Решение по дело №195/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 декември 2020 г. (в сила от 30 декември 2020 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20207220700195
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 208

 

гр. Сливен, 30.12.2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и трети декември,  две  хиляди  и  двадесета  година,  в  състав:

             

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                                   ЧЛЕНОВЕ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

                                                                         ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                          

При участието на секретаря ВАНЯ КОСТОВА и на прокурора ХРИСТО КУКОВ, като разгледа докладваното от председателя касационно административно-наказателно дело № 195 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното: 

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.     

Образувано е по касационна жалба срещу решение № 260061/29.09.2020 г. по АНД № 650 по описа на Сливенски Районен съд за 2020 година, с което е отменено Наказателно постановление № F529675/05.03.2020 год. на Директора на офис Сливен на ТД на НАП Бургас, с което на ЕТ „Е. - А.М.“  гр. С. е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 500 лева на основание чл. 355, ал.1 от КСО, като незаконосъобразно.

В касационната жалба на ТД на НАП Бургас се твърди, че решението е неправилно, незаконосъобразно и необосновано. Счита, че деянието няма признаци на маловажен случай, поради което изводите на РС Сливен за приложението на чл.28 от ЗАНН били неправилни. Моли съда да постанови решение, с което да отмени решението на районния съд и по същество да потвърди издаденото НП.

В съдебно заседание касационният жалбоподател -ТД на НАП Бургас, офис Сливен редовно призован не изпраща представител. В писмено становище от юриск. Ж. Д. поддържа жалбата. Моли съда да отмени решението на РС Сливен и потвърди НП.

 Ответникът по касация – ЕТ „Е. - А.М.“  гр. С. не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура - Сливен изразява становище за неоснователност на жалбата и предлага на съда решението на първата инстанция да бъде оставено в сила.

Административен съд Сливен като взе предвид доводите в жалбата, материалите по делото и доводите на страните в процеса намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално ДОПУСТИМА като подадена в срок и от надлежна страна. Разгледана по същество е неоснователна.

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

При извършена проверка в информационната система на ТД на НАП - гр. Бургас, офис Сливен било установено, че ЕТ „Е. - А.М.“  гр. С. е осигурител по смисъла на чл.5, ал.1 от КСО и като такъв е следвало да подаде в компетентната териториална дирекция на НАП данни декларация образец № 6, относно сумите за дължимите осигурителни вноски и вноските за фонд „гарантирани вземания на работниците и служителите“ едновременно с подаване на декларация образец № 1 за период месец август 2019г. в законоустановения срок по чл.3, ал.3, т.1 от Наредба №Н- 8 от 29.12.2005г., издадена от Министъра на финансите. Тази декларация образец № 6 за месец август 2019г. е била подадена в ТД на НАП- Бургас, офис- Сливен на 31.10.2019г. и входирана с входящ №20000193105822/31.10.2019г. Служител на ТД на НАП Бургас приел, че не е спазен законоустановения срок за подаването й до 25.09.2019г. На търговеца бил съставен акт за установяване на административно нарушение на 02.12.2019г., въз основа на който АНО - директорът на офиса в гр. Сливен на ТД на НАП- гр. Бургас издал обжалваното наказателно постановление като наложил на жалбоподателя на основание чл.355, ал.1 от КСО наказание „Имуществена санкция" в размер на 500 лева. Това НП е обжалвано пред Районен съд гр. Сливен и с процесното решение същото е отменено.

За да отмени НП районният съд е приел за безспорно установено, че търговецът е извършил нарушение на разпоредбите на КСО  и Наредба Н-8/29.12.2018 г., което се потвърждава от писмените доказателства по делото и от разпитаните свидетели. Това деяние осъществява състава на чл.5 ал.4 т.2 от КСО във връзка с чл.3 ал.3 т.1 и т. 5 от Наредба №Н-8/29.12.2005 г и съгласно чл.355, ал. 1 от КСО се предвижда налагането на административно наказание „имуществена санкция“ в размер от 500 лева до 5 000 лева. Съдът е обсъдил приложението на чл.28 от ЗАНН и е приел, че в процесния случай се касае именно за маловажен случай, тъй като с извършеното нарушение липсва реално нанесена щета за фискалната система, декларацията е подадена със закъснение, поради наличието на технически проблем при обработката и приемането й.

Решението на РС Сливен е валидно, допустимо и постановено при правилно приложение на закона.

Първоинстанционният съд е постановил решението си при напълно изяснена фактическа обстановка и е направил правилни правни изводи. От доказателствения материал по делото събран пред първата инстанция безспорно се установява, че търговецът, в качеството си на осигурител не подал декларация образец 6 в законоустановения срок. Това обстоятелство се потвърждава, както от писмените доказателства по делото, така и от разпитаните свидетели, а и същото не се отрича от лицето. Настоящата съдебна инстанция намира обаче за правилни изводите на РС Сливен, че причина за закъснението е техническа грешка и несъвършенства в системата на ТД на НАП, която при няколко опита е отказала да приеме подадената декларация. Очевидно е, че в процесният случай следва да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Преценката относно наличие на основанията на чл. 28 от ЗАНН следва да се извърши от административнонаказващия орган, като се вземе предвид тежестта на нарушението, настъпилите вредни последици от нарушението и другите смекчаващи вината обстоятелства. От събраните по делото доказателства се установява, че нарушението е извършено за първи път, от извършването му не са произлезли реални щети за фискалната система, което дава основание на съда да приеме, че нарушението следва да се третира като такова с по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения на КСО. Видно е, че се касае за първо нарушение, а освен това подаването на декларацията по електронен път не е било завършено поради технически причини. От показанията на св. Ж. П. се установява, че е бил налице технически проблем и няколко пъти същият не е успял да подаде въпросната декларация образец 6. Едва на 31.10.2019г. е успял да стори това и тогава е била получена в ТД на НАП- Бургас, офис - Сливен въпросната декларация. Следва да се отчете, че декларация все пак е подадена веднага след като е било установено, че е бил налице технически проблем, а плащането по съответната декларация е извършено в законоустановения срок до 25 число на текущия месец – до 25.09.2019г., поради което не е нанесена щета на фиска.

Следователно са налице материалноправните предпоставки за квалифициране на случая като маловажен и за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, поради което като не го е квалифицирал като такъв АНО е допуснал съществено процесуално нарушение, което налага отмяна на НП.

По изложените съображения, Районният съд правилно е отменил процесното НП, издавайки валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон решение, при чието постановяване не са допуснати посочените в касационната жалба нарушения, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА  Решение № 260061 от 29.09.2020 г., постановено по АНД № 650/2020 г. по описа на Районен съд – Сливен.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                     

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: