Решение по дело №151/2013 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 ноември 2013 г. (в сила от 7 декември 2013 г.)
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20137200700151
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2013 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр. Русе, 18.11.2013 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, V състав, в публично заседание на 17 октомври през 2013 година, в състав:

 

                     СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при секретаря БИСЕРКА ВАСИЛЕВА като разгледа докладваното от съдията  ВЪРБАНОВА адм. дело  151  по описа за 2013 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

         Производството е по реда на чл.13, ал.1 и ал.2 от Наредба за условията и реда за кандидатстване, подбор и утвърждаване на приемни семейства и настаняване на деца в тях във вр. чл.145 и сл. от АПК.

         Образувано е по жалба на Р.И. *** против Заповед № ЗД-ЗДПГ01-17 от 22.05.2013 год. на Директора РДСП-Русе, с която е отказано вписването й в Регистъра на утвърдени приемни семейства. Релевират се основания за незаконосъобразност на заповедта, изразяващи се в съществено нарушение на административно­производствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Претендира се отмяната оспорения индивидуален административен акт и присъждане на направените по делото разноски.

         Ответната страна – Директорът на РД “Социално подпомагане” – Русе, чрез процесуалния си представител, оспорва основателността на жалбата. Поддържа становище за материална и процесуална законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт.  Не претендира присъждане на съдебни разноски.

          След като съобрази оплакванията на жалбоподателя, становищата на страните, събраните по делото доказателства, съдът приема за устано­вено следното:

 От приложената по делото административна преписка се установява, че жалбоподателката Р.И. е подала писмено заявление за утвърждаването й като професионален приемен родител с вх.№ ЗД-94РР-15 от 02.04.2012 год. Същата е преминала обучение на кандидати за приемни родители в периода от 28.04.2012 г.-02.08.2012 г. в КСУДС-Русе; проведено е проучване на кандидатката, резултатите от което са отразени подробно в изготвен социален доклад за оценка на кандидат за приемно семейство от КСУДС-Русе, с който Р.И. е запозната; социалният доклад е представен на Комисията по приемна грижа /КПГ/ към РДСП-Русе. На свое заседание на 31.10.2012 год. комисията е разгледала случая на Р.И. и е взела решение за  отказ за вписването на И. в Регистъра на утвърдени приемни семейства. Процедурата е финализира с издаването на Заповед № ЗД-ЗДПГ01-13 от 07.11.2012 год. на Директора РДСП-Русе, с която е отказано вписването на жалбоподателката в Регистъра на утвърдени приемни семейства. Заповедта е оспорена пред Административен съд Русе, който, с решение №5/28.02.2013г. по адм.д.№404/2012г. е отменил административния акт поради допуснати съществени нарушения в процедурата по издаването му – липса на мотиви в заповедта и вземане на решение на КПГ в състав, различен от нормативно определения; преписката е изпратена на Директор РД”СП” Русе за ново произнасяне по заявлението на Р.И. от етапа на вземане на решение на помощния орган по чл.12, ал.2 от Наредбата за условията и реда за кандидатстване, подбор и утвърждаване на приемни семейства и настаняване на деца в тях. Решението не е обжалвано и е влязло в сила. С придружително писмо от 21.03.2013г. на АС Русе, препис от решението е изпратен на РД”СП” Русе за изпълнение. С писмо изх.№ЗД-ПГ01-39/27.03.2013г. /стр.18 от делото/, Директор на РД”СП” Русе е изискал от Д”СП” Русе /доставчик на социалната услуга/ да бъде изготвен допълнителен социален доклад относно годността на жалбоподателката, с оглед заболяването и от епилепсия, да полага грижи за приемно дете. С писмо изх.№ЗД241-143/24.04.2013г. /стр.1 от преписката/, Директор Д”СП” изпратил на Директора на РД”СП” изготвения доклад; видно от отбелязването върху него /стр.3 от преписката/, Р.И. се е запознала със съдържанието му на същата дата. С писмо изх.№ЗД-ПГ01-49/22.04.2013г. на РД”СП”, жалбоподателката е поканена да присъства на заседание на Комисията по приемна грижа. На проведеното на 08.05.2013г. заседание на КПГ, от определените със заповед №РД 05-61/18.09.2012г. /стр.23-24 от адм.д.№404/2012г./ на Директор на РД”СП” членове на комисията, не е присъствала С.Д. Г. – главен експерт по закрила на детето в РД”СП” Русе. На заседанието, след обсъждане на социалния доклад, разясняване на симптомите на епилептичен пристъп /от член на комисията – лекар/ и изслушване на жалбоподателката, комисията взела единодушно решение Р.И. да не бъде утвърждавана като професионален приемен родител. Помощният орган намира, че са налице основанията по чл.15, т.5 от Наредбата - ”съществуват други причини, които биха навредили на психическото, физическото или социалното развитие на детето”. Въз основа на приетото решение е издадена оспорената заповед № ЗД-ЗДПГ01-17 от 22.05.2013 год. на Директора РДСП-Русе, с която е отказано вписването на Р.И. в Регистъра на утвърдени приемни семейства. В мотивите на акта е прието, че жалбоподателката не може да бъде утвърдена като професионален приемен родител, тъй като 1.установеното заболяване ”епилепсия”,  съпроводено с чести припадъци, не може да осигури сигурна и безопасна среда за приемното дете и би навредило на психическото, физическото или социалното му развитие и 2.предвид укритата информация от Р.И. за заболяването й, липсва сътрудничество между нея и социалните работници по важни обстоятелства, обуславящи реализиране на услугата “приемна грижа”.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Настаняването в приемно семейство е една от мерките за закрила на детето, предвидена в чл.4,ал.1,т.4 от Закона за закрила на детето /ЗЗДет/. Според чл.31,ал.2 на същия закон утвърждаването на кандидатите за приемно семейство се извършва от Комисията по приемна грижа, която се създава към регионалната дирекция за социално подпомагане, а според ал.6 условията и редът за кандидатстване, подбор и утвърждаване на приемни семейства и настаняване на деца в тях, както и съставът, организацията и функциите на Комисията по приемна грижа се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на труда и социалната политика. Издаденият по силата на законовата делегация подзаконов нормативен акт е Наредба за условията за кандидатстване, подбор и утвърждаване на приемни семейства и настаняването на деца в тях, приета с ПМС №314 oт 4.12.2006 г., обн., ДВ, бр.100 от 12.12.2006 г. /за краткост понадолу само “Наредбата”/.  Процедурата и условията по оценяването на кандидата са  уредени в Глава трета на Наредбата. В чл.11, ал.1 е предвидено, че оценяването на кандидатите завършва със социален доклад, изготвен от социалния работник, работещ с кандидатите за приемно семейство. Този доклад, заедно с възраженията по него  се предоставят на Комисията по приемна грижа /чл.12,ал.1 от Наредбата/. Съгласно чл.12,ал.2 от Наредбата /в приложимата за случая ред. ДВ бр.68/2012 г., в сила от 04.09.2012 год./ комисията разглежда социалните доклади за оценяване на кандидатите за приемни семейства и постъпилите към тях възражения и взема решение за утвърждаване или за отказ. Комисията представя социалния доклад, постъпилите възражения и решението по ал. 2 на директора на регионалната дирекция за социално подпомагане в 7-дневен срок /чл.12,ал.5/. Директорът на РДСП издава заповед за вписване или за отказ за вписване на кандидатите за приемно семейство в регистъра по чл. 31, ал. 3 от Закона за закрила на детето в 14-дневен срок от представяне на документите по чл. 12, ал. 5 /чл.13,ал.1 от Наредбата/. Именно този финализиращ процедурата индивидуален административен акт – Заповед № ЗД-ЗДПГ01-17 от 22.05.2013 год. на Директора РДСП-Русе, с която е отказано вписването й в Регистъра на утвърдени приемни семейства, с която е отказано вписването на И. в Регистъра на утвърдени приемни семейства е предмет на оспорване в настоящото производство.

Законосъобразността на оспорения краен акт се преценява при съобразяване законосъобразността както на крайния акт, така и на всички действия и актове, които го предхождат и са част от процедурата по оценяване на кандидатите за приемни семейства.

Заповедта е издадена от компетентния по чл.13,ал.1 от Наредбата административен орган - Директора на РДСП-гр.Русе, в изискуемата форма, с посочване на фактически и правни основания. При издаването й е допуснато съществено нарушение от процесуален характер, аналогично да допуснатото при предходното разглеждане на заявлението на жалбоподателката. Съгласно чл.13,ал.1 от Наредбата, директорът на РДСП издава заповед за вписване или за отказ за вписване на кандидатите за приемно семейство в регистъра по чл. 31, ал. 3 от Закона за закрила на детето, след представяне от  КПГ на социалния доклад, постъпилите възражения и решението по ал. 2, т.е. решението на комисията по приемна грижа за  утвърждаване или за отказ за съответния кандидат. Комисията по приемна грижа се състои най-малко от 5 членове, а съставът на комисията се определя със заповед на директора на регионалната дирекция за социално подпомагане /чл.5б от Наредбата/, като съгласно чл.5а в състава й задължително участват експертът по закрила на детето в регионалната дирекция за социално подпомагане, началникът на отдел "Закрила на детето" към дирекция "Социално подпомагане" по настоящ адрес на кандидата за приемно семейство, психолог, приемен родител и други експерти по преценка на председателя на комисията. Комисия, според изискванията на наредбата като брой членове и специфични качества на тези членове, вкл. и с психолог,  е сформирана с  издадената от Директора на РДСП-Русе Заповед № №РД 05-61 от 18.09.2012 год.  /л.23 и л.24 от адм.д.№404/2012г./. В проведеното заседание на комисията  на 08.05.2013 год., когато е взето решението за отказ по отношение на жалбоподателката, обаче не е участвал експертът по закрила на детето в регионалната дирекция за социално подпомагане Снежана Данева Георгиева. Така комисията е заседавала в непълен състав и без участието на един от изрично предвидените специалисти в чл.5а,ал.1 от Наредбата. Без значение е в случая, че от общия брой членове са присъствали повече от 2/3 и има кворум, съгласно чл.28, ал.1 от Вътрешните правила за организацията и работата на комисията по приемна грижа /стр.31-34 о т делото/. За законосъобразното провеждане на работата на комисията е необходимо участието на всички посочени в чл.5б от Наредбата специалисти. Това изискване на подзаконовия нормативен акт не е формално. То е императивно, предвид задължението на комисията за вземане на решението за утвърждаване или отказ за приемно семейство като резултат от преценката относно качествата на кандидата от гледна точка на пригодността му да работи като професионален приемен родител /аргумент от чл.10 от Наредбата/. В този смисъл са и разписаните в чл.19 от Вътрешните правила задължения на главния експерт по закрила на детето. Нарушението, състоящо се в неучастието на експертът по закрила на детето в регионалната дирекция за социално подпомагане в комисията по приемна грижа, е съществено, доколкото помощният орган извърша преценка на кандидата и резултатът от дейността му - решението по чл.12,ал.2 от Наредбата за утвърждаване/отказ за утвърждаване в голяма степен  предопределя окончателното решение на компетентния административен орган - Директора на РДСП. Процедурното нарушение е съществено и води до незаконосъобразност на издадената заповед.

За пълнота следва да се посочи, че не са налице твърдените от жалбоподателката други процесуални нарушения, изразяващи се в провеждате на “паралелно” производство по заявлението й, след издаване на оспорената заповед. Производството по заявлението е приключило със заповедта, затова последващото произнасяне на ТЕЛК относно противопоказанията на труд /стр.87-89 от делото/, социален доклад за реоценка /стр.92-98 от делото/ и заключителен доклад от мултидисциплинарен екип от Комплекс за социални услуги за деца и семейства /стр.101 – 102 от делото/ не са част от проведеното административно производство и не следва да се обсъждат при преценка на законосъобразността на оспорения акт.

С оглед изложеното, Заповед № ЗД-ЗДПГ01-17 от 22.05.2013 год. на Директора РДСП-Русе следва да бъде отменен, а преписката върната на административния орган за ново произнасяне по писменото заявление на Р.И. *** за утвърждаването й като професионален прием родител с вх.№ ЗД-94РР-15 от 02.04.2012 год., от етапа на вземане на решение по чл.12,ал.2 от Наредбата от Комисията по приемна грижа към РДСП-Русе, след което Директорът на РДСП следва да се произнесе с изрична заповед по чл.13, ал.1  от Наредба за условията и реда за кандидатстване, подбор и утвърждаване на приемни семейства и настаняване на деца в тях.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК и чл.173,ал.2 от АПК, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ по направеното оспорване от Р.И. ***  Заповед № ЗД-ЗДПГ01-17 от 22.05.2013 год. на Директора РДСП-Русе, с която е отказано вписването й в Регистъра на утвърдени приемни семейства.

ИЗПРАЩА преписката на Директора РДСП-Русе за ново произнасяне по  писменото заявление на Р.И. ***  за утвърждаването й като професионален прием родител с вх.№ ЗД-94РР-15 от 02.04.2012 год., съгласно дадените в решението указания по прилагането на материалния и процесуалния закон.

         Решението може да се обжалва с касационна жалба пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                    СЪДИЯ: