Решение по дело №174/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 215
Дата: 22 юни 2021 г. (в сила от 13 юли 2021 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20217080700174
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

215

 

гр. Враца, 22.06.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на втори юни две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 174 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 83, ал. 6 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия /ЗОБВВПИ/.

Образувано е по жалба на М.М.П. *** против Решение № 300000-857/02.03.2021 г. на Началника на РУ – Мездра за отказ за издаване на разрешение за придобиване на късо огнестрелно оръжие и боеприпаси за самоотбрана.

В жалбата се поддържа, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, постановен при неправилно приложение на материалния закон. Посочва се, че в чл. 76, ал. 3, т. 3 от ЗОБВВПИ не е конкретизирана основателната причина, която трябва да е налице, за издаване на разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие и боеприпаси. Като такава жалбоподателят сочи обстоятелството, че се занимава с покупко – продажба на МПС и в тази връзка има контакт с много клиенти, включително криминално проявени, като е получавал множество анонимни заплахи.

В съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата и моли да бъде отменен оспорения административен акт.

Ответникът – Началникът на РУ - Мездра, редовно призован, не се представлява в с.з. и не изразява становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Враца дава заключение за основателност на жалбата поради допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Настоящият състав на Административен съд – Враца, като взе предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба, извършвайки служебна проверка на обжалвания административен акт по реда на чл. 168, ал. 1 АПК, намира за установено следното:

Жалбоподателят е сезирал началника на РУ - Мездра със заявление вх. № 300000-4753/15.12.2020 г. да му бъде издадено разрешение за придобиване на късо огнестрелно оръжие и боеприпаси за самоотбрана. Приложени са Медицинско удостоверение за притежание на оръжие № ****** /27.10.2020 г. от „Ц. за п. з. – *** “ ЕООД, сочещо че М.М.П. не се води на учет и няма психопатологични нарушения; удостоверение от Районна прокуратура – Мездра за липса на повдигнати обвинения срещу лицето за престъпления от общ характер; Удостоверение за завършен курс за безопасно боравене с огнестрелно оръжие № **** /25.09.2008 г.; свидетелство за съдимост, видно от което лицето не е осъждано.

Ответникът служебно е събрал справка № 300р-137/05.01.2020г. относно личността на заявителя, в която се сочи, че същият поддържа контакти с лица от криминалния контингент, както и че срещу него има заведен ЗМ № 96 от 07.08.2006 г. на РУ – Роман по чл. 325, ал. 2 от НК. Предлага се на лицето да не бъде издадено разрешение за придобиване на късо огнестрелно оръжие.

Ответникът е счел, че заявлението и приложенията към него не отговарят на изискванията на закона и липсва основателна причина, обосноваваща издаване на разрешение, за което със съобщение рег. № 300000-325/25.01.2021 г. до заявителя е определил пет дневен срок съгласно чл. 34, ал. 3 от АПК за представяне на писмени възражения и доказателства. Съобщението е връчено на жалбоподателя на 29.03.2021г., видно от отбелязването върху него.

Въз основа на подаденото заявление и извършеното проучване на жалбоподателя, ответникът е издал оспореното решение рег. № 300000-857/02.03.2021 г., като е намерил, че не е налице основателна причина, обосноваваща необходимостта от притежание на късо огнестрелно оръжие за самоотбрана. Посочил е, че на основание чл. 34, ал. 3 от АПК на лицето е предоставена възможност в 5 дневен срок да представи доказателства и изложи мотиви относно наличието на основателна причина, като в указания срок не са представени такива.

При така изяснената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Решението, предмет на спора, е издадено от компетентен орган – Началника на РУ - Мездра. Съгласно чл. 83, ал. 5 от ЗОБВВПИ, началникът на РУ на МВР издава разрешение за съответната дейност или мотивирано отказва издаването му в едномесечен срок от подаване на заявлението.

Решението е издадено в предписаната от закона писмена форма, но при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Съгласно чл. 83, ал.2 от ЗОБВВПИ, при констатиране на непълноти и/или несъответствия с изискванията на този закон органът уведомява писмено заявителя и дава указания и 30-дневен срок за отстраняването им, в който срокът по ал. 5 спира да тече. В случая ответникът е счел, че са налице непълноти на заявлението и приложенията и е връчил съобщение на заявителя, като му е дал 5 дневен срок съгласно чл. 34, ал. 3 от АПК да представи допълнителни писмени доказателства и възражения, с които да обоснове необходимостта от издаване на разрешение за придобиване на късо оръжие и боеприпаси за него. Разрешението за носене и съхранение на огнестрелно оръжие по своята правна същност е административен акт, който органът издава при наличие на установените в закона предпоставки. В чл. 58, ал. 1 от ЗОБВВПИ законодателят е регламентирал материалноправните изисквания, при наличието на които органът по чл. 83, ал. 5 от ЗОБВВПИ е длъжен да откаже издаване на разрешение. Изискванията са два вида - свързани с личността на заявителя /т. 1 - 9 на чл. 58, ал. 1/ и свързани с целта, за която се иска разрешението /т. 10/. Законодателят е регламентирал изрично съдържанието на заявлението, което лицата следва да подадат, както и необходимите документи, които следва да бъдат приложени към него, за да може органът да прецени наличието или липсата на материалноправните пречки. Налице е специален ред за издаване на този вид индивидуални административни актове. Специалният закон - чл. 83, ал.2 от ЗОБВВПИ изрично определя срока, който допълнително следва да бъде даден на заявителя, за да допълни заявлението си при непълноти или да премахне несъответствията с изискванията на закона и този срок е определен на 30 дни.  Административният орган няма право на преценка и не може да приложи друг ред за това. От друга страна общата норма на чл. 34, ал. 3 от АПК не се отнася до хипотеза на отстраняване на непълноти на заявлението и премахване на несъответствия със закона – общата норма за това е чл. 30, ал. 2 от АПК, но тя се явява неприложима при наличието на специалната разпоредба на чл. 83, ал. 2 от ЗОБВВПИ. Чл. 34, ал. 3 от АПК се отнася до осигуряването на възможност на страните в административното производство да изразят становище по събраните доказателства, както и да правят писмени искания и възражения, за което органът определя срок не повече от 7 дни. В настоящия случай, след като е счел, че заявлението на жалбоподателя е непълно и не съответства на изискванията на закона, ответникът е следвало да приложи правилото на чл. 83, ал. 2 от ЗОБВВПИ и да даде на лицето 30 дневен срок да попълни заявлението си с мотиви и доказателства, които да обосноват необходимостта от издаване на разрешение за придобиване на късо оръжие и боеприпаси за него.

Доколкото специалният закон предвижда, че ответникът събира служебно част от информацията - чл. 83, ал. 4 ЗОБВВПИ, а именно органът служебно проверява обстоятелствата по чл. 58, ал. 1, т. 3, както и дали срещу лицето има образувано досъдебно производство за умишлено престъпление от общ характер, то след като органът събере тази информация следва да осигури на заявителя възможност да се запознае с така събраните доказателства и да изрази становище по тях и да направи възражения съгласно чл. 34, ал. 3 от АПК, доколкото в специалния закон не е предвидена такава възможност и следва да се приложи общата разпоредба от АПК.

В случая ответникът е връчил на заявителя съобщение по чл. 34, ал. 3 от АПК на 29.03.2021 г., към който момент вече е било издадено оспореното решение – 02.03.2021 г., което също е връчено на 29.03.2021 г. Допуснато е съществено нарушение на административнопроизводствените правила, представляващо самостоятелно основание за отмяна на оспорения административен акт като незаконосъобразен. Жалбата е основателна и следва да бъде уважена.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на М.М.П. *** решение № 300000-857/02.03.2021 г. на Началника на РУ – Мездра за отказ за издаване на разрешение за придобиване на късо огнестрелно оръжие и боеприпаси за самоотбрана.

 

ИЗПРАЩА преписката на Началника на РУ - Мездра за ново произнасяне съобразно дадените задължителни указанията по тълкуване и прилагане на закона.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

Административен съдия: