РЕШЕНИЕ
№ 65
гр. Чирпан, 15.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ III, в публично заседание на
двадесет и четвърти септември през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Ивайло М. Енчев
при участието на секретаря Ивона В. Денева
като разгледа докладваното от Ивайло М. Енчев Административно
наказателно дело № 20255540200120 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващи ЗАНН, във връзка с чл. 28, ал. 1, във
връзка с чл. 38, ал. 1 от Закон за национална система за спешни повиквания с Единен европейски
номер 112 /ЗНССПЕЕН - 112/.
Образувано е по жалба от И. Б. Б., ЕГН ********** от XX, Общ. Чирпан, Обл. Стара
Загора, против Наказателно постановление / НП/ № 375а-15/03.04.25 г. издадено от Юлиян
Младенов Петров, началник РУ – Чирпан към ОД на МВР – Стара Загора, с което на основание чл.
38, ал. 1 от ЗНССПЕЕН 112, за нарушение на чл. 28, ал. 1 от ЗНССПЕЕН 112 му е наложено
наказание - глоба в размер на 2 000. 00 лева.
В жалбата поддържа твърдения за незаконосъобразност, поради допуснати съществени
нарушения на материалния и процесуалния закон и неправилно отразена фактическа обстановка
при издаване на НП, поради което моли съда да го отмени изцяло.
В съдебно заседание жалбоподателят се явява и се представлява от адв. Мартин Трифонов,
който поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено.
Въззиваемият, не се явява и не изпраща представител.
Районна прокуратура – Стара Загора, Териториално отделение - Чирпан, уведомена по
реда на чл. 62 ЗАНН, не изпраща прокурор.
Съдът прие от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Постъпила е в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, с вх. №
375000-3393/29.04.25 г., считано от датата на връчване 14.04.25 г.
Установява се, от показанията на разпитаните свидетели / XX – съпруга/, И. П., Б. Б. и И.
Д./ - служители на РУ Чирпан, както и от справка от тел 112, че на 02.02.25 г., за периода от 13:06 ч.
до 18:54 ч. на тел. 112 са получавани сигнали от лице, който се представило за И. Б. И. в който
съобщава, че:
Обикалят калайджии да оберат човек, да му оберат трактора и инвентара. Tова е баща му и
го заплашват да го убият.
1
Полицаите скачат да го бият.
Полицаите били пияни или дрогирани.
Трактора е откраднат и няма документи.
Трактора е откраднат от неговия двор и чака екип на полицията от сутринта.
Полицаите му продали трактора на калайджии и си разделили парите.
Полицаите не са се легитимирали и го удрят.
След предаване на получения сигнал на тел. 112, на място пристигнали свидетелите Б. Б. и
И. Д., служители на РУ – Чирпан. При пристигане на място установили лицето И. И., което
продължавало да твърди, че трактора му е откраднат, бил измамен и непредставял никакви
документи за него. В тази връзка са изготвени и писмени сведения от свидетелите Б. и Д./ стр.67 и
69/.
След установяване на самоличността на подателя на сигнала И. И., същият е бил призован
за снемане на обяснения/стр.49/.
От снетите обяснения се потвърждава фактическата обстановка представена от
служителите на МВР и приобщените от съда писмени доказателства.
Свидетелят И. П. съставил акт за подаване на неверни и заблуждаващи съобщения на тел.
112, в нeгово присъствие и в присъствие на св. Б. и Д..
От представения по делото сигнал/сд-диск, стр. 46/ от ЕЕН 112 и от свидетелските
показания се установява по безспорен начин, че лицето И. Б. И. е подателят на сигнал на тел. 112.
На 26.02.25 г. е съставен АУАН за установяване на административно нарушение бл. №
807805 от св. П., в качеството му на мл. полицейски инспектор при РУ – Чирпан към ОД на МВР –
Стара Загора, в присъствието на св. Д. и Б. против жалбоподателя, за това, че на 02.02.25 г., за
времето от 13:06 ч. до 18:54 ч., в с. Свобода, Общ. Чирпан от мобилен телефон номер XX и XX
предава чрез Национална система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 неверени
и заблуждаващи сигнали, за което по случая е извършена проверка № 375р-1554/03.02.25 г.
В резултат на сигнала са мобилизирани служителите от на РУ - Чирпан – свидетелите Д. и
Б., които посещават сигнала.
Нарушението е квалифицирано по чл. 28, ал. 1 от ЗНССПЕЕН 112.
АУАН е предявен на жалбоподателя на 26.02.25 г. Вписал е, че лично той е подал
сигналите и, че възразява.
Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление №
375а-15/03.04.25 г. от гл. инспектор Юлиян Петров, в качеството си на началник на РУ - Чирпан към
ОД на МВР – Стара Загора, в което нарушението е възпроизведено от съставения акт.
Квалифицирано е по чл. 28, ал. 1 от ЗНССПЕЕН, за което на основание чл. 38, ал. 1 от ЗНССПЕЕН
на жалбоподателя е наложена глоба 2 000. 00 лева.
АУАН и НП са съставени от компетентни длъжностни лица, съгласно чл. 32, ал. 1, във
връзка с чл. 30, ал. 1 от ЗНССПЕЕН.
Спазени са сроковете по чл. 34 ЗАНН. АУАН и НП са съставени за виновно нарушение на
чл. 28, ал. 1 от ЗНССПЕЕН, който урежда забрана за ползване на ЕЕН 112, не по предназначение, за
предаване на неверни и заблуждаващи съобщения и сигнали за помощ.
Наложеното наказание е на основание чл. 38, ал. 1 ЗНССПЕЕН за предаване на ЕЕН 112
неверни и заблуждаващи съобщения и сигнали за помощ, който предвижда наказание глоба от 2
000. 00 лева до 5 000. 00 лева, ако не подлежи на по - тежко наказание.
От представения по делото запис на подадения сигнал се установява, че е подаден от
жалбоподателя до Спешен център 112, съответно препратен към РУ на МВР - Чирпан и се
установяват обстоятелствата, че е подаден от жалбоподателя, със съдържанието вписано в акта и
НП.
Изложената фактическа обстановка се установява по несъмнен, еднопосочен и
непротИ.речив начин от показанията на разпитаните свидетели – служителите на РУ Чирпан,
2
извършили проверка на място, които съдът кредитира като достоверни и подкрепящи се от
писмените доказателства, относно обстоятелствата, свързани с извършената проверка и
предприетите действия в тази насока, както и относно процедурата по съставяне на акта за
установяване на административно нарушение.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна, по следните съображения:
От изложения по - горе анализ на фактите, установени от гласните и писмени
доказателства се установява, категорично, че жалбоподателят е подал неверни и заблуждаващи
сигнали, като е приписал без обективни данни, на които да почива неговата увереност за
достоверност на сигнала.
Съгласно разпоредбата на чл. 28, ал. 1 Закон за Националната система за спешни
повиквания, с единен европейски номер 112 се забранява, ползването на ЕЕН 112, не по
предназначение, автоматичното му избиране от електронни устройства и пускане на предварително
записани съобщения, както и за предаване на неверни и заблуждаващи съобщения и сигнали за
помощ. Според ал. 2 на цитираната разпоредба при нарушаване на забраната по ал. 1 гражданите
носят административно наказателна отговорност по вид и в размери, определени в закона.
Съгласно чл. 38, ал. 1 ЗНССПЕЕН 112, който предава чрез ЕЕН 112 неверни или
заблуждаващи съобщения и сигнали за помощ, се наказва с глоба от 2000 до 5000 лв., ако не
подлежи на по-тежко наказание, според ал. 2, когато в случаите по ал. 1 са мобилизирани ресурси
на службите за спешно реагиране, наказанието е глоба от 10 000 до 20 000 лв., ако не подлежи на
по-тежко наказание, както и обезщетение за причинените на службите вреди.
При съставяне и връчване на АУАН не са допуснати нарушения на чл. 40 ЗАНН - акта е
съставен от св. П., в присъствие на жалбоподателя и в присъствие на св. Б. и Д., като при съставяне
на акта му е била осигурена възможност да се запознае с неговото съдържание, както и да направи
възражения по него. Такива са направени.
Съгласно § 1, т. 1 ДР на ЗНССПЕЕН, ЕЕН 112, е единен европейски телефонен номер,
определен в Националния номерационен план, който се използва при необходимост от спешна
помощ при различни рискове за жИ.та, здравето, сигурността и имуществото на гражданите.
Според т. 2 за "място на инцидента" е мястото, където са възникнали или могат да възникнат
обстоятелствата по т. 1 и трябва да бъде оказана спешна помощ.
Според т. 3 "спешна помощ" е незабавното действие, предприето от службите за спешно
реагиране в рамките на тяхната компетентност в отговор на получената информация от център 112.
Според т. 4 спешно повикване е сигнал, подаден при необходимост от спешна помощ, чрез гласово
повикване към ЕЕН 112 или чрез друг способ за хората със слухови или говорни увреждания.
Подадените от жалбоподателя сигнали на ЕЕН 112, не обосновават ползването на
Националната система за спешни повиквания чрез единния европейски номер, според
предназначението по чл. 3, ал. 1 от ЗНССПЕЕН - да се използва при необходимост от спешна
помощ при различни рискове за жИ.та, здравето, сигурността и имуществото на гражданите, а от
записа на обаждането не се установяват никакви конкретни факти, обосновани от обществения
интерес. Проверката на извършения сигнал е установила, че не се налага намеса на службите за
спешно реагиране, но във връзка с предадената информация са били предприети от полицейските
служители на РУ Чирпан необходимите действия. В тези случаи когато тази информация е
обективно невярна, жалбоподателят е субект на административно наказателна отговорност за
нарушение по чл. 28, ал. 1 ЗНССПЕЕН 112, в хипотезата на предаване на неверни и/или
заблуждаващи сигнали. В АУАН и НП са вписани и двете възможни форми на изпълнителното
деяние на нарушение на забраната по чл. 28, ал. 1 от ЗНССПЕЕН 112, а щом от извършената
проверка е установено, че подаденият сигнал не отговаря на истината, с тези си действия е
нарушена забраната за използване на ЕЕН 112 за предаване на неверни и заблуждаващи сигнали.
Административно наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана
законосъобразно, тъй като от извършената проверка не се установява протИ.законно отнемане на
процесния трактор за който не се представят никакви документи, не се установява баща му да е бил
ограбен или измамен, не се установява полицаите да скачат да го бият, не се установява полицаите
да са пияни или дрогирани/ по случая има извършена проверка/ стр.60/, како и не се установява
3
полицаите да са му продали трактора и да са си разделили парите, същият е наказан за деяние, за
подадени, неверени и заблуждаващи сигнали, със информация, която не съответства на
обективната истина, но сигналът е дал основание на органите на РУ Чирпан да извършат проверка,
поради което с действията си е осъществил административно наказателния състав на чл. 28, ал. 1
ЗНССПЕЕН.
Деянието му от обективна и субективна страна, покрива признаците на административно
наказателния състав по чл. 28, ал. 1 ЗНССПЕЕН. От субективна страна деянието е извършено
умишлено, тъй като жалбоподателят е съзнавал, че подава неверен сигнал до телефон за спешни
повиквания 112, като тези обстоятелства се установяват без съмнения от приложения по делото
звукозапис на диск на подадения сигнал, събраните писмени и устни доказателства.
Съгласно чл. 2 и чл. 3 от закона са уредени случаите, в които се използва ЕЕН 112, а
именно при необходимост от спешна помощ при различни рискове за жИ.та, здравето, сигурността
и имуществото на гражданите. Не се установиха никакви конкретни обстоятелства да е
съществувал такъв риск, като основание за подадения сигнал от жалбоподателя, няма никакви
конкретни данни в сигнала, записан и представен в звукозаписа, приложен по делото за използване
на ЕЕН 112. Без да е налице такава необходимост и нужда от спешна помощ и при предприети
действия от полицейските служители по повод на подадения сигнал, жалбоподателят е предал, чрез
ЕЕН 112 неверен и/или заблуждаващ сигнал.
За деянието му е наложено административно наказание, на основание чл. 38, ал. 1
ЗНССПЕЕН глоба в размер 2 000. 00 лева, която е в предвидения минимален размер, поради което е
в рамките на обществената опасност на деянието и е съответна на критериите по чл. 27 ЗАНН.
Неоснователни са възраженията на процесуалния представител на жалбоподателя, че
описаните факти в АУАН и НП са несъответни на приложените - нарушена законна разпоредба и
санкционна разпоредба, тъй като деянието е относимо към състава на чл. 37 ЗНССПЕЕН, а спрямо
него е приложена разпоредбата на чл. 38 ЗНССПЕЕН, тъй като жалбоподателят е подал неверен
и/или заблуждаващ сигнал, и е използвал тел. 112, не по предназначение.
Съдът не констатира допуснати нарушения при определяне на правната квалификация на
нарушението от актосъставителя и от наказващия орган при определяне на наказанието. То е в
границите на предвидено за извършеното нарушение, съобразено с обществената му опасност и
подбудите за неговото извършване, като наложеното на жалбоподателя административно наказание
в минимален размер е справедлИ. и ще изпълни целите и задачите да предупреди и превъзпита
нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и
предупредително върху останалите граждани.
Обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно, поради което
следва да се потвърди, а в полза на въззиваемия съгласно чл. 63, ал. 3 ЗАНН /нов чл. 63д, бр.
109/2020 г. / да се присъдят разноски за юрисконсулт, в размер определен съгласно чл. 37 ЗПП, във
връзка с чл. 27е Наредба за заплащане на правната помощ в размер 150. 00 лв., предвид фактическа
и правна сложност на делото. Но такива не се претендират, поради което не следва да се
присъждат.
Мотивиран от изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 375а-15/03.04.25 г. издадено от Юлиян
Младенов Петров, началник РУ – Чирпан към ОД на МВР – Стара Загора, с което на основание чл.
38, ал. 1 от ЗНССПЕЕН 112, за нарушение на чл. 28, ал. 1 от ЗНССПЕЕН 112 на И. Б. Б., ЕГН
********** е наложено наказание - глоба в размер на 2 000, 00 лева.
Решението може да се обжалва от страните пред Административен съд – Стара Загора в
14 дневен срок, считано от съобщението.
4
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
5