Решение по дело №669/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 936
Дата: 22 май 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180700669
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№936/22.5.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и пети април две хиляди двадесет и трета година, в състав :

 

                                                                               Председател : Здравка Диева             

                                                                                       Членове: Величка Георгиева

Светлана Методиева                               

                                                                      

          при секретар Н.Петкова и с участието на прокурор М.Пелтеков, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 669/2023г., взе предвид следното:

          Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

          Г.Н.Д.,***, представляван от адв.Д.С. обжалва Решение № 116 от 20.01.2023г., постановено по АНД № 6999 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш серия К № 4363597 на ОД МВР - Пловдив за наложена на жалбоподателя – законен представител на Арома Стил ЕООД, глоба в размер на 600 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/, на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.5 с.з., ведно с присъдени разноски за ОД МВР – Пловдив в размер на 80лв. за юрисконсултско възнаграждение.

          Решението е оспорено като незаконосъобразно с искане за отмяната му и отмяна на електронния фиш, ведно с присъждане на разноските по делото. Поддържа се, че „статичното изображение към клип № 14829”, не е предоставено на жалбоподателя едновременно с връчването на електронния фиш, което пряко засяга възможността за проверка годността на техническото средство, представляващо нарушение на правото му на защита, считано за съществено и обуславящо отмяна на санкционния акт. Посочено е, че преписката следва да съдържа протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., като съгласно чл.10 ал.3 от наредбата – снимката на разположението на уреда е неразделна част от протокола. Заявено е, че разпоредбата на чл.188 ал.2 ЗДв.П дори бланкетно не е посочена в електронния фиш и лицето, чиято административно-наказателна отговорност е ангажирана следва ясно и конкретно да бъде индивидуализирано. Поддържа се, че тъй като влезлият в сила електронен фиш има силата на влязло в сила наказателно постановление /чл.189 ал.11 ЗДв.П/, той следва да съдържа и съответните реквизити, изискуеми от ЗАНН за НП, което в случая не е налице. Твърди се, че липсва издател на електронния фиш и дата на съставянето му, което не е коментирано в дълбочина от ПРС.

В писмена защита по същество на адв.С. с искане за присъждане на разноски са заявени идентични съображения с посочените в жалбата.

Ответникът ОД МВР – Пловдив оспорва жалбата в писмено становище на процесуален представител ст.юрисконсулт И. П.. Поддържа законосъобразност на решението на РС-Пловдив. Заявено е, че съображенията на касатора са неоснователни. Претендирано е юрисконсултско възнаграждение. При уважаване на жалбата е заявено възражение с искане за намаляване на разноските за адвокатско възнаграждение до минимума по Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.  

          Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Пелтеков предлага решението на ПРС да бъде оставено в сила като законосъобразно.

          Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима.

          1. Според съдържанието на електронен фиш серия К № 4363597 : на 12.01.2021г. в 18:41ч., в с.Долна Махала, ул.1-ва № 2, посока на движение от гр.Карлово към гр.Пловдив, при максимална разрешена скорост на движение в населено място 50 км/ч, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, с МПС Мерцедес Е 320 ЦДИ, лек автомобил, рег.№ *** е извършено нарушение на скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-M 511, собственик Г.Н.Д. – законен представител на Арома Стил ЕООД. При разрешена стойност на скоростта – 50 км/ч, е установена стойност на скорост 93 км/ч, като превишената стойност на скорост е 43 км/ч.

          Преписката съдържа : снимков материал към електронния фиш – клип № 14829, радар № 511 от 12.01.2021г., 18.41ч., измерена скорост 96 км/ч, ограничение 50 км/ч, превишение 46 км/ч; посока – приближаване; географски координати на мобилната система за видеоконтрол; справка за собственик на МПС –  Арома Стил ЕООД, „прит.СР”; информация за премината последваща проверка – протокол № 9-33-20 със заключение за съответствие; удостоверение за одобрен тип средство за измерване, по отношение на което се прилага чл.30 ал.5 от Закона за измерванията /намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен тип/; протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05. 2015г., при заснемане с АТСС TFR1-M № 511, съдържащ информация за: дата на ползване на АТСС – 12.01.2021г.; вид и номер на АТСС; място за контрол – с.Долна Махала, ул.1-ва № 2; пътен знак за ограничение В 26; общо ограничение на скоростта – 50 км/ч, режим на измерване – стационарен, посока на задействане – приближаващ, номер на служебен автомобил – ***, в който е поставено АТСС; период на работа - 18.00ч. до 19.20ч., в обхвата на който е 18.41ч.; номер на първо статично изображение – 14819, номер на последно статично изображение – 14834, в обхвата на които е номер на клип 14829; текст – АТСС е разположена съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания. Наличните пътни знаци са проверени преди и след измерването. Протоколът е подписан и преминал проверка на 13.01.2021г.

2. Касационната жалба е неоснователна. Доказателствата от преписката бяха описани във вр. с възраженията в жалбата. Видно от данните по делото, в единственото съдебно заседание на ПРС жалбоподателят и пълномощникът му не са присъствали, вкл. отсъства информация за поискан от адв.С. електронен достъп. Единственото служебно изискано доказателство от РС – Пловдив е справка за намерени фишове с отразени дата на съставяне и връчване на „ЕФ серия К, № 4363597” – л.32. Тоест, може да бъде направен извод за незапознаване с доказателствения материал по издаване на оспорения електронен фиш. Отсъстват данни за ограничено право на защита на наказаното лице, което е имало възможност за запознаване с доказателствата и съответно – заявяване на доказателствени искания по предмета на спора. В жалбата и в писмените съображения по същество пред ПРС не за заявени доказателствени искания, които да бъдат обсъдени от съда. По отношение липса на текст за възможността за обжалване на електронния фиш, отразен в оспорения акт, следва да бъде отбелязано, че обстоятелството касае редовност на оспорването по признак – срок на подаване на жалбата, без да влияе на законосъобразността на електронния фиш.

ПРС е осъществил доказателствена преценка на доказателствата от преписката и събраните по делото с верни изводи. Правилно е посочил, че фактическата установеност, отразена в електронния фиш се доказва от приложеното в преписката статично изображение към клип № 14829, което съгл. чл.16 ал.3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. е годно доказателствено средство за обстоятелствата по упражнения с АТСС видеоконтрол. В тази насока е нормата на чл.189 ал.15 ЗДв.П – „Изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес.”. Съдържанието на снимката не поставя под съмнение, че нарушението на скорост е осъществено с МПС рег.№ ***. С оглед установената презумптивна отговорност на собственика на МПС – чл.189 ал.4 ЗДв.П, ПРС е посочил правилно, че отсъства изискване от заснетото с АТСС статично изображение или от видеоклипа да се установява действителния водач, като съдът се е позовал на множество съдебни актове на АС – Пловдив. Законосъобразно ПРС е мотивирал извода си за правилно индивидуализиран субект на нарушението в електронния фиш и санкциониран управителя на юридическото лице, чиято собственост е МПС. В тази насока съдът с основание се е позовал на информацията от извършена служебно справка в ТР, според данните от която жалбоподателя е управител и представител на Арома Стил ЕООД. Не е поддържана от страна на оспорващото лице хипотезата на осъществена възможността, предвидена в чл.189 ал.5 ЗДв.П. Отсъстват данни и за регистриран ползвател по см. на чл.4 ал.3 от Наредба № I-45/24.03.2000г. на МВР, за да може на основание чл.188 ЗДв.П отговорност да носи ползвателя и същия да посочи с декларация действителното лице – водач на МПС, когато е било различно от него. Следователно, в хипотезата на чл.188 ал.2 ЗДв.П, адресатът на електронния фиш е определен правилно и не е налице неяснота относно индивидуализация на отговорното лице – законния представител на ЮЛ.

По отношение законосъобразно използване на АТСС са изложени обосновани съображения от ПРС и следва да се отчете, че оспорване годността на техническото средство не е заявено. В електронния фиш е посочен модел на АТСС и неговия номер, идентично и в протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. В случая техническото средство е от одобрен тип с прилагане нормата на чл.30 ал.5 от Закона за измерванията и е преминало последваща метрологична проверка. Верен е извода на ПРС за наличие на всички изискуеми реквизити в протокола по чл.10 от наредбата, вкл. е вписан рег. номер на служебно МПС по отношение мобилно АТСС в МПС. РС – Пловдив се е позовал на ТР № 1/2014г. на ВАС и Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. във вр. с използване на мобилно АТСС. Верен е извода за наличие на всички изискуеми реквизити в електронния фиш – чл.189 ал.4 пр.2-ро ЗДв.П. Датата на издаване на електронния фиш е дата на извършване на нарушението за скорост и същата е вписана, както и е налице място на извършване на нарушението – посочения административен адрес в съответното населено място. С арг. от текста на чл.10 ал.3 от наредбата, правилно е посочено, че изискването за прилагане на снимка на АТСС касае само мобилните устройства тип триножник, а не мобилните устройства, които са прикрепени към превозното средство. В случая е приложена снимка на патрулния автомобил, регистрационният номер на който е отразен в протокола по чл.10 от наредбата. Няма възражения за неправилно ползвано техническо средство.

3. Приложените доказателства към преписката и събраните по делото са коментирани с правилни изводи, при установена връзка между оспорения електронен фиш, приложения снимков материал и протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05. 2015г. В конкретиката на фактите следва да бъде прието, че данните в съставения протокол съответстват на тези в електронния фиш, поради което същият представлява доказателство за това, че нарушението е установено и измерено с АТСС, посочено в електронния фиш и с отразената информация от измерването. Установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано, като се удостоверява чрез съответното доказателствено средство - снимков материал, на който е придадена доказателствена стойност по арг. от чл.189 ал.15 ЗДв.П.

По отношение реквизити и изисквания за форма на ел.фиш е приложимо Т.Р.№ 1 от 2014г. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. По см. на §6 т. 65 ДР ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./: „Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази вр., съгл. чл. 2 от цитираната наредба - Стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. Характерно както за стационарните, така и за мобилните АТСС – временно разположени на участък от пътя или позиционирани в служебно МПС, е, че осъществяваният от тях контрол винаги е автоматизиран, без значение дали се извършва в присъствие или отсъствие на контролен орган. Контролният орган не участва в процеса на установяване на нарушението чрез преки действия и субективни възприятия и поради това неговото присъствие или отсъствие е ирелевантно за факта на установяване и заснемане на нарушението. След установяване и заснемане на нарушението електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение, се издава в отсъствието на контролен орган и на нарушител. Смисълът на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, вложен в израза: „в отсъствието на контролен орган и на нарушител“, се отнася именно до действието по издаване на електронния фиш, а не до процеса на установяване на нарушението, който без съмнение винаги изисква присъствие на нарушител - водач на заснетото моторно превозно средство.

В случая отсъстват съществени нарушения на процесуалните правила, въведени с Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. – изводът произтича от писмените доказателства /преписката/, описани по-горе с наименование и съдържание. Протоколът по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е с дата на използване – 12.01.2021г., която дата е отразена в електронния фиш за дата на извършване на нарушението. Освен съответствието между дата на установяване на нарушението, посочена в електронния фиш и идентична дата на използване на конкретното АТСС, е налице идентичност и между отразеното в протокола ползвано АТСС и посоченото в снимковия материал – клип № 14829, който попада в обхвата на заснетите на 12.01.2021г. с АТСС TFR1 – M № 511 – статични изображения, вкл. е налице идентичност в посока – приближаваща спрямо заснетия лек автомобил в клипа и посока на задействане, отразена в протокола – приближаваща. Предвид тези данни следва извод за наличие на достатъчно реквизити, установяващи без съмнение обвръзката между данните в протокола по чл.10 от наредбата и данните в електронния фиш, което изключва съмнение в истинността на фактическата установеност, която не е разколебана посредством други доказателства. Доказателствената сила както на протокола, така и на снимковия материал не е опровергана. Географските координати в снимковия материал потвърждават мястото, където се е намирал служебния автомобил. Протоколът съдържа данни за начало и край на работа /18.00 до 19.20/, в който период е осъществено заснемането – 18.41ч. Протоколът по чл.10 ал.1 от наредбата е документът, предвиден да удостовери всяко използване на мобилно АТСС, за да има обвръзка между предвидената с наредбата информация /съдържание на протокола/ и снимковия материал, каквато в случая е установена. В протокола по чл.10 от наредбата е посочено, че АТСС е разположена съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания.

С арг. от Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. на ВАС, постановено по Т.Д. № 1/2013г., се съобрази, че съкратеното производство за административнонаказателната отговорност чрез издаване на електронен фиш, въведено в чл.189 ал.4 ЗДв.П, е изключение от общите правила на ЗАНН, поставящи началото на производството с АУАН и завършването му с НП. Електронният фиш е приравнен на НП само по отношение на правното му действие, но не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване - „От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш.“.

ПРС се е произнесъл по всички възражения в жалбата, част от които се поддържат в касационната жалба, с обосновани мотиви, към които касационната инстанция препраща – 221 ал.2 пр.2-ро АПК.

Според изхода от спора се присъждат разноски на ответника за касационната инстанция – чл.63д ал.4 и ал.5 ЗАНН, в размер на 80 лв. вр. с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Мотивиран с изложеното и на основание чл. 221 ал. 2 АПК, АС – Пловдив, XXIV състав

 

Р Е Ш И :

 

          Оставя в сила Решение № 116 от 20.01.2023г., постановено по АНД № 6999 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив.

Осъжда Г.Н.Д.,***, ЕГН ********** – законен представител на Арома Стил ЕООД, гр.Пловдив, ЕИК *********, да заплати на ОД МВР – Пловдив юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.

Решението не подлежи на обжалване.        

 

Председател :

 

       Членове :