Решение по дело №268/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 8
Дата: 16 януари 2020 г. (в сила от 13 февруари 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20197280700268
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

№ 8/16.1.2020 г.

 

гр. Ямбол, 16.01.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на осми януари две хиляди и двадесета година в състав:

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Стела Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 268 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 210, ал.3 ЗУТ във връзка с чл.215, ал.1 и ал.2 ЗУТ и е образувано по жалба на С.Г.С. и И.Д.С.,*** със съдебен адрес *** *, чрез пълномощник адв.М.А. *** против Решение на комисия по чл.210 от ЗУТ, обективирано в Протокол от 19.03.2018 г. за определяне на размера на обезщетения във връзка с възникване на сервитути върху имоти, засегнати от трасето на въздушен електропровод при изграждането на обект „Нова ВЛ 400kV п/ст „Марица-изток“-„Бургас“-Лот 3.

Оспорва се оценката на сервитутното право по чл.64 ,ал.2 от Закона за енергетиката върху собствени и съсобствени на жалбоподателите поземлени имоти, като се счита, че определеното обезщетение е занижено, несъответно на пазарните цени, при неправилен коефициент на редукция и без да е съобразен безсрочния характер на учредяване на правото, за следните засегнати имоти:

0.139 кв.м. от ПИ с идентификатор *, номер по предходен план *, целият с площ от 6.400 дка., находящ се в местността „*”, с адрес на поземления имот:с.Маломир, община Тунджа; собственост на И.Д.С.;

0.058 кв.м. от ПИ с идентификатор *, номер по предходен план *, целият с площ от 5.001 дка., находящ се в местността „*, с адрес на поземления имот:с.Маломир, община Тунджа;собственост на И.Д.С.;

1.306 дка  от ПИ с идентификатор *, номер по предходен план *, целият с площ от 6.500 дка., находящ се в местността „*”, с адрес на поземления имот:с.Маломир, община Тунджа; собственост на И.Д.С.;

0.597 кв.м. от ПИ с идентификатор *, номер по предходен план *, целият с площ от 3.200 дка., находящ се в местността „*”, с адрес на поземления имот:с.Маломир, община Тунджа; собственост на И.Д.С.;

3.516 дка от ПИ с идентификатор *, номер по предходен план *, целият с площ от 5.000 дка, находящ се в местността „*”, с адрес на поземления имот:с.Маломир, община Тунджа; собственост на И.Д.С.;

2.334 дка от ПИ с идентификатор *, номер по предходен план *, целият с площ от 9.500 дка, находящ се в местността „*”, с адрес на поземления имот :с.Маломир, община Тунджа ;собственост на И.Д.С.(1/2 ид.ч.);

3.693 дка от ПИ с идентификатор *, номер по предходен план *, целият с площ от 9.500 дка, находящ се в местността „*”, с адрес на поземления имот:с.Маломир, община Тунджа; собственост на И.Д.С.(1/2 ид.ч.);

2.178 дка от ПИ с идентификатор *, номер по предходен план *, целият с площ от 7.999 дка, находящ се в местността „*” с адрес на поземления имот:с.Маломир, община Тунджа;собственост на  С.Г.С. и

8.840 дка от ПИ с идентификатор *, номер по предходен план *, целият с площ от 21.200 дка, находящ се в местността „*”, с адрес на поземления имот:с.Маломир, община Тунджа, собственост на  С.Г.С.

С Решение № 217/26.11.2018 г. по адм.дело № 167/2018 г. ЯАС е изменил Решение на Комисия по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед №РД-07-0225/02.03.2018г. на кмета на Община Тунджа, обективирано в Протокол от 19.03.2018г. за определяне на размер на обезщетения във връзка с възникване на сервитути върху имоти, засегнати от трасето на въздушен електропоровод при изграждането на обект „Нова ВЛ 400kV п/ст „Марица-изток“-„Бургас“-Лот 3, в землището на с.Маломир като е увеличил определения размер на обезщетение както следва:

за сервитут върху 0,139 дка  от ПИ *  – от 100.00 лв. на 119.06 лв.( № 31 от решението);

за сервитут върху 0,058 дка  от ПИ * – от 42.00 лв. на 49.68 лв. ( №36 от решението);

за сервитут върху 1,306 дка  от ПИ * – от 943.00 лв. на 1118.69 лв.( №77 от решението);

за сервитут върху 0,597 дка  от ПИ * – от 447.00 лв. на 536.94 лв. ( №100 от решението);

за сервитут върху 3,516 дка  от ПИ * – от 2532.00 лв. на 3011.72 лв. ( №136 от решението);

за сервитут върху 2,334 дка  от ПИ * – от 1681.00 лв. на 1999.25 лв. (№9 от решението);

за сервитут върху 3,693 дка  от ПИ * – от 2659.00 лв. на 3163.33 лв. (№10 от решението);

за сервитут върху 2,178 дка  от ПИ * – от 1568.00 лв. на 1865.62 лв.( №18 от решението);

за сервитут върху 8,840 дка от ПИ * – от 5912.00 лв. на 7193.52 лв.(№ 138 от решението).

С решение № 10475/05.07.2019 г. по адм. дело № 1097/2019 г. ВАС е отменил решение № 217/26.11.2018 г. по адм. дело № 167/2018 г. на АС-Ямбол и върнал делото за ново разглеждане от друг състав на Административен съд Ямбол при изпълнение указанията, съдържащи се в мотивите.

В последните е посочено, че „Правилно съдът приема, че определените от вещото лице цени за учредяване на сервитути не съответстват на пазарната стойност на ограниченото вещно право, а същите отразяват пазарната стойност на частта от земята, заета от сервитута. Освен това при определяне на пазарната стойност от вещото лице като пазарни аналози са взети предвид направени оферти на имоти със сравними характеристики, а не сключени сделки, вписани във службата по вписванията по местонахождението на имота т.е. не са налице действителни пазарни аналози. При тези констатации е следвало да бъде назначена нова експертиза, която да даде отговор на поставените задачи, а именно да даде заключение за пазарната стойност на сервитутите като използва за аналози действително осъществени сделки на имоти със сходни характеристики и се приложат корекционните коефициенти, отчитащи срока, за който е учредено ограниченото вещно право и коефициент, отчитащ вида на сервитута в зависимост от ограниченията, които същия налага на собственика на земята за ползването й съобразно чл. 14 от Наредба № 16 от 9.06.2004 г. за сервитутите на енергийните обекти. При липса на вписани сделки в службата по вписванията по местонахождението на имотите следва да се вземат предвид офертните сделки като пазарен аналог за определяне на справедлива пазарна цена с прилагане на корекционните коефиценти и на тази база да се определи цената на ограниченото вещно право.“

В съответствие с дадените указания при новото разглеждане на делото е поставена допълнителна задача на същото вещо лице, което да изготви експертиза, която да даде заключение за пазарната стойност на сервитутите като използва за аналози действително осъществени сделки на имоти със сходни характеристики и се приложат корекционните коефициенти, отчитащи срока, за който е учредено ограниченото вещно право и коефициент, отчитащ вида на сервитута в зависимост от ограниченията, които същият налага на собственика на земята за ползването й, съгласно чл.14 от Наредба № 16 от 09.06.2004 г. за сервитутите на енергийните обекти. Като при липса на вписани сделки в службата по вписванията по местонахождението на имотите, следва да се вземат предвид офертните сделки като пазарен аналог за определяне на справедлива пазарна цена с прилагане на корекционните коефициенти и на тази база да се определи цената на ограниченото вещно право.

В депозираното и приложено по делото заключение, което не беше оспорено от страните, изслушаното вещо лице сочи, че за да изчисли пазарната стойност на частите от имотите, които с приетият и влязъл в сила ПУП-ПП за „Нова ВЛ 400 kV п/ст „Марица- изток“–„Бургас“–Лот 3“ на „ЕСО“ ЕАД, са определени за сервитути е използвало следната формула:

Ссерв = Сзем * Кс * Ксп,  където:

Ссерв – пазарна стойност на сервитута

Сзем – пазарна стойност на земята

Кс – коефициент отчитащ срока, за който е учредено ограниченото вещно право. В случая е приет за 0.90

Кс — (1-1,05-n), където „n“ е броят на годините, за които е учредено правото.

Коефициентът не може да бъде по голям от 0,9.

Ксп – експертно определян коефициент отчитащ вида на сервитута, коефициент отчитащ вида на ограничението, за ограниченото вещно право е приет за 1.00.

Съгласно чл.64, ал.1 ЗЕ при разширение на съществуващи и при изграждане на нови линейни енергийни обекти в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват сервитути, като на основание чл.64, ал.4, т.2 ЗЕ титулярят на сервитута изплаща или внася еднократно обезщетение по реда на ал.6 на разположение на собственика, и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот.

Разпоредбата на чл.64, ал.6 ЗЕ сочи, че определянето на размера и изплащането на обезщетенията за сервитутите на енергийните обекти се извършват по реда на чл.210 и 211 от Закона за устройство на територията или по взаимно съгласие на страните въз основа на оценка от независим оценител.

Понастоящем обезщетението е определено по реда на чл.210 ЗУТ от комисия, назначена от кмета на общината по пазарни цени, съобразно оценката дадена от лицензирания оценител.

В чл.65, ал.1 ЗЕ са посочени критериите, които се прилагат при определяне размера на обезщетението по чл.64, ал.4, т.2 и това са площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута; видовете ограничения на ползването; срок на ограничението и справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута.

 Посоченото правило задължава административния орган да определи пазарната цена на сервитутното право, като вземе предвид продажните цени по разпоредителни сделки с вещни права върху имоти със сходни характеристики - в случая от гледна точка на местонахождение, площ и категория земя. Поради това справедливата пазарна оценка по смисъла на чл.65, ал.1, т.4 ЗЕ е основния критерий за възмездяване на собственика на имота върху който възниква сервитута, като оценката подлежи на промяна в зависимост площта от имота и площта включена в границите на сервитута, както и с оглед срока, вида и интензитета на ограниченията на ползването на имот при упражняването на сервитутното право. Доколкото учредяването на сервитута възниква по силата на закона и е принудителното по своя характер, то за да се компенсира надлежно собственика на имота е необходимо размера на обезщетението да бъде максимално близо до цената, която би получил при доброволно сключване на такава сделка.

С оглед на това и обстоятелството, че не е обвързан от заключението на вещото лице, съдът счита, че при определянето на справедливата пазарна оценка на имота като основа, по която се определя стойността на обезщетението за възникващи сервитутни права по реда и на основание Закона за енергетиката, е допустимо прилагане единствено на метода на пазарните сравнения и приема експертизата в тази й част.

В същата при прилагане на метода на сравнимите продажби вещото лице е изискало от Агенция по вписванията – София вписани сделки за поземлени имоти земеделска територия за землището на с. Маломир, за периода от 01.10.2018 г. до 01.10.2019 г. и  изчислило осреднената цена от сделки с имоти с подобни характеристики и вписани в Службата по вписвания по местонахождение на имотите, въз основа на които резултати е изчислило стойности на частите от поземлените имоти, върху които ще се учреди сервитутно право, по метода на сравнимите продажби показани в Приложение 2.1.

Така посочените стойностти отразяват справедливата пазарна оценка по смисъла на чл.65, ал.1, т.4 от ЗЕ за възмездяване на собственика на служещия имот, като за нуждите на определянето на размера на обезщетяването за собственика на имота, за който възниква сервитута, оценката може да бъде коригирана само в две посоки – с оглед площта от имота, включена в границите на сервитута спрямо общата част на имота и с оглед срока, вида и интензитета на ограниченията на ползването на служещия имот при упражняването на сервитутното право.

В съответствие с това за определяне на размера на обезщетяването за собственика на имота следва върху посочените в Приложение 2.1. стойности за всеки от имотите да се приложат дадените от вещото лице корекционни коефициенти, за което не са необходими специални знания и на база извършените от съда изчисления се получават следните резултати:

Парично обезщетение на поземлени имоти, засягащи се от обект:„Нова ВЛ 400 kV п/ст „Пловдив“ - п/ст „Марица - изток“ и „Нова ВЛ 400 kV „Марица – изток“ – п/ст „Бургас“ в поземлени имоти в земеделски територии

За учредяване на безсрочно сервитутно право

Земеделска територия               

 

                       

№ по ред

Имот с идентификатор

Име  на собственик

Вид собственост

Площ /дка/

НТП

Категория

Сервитутно право

 

Площ с ограничение в дка

Стойност на частта от ПИ /лв./

Кс – коефи-циент отчитащ срока за който е учредено ограни-ченото вещно право

Ксп – коефи-циент отчитащ вида на ограни-чението, за учредено ограни-ченото вещно право

Парично обезщете-ние за учредяване на безсрочно сервитутно право /лв./

 

Метод на сравнимите продажби

 

Землище: с. Маломир ЕКАТТЕ 46783, община Тунджа, област Ямбол

 

1

*

И.Д.С.

Частна

6,400

НИВИ /ОРНА ЗЕМЯ/

4

 

0,139

 

127

 

0,90

 

1,00

114,3

2

*

И.Д.С.

Частна

5,001

НИВИ /ОРНА ЗЕМЯ/

4

 

0,058

 

53

 

0,90

 

1,00

47,7

3

*

И.Д.С.

Частна

6,500

НИВИ /ОРНА ЗЕМЯ/

4

 

1,306

 

1191

 

0,90

 

1,00

1071,9

4

*

И.Д.С.

Частна

3,200

НИВИ /ОРНА ЗЕМЯ/

3

 

0,597

 

544

 

0,90

 

1,00

489,6

5

*

И.Д.С.

Частна

5,000

НИВИ /ОРНА ЗЕМЯ/

4

 

3,516

 

3205

 

0,90

 

1,00

2884,5

6

*

И.Д.С. и н-ци на Д.К.К.

Частна

9,500

НИВИ /ОРНА ЗЕМЯ/

4

2,334

2128

0,90

1,00

1915,2

7

*

И.Д.С. и н-ци на К.К.К.

Частна

9,500

НИВИ /ОРНА ЗЕМЯ/

4

3,693

3367

0,90

1,00

3030,3

8

*

С.Г.С.

Частна

7,999

НИВИ /ОРНА ЗЕМЯ/

4

 

2,178

 

1985

 

0,90

 

1,00

1786,5

9

*

С.Г.С.

Частна

21,200

НИВИ /ОРНА ЗЕМЯ/

7

 

8,840

 

8058

 

0,90

 

1,00

7252,2

22,661

18592,2

 

Предвид посоченото съдът приема, че оспореното Решение на комисия по чл.210 от ЗУТ, обективирано в Протокол от 19.03.2018 г. за определяне на размера на обезщетения във връзка с възникване на сервитути върху имоти, засегнати от трасето на въздушен електропоровод при изграждането на обект „Нова ВЛ 400kV п/ст „Марица-изток“-„Бургас“-Лот 3 в атакувана си част е незаконосъобразно, поради  противоречие с материалноправната разпоредба на чл.65 ЗЕ във връзка с чл.210, ал.1 ЗУТ и следва да бъде изменено, като се увеличи размерът на пазарната оценка на дължимото еднократно обезщетение съобразно посоченото по-горе.

Предвид изхода на спора-частичната основателност на жалбата, която е основателна по отношение на неправилно определената пазарна стойност на засегнатата от сервитута част от имотите чрез прилагане на нормативен метод, метод на поземлената рента и метод на пазарните аналози, съответно с тежест 10%, 40 % и 50% в общата оценка, а в същото време е неоснователна в частта за прилагане на корекционните коефициенти за срока и вида на ограниченията, съдът приема, че всяка страна следва да понесе направените от нея  разноските.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ИЗМЕНЯ Решение на Комисия по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед №РД-07-0225/02.03.2018г. на кмета на Община Тунджа, обективирано в Протокол от 19.03.2018г. за определяне на размер на обезщетения във връзка с възникване на сервитути върху имоти, засегнати от трасето на въздушен електропоровод при изграждането на обект „Нова ВЛ 400kV п/ст „Марица-изток“-„Бургас“-Лот 3, в землището на с.Маломир като УВЕЛИЧАВА определения размер на обезщетение както следва:

за сервитут върху 0,139 дка  от ПИ *  – от 100,00 лв. на 114,30 лв.( № 31 от решението);

за сервитут върху 0,058 дка  от ПИ * – от 42,00 лв. на 47,70 лв. ( №36 от решението);

за сервитут върху 1,306 дка  от ПИ * – от 943,00 лв. на 1071,90 лв.( №77 от решението);

за сервитут върху 0,597 дка  от ПИ * – от 447,00 лв. на 489,60 лв. ( №100 от решението);

за сервитут върху 3,516 дка  от ПИ * – от 2532,00 лв. на 2884,50 лв. ( №136 от решението);

за сервитут върху 2,334 дка  от ПИ * – от 1681,00 лв. на 1915,20 лв. (№9 от решението);

за сервитут върху 3,693 дка  от ПИ * – от 2659,00 лв. на 3030,30 лв. (№10 от решението);

за сервитут върху 2,178 дка  от ПИ * – от 1568,00 лв. на 1786,50 лв.( №18 от решението) и

за сервитут върху 8,840 дка от ПИ * – от 5912,00 лв. на 7252,20 лв.(№ 138 от решението).

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                      СЪДИЯ:/п/ не се чете