлетворяване на следващите
редове кредитори.
Преписи от жалбата са връчени на всички страни в изпълнителното дело, като в
законния срок е постъпило писмено възражение срещу подадената от Община Габрово
жалба от страна на взискателя „Банка ДСК” АД, който счита, че жалбата следва да бъде
отхвърлена, тъй като извършеното разпределение по двата протокола от 19.07.2022 г. по и.д.
3
20137340401161 на ЧСИ ЗВ. В.а е правилно и законосъобразно. Счита, че привилегията по
чл. 136 ал.1 т.2 от ЗЗД не се отнася за вземанията такси върху недвижимите имоти, за които
таксите са дължими.
Съображенията му са, че таксата за битови отпадъци се заплаща за извършена услуга
от съответната община за събиране, транспортиране и третиране в съоръжения и инсталации
за битови отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено
ползване в населените места и селищните образования, съгласно чл.62 от ЗМДТ, като се
отличава съществено от данъка за недвижими имоти.
Таксата за битови отпадъци се дължи, защото общината е предоставила определени,
конкретни услуги и въпросната такса е дължимото възнаграждение за тях. Тя е свързана с
разходите на конкретната община за представянето на тези дейности.
От друга страна, данъкът за недвижимия имот е законово установено вземане, като „с
данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната
сгради и самостоятелни обекти в сгради, както и поземлените имоти, разположени в
строителните граници на населените места и селищните образувания, и поземлените имоти
извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от
Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато
това се изисква по реда на специален закон", съгласно чл. 10 от ЗМДТ. Данък недвижим
имот е пряк, имуществен, пропорционален, годишен данък, от който постъпва приходи в
бюджета на общината на територията, на която се намира имотът, като кръгът на данъчно
задължените лица е определен в чл.11 от ЗМДТ.
Основните разпоредби за таксата за битови отпадъци се съдържат в глава трета,
наименована „Местни такси", а не в глава втора - „Местни данъци", където са разположени
разпоредбите във връзка с данъка за недвижимите имот. С оглед на това, двете се
различават. В същото време в чл. 1 от ЗМДТ са изброени местните данъци, като по никакъв
начин не се споменава таксата за битови отпадъци.
В същото време разпоредбата на чл.9б от ЗМДТ касае процедурата по установяване,
обезпечаване и събиране на местните такси, приравнявайки я с процедурата на местния
данък, но това обстоятелство не означава приравняване по правен характер или пък
последиците от характера на двата вида задължения.
Кръгът на лицата, които плащат таксите и данъците макар да е сходен, не е един и
същ (чл.64 от ЗМДТ във връзка с чл.11 от ЗМДТ), а чл.71 от ЗМДТ предвижда, че при
непредоставяне на услуги за третиране и сметосъбиране на определени места, такса не се
дължи, което обаче не аргументира недължимостта на данъка за недвижимия имот.
Има и разлика в начините, по които се определя размерът на данъка за даден
недвижим имот и начините за определяне на таксата за битови отпадъци. Данъчната оценка
на имота обуславя размера на данъка - приложение № 2 към ЗМДТ (чл.20 от ЗМДТ във
връзка с чл. 19, ал. 1 от ЗМДТ), но същата не може да бъде основа за определяне на таксата
за битови отпадъци.
Извън горните съображения, според взискателя „Банка ДСК” АД, в чл.136 от ЗЗД се
посочват привилегированите кредитори, като част от тях са с обща, а други - с особена
привилегия. По същността си разпоредбата е една изключителна и императивна норма. За
нея няма как да се приложи принципа на разширеното тълкуване. В тази връзка счита, че
чл.136, ал.1, т.2 от ЗЗД изчерпателно изброява вземанията, ползващи се с привилегия, в
конкретния случай - единствено данъците. Същата привилегия се явява особена, като
данъкът към общината е платим от сумата по реализация на съответното имущество -
недвижим имот. В нормата са включени и вземанията, произтичащи от концесионни
възнаграждения, лихви и неустойки по концесионни договори, като законодателят под
4
никаква форма не упоменава таксите, събирани от общината за услуги, които тя предоставя.
От друга страна, безспорно е, че и данъкът, и таксата за битови отпадъци са публични
вземания, но е явно, че законодателят не е желал да даде привилегия на всички публични
вземания, а само на данъчните задължения.
Не на последно място вземанията на общините, с изключение на изрично изброените
в чл.136, ал.1, т.2 от ЗЗД и глобите следва да са привилегировани, но привилегията им е
обща, дадена от чл.136, ал.1, т.6 от ЗЗД. Всяко противоположно тълкуване до голяма степен
би обезсмислило съществуването на въпросната точка и би довело до изчерпателно и пълно
изреждане на (включително и на таксата за битови отпадъци) в чл.136, ал.1, т.2 от ЗЗД,
което до момента не е сторено. В настоящата форма на държавно управление общините
осъществяват изпълнителна власт, идваща от държавното управление, за която власт е
необходимо да разполагат с бюджет във връзка с извършването на делегираните им
функции, с оглед на което публичните общински вземания следва да се ползват с общата
привилегия на публичните държавни вземания, предвидена в чл.136, ал.1, т.6 от ЗЗД, което
води и до правилното включване на останалите публични вземания (освен за ДНИ) в този
ред при втория протокол за разпределение на сумата от 67 776.00 лева.
По изложените съображения според взискателят „Банка ДСК” АД извършените от
съдебния изпълнител разпределения са законосъобразни и в съответствие с материалния и
процесуалния закон, а депозираната от Община Габрово жалба е неоснователна и не следва
да бъде уважена от съда.

От страна на ЧСИ Зв. В.а са представени мотиви за извършеното разпределение,
съгласно които вземането на Общината за такса „битови отпадъци” не е привилегировано
по чл. 136 ал.1 т.2 от ЗЗД и по тази причина не е разпределено в този ред, а в реда по чл. 136
ал.1 т.6 от ЗЗД.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законния срок. Видно от
приложените разписки за предявяване на протоколите за разпределение л. 736 и л. 741 от
том ІІ на изпълнителното дело, подадена е от активно легитимирана страна и срещу
подлежащ на обжалване акт.
От доказателствата по делото се установява, че изп.д. №1161/2013г. по описа на ЧСИ
Зв. В.а е образувано по молба на взискателя „Сосиете Женерал Експресбанк” АД, чиито
правоприемник е „Банка ДСК" ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление
град София, ул. „Московска" № 19, представлявано от пълномощника юрисконсулт А. А.
със служебен адрес град София, ул. „Георги Бенковски" №5, която е и втори по ред
ипотекарен и заложен кредитор, и съответно следните солидарни длъжници: „Габрово
милк" ООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление град Девня, бул. „....."
№72, вх. „А", ет.6, ап.35, представлявано от Т.С.А.; „Випекс" ООД с ЕИК ********* със
седалище и адрес на управление град Варна, район Младост, ул. Западна промишлена зона,
представлявано от И. Н. К.; . „Випекс милк" ЕООД с ЕИК ********* със седалище и адрес
на управление гр. Габрово, ул. „......" №2, ет.1, представлявано от И. Н. К.; К. В. Д. с ЕГН
********** с постоянен адрес гр. Варна, район Одесос, ул. „....." №19; И. Н. К. с ЕГН
********** с постоянен адрес гр. Варна, ул. „......" №22.
В последствие по делото е присъединена като взискател Н. П. В. с ЕГН **********, с
5
постоянен адрес гр. Габрово, ул."Априловска" №10, вх. „А", ет.2, ап.6, представлявана от
адвокат Х.С.М. от ГАК, в качеството на правоприемник на Симеон Иванов Иванов -
присъединен с Удостоверение взискател и хирографарен кредитор (удостоверение, издадено
от ЧСИ Ивайло Илиев съгласно изпълнителен лист от 09.03.2012г. по ч.гр.д. №290/2012г.);
Също така, на основание чл. 458 от ГПК, ЧСИ е присъединил държавата в лицето на
„Териториална дирекция на НАП - Велико Търново" с ЕИК 1310631880291, със седалище и
адрес на управление гр. В. Търново, пл. „Център" №2, офис Габрово - присъединен по право
взискател, за дължимите публичните държавни вземания от длъжниците по делото.
По отношение на осребреното по делото имущество (недвижим имот на „Випекс
милк", находящ се в гр. Габрово, ул. „......" 2) са присъединени съответно следните
взискатели: Община Габрово с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.
Габрово, пл. „Възраждане" №3, представлявана от Т. В. Х. - Кмет, чрез Дирекция „Местни
данъци и такси" - присъединен по право взискател; „Обединена българска банка" АД с ЕИК
********* със седалище и адрес на управление гр. София, район Триадица, бул. „Витоша"
№89Б - присъединен с вписана върху имота възбрана взискател и хирографарен кредитор;
„Райфайзенбанк /България/" ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление град
София, район Лозенец, бул. „Никола Вапцаров" №55, ул. „Експо 2000" - присъединен с
вписана върху имота възбрана взискател и хирографарен кредитор и „Малиново - 2003"
ЕООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: с. С., Община Ловеч, Област
Ловеч, представлявано от В.Р.М. и Р.И.М. - присъединен с вписана върху имота възбрана
взискател и хирографарен кредитор.
В хода на осъществяването на принудително изпълнение по делото е извършена
публична продан на недвижим имот на солидарния длъжник „ВИПЕКС МИЛК" ЕООД,
върху който е учредена договорна ипотека в полза на банката – взискател, на движими
вещи, върху които е учреден залог и на движими вещи върху които няма учредена
привилегия. Постъпилата от публичната продан сума е в размер на 870 078.00 лева.
С писмо с изх. № 5911/03.05.2022 г., на основание чл. 16 от ЗЧСИ във вр. с чл. 431 от
ГПК, ЧСИ с per. № 734 - ЗВ. В.а е поискала от Община Габрово да й бъдат съобщени
дължимите от ипотекарния длъжник „ВИПЕКС МИЛК" ЕООД с ЕИК ********* местни
данъци и такси по отношение на недвижим имот, собственост на дружеството, находящ се
на адрес гр. Габрово, ул. „.....
Със съобщение с изх. № МДТ - 10 - 159 #1/05.05.2022 г. Община Габрово е съобщила
на съдебния изпълнител, че към 05.05.2022 г. за описания имот са налице следните
задължения: Данък върху недвижимите имоти - 27 319,80 лв. главница и 8 605,58 лв. лихва -
общо 35 925,38 лв. / към 05.05.2022 г./.; Такса „битови отпадъци" - 51 049,53 лв. главница и
18 915,84 лв. лихва - общо 69 965,37 лв. /към 05.05.2022 г./
В последствие с писмо с изх. № 10043/14.07.2022 г. на основание чл. 16 от ЗЧСИ във
вр. с чл. 431 от ГПК, ЧСИ с per. № 734 - ЗВ. В.а е поискала от Община Габрово да й бъдат
съобщени всички дължими от „ВИПЕКС МИЛК" ЕООД с ЕИК ********* местни данъци и
такси с изключение на дължимите местни данъци и такси за имота, находящ се на адрес: гр.
Габрово, ул. „.....
В отговор на това искане Община Габрово е изпратила писмо с изх. № МДТ -10-
233#1/18.07.2022 г., с което е посочила следното задължение към 18.07.2022 г. : Данък за
МПС - 5 718,27 лв. главница и 1 536,51 лв. лихва - общо към 18.07.2022 г. - 7 254,78 лв.
6
Постъпилите от публичната продажба суми в общ размер на 870 078.00 лева са
разпределени с два протокола, изготвени на 19.07.2022г.
С протокол за разпределение от 19.07/2022г. сумата от 802 302,00 лв., цена на
недвижимия имот и движими вещи - предмет на договорна ипотека и особен залог са
разпределени както следва :
1. ПЪРВИ РЕД - ВЗЕМАНИЯ ЗА РАЗНОСКИ ПО ПРИНУДИТЕЛНОТО
ИЗПЪЛНЕНИЕ:
1.1 На основание чл.78 и сл.от ЗЧСИ и Тарифа за ТРЗЧСИ във вр.с чл.136,ал.1,т.1 от
ЗЗД, сумата в размер на 1 356,00 /хиляда триста петдесет и шест/лева, представляващи такси
на частния съдебен изпълнител /т.5 - връчване на съобщения до страните за публична продан
и изготвяне на разпределение - 55x24лв. - 1 320,00лв., т.13 - предявяване протокол за
разпределение - 36лв. от ТТРЗЧСИ/, ДА СЕ ПРЕВЕДЕ НА ЧСИ ЗВ. В.а с per. №734.
1.2 На основание чл.78 и сл.от ЗЧСИ и Тарифа за ТРЗЧСИ във вр.с чл.136,ал.1,т,1 от
ЗЗД, сумата в размер на 2 880,62 /две хиляди осемстотин и осемдесет лева и шестдесет и две
стотинки/ лева, представляващи (т.26 върху вземането на Община Габрово от ТТРЗЧСИ) на
частния съдебен изпълнител, ДА СЕ ПРЕВЕДЕ НА ЧСИ ЗВ. В.а с per. №734.
1.3 На основание чл.78 и сл.от ЗЧСИ и Тарифа за ТРЗЧСИ във вр.с чл.136,ал.1,т.1 от
ЗЗД, сумата в размер на 25 948,10 /двадесет и пет хиляди деветстотин четиридесет и осем
лева и десет стотинки/ лева, представляващи направени от първоначалния взискател
разноски (за образуване на изпълнително дело - т.1 - 1x24лв. - 24лв., връчване на покана за
доброволно изпълнение до длъжник и съобщения до страните за публична продан на
недвижим имот - т.5 - 63x24лв. - 1 512,00лв., вписване на възбрана на недвижим имот – т.10
- 18лв., такса опис недвижим имот и движими вещи - т.20 - 21 839,10лв., допълнителни
разноски /държавни такси/ - т.31 - възбрана на недвижим имот - 1x15лв. - 15лв.,
удостоверение за тежести - 21x10лв. - 210лв., данъчна оценка на имот 1x5лв. - 5лв.,
удостоверение от ЦРОЗ - 75,00лв., вещо лице - т.31 - 2 250,00лв. от ТТРЗЧСИ) ДА СЕ
ПРЕВЕДЕ НА „Банка ДСК" ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление град
София, ул. „Московска" № 19, представлявано от пълномощника юрисконсулт А. А. със
служебен адрес град София, ул. „Георги Бенковски" №5, в качеството на провоприемник на
„Експресбанк" АД, съгласно изпълнителен лист от 10.05.2013г. по частно гражданско дело
№980/2013г. на Габровски районен съд и образувано изп. дело №20137340401161.
1.4. На основание чл.78 и сл.от ЗЧСИ и Тарифа за ТРЗЧСИ във вр.с чл.136, ал.1, т.1
от ЗЗД, сумата в размер на 1 300,00 (хиляда и триста) лева, представляващи разноски по
делото (т.31 от ТТРЗЧСИ), ДА СЕ ПРЕВЕДЕ на вещото лице Д.Г.П. с ЕГН ********** с
постоянен адрес гр. Габрово, ул. ......, съгласно изпълнителен лист от 10.05.2013г. по частно
гражданско дело №980/2013г. на Габровски районен съд и образувано изпълнително дело
№20137340401161.
2.ВТОРИ РЕД - ВЗЕМАНИЯ НА ДЪРЖАВАТА ЗА ДАНЪЦИ ВЪРХУ
ПРОДАДЕНИТЕ ИМОТИ:
2.1. На основание чл.136, ал.1, т.2 от ЗЗД, във връзка с издадено удостоверение от
служба „Местни данъци и такси" към Община Габрово, приложено по изпълнително дело
№20137340401161, сумата в размер на 36 342,07 /тридесет и шест хиляди триста
четиридесет и два лева и седем стотинки/ лева, ДА СЕ ПРЕВЕДЕ на „Местни данъци и
такси" при Община Габрово, представляваща данък сгради върху продадения недвижим
имот.
3. ТРЕТИ РЕД - ВЗЕМАНИЯ ОБЕЗПЕЧЕНИ СЪС ЗАЛОГ ИЛИ ИПОТЕКА - ОТ
СТОЙНОСТТА НА ЗАЛОЖЕНИТЕ ИЛИ ИПОТЕКИРАНИ ИМОТИ:
7
3.1. На основание чл.136,ал.1,т.3 от ЗЗД, сумата в размер на 608 257,50 /шестотин и
осем хиляди двеста петдесет и седем лева и петдесет стотинки/ лева, представляваща
вземане на присъединения по право взискател и първи по ред ипотекарен и заложен
кредитор, ДА СЕ ПРЕВЕДЕ НА „Банка ДСК" ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес
на управление град София, ул. „Московска" № 19, представлявано от пълномощника
юрисконсулт А. А. със служебен адрес град София, ул. „Георги Бенковски" №5, в
качеството на провоприемник на „Експресбанк" АД, съгласно вписана първа по ред
договорна ипотека, акт №82, том I, дв.вх.рег. №849/16.04.2009г., подновена/новирана с акт
№111, том I, дв.вх.рег. №630/20.03.2019г. и първи по ред договор за особен залог, върху
машини и съоръжения с първоначално вписване в ЦРОЗ под №2009042701739 по Договор за
кредит овърдрафт №28/15.04.2009г., съгласно изпълнителен лист от 13.05.2013г. по частно
гражданско дело №981/2013г. на Габровски районен съд и образувано изпълнително дело
№20137340401160.
3.2 На основание чл.136,ал.1,т.3 от ЗЗД, сумата в размер на 126 217,71 /сто двадесет и
шест хиляди двеста и седемнадесет лева и седемдесет и една стотинки/ лева,
представляваща вземане на първоначалния взискател и втори по ред ипотекарен и заложен
кредитор, ДА СЕ ПРЕВЕДЕ НА „Банка ДСК" ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес
на управление град София, ул. „Московска" № 19, представлявано от пълномощника
юрисконсулт А. А. със служебен адрес град София, ул. „Георги Бенковски" №5, в
качеството на провоприемник на „Експресбанк" АД, съгласно вписана втора по ред
договорна ипотека, акт №83, том I, дв.вх.рег. №852/16.04.2009г., подновена/новирана с акт
№112, том I, дв.вх.рег. №631/20.03.2019г. и първи по ред договор за особен залог, върху
машини и съоръжения с първоначално вписване в ЦРОЗ под №2009042701753 по Договор за
кредит за финансиране на инвестиции №27/15.04.2009г., съгласно изпълнителен лист от
10.05.2013г. по частно гражданско дело №980/2013г. на Габровски районен съд и
образувано изпълнително дело №20137340401161.
4.На основание чл.136, ал.1,т.6 от ЗЗД, ЛИПСВА СУМА, която ДА СЕ ПРЕВЕДЕ на
„Национална агенция за приходите" за вземания на държавата.
5. На основание чл.137 от ЗЗД, ЛИПСВА СУМА, която ДА СЕ ПРЕВЕДЕ на
присъединените с възбрани и с удостоверение хирографарни взискатели за погасяване на
вземанията по изпълнителното дело.
С протокол за разпределение от 19.07.2022г. сумата от 67 776,00 лв., цена
формирана от продажбата на движими вещи, върху които няма учредена привилегия
са разпределени както следва :
1. ПЪРВИ РЕД - ВЗЕМАНИЯ ЗА РАЗНОСКИ ПО ПРИНУДИТЕЛНОТО
ИЗПЪЛНЕНИЕ:
1.1. На основание чл.78 и сл.от ЗЧСИ и Тарифа за ТРЗЧСИ във вр.с чл.136,ал.1,т.1 от
ЗЗД, сумата в размер на 324,00 /триста двадесет и четири/ лева, представляващи такси на
частния съдебен изпълнител /т.5 - връчване на съобщения до страните за изготвяне на
разпределение - 12x24лв. - 288,00лв., т. 13 - предявяване протокол за разпределение - 36лв.
от ТТРЗЧСИ/, ДА СЕ ПРЕВЕДЕ НА ЧСИ ЗВ. В.а с per. №734.
1.2. На основание чл.78 и сл.от ЗЧСИ и Тарифа за ТРЗЧСИ във вр.с чл.136,ал.1,т.1 от
ЗЗД, сумата в размер на 4 466,74 /четири хиляди четиристотин шестдесет и шест лева и
седемдесет и четири стотинки/ лева, представляващи (т.26 от ТТРЗЧСИ) на частния съдебен
изпълнител, ДА СЕ ПРЕВЕДЕ НА ЧСИ ЗВ. В.а с per. №734.
1.3. На основание чл.78 и сл.от ЗЧСИ и Тарифа за ТРЗЧСИ във вр.с чл.136,ал.1,т.1 от
ЗЗД, сумата в размер на 3 594,90 /три хиляди петстотин деветдесет и четири лева и
деветдесет стотинки/ лева, представляващи направени от първоначалния взискател разноски
8
(такса опис -т.20 - 1 844,90лв, вещо лице т.31 - 1 750,00лв. от ТТРЗЧСИ) ДА СЕ ПРЕВЕДЕ
НА „Банка ДСК" ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление град София,
ул. „Московска" № 19, представлявано от пълномощника юрисконсулт А. А. със служебен
адрес град София, ул. „Георги Бенковски" №5, в качеството на провоприемник на
„Експресбанк" АД, съгласно изпълнителен лист от 10.05.2013г. по частно гражданско дело
№980/2013г. на Габровски районен съд и образувано изпълнително дело №20137340401161.
1.4. На основание чл.78 и сл.от ЗЧСИ и Тарифа за ТРЗЧСИ във вр.с чл.136, ал.1, т. 1
от ЗЗД, сумата в размер на 1 300,00 (хиляда и триста) лева, представляващи разноски (т.31
от ТТРЗЧСИ), ДА СЕ ПРЕВЕДЕ на вещото лице Д.Г.П. с ЕГН ********** с постоянен адрес
гр. Габрово, ул. „....." №8А, съгласно изпълнителен лист от 10.05.2013г. по частно
гражданско дело №980/2013г. на Габровски районен съд и образувано изпълнително дело
№20137340401161.
2. ШЕСТИ РЕД - ВЗЕМАНИЯТА НА ДЪРЖАВАТА, ОСВЕН ТИЯ ЗА ГЛОБИ :
Остатъкът от сумата в размер на 58 090,36лв., да се разпредели по съразмерност между
взискателите, както следва:
2.1. На основание чл.136,ал.1,т.6 от ЗЗД, във връзка с издадено удостоверение от
служба „Местни данъци и такси" към Община Габрово, приложено по изпълнително дело
№20137340401161, сумата в размер на 14 419,69 /четиринадесет хиляди четиристотин и
деветнадесет лева и шестдесет и девет стотинки/ лева, ДА СЕ ПРЕВЕДЕ на „Местни данъци
и такси" при Община Габрово, представляваща задължение на длъжника за вземания на
общината.
2.2. На основание чл.136, ал.1,т.6 от ЗЗД, във връзка с издадено удостоверение от
служба ТД на НАП, офис Габрово, приложено по изпълнително дело №20137340401161,
сумата в размер на 43 670,67 /четиридесет и три хиляди шестотин и седемдесет лева и
шестдесет и седем стотинки/ лева, ДА СЕ ПРЕВЕДЕ на „Териториална дирекция на
национална агенция за приходите - Велико Търново" с ЕИК 1310631880291 със седалище и
адрес на управление гр. В. Търново, пл. „Център" №2, офис Габрово за вземания на
държавата.
3. На основание чл.137 от ЗЗД, ЛИПСВА СУМА, която ДА СЕ ПРЕВЕДЕ на
хирографарните взискатели за погасяване на вземанията по изпълнителното дело.
Видно от двата протокола за разпределение, съдебният изпълнител е приел, че с
привилегия по чл. 136 ал. 1 т. 2 от ЗЗД се ползва само вземането на Община Габрово за
местен данък върху продадения недвижим имот, в размер на 36 342.07 лева включващи 27
319.70 лева главница и 9 022.27 лева лихва.
Вземането за такса „Битови отпадъци” върху същия имот е прието, че попада в
общата привилегия по чл. 136 ал.1 т.6 от ЗЗД.
Съдът намира, че обжалваното разпределение е законосъобразно извършено, като
правилно ЧСИ е приел за привилегировано по чл.136, ал.1, т.2 ЗЗД единствено вземането на
Община Габрово за данък върху недвижимия имот, предмет на публичната продан – сумата
от 36 342.07 лева.
Вземането за такса битови отпадъци не е данък по смисъла начл. 136 ал.1 т.2 от ЗЗД и
не се ползва с привилегията по същата разпоредба, а съставлява публично правно вземане
по смисъла начл. 136 ал.1 т.6 от ЗЗД и като такова е включено в разпределението на сумата
получена от публичната продан на вещи върху които няма учредена привилегия.
Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че като публично общинско вземане
по смисъла на чл.162, ал.2 т.3 от ДОПК таксата за битови отпадъци също подлежи на
9
предпочтително удовлетворяване като привилегировано вземане по чл.136, ал.1, т.2 ЗЗД.
В разпоредбата на чл.136, ал.1, т.2 ЗЗД изрично са посочени вида на
привилегированите вземания – вземанията на държавата за данъци върху определен имот
или превозно средство, както и вземанията, произтичащи от концесионни плащания, лихви
и неустойки по концесионни договори. Законодателят използва понятието "вземания на
държавата", но изрично посочва техния вид, което изключва възможността да се касае за
всички публични вземания. Посочената разпоредба не може да се тълкува разширително,
тъй като с нормите на чл.136 ЗЗД се въвеждат изключенията, предвидени от общото правило
на чл.133 от ЗЗД. В чл.136, ал.1, т.2 ЗЗД не се прави препращане към чл.162 ДОПК и към
всички публични вземания въобще. Тя лимитативно очертава вземанията на държавата,
които се удовлетворяват по реда на привилегия от този ред – вземанията на държавата за
данъци върху определен имот. Таксата за битови отпадъци във връзка с недвижимия имот,
срещу който е било насочено принудителното изпълнение и осъществена публична продан,
не може да се ползва от привилегията на чл. 136 ал.1 т.2 от ЗЗД, тъй като е нещо различно от
дължимите за имота данъци към държавата и общината. Таксата за битови отпадъци е
заплащане за една вече извършена от съответната община услуга, което е различно от
понятието за "данък" върху този недвижим имот. От легалното определение на понятието
"такса битови отпадъци" се извежда, че не се касае за безвъзмездно плащане от страна на
задълженото лице, каквото е заплащането на данъка върху недвижим имот, а за възмездно
плащане на една предоставена от съответната община услуга. Това вземане на общината при
извършване разпределение на постъпилите суми по реда на чл. 462 от ГПК е ползващо се с
привилегията почл. 136 ал.1 т.6 от ЗЗД. В този смисъл е и преобладаващата нова съдебна
практика : Решение №157/07.05.2020г. на ОС - София по в.гр.д. №171/2020г. Решение
№56/27.04.2020г. на ВнАС по в.ч.гр.д. №145/2020г., Решение №40/20.03.2020г. на ПАС по
в.гр.д. №124/2020г., Решение №50/11.02.2019г. на ОС - София по в.гр.д. №21/2019г.,
Решение №147/10.12.2019г. на ВнАС по в.ч.гр.д. №561/2019г., Решение №165/08.07.2019г.
на ВтАС по в.гр.д. №225/2019г. и др.
Въз основа на гореизложеното, съдът намира, че жалбата на Община Габрово против
разпределението извършено с протоколи от 19.07.2022г. по изп. дело 20137340401161 по
описа на ЧСИ Зв. В.а, е неоснователна и следва да бъде оставена без уважение.
Водим от изложеното, съдът



РЕШИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата на Община Габрово, представлявана от кмета
Т. Х., подадена чрез адв. Х. П. срещу разпределение по протоколи от 19.07.2022г..,
10
извършено по изп.д. 20137340401161 по описа на ЧСИ ЗВ. В.а, рег. №734 на КЧСИ, като
НЕОСНОВАТЕЛНА.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в едноседмичен срок от съобщаването му на
страните, пред Апелативен съд - Велико Търново.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
11