Решение по дело №828/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 802
Дата: 9 май 2022 г.
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20217180700828
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

    802              

Гр. Пловдив, 09.05.2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд - Пловдив, ХХVІІІ-ми състав, в публично съдебно заседание на петнадесети февруари през две хиляди двадесет и втора година, в състав:                                               

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

при секретаря Румяна Агаларева, като разгледа докладваното от съдия Вълчев административно дело №828 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 59б, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване.

Образувано е по жалба на МБАЛ “Парк Хоспитал “ ЕООД, ЕИК *** със седалище и адрес на управление в с.Браниполе, обл.Пловдив,                              против Заповед № РД-09-170 от 18.06.2020 г. на Директора на Районната здравно осигурителна каса Пловдив, с която е частично прекратен договор № 164277/25.02.2020г. по амбулаторни процедури (АП) №44 „Диагностика на злокачествени заболявания на гърдата“. Жалбоподателят счита, че същия за незаконосъобразен, защото е издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби. Излага конкретни основания за това, свързани с липса на сключен договор за медицинска помощ по АП 44 и включване на същата за пръв път през 2020г. в пакета медицински услуги по Наредба №9/2019г. за определяне на пакета от здравни дейности, гарантирани от бюджета на НЗОК, както и в приложение № 18 към Националния рамков договор (НРД)за МД за 2020-2022г., като и за сключен на 25.02.2020г. между МБАЛ „Парк Хоспитал“ ЕООД и НЗОК договор  за оказване на медицинска помощ по КП и АП № 164277/25.02.2020г., в който е включена процесната нововъведена АП 44, като сочи, че МБАЛ „Парк Хоспитал“ ЕООД отговаря на всички условия за сключване и изпълнение на процедурата. Твърди се, че заповедта е постановена в нарушение на административнопроизводствените правила, поради неизлагане на мотиви, което е довело до незаконосъобразност на административния акт. Редовно призован, не се явява в съдебно заседание и не се представлява и не взима допълнително становище по същество на спора. Претендират се разноски.

Ответникът по жалбата - Директора на РЗОК - Пловдив в писмен отговор чрез процесуалния си пълномощник юрк. Т. оспорва жалбата като неоснователна. Редовно призован, в съдебно заседание се представлява от юрк.Т., която поддържа писменото становище. По същество на спора считат, че издадената заповед е законосъобразна, съобразена с административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби. Моли жалбата да бъде отхвърлена. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като съобрази становищата на страните, прецени събраните по делото писмени доказателства, и след проверка на обжалвания административен акт по реда на чл. 168 от АПК, приема следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в срок от страна, която има право и интерес от обжалването, срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е основателна поради следните за това съображения:

Производството по делото е образувано по жалба на МБАЛ „Парк Хоспитал“ ЕООД със седалище в гр.Пловдив против Заповед № РД-09-170/18.06.2020г. на Директор РЗОК – Пловдив. С протоколно определение от 02.06.2021г. производството по делото е спряно до приключване на производството по административно дело №2366/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, XVII-ти състав, имащо преюдициален характер по отношение на настоящето. С решение № 12387 от 03.12.2021г. по адм.дело №7267/2021г. по опис на ВАС е оставено в сила Решение № 774/15.04.2021г., постановено по адм. дело № 2366/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, с което е отменено по жалба на МБАЛ „Парк Хоспитал“ ЕООД Решение № РД-НС-04-50/13.05.2020г. на НС на НЗОК.

От жалбоподателя като лечебно заведение е депозирано пред административния орган Заявление с вх.№ ЗД-02-42/30.01.2020 г. за сключване на договор за оказване на медицинска помощ по клинични пътеки (КП) и амбулаторни процедури (АП). До Директора на РЗОК. На 25.02.2020г. между „Парк Хоспитал“ ЕООД и НЗОК е сключен Договор № 164277/25.02.2020г. за оказване на медицинска помощ по клинични пътеки и амбулаторни процедури, в който е включена процесната нововъведена АП 44. На 18.06.2020г. Директорът на РЗОК – Пловдив издал процесната Заповед № РД-09-170, като в нея било посочено, че с Решение № РД-НС-04-50/13.05.2020г. на Надзорния съвет на НЗОК /т.6.I.32/ не се разрешава сключването на договор с жалбоподателя за АПр 44 „Диагностика на злокачествени заболявания на гърдата“. В изпълнение на посоченото решение е било изпратено писмо с изх.№ 29-02-50-29/04.06.2020г., с което на основание чл.19д, ал.1, изр.първо от АПК е било отправено искане за изменение на договор № 164277/25.02.2020г., за сключване на анекс към договора за прекратяване на дейността по АП 44 „Диагностика на злокачествени заболявания на гърдата“. В мотивната част на заповедта е посочено: „Поради значително изменение на обстоятелствата, при които е сключен договор № 164277/25.02.2020г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури с РЗОК/НЗОК, вследствие на Решение № РД-НС-04-50/13.05.2020г. на Надзорния съвет на НЗОК, с което не се разрешава сключването на договор с жалбоподателя за АП 44 „Диагностика на злокачествени заболявания на гърдата“, както и с оглед на отказ на другата страна по договор на отправено искане за изменение на клаузите по договора в съответствие с изменените обстоятелства, обективиран в уведомително писмо с вх.№29-02-50-31/16.06.2020г. от Управителя на МБАЛ „Парк Хоспитал“ ЕООД, е налице хипотезата на чл.19д, ал.1, изр.II-ро от АПК.“ Съгласно чл.19д, ал.1 от АПК „Ако след сключване на договора една от страните не може да го изпълни, поради значително изменение на обстоятелствата, при които договорът е сключен, страната може да поиска изменение на клаузите на договора в съответствие с изменените обстоятелства. Когато това не е възможно, или при отказ на другата страна, може да прекрати договора“. Посочената разпоредба представлява правна възможност и за двете страни по договора да искат изменение на клаузи, но при „значително изменение на обстоятелствата“ и „в съответствие с изменените обстоятелства“. В процесния административен акт се сочи, че е налице такова значително изменение, което било вследствие на Решение № РД-НС-04-50/13.05.2020г. на НС на НЗОК, с което не се разрешава сключването на договор с жалбоподателя за АП 44 „Диагностика на злокачествени заболявания на гърдата“. Във въпросното решение в относимата т.6.I.32 не се съдържат никакви мотиви, в какво се изразява изменението на обстоятелствата, нито дали е налице възможност за изменение на клаузи по договора между страните, а единствено се сочи, че не се разрешава сключването на договора по процесната АП 44, като договор за тази АП вече е сключен. Съгласно разпоредбата на чл.59б, ал.1 от ЗЗО „Директорът на РЗОК в срок от 30 дни от подаване на заявлението сключва договор, съответно допълнително споразумение с изпълнителите, които отговарят на условията по чл.55, ал.2, т.1 и на критериите за осигуряване на достъпност и качество на медицинската помощ по чл.59“в“, а съгласно ал.2 на чл.59б от ЗЗО „В срока по ал.1 директорът на РЗОК издава заповед, с която прави мотивиран отказ за сключване на договор, съответно допълнително споразумение в случаите, когато лечебното заведение не отговаря на условията и критериите по ал.1“. Установява се, че към момента на сключване на договора Директорът на РЗОК – Пловдив е приел, че жалбоподателят отговаря на условията по чл.55, ал.2, т.1 ЗЗО и на критериите за осигуряване на достъпност и качество на медицинската помощ по чл.59в ЗЗО, в това число и за процесната АП 44. За да е налице отказ на и да се стигне до това, да бъдат изменени клаузи на договора, следва да има не просто изменение на обстоятелствата, а същото следва и да е значително. При положение, че не е поискано изменение на договора, а направо неговото прекратяване в посочената част, административният орган очевидно е имал предвид, че изменение в тази част е невъзможно.

Същевременно с решение № 12387 от 03.12.2021г. по адм.дело №7267/2021г. по опис на ВАС, е оставено в сила Решение №774/15.04.2021г., постановено по адм.дело № 2366/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, с което е отменено по жалба на МБАЛ „Парк Хоспитал“ ЕООД Решение № РД-НС-04-50/13.05.2020г. на НС на НЗОК, което е послужило като основание за издаване на процесната заповед. Така оспорената т.32 от решение № РД-НС-04-50/13.05.2020г. на НС на НЗОК, издадено на основание чл.15, ал.1, т.5 от ЗЗО, с което не се разрешава сключването на договор с НЗОК за болнична медицинска помощ за изпълнение на клинични пътеки и амбулаторни процедури между НЗОК и „Парк Хоспитал“ ЕООД, не е съдържала никакви правни и фактически основания. Прието е в слезлите в сила съдебни решения, че то е издадено без съответните необходими доказателства за тях да се съдържат и в представената по делото административна преписка по неговото издаване. Липсата на фактически основания за издаване на разглеждания от съда административен акт е приел за съществено нарушение на процесуалните норми, което е и основание за отмяна на същото. При така констатираната незаконосъобразност на Решение № РД-НС-04-50/13.05.2020г. на НС на НЗОК, в частта му по т.32, то липсват надлежни мотиви и в процесната обжалвана заповед от 18.06.2020г. на директора на РЗОК-Пловдив за постановеното от негова страна частично прекратяване на сключения договор от 25.02.2020г. по отношение дейността по АПр 44. Управителят на РЗОК - град Пловдив е компетентният административен орган, притежаващ законовото правомощие да издава актове от вида на процесния по силата на разпоредбата на чл. 20, ал. 1, т.4 от ЗЗО. Оспорената заповед  е издадена в предвидената от закона писмена форма и съдържа реквизитите на чл. 59, ал. 1 от АПК, но в него не са изложени конкретни мотиви относно фактическите и правни основания за неговото издаване. Липсва конкретно посочване на изменение на обстоятелствата, вследствие на което е издадена процесната заповед. Въпросното решение не съдържа никакви мотиви в какво се изразява описаното изменение на обстоятелствата, нито дали е налице възможност за изменение на клаузи по договора между страните, а единствено сочи, че не се разрешава сключване на договор по процесната АП, което необходимо разрешение е незаконосъобразно. Така процесната Заповед № РД-09-170/18.06.2020г. за частично прекратяване на договор № 164277/25.02.2020г. по амбулаторни процедури №44 също се явява незаконосъобразно, издадено при съществено нарушение с административно – производствените правила. Директорът на РЗОК, действайки в условията на оперативна самостоятелност, несъмнено има право да прекрати договора с медицинското заведение, но следва да мотивира акта си. Това не означава нищо друго, освен излагане на самостоятелни мотиви в заповедта. Практически пълната липса на мотиви по въпроса в какво се изразява въпросното изменение на обстоятелствата, тъй като цитираното решение на Надзорния съвет не представлява такова изменение, както и липсата на възможност за изменение на клаузи по договора между страните, води до извод, че заповедта е издадена в нарушение на чл.146 от АПК, а липсата на мотиви представлява самостоятелно отменително основание. От съществено значение в случая е, че административният акт не покрива изискването на чл.146 от АПК, а констатираната пълна липса на мотиви не може да бъде попълвана пред и от съда с доказателства, тъй като изобщо няма предмет на доказване, нито може да бъде заменена от посочването на правни основания. Мотивите на административния акт представляват единство от фактически и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта и заинтересованите лица да узнаят за характера и същността на фактите, обосновали приложението на конкретната правна норма. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол, поради което представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. В същия смисъл е Тълкувателно решение № 4/22.04.2004г. на Върховния административен съд по тълкувателно дело № 4/2002г.  Изискването за обосноваване на административния акт е една от гаранциите за законосъобразност на същия, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите – страни в административното производство, която се проявява в две насоки – с излагането на мотивите се довеждат до знанието на страните съображенията, по които административният орган е издал съответния административен акт. От друга страна, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред по-горния административен орган и пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения, разкрива и възможности за контрол над случаите, в които въпросът е решен по целесъобразност, но са надхвърлени рамките на предоставената на административния орган оперативна самостоятелност. Позоваването от административният орган на незаконосъобразно Решение № РД-НС-04-50/13.05.2020г. на Надзорния съвет на НЗОК в частта му по т.32, води до незаконосъборазност и на настоящата заповед. Изложеното по - горе обосновава извода, че обжалваната Заповед № РД-09-170/18.06.2020г. на Директор РЗОК – Пловдив, с която е прекратен частично договор № 164277/25.02.2020г. по отношение на дейността по АП 44 „Диагностика на злокачествени заболявания на гърдата“, е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

При посочения изход на спора и при направени от страните искания за присъждане на разноски, такива се дължат на жалбоподателят съобразно разпоредбата на чл.143 ал.1 от АПК. Такива са направени за платена държавна такса в размер на 50.00 лева.

По изложеното и на осн. чл.172 ал.2 АПК, Съдът

РЕШИ :

ОТМЕНЯ по жалба на МБАЛ “Парк Хоспитал” ЕООД,  ЕИК ***, със седалище с.Браниполе, област Пловдив ЗАПОВЕД №РД-09-170 от 18.06.2020 г. , издадена от Директора на РЗОК – Пловдив.

ОСЪЖДА РАЙОННА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА – град Пловдив, да заплати на МБАЛ “Парк Хоспитал“ ЕООД ЕИК ***, с.Браниполе, обл.Пловдив, сумата от 50.00 /петдесет/лева разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

СЪДИЯ: