Решение по адм. дело №390/2025 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 1947
Дата: 17 октомври 2025 г.
Съдия: Светлана Драгоманска
Дело: 20257220700390
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юни 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1947

Сливен, 17.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - II състав, в съдебно заседание на осми октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
   

При секретар НИКОЛИНКА ЙОРДАНОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА административно дело № 20257220700390 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145-178 от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Т. К. Т., [ЕГН], със съдебен адрес [населено място], [улица], ет.... адв. Б. Д. срещу Решение № 804р-4011 от 09.06.2025 г., издадено от Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, с което се отказва да бъде издадено Свидетелство за управление на моторно превозно средство на Т. К. Т. по заявление с № 2839/04.06.2025 г. за категории извън придобитата „В“ категория.

В жалбата се твърди, че така постановеното решение е неправилно, незаконосъобразно, поради допуснати процесуални и материални нарушения. Оспорват се фактическите основания за постановения отказ. Моли се съда да отмени оспореното решение и върне преписката на административния орган, с указания по прилагането на закона. Претендират се разноски.

В хода на съдебното производството жалбоподателят - редовно призован, се явява лично и с адв. Б. Д. от АК-[област], която поддържа жалбата. Твърди, че оспореното решение е постановено в противоречие както на материалните изисквания на закона, така при съществени процесуални нарушения, явява се необоснован и несправедлив. Сочи, че заповед за прилагане на административна мярка от декември месец 2020 г., посочена като основно основание за постановения отказ за издаване на свидетелство за правоуправление не е представена от административния орган и не било ясно дали същата съществува. Липсвали фактически основания за издаване на акта, доколкото визираните правни норми, послужили като основание за отказа, на практика съдържали множество хипотези, като в оспорвания административен акт не е посочена конкретната хипотеза. Това нарушавало правото на защита на жалбоподателя, а от друга страна, водело до извод за липса на правно основание за издаването на административния акт.Моли съда да отмени отказа на административния орган и върне преписката с указания по прилагането на закона.

Ответникът – Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, редовно призован не се явява. В представено писмено становище оспорва жалбата. Счита, че искането на жалбоподателя Т. не може да бъде уважено, тъй като правото за категория „С“ е загубено вследствие на влязла в сила на ПАМ с № 20-0804-001153/31.12.2020г. по чл.171,т.4 от ЗДвП. Липсва нормативно основание за административно „възстановяване“ на правото на управление за категория „С“ без полагане на съответните изпити. Моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и недоказана.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

Решение № 804р-4011 от 09.06.2025 г. на Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, което е предмет на обжалване в настоящото производство, е издадено въз основа на заявление № 2839/04.06.2025 г. за издаване на документ за самоличност на Т. К. Т. (издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство - СУМПС). Към заявлението жалбоподателят представя Протокол № 506 от дата 27.11.1997г. за успешно издържал практически изпит за категория “С”.

В оспореното решение се посочва, че след извършена справка в архива на Сектор „Пътна Полиция“ - Сливен е установено, че Т. има издадена ЗППАМ № 20-0804-001153/ 31.12.2020г. по чл. 171, т. 4 от ЗДвП, която е му връчена на 16.03.2021г. и е влязла в сила на 29.03.2021г. с която му е отнето СУМПС [номер] с категории “AM,A1,A2,A,D1,B,C1,C,TkT“.

На 09.10.2020г. жалбоподателя е подал Заявление с peг. № 1629 от 09.10.2020г. в РУ - Нова Загора за издаване СУМПС, след възстановяване на правата си на правоспособност по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Видно от предоставен протокол по служебен ред от ИААА № 901 - чл. 157 от 13.07.2022г. е вписана само категория В”, предвид, че водачът е загубил правоспособност по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, е издадено СУМПС [номер] с категория „АМ, В1, В”.

В хода на съдебното производство е приета административната преписка, послужила за издаване на оспореното решение, към която е приложена и ЗППАМ с № 20-0804-001153/31.12.2020г. по чл. 171, т. 4 от ЗДвП.

Решение № 804р-4011 от 09.06.2025 г., издадено от Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен е връчено на Т. К. на 09.06.2025 г. Жалбата е подадена чрез административния орган на 19.06.2025 г. с вх. № 804000-7577 до Административен съд Сливен.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена в предвидения в чл. 149 от АПК 14 - дневен преклузивен срок, изхожда от надлежна страна – адресат на обжалвания административен акт, имаща право и интерес от обжалване, поради което се явява процесуално допустима. Това задължава съда да я разгледа по същество относно нейната основателност.

При извършената служебна проверка на законосъобразността на оспорената заповед (чл. 168, ал. 1 от АПК) и на основанията посочени в чл. 146 от АПК, съдът намира, че е издадена от компетентен орган и отговаря на изискванията за форма и съдържание на административните актове посочени в чл. 59, ал. 1 и 2 от АПК и чл. 157, ал. 5 от ЗДвП.

При издаването на акта, с което на оспорващия е отказано издаване на СУМПС за категория извън придобитата „В“ категория, а именно за категория "С", не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Изложените възражения са неоснователни, тъй като цитираната в оспореното решение ЗППАМ № 20-0804-001153/31.12.2020г. е приложената към административната преписка. Видно от същата, че на жалбоподателя на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка – изземване на свидетелството за управление на водач на МПС, на когото са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Същата е връчена на 16.03.2021 г. и на тази дата е отнето СУМПС [номер] и контролен талон № 5722600. От молба на жалбоподателя вх. № СД-01-01-2370 от 23.07.2025 г. и служебно извършена справка в деловодната система на Административен съд Сливен, се установява, че посочената ЗППАМ е обжалвана. Образувано е адм. дело № 178/2021 г., по описа на АС - Сливен /посочено от жалбоподателя/, приключило с Решение № 131 от 07.06.2021 г., с което е отхвърлена жалбата на Т. К. Т., подадена срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0804-001153 от 31.12.2020 г., издадена от Началника на Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Сливен, В ЧАСТТА, в която на същия, на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка – изземване на свидетелството за управление на водач на МПС, на когото са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Решението като окончателно е влязло в сила на 07.06.2021 г. По силата на императивна правна норма, Т. е загубил придобитата правоспособност на водач на МПС за всички категории. Загубата на правоспособност го лишава напълно от възможността да бъде носител на права и задължения на водач на МПС по смисъла на ЗДвП. От момента на отнемане на всички контролни точки насетне той няма право да управлява МПС от която и да е категория.

С изискан протокол по служебен ред от ИААА № 901 от 13.07.2022г., което не се спори Т. е издържал успешно изпит за придобиване на правоспособност за управление на МПС, но за категория "В", поради което му е било е издадено СУМПС [номер] с категория „АМ, В1, В“.

Представения Протокол № 506 за успешно издържал практически изпит за категория “С“ е от дата 27.11.1997г., преди издаването на заповедта, с която му е наложена принудителна административна мярка – изземване на свидетелството за управление на водач на МПС, на когото са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.

Законът е категоричен, че възстановяване на правоспособността е възможно само чрез полагане на изпит за придобиване на такава. В този случай на водача не се връща първоначално издаденото свидетелство, а се издава ново, което удостоверява, че лицето е правоспособен водач по смисъла на ЗДвП от съответната категория, за която е положил успешно изпит. Според чл. 14, ал. 1 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина, при възстановяване на правоспособност поради отнемане на контролните точки на водача се издава ново свидетелство за управление на МПС въз основа на служебно изпратен от регионалното звено на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" оригинален протокол за успешно положен изпит, като лицето представя и документите по чл. 13, ал. 1, т. 1, 3, 4, 6 или 7, както и старото свидетелство за управление на МПС. При придобиване на нова категория или при допълнително вписване на код по чл. 7, ал. 3 на водача се издава ново свидетелство за управление на МПС въз основа на служебно изпратен от регионалното звено на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" оригинален протокол за успешно положен изпит, като лицето представя и документите по чл. 13, ал. 1, т. 1, 3, 4, 6 или 7, както и старото свидетелство за управление на МПС. Следователно ново свидетелство се издава и при придобиване на нова категория. Законодателят възприема лицата с възстановена правоспособност като водачи – новопридобили правоспособност за управление на МПС, които за да придобият нова категория, следва да положат съответните изпити. Аргумент в тази посока е и разпоредбата на чл. 157, ал. 5, изр. последно от ЗДвП, според която при кандидатстване за придобиване на правоспособност за категория, за която се изисква стаж, се зачита съответният стаж, придобит преди загубата на правоспособността. Следователно законодателят зачита предходен стаж, но не и предходно притежавано право на определена категория. Юридическият факт, с настъпването на който е обвързано възникване правото на нови категории за водачи с възстановена правоспособност е успешното полагане на съответния изпит за съответната категория. По силата на императивна правна норма, Т. К. Т. е загубил придобитата правоспособност на водач на МПС, в т. ч. и за всички категории, които е притежавал. Загубата на правоспособност го лишава напълно от възможността да бъде носител на права и задължения на водач на МПС по смисъла на ЗДвП. От момента на отнемане на всички контролни точки насетне той няма право да управлява МПС от която и да е категория.

Отнемането на контролните точки има за цел да отчита извършването на някои административни нарушения по ЗДвП, а заплахата водачите да бъдат лишени от правоспособност при загуба на всички 39 точки има дисциплинираща функция. За да се отнемат контролни точки е необходимо наличие на извършено нарушение на ЗДвП. Според чл. 24, ал. 1 ЗАНН административнонаказателната отговорност е лична. Физическото лице - водач е субекта на нарушенията. Деянията, заради които на жалбоподателят са отнети всички контролни точки са извършени от него и за това е ангажирана отговорността му по реда на ЗАНН. Законът не разделя нарушенията на такива извършени от водач, притежаващ категория В или С, защото в противен случай би определил лимити от контролни точки за всяка от притежаваните категории. Контролните точки обаче са 39 без оглед от вида МПС, посредством което се извършват. След придобиване на правоспособност, със свидетелството за управление на МПС, водачът получава определения брой контролни точки за отчет на нарушенията, който брой не се променя, ако същият получи право да управлява моторни превозни средства и от друга категория (чл. 157, ал. 2).

Възстановяване на правоспособност по ЗДвП може да стане единствено по реда на чл. 157, ал. 5, според който лице, което е загубило правоспособност да управлява моторно превозно средство по реда на ал. 4, след като е върнало свидетелството си за управление, има право отново да бъде допуснато до изпит пред съответните органи за придобиване на такава правоспособност.

Според чл. 14, ал. 1, предл. първо от Наредбата, при придобиване на нова категория, възстановяване на правоспособност поради отнемане на контролните точки или за допълнително вписване на код по чл. 7, ал. 3, на водача се издава ново СУМПС въз основа на служебно изпратен от областния отдел на дирекция "Автомобилна инспекция" оригинален протокол за успешно положен изпит, като лицето представя и документите по чл. 13, ал. 1, т. 1, 3, 4, 6 и 7, както и старото СУМПС. Налага се извод, че ново свидетелство за управление се издава за съответната категория, за която лицето е положило успешно изпит. По делото безспорно се установява, че оспорващият се е явил на повторен изпит за "В" категория, за което му е издадено СУМПС [номер] с категория „АМ, В1, В”, но не и на такъв за "С", поради което законосъобразно ответникът е отказал да му издаде СУМПС за последната.

При този изход на спора, неоснователна се явява претенцията на оспорващата страна за присъждане на разноски в производството.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т. К. Т., [ЕГН], срещу Решение № 804р-4011 от 09.06.2025 г., издадено от Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, с което се отказва да бъде издадено Свидетелство за управление на моторно превозно средство на Т. К. Т. по заявление с № 2839/04.06.2025 г. за категории извън придобитата „В“ категория.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: