Решение по дело №271/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 165
Дата: 2 ноември 2023 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20237280700271
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

165

Ямбол, 02.11.2023 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административният съд - Ямбол в съдебно заседание на осемнадесети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:

СЪДИЯ:СТОЯН ВЪЛЧЕВ

 

При секретар КРАСИМИРА ЮРУКОВА като разгледа докладваното от съдия СТОЯН ВЪЛЧЕВ административно дело

20237280700271 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Е.В.Е. ***, ж.к.*** против Решение №****-**-**/01.09.2023 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата му с вх.№****-**-**/14.08.2023 г. против разпореждане **********/прот. №N**A**/**.**.**** г. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, с което е преизчислена личната му пенсия за осигурителен стаж и възраст.

В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно, а направеното с разпореждането преизчисляване на отпуснатата пожизнено пенсия за осигурителен стаж и възраст от 01.05.2023 г. за неправилно, т.к. посоченото в §7з, ал.1 от ПЗР на КСО правило, че пенсиите за трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г. включително, се преизчисляват от 1 октомври 2022 г при съответното прилагане на чл.70, 75 и 79 от КСО, не е приложено за придобитият впоследствие от оспорващия осигурителен стаж, поради което се претендира за отмяна на Решение

№****-**-**/01.09.2023 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол със законните последици.

В съдебно заседание оспорващият се явява лично, като подържа жалбата на посочените основания с искане да бъде уважена изцяло.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител гл.юрисконсулт С. оспорва жалбата с искане за отхвърлянето й като неоснователна и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение по съображения отразени в депозирано писмено становище.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

С Разпореждане 37/Прот. № N***** от 02.02.2004 г. на основание § 3 от ПЗР на КСО, вр. чл. 2, ал. 1 от Закон за пенсиите (отм.), на Е.Е. е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст в минимален размер пожизнено, считано от 22.12.2003 г., при навършена възраст от 44 г. и 03 месеца.

С Разпореждане № 50/Прот. N*МИН от 12.03.2004 г. размерът на отпуснатата пенсия е изменен на основание чл.99, ал.1, т.6 КСО, като при определяне на размера е признат осигурителен стаж от I категория труд в размер на 19 г., 03 м. и 21 дни и осигурителен стаж от III категория труд от 01 г., 11 м. и 00 дни, общ осигурителен стаж превърнат към Ш кат. 34 г. 01м. 05д. , с индивидуален коефициент 2.748 и в размер на 243.26 лв., ограничен на основание § 6 от ПЗР на КСО на 200 лв. и от 01.01.2004 г. в действителен размер 243.26 лв.

За времето до издаване на процесното разпореждане личната пенсия на лицето е преизчислявана многократно във връзка с допълнително придобит осигурителен стаж след пенсиониране.

С Разпореждане **********/Протокол N 01224 от 17.06.2021 г., по повод подадено на 19.02.2020 г. от жалбоподателя заявление за ежегодно преизчисляване на личната му пенсия с допълнително придобития от него осигурителен стаж и осигурителен доход в периода след


отпускането на пенсията, респ. след последното преизчисляване, въз основа на наличните в информационната система на НОИ данни и на основание чл. 102, ал. 1, т. 2, ал. 3 5 от КСО, вр. § 7 от ПЗР на КСО, личната пожизнена ПОСВ на Е. е преизчислена при зачетен осигурителен стаж от I категория труд в размер на 19 г., 03 м. и 21 дни и осигурителен стаж от III категория труд в размер на 17 г., 10 м. и 16 дни, като общият осигурителен стаж, превърнат в III категория труд съобразно правилата на чл. 104 от КСО, е изчислен на 50 г., 00 м. и 21 дни при индивидуален коефициент от 2,748, съответно размерът на пенсията е преизчислен на 1 065,34 лева. Със същото разпореждане е отказано преизчисляването на пенсията с допълнително представения осигурителен доход след пенсионирането, тъй като изчисленият индивидуален коефицент от 1,673 е по-неблагоприятен.

С Разпореждане № *********** от 01.01.2022 г. въз основа на наличните в информационната система на НОИ данни и на основание § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО, личната пожизнена ПОСВ на Е. е преизчислена при зачетен осигурителен стаж без превръщане към III категория труд в размер на 37 г., 02 м. и 07 дни, превърнат в III категория труд в размер на 50 г., 00 м. и 20 дни при индивидуален коефициент от 2,748, съответно размерът на пенсията е преизчислен на 1 130,81 лева.

С Разпореждане **********/Прот. № N***** от 23.05.2022 г. на основание чл. 102, ал. 1, т. 1 и ал. 3 5, вр. § 7г от ПЗР на КСО, личната пенсия на оспорващия е преизчислена служебно от 01.03.2022 г. при осигурителен стаж от I категория труд в размер на 19 г., 03 м. и 21 дни и осигурителен стаж от III категория труд в размер на 18 г., 10 м. и 16 дни, като общият осигурителен стаж, превърнат в III категория труд съобразно правилата на чл. 104 от КСО е изчислен на 51 г., 00 м. и 21 дни при индивидуален коефициент от 2,748, съответно размерът на пенсията е преизчислен на 1 154,13 лева.

С последващ акт на компетентния орган на основание § 7ж от ПЗР на КСО от 01.07.2022 г. личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на Е.Е. е определена в размер на 1 329,54 лева.

С Разпореждане *********** от 30.09.2022 г. на основание § 7з, ал. 1 и ал. 2 от ПЗР на КСО Ръководителят на ПО при ТП на НОИ - Ямбол е определил нов размер на пенсията на жалбоподателя, считано от 01.10.2022 г., в размер на 1 641 лева, като е признат общ осигурителен стаж, превърнат към III категория труд в размер на 51 г., 00 м. и 21 дни, индивидуален коефициент 2,748.

С разпореждане №**********/ прот. N**A**/01.05.2023 r. на ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, считано от 01.03.2023 г. пенсията на Е.Е. е преизчислена при осигурителен стаж от I категория труд - 19г. 03м. 21 дни, осигурителен стаж от III категория труд - 19г. 10м. 16 дни, общ осигурителен стаж превърнат към III категория труд, съгласно чл.104 от КСО - 52г. 00 м. 21 дни и индивидуален коефициент 2.748 в размер на 1673.14 лв.

С Решение №****-**-**/01.09.2023 г. Директорът на ТП на НОИ-Ямбол е оставил без уважение жалбата на Е.Е. с вх. №1012-28-63/14.08.2023 г. против разпореждане **********/прот.

№N**A**/**.**.**** г. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, с което е преизчислена личната му пенсия за осигурителен стаж и възраст.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.118, ал.1 КСО.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Решение №****-**-**/01.09.2023 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата на Е.Е. с вх.№****-**-**/14.08.2023 г. против разпореждане № **********/прот. №N**A**/**.**.**** r. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, с което е преизчислена личната му пенсия за осигурителен стаж и възраст.

В съответствие с чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при


спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Оспореното решение на Директора на ТП на НОИ–Ямбол е постановена от надлежен орган, в кръга на неговата компетентност и в изискуемата писмена форма с мотивиран акт при спазване на процедурата визирана в закона.

Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона.

Съгласно § 7з, ал.1 от ПЗР на КСО пенсиите за трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г. включително, се преизчисляват от 1 октомври 2022 г. при съответното прилагане на чл. 70, 75 и 79, като: 1.средномесечният осигурителен доход за страната, с който е отпусната пенсията, се умножи с индивидуалния коефициент на лицето към 30 септември 2022 г. и с продължителността на осигурителния стаж на лицето, зачетен към 30 септември 2022 г., умножен със съответния процент за годините и месеците осигурителен стаж, който е определен съобразно действащото законодателство към датата на отпускане на пенсията. За пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2007 г. включително, се взема предвид средномесечният осигурителен доход за страната за 2007 г. 398,17 лв. За пенсиите за инвалидност поради трудова злополука и професионална болест се вземат предвид коефициентите по                                                                                   чл. 79, определени в действащото законодателство към датата на отпускане на пенсията и 2.определеният по реда на т. 1 размер на пенсията се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, с процент, който е равен на по-високия от процента на нарастване на осигурителния доход или процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година.

За пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2007 г. включително, размерът се увеличава с процентите по изречение първо за всяка календарна година след тази дата, а ал.2 предвижда, че когато преизчисленият по ал. 1 размер на пенсията и размерът й към 30 септември 2022 г. не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.

С оглед на това пенсията се изчислява като на първо място се определя размер на пенсията, на който се стъпва, за да се дадат процентите на увеличение по новия механизъм при втората стъпка.

Този базов размер се определя към годината на отпускане на пенсията, като е предвидено изключение за пенсиите, отпуснати до края на 2007 г., каквато е пенсията на жалбоподателя и при тяхното преизчисляване трябва да се приложи фиксиран доход от 398,17 лева, който е средномесечният осигурителен доход за 2007 г., а към него се прилага индивидуалният коефициент на лицето 2,384.

Разпоредбата предвижда, че преизчисляването се извършва с такъв процент, какъвто се е прилагал във формулата за определяне на размера на пенсията в годината, в която тя е отпусната колкото е била тежестта на стажа при отпускането й, т.е. процента, който се следва за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж, е същият, който е участвал във формулата за определяне на размера на пенсията при нейното първоначално отпускане. За пенсиите, отпуснати преди 01.04.2009 г., всяка година от зачетения осигурителен стаж, превърнат към трета категория труд, се умножава по 1 на сто (вкл. за пенсиите, отпуснати по отменения Закон за пенсиите и други отменени закони).

На следващо място по правилата на т.2. §7з, ал.1, след като бъде определен базовият размер на съответния вид пенсия за трудова дейност за целите на преизчисляването въз основа на посочените параметри, той се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, с процент, който е равен на по-високия от следните два: процента на нарастване на осигурителния доход или процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година. За пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2007 г. включително, размерът се увеличава със съответните проценти за всяка календарна година след 2007, като процентите се определят съгласно официална информация, оповестена публично и на официалните сайтове на Националния осигурителен институт и на Националния статистически институт.

От данните публикувани от НОИ е видно, че осигурителният доход по години е: за 2021 г. 1169, 25 лева, за 2020 г. 1069, 50, за 2019 г. 986, 52 лева, за 2018 г. 889. 90 лева, за 2017 г. 821. 51

лева, за 2016 г. 770, 07 лева, за 2015 г. 726. 40 лева, за 2014 г. 683. 34 лева, за 2013 г. 648. 73


лева, за 2012 г. 618. 06 лева, за 2011 г. 594, 15 лева, за 2010 г. 570. 33 лева, за 2009 г. 554, 78

лева, за 2008 г. 500, 56 лева и за 2007 г. 398. 17 лева

Като се сравнят данните по години се получава следните проценти: за 2009 г. 500, 56: 398, 17=1, 25715%, закръглено 1, 257%;

за 2010 г. 554, 78: 500, 56=1, 10831%, закръглено 1, 108%;

за 2011 г. 570, 33: 554, 78=1, 02802%, като за 2011 г. процента на нарастване на индекса на потребителските цени е по-висок, поради което е приложен той, а именно 1, 030%;

за 2012 г. 594, 15: 570, 33=1, 04176%, закръглено 1, 042%;

за 2013 г. 618, 06: 594, 15=1, 04024%, закръглено 1, 040%;

за 2014 г. 648, 73: 618, 06=1, 04962%, закръглено 1, 050%;

за 2015 г. 683, 34: 648, 73=1, 05335%, закръглено 1, 053%;

за 2016 г. 726, 40: 683, 34=1, 06301%, закръглено 1, 063%;

за 2017 г. 770, 07: 726, 40=1, 06011%, закръглено 1, 060%;

за 2018 г. 821, 51: 770, 07=1, 06679%, закръглено 1, 067%;

за 2019 г. 889, 90: 821, 51=1, 08324%, закръглено 1, 083%;

за 2020 г. 986, 52: 889, 90=1, 10857%, закръглено 1, 109%;

за 2021 г. 1069, 50: 986, 52=1, 08411%, закръглено 1, 084%;

за 2022 г. 1169, 25: 1069, 50=1, 09326%, закръглено 1, 093%.

Единствено през 2011 г. се прилага нарастване на индекса на потребителските цени, когато този индекс е по-висок от процента на нарастването на осигурителния доход, т.к. последния за 2011 г. е 1,02802%, а според данните на сайта на НСИ индекса на потребителските цени е 1,030%, поради което е приложен по-високият от процент.

При съпоставка на процента на нарастването на осигурителния доход по години, без 2011 г., когато се прилага нарастване на индекса на потребителските цени, е налице пълно съвпадение с процента приложен към пенсията на Е.Е. и следователно същият е коректно изчислен.

На следващо място правилата за зачитане на осигурителен стаж подробно са разписани в Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, а правната регламентация, при прилагането на която се определя началната дата за отпускане на пенсията на правоимащото лице, е посочена в чл.94 КСО, като за определяне на началната дата за отпускане на пенсията за осигурителен стаж и възраст, от значение е момента /датата/ на придобиване на правото на пенсия и датата, на която това право е упражнено чрез подаване на заявление за отпускането на пенсията.

На свой ред, реда за определяне размера на пенсиите се съдържат в чл.70 и сл. КСО и съгласно чл.70, ал.1 КСО, размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи с: 1. 1,35 за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане и 2. 1,2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж за осигурителния стаж, представляващ разлика между общия осигурителен стаж, зачетен на лицето, и стажа по т.1.

Въз основа на посочената по-горе нормативна регламентация се налага извода, че предвиденото в §7з от ПЗР на КСО преизчисление на пенсиите, считано от 01.10.2022 г., изисква на първо място да се определи размер на пенсията съгласно разпоредбата на                                 §7з, ал.1, т.1 от ПЗР на КСО, който размер да послужи като база за прилагане на процентното увеличение по §7з, ал.1, т.2.

При определянето на този базов размер се използва установената пенсионна формула при прилагане на разпоредбите на КСО. А средномесечният осигурителен доход за страната за 12 календарни месеца, предхождащи месеца на отпускане на пенсията е в такъв размер, какъвто е бил при отпускане на пенсията, докато индивидуалният коефициент и продължителността на осигурителния стаж участват в преизчислението с последните им, актуални стойности към 30.09.2022 г., за всеки конкретен пенсионер.

В този смисъл под зачетен осигурителен стаж към 30.09.2022 г. се има предвид общата продължителност на осигурителния стаж, зачетен преди тази дата с разпореждане на длъжностното лице по пенсионно осигуряване при отпускането на пенсията или съответно при извършено нейно преизчисляване, с което допълнително е зачетен осигурителен стаж след пенсиониране.

Ето защо разпоредба на     §7з от ПЗР на КСО не предвижда възможност при извършваното


преизчисляване на пенсията да се определя различен от зачетения към 30.09.2022 г. осигурителен стаж и индивидуален коефициент, т.к. изрично е регламентирано, че базовият размер по §7з, ал.1, т.1 от ПЗР на КСО                 се определя спрямо зачетения към 30.09.2022 г. осигурителен стаж за лицето и актуалния индивидуален коефициент към същата дата.

На свой ред по правилото на §7з, ал.1, т.2 от ПЗР на КСО така определеният на Е.Е. базов размер на пенсията от 568,97 лв. се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, с процент, който е равен на по-високия от процента на нарастване на осигурителния доход или процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година, като за пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2007 г. включително, размерът се увеличава с процентите за всяка календарна година след тази дата, в резултат на което преизчисления размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст на лицето Е.Е. се получава, като базовият размер се умножи по процента, и е в размер на 1673,14 лв.

Ето защо с **********/прот. №N**A**/**.**.**** г. на ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ Ямбол правилно е определен размера на пенсията за осигурителен стаж и възраст на оспорващия, като при прилагане на разпоредбата на §7з, ал.2 от ПЗР на КСО между получения размер на пенсията към 30.09.2022 г. от 1355,14 лв. и преизчисления такъв от 1673,14 лв. е приложена по-голямата от двете стойности, а именно 1673,14 лв.

Предвид посоченото Решение №****-**-**/01.09.2023 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата на Е.В.Е. с вх.№****-**-**/14.08.2023 г. против разпореждане № **********/прот. №N**A**/**.**.**** г. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, с което е преизчислена личната пенсия на Е.В.Е. за осигурителен стаж и възраст е валидно, като издадено от надлежен орган, в кръга на неговите пълномощия, при наличието на дължимите материално-правни предпоставки и без да са налице нарушения на процесуалните норми, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното искане, жалбоподателят на основание чл.144 АПК във връзка с чл.78, ал.8 ГПК, чл.37 ЗПП и чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски за юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното, Я А С

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Е.В.Е. ***, ж.к.*** против Решение №****-**-**/01.09.2023 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата му с вх.№****-**-**/14.08.2023 г. против разпореждане **********/прот. №N**A**/**.**.**** г. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, с което е преизчислена личната му пенсия за осигурителен стаж и възраст.

ОСЪЖДА Е.В.Е. ***, ж.к.***да заплати на ТП на НОИ–Ямбол направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

 

СЪДИЯ:

/п/ не се чете