Решение по дело №27/2025 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 118
Дата: 14 май 2025 г. (в сила от 17 юни 2025 г.)
Съдия: Светослав Емилов Петров
Дело: 20251520200027
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 януари 2025 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 118
гр. Кюстендил, 14.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, XII-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на четиринадесети април през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Светослав Ем. Петров
при участието на секретаря Гергана Ив. Накова-Милушева
като разгледа докладваното от Светослав Ем. Петров Административно
наказателно дело № 20251520200027 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 58д и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление /НП/ № 24-1139-003323, издадено на
31.12.2024г. от Началник на сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Кюстендил, с което на
И. А. Д., с ЕГН: **********, с адрес гр. ***, ул. „***“ № ***, вх. ***, ет. ***, ап. ***, на
основание чл.175 т.1 т.4 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 100 /сто/ лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 3 /три/ месеца за осъществено административно нарушение на
чл.103 от ЗДвП.
В депозираната жалба и впоследствие в хода на процеса се релевират оплаквания за
незаконосъобразност и неправилност на издаденото наказателно постановление, като се
навеждат доводи за нарушение на материалния закон и процесуалните правила по
установяване и санкциониране на административното нарушение, по аргументи, подробно
изложени в депозираната жалба. Моли се съда да постанови решение, с което да отмени
изцяло атакуваното наказателно постановление.
Наказващият орган, чрез гл. юрисконсулт Б. излага становище, че жалбата е
неоснователна и се моли за потвърждаване на наказателното постановление.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на
страните, прие за установено от фактическа и правна страна следното:
На 23.12.2024 г. в 18:24 ч. в общ. Кюстендил, по ПП I-6, км 16+900м. в посока от гр.
1
Кюстендил към с. Вратца, И. А. Д. управлявал собствения си лек автомобил „Тойота Рав 4“ с
рег. № ***.
На посоченото по-горе място и време се намирали свидетелите В. С. и М. Б. –
служители на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР гр. Кюстендил. Свид. С. във връзка
изпълнение на служебните си задължения излязла на пътното платно и подала сигнал със
„стоп“ палка за спиране на лекия автомобил. Водачът не спрял на подадената „стоп“ палка и
продължил движение посока с. Вратца, като ускорил скоростта си на придвижване.
Свидетелите В. С. и М. Б. се качили в служебния автомобил и продължили движение след
автомобила управляван от Д., който спрели след около 2-3 км. от мястото на нарушението.
С оглед констатираното нарушение и установяване самоличността на нарушителя И.
А. Д. е съставен АУАН № 3281378 от 23.12.2024г. за извършено нарушение на чл.103 от
ЗДвП.
Въз основа на акта е издадено атакуваното НП. В постановлението са възпроизведени
фактическите констатации от АУАН. Наложено е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6
/шест/ месеца.
Горната фактическа обстановка се установява и доказва от събраните по делото
доказателства, а именно – писмени доказателство съдържащи се в
административнонаказателната преписка и показанията на разпитаните свидетели.
Съдът намира, че АУАН е редовно съставен и предвид разпоредбата на чл.189, ал.2
ЗДвП, зачете неговата доказателствена сила, доколкото по делото не се събраха
доказателства за противното.
В хода на процеса не са представени доказателства за надлежно връчване на
обжалваното наказателно постановление и респ. жалбата е процесуално допустима, като
подадена в срок, срещу подлежащ на атакуване акт и от лице, което има право на такава.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, по следните съображения:
АУАН е съставен от длъжностно лице по чл.189, ал.1 ЗДвП, компетентно да
осъществява контрол по този закон. Издаденото въз основа на акта НП, също е издадено от
компетентен орган. В хода на административнонаказателното производство не са допуснати
съществени нарушения на процесуални правила – АУАН е надлежно предявен и връчен на
нарушителя, съгласно изискванията на ЗАНН; на същия е предоставена възможност да
подаде възражения по акта. Както АУАН, така и НП притежават необходимото съдържание
по чл.42 и чл.57 ЗАНН. Нарушението е описано с всички негови релевантни признаци, ясно
и безпротиворечиво е формулирано, по начин, ненакърняващ правото на нарушителя да
разбере нарушението.
АУАН е съставен на жалбоподателя за това, че на инкриминираните дата и час
управлявайки лек автомобил, не е спрял на подаден сигнал от униформен контролен орган
на МВР и така е нарушил чл. 103 от Закона за движението по пътищата. В тази разпоредба
законодателят е регламентирал в задължение за водача на ППС, при подаден сигнал за
2
спиране от контролни органи, да спре в най-дясната част на платното за движение или на
посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите
указания. След преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства,
настоящият състав счита, че жалбоподателят не е нарушил въпросната разпоредба. Чл. 103
от ЗДвП не съдържа пояснение на понятието "подаден сигнал за спиране", поради което
препраща към текста на чл. 170, ал. 3 от същия закон. Последната задължава контролният
орган да подаде своевременно ясен сигнал за спиране със стоп-палка, при който за водача да
е оформено убеждението, че този сигнал е предназначен за него, след което следва
задължението да спре най-вдясно на пътното платно или на посочено от контролният орган
място. От доказателствата по делото се установи по категоричен начин, че е подаден ясен
сигнал на водача, защото същия е ускорил движението си без да спре за проверка.
От показанията на разпитаните свидетели е видно, че сигналът със „стоп“ палка е
подаден по начин, по който е трябвало да бъде ясно възприет от водача.
Посоченото нарушение е обвързано със санкционната разпоредба на чл. 175 ал.1 т.4
от ЗДвП и предвидените наказания са лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 1 до 6 месеца и глоба от 50 до 200 лв.
Неправилна е преценката на АНО за тежестта на извършеното нарушение и
преценката на другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства. Съгласно чл. 12
ЗАНН административните наказания се налагат с цел да се предупреди и превъзпита
нарушителя към спазване на установения правен ред и изпълнение на задълженията към
държавата. Именно поради преследваната цел, санкцията следва да бъде
индивидуализирана, след преценка на всички релевантни обстоятелства. Наказващият орган
не е мотивирал размера на наложените наказания, а именно едното в минимален размер, а
другото в по - висок от минималния. Видно от приложената справка за нарушител, Д. има
само едно предходно нарушение по ЗДвП извършено през 2022г.
При така установената фактическа обстановка, следва да се приеме, че и двете
кумулативни наказанията е следвало да бъдат определени при превес на смекчаващите
отговорността обстоятелства, като се отчете и обстоятелството, че освен липсата на
множество предходни нарушение при последвалия опит за спиране на водача, същият е
спрял за проверка, то административните наказания следва да бъдат определени в
минимален размер.
С оглед изложеното настоящият съдебен състав намира, че следва да измени НП в
частта относно размера на наложените административни наказание като ги намали до
минимален размер.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 24-1139-003323, издадено на 31.12.2024г. от
3
Началник на сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Кюстендил, в частта, с която на И. А.
Д., с ЕГН: **********, с адрес гр. ***, ул. „***“ № ***, вх. ***, ет. ***, ап. *** на основание
осн. чл. 175 ал.1 т.4 от ЗДвП, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на
100 /сто/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 /три/ месеца за
осъществено административно нарушение на чл.103 от ЗДвП, като НАМАЛЯВА
административното наказание лишаване от право да управлява МПС от 3 /три/ месеца на 1
/един/ месец.
В останалата част потвърждава изцяло наказателното постановление №24-1139-
003323.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-
гр.Кюстендил в 14-дневен срок от съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Кюстендил: _______________________

4