Определение по дело №727/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260771
Дата: 13 януари 2021 г.
Съдия: Албена Марчева Ботева
Дело: 20201100100727
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 януари 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

гр.София, 13.01.2021 г.

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Гражданско отделение, І-20 състав, в закрито заседание  на 13.01.2021 г., в състав:

                                                          СЪДИЯ: АЛБЕНА БОТЕВА

като разгледа гр.д. № 727 по описа за 2020 година на Софийски градски съд, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е образувано по искова молба на А.П.И., с ЕГН: **********, чрез адвокат П.М., срещу Администрацията на Министерски съвет (МС), с искане  за осъждането на ответника да заплати обезщетение за имуществени вреди.

С разпореждане от 28.04.2020 г., производството по делото е оставено без движение с указания до ищеца за отстраняване нередовности на исковата молба. В изпълнение на дадените му указания, ищецът е депозирал молба от 10.06.2020 г., молба от 09.09.2020 г. и молба от 15.09.2020 г.

Ищецът твърди, че притежава 5 340 акции в „С.б.“ АД, представляващо публично дружество по смисъла на ЗППЦК. Министерски съвет като стопанисващ държавно имущество – акциите на Държавата в дружеството, отговаряло на вскички изисквания за контрол върху него, поради което и дружеството се явявало и контролирано от ответника – МС. Освен това Министерски съвет предлагал и освобождавал Съвета на директорите на ОСА и отговарял за дейността му.

Ищецът претендира за отговорността на МС в качеството му на стопанисващ имуществото на държавата, към което се причислявали акциите на „С.б.“ АД, чрез избор на министър, отговарящ за собствеността на държавата в акционерното дружество. Вместо да полага грижата на добър стопанин чрез избор на министър или на областен управител, МС се облагодетелствал за сметка на другите акционери, които понасяли загуба от това облагодетелстване. Вместо това, Съветът на директорите на дружеството, избиран винаги от МС, се разпореждал с негови активи, в резултат на което, били установени липси за милиони лева от собствеността на дружеството. Въпреки тези данни, МС не бил предприел действия по противодействие на разпореждането с активи на дружеството.

Софийски градски съд, след служебна проверка констатира, че предявените искове не са му подсъдни, тъй като се твърдят вреди от действие на административен орган, с което е допуснато достатъчно съществено нарушение на правото на ЕС.

Подведомствеността на съдилищата по граждански дела зависи от метода на регулиране на отношението. Граждански са всички правоотношения, регулирани с метода на равнопоставяне на техните субекти. Административни са споровете относно уредени от административното право отношения. Т.е. разграничителен критерий от кой съд следва да се разглеждат исковете (граждански или административен), е от чии действия, според твърдението на ищеца, са причинени вредите, дали са такива на равнопоставеност или произтичат от административна дейност.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от Устройствения правилник на министерския съвет и на неговата администрация, Министерският съвет е централен колегиален орган на изпълнителната власт с обща компетентност. Текущата дейност на Министерския съвет се осигурява от администрацията на Министерския съвет.  Администрацията на Министерския съвет е юридическо лице, което  се представлява от министър-председателя или от овластени от него длъжностни лица (чл. 4, ал. 1 и ал. 4).

Ищецът твърди наличието на дейност, която има административен характер. Критерият да се определи дейността като административна произтича от структурното място на органа и осъществено от него действие, произтичащо от закон. Без значение са гражданско-правните последици от тази дейност, тъй като в случая се твърди, че държавата, чрез изпълнителен орган не действа като субект, равнопоставен на гражданите и юридическите лица, а реализира законодателно делегирани властнически правомощия.

С оглед на това и доколкото се твърди вредите да произтичат от достатъчно съществено нарушение на правото на ЕС и да произтичат от действие в рамките на административната дейност на ответника, съгласно чл. 2в, ал. 1, т. 1 вр. чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ (ред. ДВ, бр. 94/2019 г.), предявеният иск подлежи на разглеждане по реда на АПК.

По така изложените съображения делото следва да бъде прекратено и изпратено по подсъдност на Административен съд – София град.

С оглед неподсъдността на делото на СГС, последният не следва да извършва по-нататъшни действия по него - указания за отстраняване нередовности на исковата молба,  преценка за допустимост и т.н. (определение № 14843/04.11.2019 г. по адм. д. № 10965/2019 г. на ВАС, ІІІ отд).

Така мотивиран, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по гр.дело № 727/2020  г. по описа на Софийски градски съд, Гражданско отделение, І-20 състав.

ИЗПРАЩА ДЕЛОТО по подсъдност на АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СОФИЯ ГРАД.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Софийски апелативен съд в едноседмичен срок от връчването му на ищеца.

 

 

                                                           СЪДИЯ: