Решение по дело №716/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 юли 2020 г. (в сила от 8 април 2021 г.)
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20197200700716
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр. Русе, 08.07.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, VI-ти състав, в публично заседание на единадесети юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ:       ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

при секретаря       БИСЕРКА ВАСИЛЕВА             като разгледа докладваното от съдия         Димитрова адм. дело 716 по описа за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 214 т. 3 вр. чл. 225а от ЗУТ (Закон за устройство на територията), вр. с чл. 145 и сл. по глава X от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Постъпила е жалба от К.П.Ч. ***, против Заповед № РД 01-2984/03.10.2019 г. на кмета на Община Русе, с която е разпоредено на жалбоподателя в качеството му на извършител, да премахне незаконни строежи V (пета) категория: "Основен ремонт на помещенияв североизточна част на жилищна сграда“ и „Пристройка северозападно от жилищната сграда“, находящи се в урегулиран поземлен имот (УПИ) VІІІ-859, кв. 64, по регулационния план на с. Червена вода, общ. Русе, с адрес: ***.

Наведени са доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт поради допуснати съществени процесуални нарушения и несъответствието му с материалния закон и целта на закона. Твърди се, че процесният строеж е търпим, тъй като е изграден през 2000 г. и не подлежи на премахване. През 2012 – 2013 г. е извършено единствено саниране на жилищната сграда, което не касае описаните в заповедта строежи.

Иска се от съда да отмени заповедта и да присъди направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Кметът на Община Русе, чрез процесуалния си представител гл. юрисконсулт Н.Г., поддържа становище за неоснователност на жалбата. Твърди, че всички процесуални правила и норми са спазени в хода на административното производство, при което са безспорно установени всички релевантни за произнасянето на административния орган факти, въз основа на които е направен обоснован извод за наличието на незаконни строежи в процесния имот.

Иска от съда да остави жалбата без уважение, както и да присъди на ответника направените по делото разноски.

Като заинтересована страна в производството е конституиран В.К.Ч. – собственик на УПИ VІІІ-859 в кв. 64 по регулационния план на с. Червена вода, който чрез пълномощника си адв. Е.К. поддържа становище за основателност на подадената жалба.

След преценка на всички събрани по делото доказателства съдът установи следното:

Жалбата е процесуално допустима. Оспорва се индивидуален административен акт, изрично посочен в закона – чл. 214, т. 3, във вр. с чл. 225а от ЗУТ. Подадена е в предвидения законов срок видно от приложената по преписката разписка (л. 5 от преписката) и извършеното входиране на жалбата в деловодството на административния орган (л. 3 от делото). Жалбата изхожда от лицето, адресат на акта, за което е налице правен интерес от оспорване.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, назначена строително-техническа експертиза и извършен оглед на място, съдът намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Предмет на оспорване в настоящото производство е Заповед № РД 01-2984/03.10.2019 г. на кмета на Община Русе. Със заповедта на основание чл. 225а, ал.1 и ал. 2, във връзка с чл. 225, ал. 2, т. 2 и във връзка с чл. 223, ал. 1, т. 8, чл. 48, ал. 8, чл. 137, ал. 3, чл. 148, ал. 1, чл. 142, ал. 1, чл. 169, ал. 1, т. 1, т. 2, т. 3 и т. 4 от ЗУТ, § 127, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ и Констативен акт № НС-12/19.07.2019 г., съставен от служители на Община Русе и декларации от лицата Г.А., С.П. и К.Ч., е наредено на последния в качеството си на извършител да премахне два незаконни строежа V (пета) категория - "Основен ремонт на помещения в североизточна част на жилищна сграда“ и „Пристройка северозападно от жилищната сграда“, и двата находящи се в урегулиран поземлен имот (УПИ) VІІІ-859, кв. 64, по регулационния план на с. Червена вода, общ. Русе, с адрес: ***. С оглед на това, че оспорената заповед има за предмет премахване на незаконни строежи V категория същета е издадена от компетентен орган съгласно чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ – кметът на общината.

Заповедта е издадена в писмена форма като съдържа фактическите и правните основания, на които се позовава административният орган при постановяването й. Налице е мотивираност на административния акта, която позволява извършването на съдебна проверка за законосъобразност на административния акт. Съответствието между изложените от органа мотиви – фактически и правни и направените въз основа на тях изводи е въпрос на материалната законосъобразност на оспорваната заповед.

Съдът намира че, в конкретния случай не са допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административното производство, водещи до невъзможност да се установи дали правилно е приложен материалния закон.

Спазено е изискването на чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ относно процедурата, която следва да бъде проведена преди издаването на заповедта, като в хода на административното производство е съставен Констативен акт № НС-12/19.07.2019 г. (л. 75-77 от преписката), който е връчен на жалбоподателя по реда на § 4, ал. 1 от ДР на ЗУТ (л. 96 от преписката).

В оспорената заповед, както и в съставения преди това констативен акт се посочва, че процесните строежи са изградени без изискващите се строителни книжа, съгласно чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и са недопустими, съгласно изискванията на чл. 169, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 4 от ЗУТ. При това позоваване очевидно се приема, че за процесните строежи от една страна липсва разрешение за строеж (обстоятелство, което не се оспорва от страните и е изрично посочено в съставения констативен акт), а от друга страна административният орган очевидно е приел, че строежът не отговаря на изискванията за механично съпротивление и устойчивост, безопасност в случай на пожар и достъпност и безопасност при експлоатация на строежа, като аргумента за този извод се състои в това, че липсва одобрен инвестиционен проект и становище от инженер конструктор.

Според съставения Констативен акт, констатациите от който са изцяло възприети от административния орган в оспорената заповед, имот УПИ VІІІ-859, кв. 64 по регулационния план на с. Червена вода, общ. Русе е собственост на В.К.Ч. съгласно нотариален акт за дарение на недвижим имот № 198, том ІІІ, дело № 451 от 2006 г. на нотариус с район на действие РРС (л. 19 от преписката). Според отразеното в констативния акт, в имота от жалбоподателя К.П.Ч. са извършени следните два строежа: „Основен ремонт на помещения в североизточната част на жилищна сграда“ и „Пристройка, северозападно от жилищната сграда“, представляващи строеж по смисъла на § 5, т. 38 и т. 42 от ДР на ЗУТ, от V категория.

 Първият строеж е описан като събаряне на съществуващи стари помещения, изграждане на нови помещения, с нови основи, нови тухлени зидове, без стоманобетонови колони в тях и нов дървен покрив със стар и нов дървен материал, покрит със стари керамични керемиди. Посочено е, че новоизграденото помещение е с размери в план около 12,00 м/3,00 м и височина до най-високата точка на покрива около 3,40 м. Строежът се намира на североизточната фасада на къщата.

Вторият строеж според констативния акт и заповедта се състои в изграждане на изцяло нови основи и изпълнение на нова дървена носеща конструкция от колони и греди, с покривно покритие от ламарина като между дървените колони са изпълнени ограждащи стени от плътна част и дограма. Постройката е с размери в план около 8,40 м/4,40 м и височина в най-ниската точка на покрива около 2,20 м. Строежът се намира на северозападната фасада на къщата.

Въз ооснова на декларации от К.Ч. и С.П. е установено, че описаните строежи са извършени в периода 2010 г. – 2012 г.

В раздел ІІ "Представени строителни книжа и документи" от констативния акт е отразено, че няма представени: одобрени инвестиционни проекти в т. ч. съгласувани и одобрени части на проекта; разрешение за строеж; протокол за определяне на строителна линия и ниво и заповедна книга на строежа. Изведен е извод, че строежите са изпълнен без изискващите се строителни книжа и не са допустими по правилата и нормативите, действащи по време на извършването му и изискванията на ЗУТ. Като нарушени са посочени разпоредбите на чл. 137, ал. 3, чл. 142, ал. 1, чл. 144, чл. 148, ал. 1, чл. 169, ал. 1, т. 1, 2 и 4 ЗУТ. Прието е, че се касае за незаконни строежи по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, за които следва да започне производство по реда на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ. Изрично в констативния акт е посочено, че за строежа не е приложим § 127, ал. 1 от заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на ЗУТ, поради това, че строежът е изграден през периода 2010-2012 г.на база представените декларации.

В хода на настоящото съдебно производство за изясняване на спорните обстоятелства е назначена съдебно-техническа експертиза. Видно от приетото и неоспорено заключение в УПИ VІІІ-859, в кв. 64 хо плана на с. Червена вода до североизточната фасада на намиращата се в имота жилищна сграда е разположена пристройка с размери в плав 8,30 м/3,30 м и височина в най-ниската част – 2,20 м. Пристройката представлява едно помещение, в което са изпълнени СМР, които не са завършени. Според вещото лице в посочената пристройка няма изградени нови помещения с нови основи, нови тухлени стени и нова дървена покривна конструкция или замяна на конструктивни елементи. Вложени са нови елементи в покривната конструкция, представляващи греди с дължина около 1,00 м, с които са удължени съществуващите ребра и е оформена стряха. Според експертизата Пристройката в североизточната част на жилищната сграда е елемент от плана, одобрен със Заповед № 1336/07.07.1964 г. При ремонта не е извършвана замяна на конструктивни елементи, но е увеличена експлоатационната годност на сградата. До северозападната част на жилищната сграда е изпълнена нова дървена конструкция от колони и греди. Дървените колони стъпват върху бетонов зид. Между колоните е монтирана ПВЦ дограма с ролетни щори. Към момента на огледа на имота от вещото лице върху гредите няма положено покривно покритие. Вещото лице посочва в експертизата още, че при огледа в имота и от прегледа на приложените по делото скици-извадки от устройствени планови не установява наличие на съборени помещения , както и изградени нови на тяхно място.

По делото са разпитани като свидетели лицата, подписали декларации в хода на административното производство. Налице са две групи свидетелски показания. В първата група са показанията на свидетелите на жалбподателя, които посочват, че от североисточната страна на къщата от много отдавна съществува стопанска постройка – дам и сайвант, в който родителите на жалбоподателя са отглеждали крави. Този дам е бил с кирпичени стени от към границата със съседния имот и около 2000 година жалбоподателят го е ремонтирал като е подменил кирпичната стена с тухлена без да разпокрива постройката и без да променя покрива. Относно постройката в северозападната страна на жилищната сграда свидетелите посочват, че там винаги е имало лятна кухня, която е била покрита с ламалина върху винкелови подпори, които жалбоподателят е заменил с дървена конструкция. В показанията си свидетелите на ответника също посочват, че от североизточната страна на жилищната сграда е съществувал дам с кирпичени стени, но твърдят (св. Петров), че е бил покрит с ламарина. Освен това тези свидетели сочат, че цялата пристройка – дам е била съборена през 2010 г. и построена отново с тухли и покрив с керемиди като дори била разширена. Построената от северозападната страна лятна кухня била нова, тъй като там не било имало никакви постройки.

За изясняване на противоречията в показанията на свидетелите съдът проведе изнесено съдебно заседание на 11.06.2020 г., в което извърши лично оглед на процесния имот като констатациите са отразени в съставения протокола от заседанието (л. 113-114).

Анализирайки всички събрани по делото доказателства, включително огледа на процесните строежи съдът намира, че издадената заповед за премахване на незаконни строежи не съответства на релевантните фактически обстоятелства. Административният орган е индивидуализирал строежите, предмет на заповедта, по следния начин: „Основен ремонт на помещения в североизточната част на жилищна сграда“ и „Пристройка, северозападно от жилищната сграда“, като по отношение на първия е приел, че представлява „основен ремонт“ по смисъла на § 5, т. 42 от ДР на ЗУТ, а за втория – строеж по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ. Също така е определил категорията на тези строежи – V (пета), съответно за първия строеж на основание чл. 137, ал. 1, т. 5, б. „г“ от ЗУТ („реконструкции, преустройства, основни ремонти и смяна предназначението на строежите от тази категория“) и чл. 11 от Наредба № 1/30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи и за втория строеж – на основание чл. 137, ал.1, т. 5, б. „г“ от ЗУТ („строежи от допълващото застрояване, извън тези по шеста категория“) и чл. 10, ал. 3 от Наредба № 1/2003 г.

От събрани по делото доказателства безспорно се установява, че от североизточната страна на построената в УПИ VІІІ-859, кв. 64 по регулационния план на с. Червена вода, жилищна сграда е изградена стопанска постройка – дам. Тази постройка е съществувала и е елемент от регулационния план на селото от 1964 г., видно от приложените по делото скици, както и от заключението на вещото лице. В регулационния план от 1991 г. по неизвестни причини пристройката и жилищната сграда са нанесети като обща постройка, но липсват данни за включване на пристройката към жилището, напротив и към момента на огледа от съда, съществуващата от североизточната част пристройка е без връзка с жилищната сграда като единствено се допира нейната североизточна стена. При това положение неправилно извършените строително-ремонтни работи по пристройката, които съдът счита, че се изразяват в подмяна на кирпичената стена по протежение на регулационната линия със съседния имот с тухлена, са определени от административния орган като основен ремон на помещения на жилищната сграда. Селскостопанската пристройка представлява самостоятелна сграда, макар и долепена до жилищната сграда и не се включва в обхвата на понятието „жилищна сграда“ и респективно „жилище“ по смисъла на § 5, т. 29 и т. 31 от ДР на ЗУТ, доколкото липсва въобще функционална връзка на пристройката с жилищните помещения от жилижната сграда. От своя страна пристройката със селскостопанско предназначение (липсват данни за промяна на предназначението й към настоящия момент) представлява допълващо застрояване по силата на чл. 44, ал. 1 от ЗУТ и съобразно чл. 137, ал. 1, т. 6 във връзка с чл. 147, ал. 1, т. 1 от ЗУТ представлява строеж от VІ (шеста) категория. Отделно от това в оспорената заповед този строеж е описан като събаряне на стари помещения и частично изграждане на нови помещения с нови основи, нови тухлени зидове и нов покрив от стар и нов дървен материал. Това описание коресподнира с показанията на свидетелите на ответника, които показания обаче съдът не кредитира, тъй като счита че се опровергават от останалия доказателствен материал. Както сочи вещото лице в изготвената СТЕ, а и както се убеди лично съдът, в процесния случай на място е била изгравена тухлена стена на пристройката – дам, по границата със съседния имот, за която стена всички свидетели са единодушни, че преди това е била кирпичена. Тухленият зид очевидно е изграден на мястото на стария кирпичен зид, върху съществуващи каменни основи, т.е. липсва каквото и да е разширяване на помещението или негово преустройство. Липсват също така доказателства за изграждане на нова покривна конструкция, точно обратното - налице е съществуващ керемиден покрив, на който единствено е удължена страхата. Всичко изложено до тук сочи, че процесният първи строеж, индивидуализиран от ответния административен орган като „Основен ремонт на помещения в североизточната част на жилищна сграда“ не съответства на действително извършените строителни дейности, а освен това е и неправилно квалифициран като вид на строежа и като категория. От тук несъответна се явява и преценката дали и какви строителни книжа следва да има за този строеж, както и отговаря ли на изискванията на чл. 169 от ЗУТ.

По отношение на втория незаконен строеж, чието премахване е разпоредено с оспорената заповед, съдът намира, че също е налице неправилно индивидуализиране и квалифициране на строежа. В заповедта този строеж е посочен като „Пристройка, северозападно от жилищната сграда“ и е прието, че представлява строеж по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ, който е V (пета) категория като строеж от допълващото застрояване извън тези от шеста категория. Очевидно административният орган е приел, че в конкретния случай е налице нов строеж, т.е. новоизградена пристройка. Този извод обаче се опровергава от събраните в хода на делото доказателства. От една страна част от свидетелите сочат, че северозападно на къщата в имота на жалбоподателя е съществувала лятна кухня, изградена от метални (винкелови) подпори с ламаринен покрив. Такава пристройка е нанесена и в плана на имота от 1964 г. Освен това при огледа на място от съда, се установи, че в част от северозападната стена на новата пристройка все още съществува прозорец с такава метална дограма, видимо от старата винкелова конструкция. При това положение не се касае за нов строеж, а за основен ремонт на съществуваща пристройка, при който ремонт безспорно са подменени конструктивни елементи. Отделно от това от свидетелските показания на св. Саджаклиев, св. Бонева и св. Минчев се установява, че съществуващата пристройка от северозападната страна на жилищната сграда е била с предназначение на лятна кухня, която по смисъла на чл. 46, ал. 1 от ЗУТ представлява второстепенна постройка на допълващото застрояване и на основание чл. 137, ал. 1, т. 6 във връзка с чл. 147, ал. 1, т. 1 от ЗУТ представлява строеж VІ (шеста) категория. Както и при първия строеж и тук несъответствието при индивидуализирането и квалифицирането на строежа намира отражение върху изводите относно това какви точно са изискваните, респективно липсващите, строителни книжа.

В обощение на всичко изложено до тук съдът счита, че в конкретния случай административният орган изначално неправилно е описал и конкретизирал процесните строежи, което препятства преценката относно тяхната законосъоразност и съответния извод за наличие на незаконен строеж. Това води до необоснованост на издадената заповед за премахването на тези строежи, доколкото строежи, такива, каквито са описани в заповедта, всъщност не съществуват на място в имота. Незаконосъобразната заповед следва да бъде отменена.

Съгласно  чл. 143, ал. 1 от АПК, когато съдът отмени обжалвания административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт. Жалбоподателят К.Ч. е представляван от адв. Е.К. на база пълномощно / л.5/

Процесуалния представител на жалбоподателя претендира разноски по представен списък и договор за правна помощ в размер на 600лв- адвокатско възнаграждение, 10 лв.- д.т. и 200лв.разноски за експертиза. Видно от договора за правна помощ /л.17/ уговореното адвокатско възнаграждение е заплатено от В.Ч. /заинтересована страна/ в полза на баща си К.Ч./ жалбоподател/. Видно от платежно нареждане / л.90/ разноските за депозит на вещо лице също за платени от В.Ч.. Таксата от 10лв е заплатена от адв.К./ л.12/

 Нормата на чл. 78, ал. 1 ГПК, съгласно която на възмездяване подлежат само заплатените от страната разноски - "Заплатените от ищеца такси, разноски по производството и възнаграждение за един адвокат, ако е имал такъв, се заплащат от ответника съразмерно с уважената част от иска.", приложима на основание чл.144 АПК и нормата на чл.143 АПК изискват разноските да са направени от подателя на жалбата, а не от трето лице, незадължено за разноски. За да бъдат присъдени разноски е необходимо страната, направила искане за това да е направила искане за това до приключване на устните състезания по делото и да е представила доказателства за реалното заплащане на разноските. Отговорността за разноските е гражданско облигационно правоотношение, произтичащо от процесуалния закон. Представените доказателства не сочат на извод, че жалбоподателят е направил претендираните от него разноски, поради което претенцията е неоснователна в частта за разноските.

При този изход на спора и своевременно заявеното от заинтересованата страна искане за присъждане на направените разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300лв, платени по договор за правна помощ в брой/л.18/ е основателно, която сума ответника –Община Русе като ЮЛ следва да заплати

На основание чл. 143, ал. 1 от АПК жалбоподателят има право да му бъдат присъдени направените по делото разноски 10 лв-д.т.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на К.П.Ч. ***, Заповед № РД 01-2984/03.10.2019 г. на кмета на Община Русе, с която е разпоредено на жалбоподателя в качеството му на извършител, да премахне незаконни строежи V (пета) категория: "Основен ремонт на помещения в североизточна част на жилищна сграда“ и „Пристройка северозападно от жилищната сграда“, находящи се в урегулиран поземлен имот (УПИ) VІІІ-859, кв. 64, по регулационния план на с. Червена вода, общ. Русе, с адрес: ***.

ОСЪЖДА Община Русе да заплати на В.К.Ч. ЕГН********** *** направените в съдебното производство разноски общо в размер на 300 /триста/ лева за адвокатско възнаграждение

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

СЪДИЯ: