Решение по дело №500/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 февруари 2020 г.
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20197240700500
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е    32

 

       гр. Стара Загора, 28.02.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на двадесет и девети януари две хиляди и двадесета година, в състав        

                                                                 

                                  Председател: БОЙКА  ТАБАКОВА

 

                                          Членове: КРЕМЕНА КОСТОВА -ГРОЗЕВА

                                                           СТИЛИЯН МАНОЛОВ

                       

при секретаря Минка Петкова

и с участието на прокурора Маргарита Димитрова

като разгледа докладваното от съдия МАНОЛОВ к.а.н. дело № 500 по описа  за 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

 

Образувано е по касационна жалба на Дирекция „Инспекция по труда“ Стара Загора, чрез процесуалния представител юриск. К.Т.-М., против Решение №562 от 28.10.2019г., постановено по АНД №1960/2019г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление №24-002405 от 08.07.2019г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда” – Стара Загора. В жалбата се съдържат оплаквания за незаконосъобразност на решението като постановено в нарушение на материалния закон – отменително основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Оспорва се изводът на съда, че липсва изрично  посочена дата  на извършеното  нарушение и че е  налице противоречие в юридическото формулиране на административното обвинение. Посочено е, че по време на проверката в предприятието започва трансформация, като е учредено ново търговско дружество, което е правоприемник на старото държавно предприятие. В тази връзка е дадена възможност на новото дружество да изпълни задължението си за изплащане на трудовите възнаграждения до датата на приключване на проверката 06.06.2019г. въпреки, че старото дружество е било в закъснение от 30.04.2019г. Деянието е под формата на бездействие и е важно да се посочи първата дата, от която това бездействие е наказуемо. Касае се за продължено нарушение и посочването на по-късна дата не само не накърнява правото на защита на наказаното лице, но е и по-благоприятна за него. Изразява несъгласие и с мотивите на съда, че е налице неяснота относно посочената като санкционна разпоредба – дали това е чл.415, ал.1 или чл.415б от КТ. Посочването на втората по никакъв начин не е свързано с административно наказателната разпоредба, а уточнява реда за доброволно и принудително изпълнение. Въз основа на изложените в касационната жалба доводи е направено искане за отмяна на решението и за постановяване на друго, с което да бъде потвърдено наказателно постановление №24-002405/08.07.2019г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда” гр.Стара Загора, като незаконосъобразно.

 

         Ответникът – „Транспортно строителство и възстановяване“ ЕАД, в представеният отговор на касационната жалба, изразява становище за нейната неоснователност.   

 

Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага на съда да потвърди обжалваното решение.

 

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

 

    Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

 

Производството пред Районен съд – Стара Загора се е развило по жалба на ДП „Транспортно строителство и възстановяване” – поделение Пловдив /преобразувано в „Транспортно строителство и възстановяване“ ЕАД, съгласно Решение № 256/ 03.05.2019г. на МС на РБ/ против Наказателно постановление №24-002405 от 08.07.2019г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда” – Стара Загора, с което, въз основа на Акт за установяване на административно нарушение №24-002405/07.06.2019г., на ДП „Транспортно строителство и възстановяване” – поделение Пловдив е наложена имуществена санкция в размер на 10 000лв. Административно-наказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че при извършена проверка на 22.05.2019г. на обект ДП „Транспортно строителство и възстановяване“ – складова база с.Калояновец и осъществен контрол по изпълнение на предписание  т.1, дадено с Протокол за извършена проверка на 19.03.2019г. и 28.03.2019г. с № ПР1908839/19.03.2019г., от представените на 07.06.2019г. в Дирекция Инспекция по труда Стара Загора официални писмени документи, е установено, че „Транспортно строителство и възстановяване” ЕАД – правоприемник на поделение ДП „Транспортно строителство и възстановяване“ – гр.София, в качеството си на работодател по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Кодекса на труда, не е изпълнил до 06.06.2019г., задължително предписание № 1, дадено с горепосочения протокол, а именно: ДП „Транспортно строителство и възстановяване” – поделение Пловдив, в качеството си на работодател, да изплати в предприятието или по банков път, гарантираното трудово възнаграждение за месец януари 2019г.,  на всички девет работници и служители в предприятието, полагащи труд на работно място: Складова база за съхранение на военновременни мощности – Калояновец, в размер общо на 5 513,02лв., представляващ 60 на сто от брутното им трудово възнаграждение, но не по-малко от минималната работна заплата за страната, съгласно изискванията на чл.245, ал.1 от Кодекса на труда. 

 

За да отмени наказателното постановление, Районен съд Стара Загора приема, че същото е издадено при допуснати съществени процесуални нарушения. Констатирано е, че санкционният акт не отговаря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, като на първо място не е посочена дата на извършване на административното нарушение, както и неправилно е посочена като санкционна разпоредбата на чл.415б от КТ.

 

   Така постановеното решение е правилно.

 

Правилно е прието, че не е посочена датата на извършване на административното нарушение. В наказателното постановление са посочени две дати – 30.04.2019г., до когато е следвало да бъде изпълнено предписанието и 06.06.2019г. Това обаче не са датите на извършване на административното нарушение. Както правилно е посочено и в подадената касационна жалба, деянието на конкретното административно нарушение се изразява в бездействие. Деянието, чрез което се осъществява състава на посоченото в наказателното постановление нарушение – неизпълнение на задължително предписание, дадено от контролния орган Дирекция „Инспекция по труда” – Стара Загора на основание чл.404, ал.1 от КТ, е под формата на бездействие, т.е. неизпълнение на нормативно установено задължение за определено действие. Началният момент, от който бездействието на задълженото лице е релевантно за съставомерността на деянието и е налице довършено нарушение е денят, следващ датата, на която /респ. до която/ лицето е следвало да изпълни вмененото му задължение – в случая да изпълни даденото на основание чл.404, ал.1, т.1 от КТ предписание по т.1 от Протокол за извършена проверка изх. № 1908839/19.03.2019г. В съдържанието на наказателното постановление изрично е посочен срокът, до който е следвало да бъде изпълнено предписанието 30.04.2019г, както и датата 06.06.2019г., но никъде в констативния и санкционния акт не е посочена датата, считано от която работодателят е в нарушение – 01.05.2019г. Тук е мястото да се отбележи, че твърденията в касационната жалба, че АНО е дал възможност на новоучреденото дружество – правоприемник да изплати трудовите възнаграждения до дата на приключване на проверката – 06.06.2019г., не е подкрепено с каквито и да е доказателства по делото.

 

Датата на извършване на нарушението е задължителен реквизит от съдържанието както на АУАН, така и на издаденото въз основа на него наказателно постановление. Липсата на дата на извършване на административното нарушение е винаги съществено нарушение, което представлява и самостоятелно основание за отмяната на обжалваното наказателно постановление.

 

Неоснователно е и второто касационно оплакване, че липсва противоречие в юридическото формулиране на административно наказателното обвинение. В конкретния случай като санкционни са посочени две разпоредби – тази на 415, ал.1 от КТ и чл.415б от КТ. Докато първата действително предвижда налагане на административно наказание за нарушаване на разпоредбите на кодекса на труда, то втората предвижда при неплащане на наложеното административно наказание /глоба или имуществена санкция/ от страна на наказаното лице в едномесечен срок от влизането му в сила, да се дължи лихва в размер на основният лихвен процент на БНБ за периода плюс 20 пункта. Именно втората е посочена в диспозитива на наказателното постановление за налагането на санкцията в размер на 10 000 лв. При така установеното не е ясно коя е санкционната разпоредба, възприета от наказващият орган – тази на чл.415, ал.1 от КТ или тази на чл.415б от КТ. В този смисъл не може да се осъществи и съдебен контрол в тази му част и съответно да се прецени дали установените и отразени в наказателното постановление факти са подведени под правилната санкционна разпоредба. Тази неяснота при всички случаи накърнява правото на защита на наказаното лице и е основание за отмяната на наказателното постановление. Недопустимо е санкционната разпоредба да се извежда по тълкувателен път от съда или да се уточнява в касационната жалба.

 

Водим от горното съдът намира, че не са налице наведените касационни основания за отмяната на обжалваното съдебно решение, касационната жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена, а решението на районния съд да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

 

По делото е направено искане и за присъждане от страна на „Транспортно строителство и възстановяване“ ЕАД на направените в съдебното производство разноски. Това искане не следва да бъде уважено, предвид липсата на договорено такова. В касационното производство е представено копие от платежно нареждане за сумата от 1 400 лева, в което е посочено „Д-Р 17496, 20.01.2020г.; 17497, 20.01.20“, без да е приложен договор за правна помощ и конкретно уговорено адвокатско възнаграждение. Представения във въззивното производство Договор за правна защита и съдействие №151897 от 10.10.2019г. е различен от посочените в платежното нареждане, освен това със същия е уговорено възнаграждение от 930 лева, платимо по банкова сметка, ***щане да е извършено.

 

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221, ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

Р Е Ш И

 

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение №562 от 28.10.2019г., постановено по АНД №1960/2019г. по описа на Районен съд Стара Загора. 

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на „Транспортно строителство и възстановяване“ ЕАД – Пловдив за присъждане на направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение, като неоснователно.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

                                                                                              2.