Решение по дело №2702/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 август 2023 г.
Съдия: Ралица Добрева Андонова
Дело: 20227050702702
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

1173

Варна, 11.08.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XXVI състав, в съдебно заседание на седми юли две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

РАЛИЦА АНДОНОВА

При секретар АНГЕЛИНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия РАЛИЦА АНДОНОВА административно дело № 2702 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 44 вр. чл. 22, § 7 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за създаване на Митнически кодекс на Съюза, вр. чл. 220 от Закона за митниците /ЗМ/ и чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от „Пи Джи Моторс“ ЕООД – с. Константиново, обл. Варна, ЕИК *********, представлявано от управителя П.Г.П., против Решение рег. № 32-388546/11.11.2022 г. на Директора на ТД Митница Варна към Агенция „Митници“, към 5 бр. митнически декларации с MRN: 19BG002002019546R3/14.11.2019г., 19BG002002020989R7/09.12.2019г., 20BG002002027252R9/27.03.2020г., 20BG002002025378R2/19.02.2020г. и 20BG002002023457R4/20.01.2020 г., с което на основание чл. 84, ал. 1, т. 2 от ЗМ, вр. чл. 48 и чл. 74, § 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013, вр. чл. 140 и чл. 144, § 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447, вр. чл. 5, т. 39 от Регламент (ЕС) № 952/2013, вр. чл. 77, § 1, б.а“, вр. чл. 85, § 1, вр. чл. 101, § 1, вр. чл. 102 от Регламент (ЕС) № 952/2013, вр. чл. 15, ал. 2, т. 8 от ЗМ и чл. 19, ал. 1 и ал. 7 от ЗМ, вр. чл. 54, ал. 1 и чл. 56 от ЗДДС, е: отказано приемането на митническата стойност на декларираната стока по митническите декларации; определени са митнически стойности на внесените от „Пи Джи Моторс“ ЕООД стоки по същите декларации; разпоредена е корекция на митническите декларации относно процесните стоки в конкретно описани клетки, и са установени нови задължения по декларациите за мито и ДДС; постановено е вземане под отчет на начисления размер на държавните вземания, като са установени за досъбиране вносно мито и ДДС в размер на 12 141.97лв., ведно с лихва за забава на основание чл. 114, § 1 и § 2 от Регламент (ЕС) №952/2013 вр. чл. 59, ал. 2 от ЗДДС.

С жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение поради противоречието му с материалния закон и допуснати нарушения на административнопроизводствените правила. Сочи се, че в издаденото решение са изложени мотиви и са обсъждани доказателства, за които не е предоставена възможност на жалбоподателя да се запознае и да изрази становище. Излагат се съображения, че в хода на административното производство митническите органи само формално са изпълнили задълженията си по чл. 22, § 6 от Регламент (ЕС) № 952/2013. Твърди се, че е налице съществено нарушение на чл. 35 от АПК, допуснато в хода на производството по издаване на процесното решение, тъй като фактическите основания за издаване на акта не са посочени ясно и конкретно. Възразява се срещу избрания метод по чл. 74, § 3 от МК, като се твърди, че вторичните методи, посочени в чл. 74, § 2 от МК, са отхвърлени от митническите органи необосновано и немотивирано. Сочи се, че при определяне на новата митническа стойност неправилно са включени разходи за международен транспорт. Твърди се, че оспореното решение е издадено и в противоречие с практиката на Съда на ЕС. С тези съображения се претендира отмяна на решението.

В съдебно заседание по същество чрез пълномощника си адв.Р.В. дружеството-жалбоподател поддържа искането си за отмяна на оспорения ИАА, и претендира присъждане на сторените по делото разноски. Представя подробни писмени бележки с развити доводи за основателност на жалбата.

Ответната страна – Директорът на Териториална дирекция Митница Варна, чрез процесуалните си представители ю.к. Р. и ю.к.Ш. сочи, че от двете приети по делото съдебно – счетоводни експертизи не може да се установи идентичност между декларираните като платени стойности за стоките и счетоводното отразяване на сумите. Твърди, че от представените по делото доказателства от митническата администрация на САЩ се установява, че декларираната пред тях стойност е действително платената или подлежаща на плащане цена. Сочи също, че на жалбоподателя е изпратено писмо по чл. 22 от МК и не е нарушено правото му на защита. С позоваване на съдебна практика по идентични казуси настоява за отхвърляне на жалбата, както и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

След преценка на събраните в производството доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

При извършена повторна проверка на декларирането по реда на чл. 84, ал. 1, т. 1, вр. чл. 48 от Регламент (ЕС) № 952/2013 относно достоверността на декларираната митническа стойност на моторни превозни средства, които са декларирани от вносителя „Пи Джи Моторс“ ЕООД като „употребявани“, „катастрофирали“ и „с повреди“, в ТД Митница Варна са възникнали съмнения относно декларираната митническа стойност на някои от тях, внесени от САЩ, между които - внесените мотоциклети по митнически декларации MRN 19BG002002019546R3/14.11.2019г., 19BG002002020989R7/09.12.2019г., 20BG002002023457R4/20.01.2020г., 20BG002002025378R2/19.02.2020г. и 20BG002002027252R9/27.03.2020г. /приложение 2 от писмото/. Поради това митническите органи са предприели действия за извършване на последваща проверка по линия на международното сътрудничество.

Въз основа на резултатите от нея компетентните органи са приели, че за внесените употребявани мотоциклети по линия на международното сътрудничество са представени относими документи от страна на митническата администрация на САЩ, които са получени в ЦМУ София съгласно установената форма и ред, представляващи годно доказателство за извършената проверка, които пораждат в митническите служители съмнения относно това дали декларираната митническа стойност се основава на реално платената за стоката цена.

Стока № 1 по МД с MRN 19BG002002019546R3/14.11.2019 година.

На 14.11.2019 г. „Пи Джи Моторс“ ЕООД декларира на режим „допускане за свободно обращение“ стока „мотоциклет употребяван; марка: Сузуки; модел: взр 1800; тип: бензин; бр. места: 2; първ. рег.: 20140102; цвят: сив; раб. обем: 1783 куб см; мощност: 92 kwdin; двиг. по: неоткрит; шаси no: JS1VY53A7E2101557“ 346,54 кг. бруто, държава на износ САЩ, деклариран произход Япония, с обща фактурна стойност 700 USD, при курс за 1 щатски долар - 1,75837 лв., условие на доставка FOB MIAMI. Износител и продавач на стоката е американското дружество FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC. Декларираното условие на доставка е FOB MIAMI. Декларирани разходи с код АК (извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС в размер на 150 USD х 1,75837 лв. (263,76 лева). Декларираната митническа стойност е в размер на 1494,62 лева (цена 700 USD + 150 USD транспортни разходи).

Към митническата декларация за допускане за свободно обращение са приложени: документ за продажба от FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC c дата 12.09.2019 г., талон за превозното средство, спедиторски и линеен коносамент, пълномощно, сл. бележка № 833/12.11.2019 г. от вещо лице, фактура за презокеански транспорт в размер на 150 USD.

В Е.Д. 6/8 на митническата декларация мотоциклетът е описан като употребяван; липсва информация да е с повреди или дефекти при декларирането. В приложения талон „CERTIFICATE OF TITLE“ е посочено „SALVAGE“. Няма посочена информация за повреди, дефектирали части, които да са описани в документа за покупко-продажба от 12.09.2019 година.

В приложения линеен коносамент HLCUBSC1909BCTFO, издаден на 26.09.2019 г., получател е ALEX BG 2008 LTD Варна, както е посочено в износната декларация от САЩ. В контейнера, видно от коносамента, са натоварени 4 броя превозни средства за различни получатели, между които и внесеният по горната митническа декларация мотоциклет. Издаден е спедиторски коносамент № HBOL60830-1 с получател „ПИ ДЖИ МОТОРС“ ЕООД, Пламен Енчев Петров.

Представената към митническата декларация служебна бележка № 833/12.11.2019г. е издадена от вещо лице ДВГ-ППС-ВОС, което е описало единствено параметрите на мотоциклета; в представената бележка от вещото лице не е отразено състоянието му.

В полученото официално писмо от Американската служба „Митници и гранична охрана“ попада и допуснатия за свободно обращение „мотоциклет марка: Сузуки, шаси по: JS1VY53A7E2101557“, с посочена цена при износ в размер на 3300 USD (5802,62 лева), износител на стоката е FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, получател ALEX BG 2008 LTD Варна, пристанище на износ MIAMI, страна на получаване България, пристанище на разтоварване Варна.

При проверката е анализирана наличната информация за мотоциклет със същите характеристики и идентичен VIN (номер на шаси) на ел. страница https://en.hi(llax.inFo/suzuki/vxrl800/2879419-suzuki-vzr1800-2014-silver-vin-js1vy53a7e2101557.html, като е открита информация за обявена продажна цена на аукцион с дата 09.09.2019 г. за мотоциклет със същия VIN номер на шаси в страната на износа. Публикуваната продажна цена е в размер на 3300 USD и превишава декларираната пред митническите органи цена в размер на 700 USD, без разходите за транспорт в размер на 150 USD, при допускане за свободно обращение. Продажната цена от търга съвпада с установената цена в размер на 3300 USD от проверката по линия на международното сътрудничество, поради което съмненията относно декларираната стойност не отпадат.

От представената информация от американските власти XTN Х20190918863242 и ITN *********-HBOL60830 е видно, че декларираната в САЩ стойност за употребявания мотоциклет СУЗУКИ, модел: ВЗР 1800, шаси №: JS1VY53A7E2101557 е 3300 USD (5802,62 лева).

В резултат на проверката по линия на международното сътрудничество митническите органи са установили декларирана стойност при експорт от САЩ с местоназначение митническата територия па Съюза към българския купувач в размер на 3300 USD (5802,62 лева), с износител FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, който я е заявил пред американските митнически власти. Същата е значително по-висока от декларираната при вноса – 770 USD. Митническите органи са приели, че износителят е заявил пред американските митнически власти цената, на която е продал моторното превозно средство за износ с местоназначение митническата територия на Съюза към българския купувач, и същият е идентифициран по марка, модел и номер на шасито, който е уникален за мотоциклета.

Стока № 1 по МД с MRN 19BG002002020989R7/09.12.2019 година.

На 09.12.2019 г. „Пи Джи Моторс“ ЕООД декларира на режим „допускане за свободно обращение“ стока „мотоциклет употребяван; марка: Харлей Дейвидсън; модел: флстфсе; тип: бензин; бр. места: 1; първ. рег.: 20050102; цвят: червен; раб. обем: 1690 куб см; мощност: 67 kwdin; двиг. номер: неоткрит; шаси номер: 1HD1PLF155Y952842;“ 320,01 кг бруто, държава на износ САЩ, деклариран произход САЩ, с обща фактурна стойност 500 USD, при курс за 1 щатски долар – 1,76854 лева, условие на доставка FOB NEW YORK. Износител и продавач на стоката е американското дружество FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC. Декларираното условие на доставка е FOB NEW YORK. Декларирани разходи с код АК (извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС в размер на 150 USD (265,29 лева). Декларираната митническа стойност е в размер на 1149,56 лева (цена 500 USD + 150 USD транспортни разходи).

Към митническата декларация за допускане за свободно обращение са приложени: документ за продажба от FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC c дата 02.10.2019 г., талон за превозното средство, спедиторски и линеен коносамент, пълномощно, сл. бележка № 888/02.12.2019 г. от вещо лице, фактура за презокеански транспорт в размер на 150 USD.

В полученото официално писмо от Американската служба „Митници и гранична охрана“ попада и допуснатият за свободно обращение „мотоциклет марка: Харлей Дейвидсън, шаси номер: „1HD1PLF155Y952842“, с посочена цена при износ в размер на 3900 USD (6897,31 лева), износител на стоката е FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, получател ALEX BG 2008 LTD Варна, пристанище на износ New York, страна на получаване България, пристанище на разтоварване Варна.

В Е.Д. 6/8 на митническата декларация мотоциклетът е описан като употребяван. Няма информация да е с повреди или дефекти при декларирането. В приложения талон „CERTIFICATE OF TITLE“ е посочено „SALVAGE“. Няма посочена информация за конкретни повреди, дефектирали части, които да са описани в документа за покупко-продажба от 02.10.2019 година.

В приложения линеен коносамент HLCUBSC1910AYKN2, издаден на 22.10.2019 г., получател е ALEX BG 2008 LTD Варна, както е посочено и в износната декларация от САЩ. В контейнера, видно от коносамента, са натоварени 5 бр. превозни средства за различни получатели, между които и внесеният по горната митническа декларация мотоциклет. Издаден е спедиторски коносамент № HBOL61982-1 с получател „Пи Джи Моторс“ ЕООД.

Представената към митническата декларация служебна бележка № 888/02.12.2019 г. е издадена от вещо лице ДВГ-ППС-ВОС, което е описало единствено параметрите на мотоциклета, без описание и отразяване на състоянието му.

В хода на проверката е анализирана наличната информация за мотоциклет със същите характеристики и идентичен VIN (номер на шаси) на ел. страница https://autoauctionspot.com/harley-davidson/flstfse/2005-lHD 1PLF155Y952842.html, като е открита информация за обявена продажна цена на аукцион за мотоциклет със същия VIN и номер на шаси в страната на износа в размер на 3900 USD, превишаваща декларираната пред българските митнически органи цена в размер на 500 USD, без разходите за транспорт в размер на 150 USD, при допускане за свободно обращение. Продажната цена от търга съвпада с установената цена в размер на 3900 USD от проверката по линия на международното сътрудничество и съмненията, поради което относно декларираната стойност не отпадат.

Съгласно представената информация от американските власти XTN Х20191010102013 и ITN *********-HBOL61982 е видно, че декларираната в САЩ стойност за употребявания мотоциклет Харлей Дейвидсън шаси №: 1HD1PLF155Y952842 е 3900 USD (6897,31 лева).

В резултат на проверката по линия на международното сътрудничество митническите органи са установили декларирана стойност при експорт от САЩ с местоназначение митническата територия на Съюза към българския купувач в размер на 3900 USD (6897,31 лева), с износител FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, който я е заявил пред американските митнически власти. Същата е значително по-висока от декларираната при внос.

Износителят е заявил пред американските митнически власти цената, на която е продал моторното превозно средство за износ с местоназначение митническата територия на Съюза към българския купувач, и същият е идентифициран по марка, модел и номер на шасито, който е уникален за мотоциклета.

Стока № 1 но МД с MRN 20BG002002027252R9/27.03.2020 година.

На 27.03.2020 г. „Пи Джи Моторс“ ЕООД, декларира на режим „допускане за свободно обращение“ стока „мотоциклет употребяван марка: Сузуки; модел: гсх-р 1000; тип: бензин; бр. места: 2; първ. per.: 20170102; цвят: син; раб. обем: 1000 куб см; мощност: 148 kwdin; двиг. по: неоткрит; шаси no: JS1DMI1В4Н2101628”, 430,91 кг. бруто, държава на износ САЩ, деклариран произход Япония, с обща фактурна стойност 750 USD. при курс за 1 щатски долар – 1,81095 лева, условие на доставка FOB NEW YORK. Износител и продавач на стоката е американското дружество FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC. Декларираното условие на доставка е FOB NEW YORK. Декларирани разходи с код АК (извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС в размер на 150 USD (271,65 лева). Декларираната митническа стойност е в размер на 1629,86 лева (цена 750 USD + 150 USD транспортни разходи и приложена фактура за тях).

Към митническата декларация за допускане за свободно обращение са приложени: документ за продажба от FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC c дата 18.12.2019 г., талон за превозното средство, спедиторски и линеен коносамент, сл. бележка № 166/24.03.2020 г. от вещо лице, фактура за презокеански транспорт в размер на 150 USD.

В Е.Д. 6/8 на митническата декларация мотоциклетът е описан като употребяван. Няма информация да е с повреди или дефекти при декларирането. В приложения талон „CERTIFICATE OF TITLE“ е посочено „SALVAGE“. Няма посочена информация за конкретни повреди, дефектирали части, които да са описани в документа за покупко-продажба от 18.12.2020 година.

В приложения линеен коносамент HLCULGB200114379, издаден на 06.03.2020 г., получател е ALEX BG 2008 LTD Варна, както е посочено в износната декларация от САЩ. В контейнера, видно от коносамента, са натоварени 5 бр. превозни средства за различни получатели, между които и внесеният по горната митническа декларация мотоциклет. Издаден е спедиторски коносамент № НBOL2058 с получател „Пи Джи Моторс“ ЕООД.

Представената към митническата декларация служебна бележка № 166/24.03.2020 г. е издадена от вещо лице ДВГ-ППС-ВОС, което е описало единствено параметрите на мотоциклет, но не и обективното му състояние.

При проверката е анализирана наличната информация за мотоциклет със същите характеристики и идентичен VIN (номер на шаси), на ел. страница https://bid.cars/en/lot/0- 26395422/2017-Suzuki-GSX-R1000-JS1DM11В4Н2101628, като е открита информация за обявена продажна цена на аукцион за мотоциклет със същия V1N номер на шаси в страната на износа в размер на 4000 USD. Публикуваната продажна цена е в размер на 4000 USD и превишава декларираната пред митническите органи цена в размер на 750 USD, без разходите за транспорт в размер на 150 USD, при допускане за свободно обращение, поради което съмненията относно декларираната стойност на внесената стока не са отпаднали.

В полученото официално писмо от Американската служба „Митници и гранична охрана“ попада и допуснатият за свободно обращение „мотоциклет Сузуки, шаси номер: JS1DM11В4Н2101628“ с посочена цена при износ в размер на 4919 USD (8908,06 лева), износител на стоката FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, получател ALEX BG 2008 LTD Варна, пристанище на износ Los Angeles, СА, страна на получаване България, пристанище на разтоварване Варна.

От представената информация от американските власти XTN Х20200128872874 и ITN *********-HBOL1981 е видно, че декларираната в САЩ стойност за употребявания мотоциклет Сузуки, шаси номер: JS1DM11В4Н2101628, е 4919 USD (8908,06 лева), която се различава от обявена продажна цена на аукциона поради добавените към нея дължими такси за участие в същия, а също и в зависимост от размера на печалбата, която FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC е заложила при последвалата продажба.

В резултат на проверката по линия на международното сътрудничество митническите органи са установили, че декларирана стойност при експорт от САЩ с местоназначение митническата територия на Съюза към българския купувач е в размер на 4919 USD (8908,06 лева), с износител FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, който я е заявил пред американските митнически власти. Същата е значително по-висока от декларираната при вноса през българските власти 500 USD.

Износителят е заявил пред американските митнически власти цената, на която е продал моторното превозно средство за износ с местоназначение митническата територия на Съюза към българския купувач, и същият е идентифициран по марка, модел и номер на шасито, който е уникален за мотоциклета.

Стока № 1 по МД с MRN 20BG002002025378R2/19.02.2020 година.

На 19.02.2020 г. „Пи Джи Моторс“ ЕООД, декларира на режим „допускане за свободно обращение“ стока „мотоциклет употребяван; марка: Харлей Дейвидсън; модел: роуд глайд къстъм; тип: бензин; бр.места: 2; първ. рег.: 20120102; цвят: син; раб. обем: 1690 куб см; мощност: 62 kwdin; двиг. номер: неоткрит; шаси номер: 1HD1KHM36CB667096“, 430,91 кг бруто, държава на износ САЩ, деклариран произход САЩ, с обща фактурна стойност 650 USD, при курс за 1 щатски долар – 1,76392 лева, условие на доставка FOB LOS ANGELES. Износител и продавач на стоката е американското дружество FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC. Декларираното условие на доставка е FOB LOS ANGELES. Декларирани разходи с код АК (извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС в размер на 150 USD (264,59 лева). Декларираната митническа стойност е в размер на 1411,14 лева (цена 650 USD + 150 USD транспортни разходи и приложена фактура за тях).

Към митническата декларация за допускане за свободно обращение са приложени: документ за продажба от FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC c дата 30.10.2019 г., талон за превозното средство, спедиторски и линеен коносамент, сл. бележка № 50/21.01.2020 г. от вещо лице, пълномощно, фактура за презокеански транспорт в размер на 150 USD от 23.11.2019 година.

В Е.Д. 6/8 на митническата декларация мотоциклетът е описан като употребяван, няма информация да е с повреди или дефекти при декларирането. В приложения талон „CERTIFICATE OF TITLE“ е посочено „SALVAGE“. Няма посочена информация за конкретни повреди, дефектирали части, които да са описани в документа за покупко-продажба от 30.10.2019 година.

В приложения линеен коносамент HLCULGB191110889, издаден на 17.01.2020 г., получател е ALEX BG 2008 LTD Варна, както е посочено и в износната декларация от САЩ. В контейнера видно от коносамента са натоварени 5 бр. превозни средства за различни получатели, между които и внесеният по горната митническа декларация мотоциклет. Издаден е спедиторски коносамент № HBOLI823 с получател „Пи Джи Моторс“ ЕООД, П.Г.П..

Представената към митническата декларация служебна бележка № 50/20.01.2020 г. е издадена от вещо лице ДВГ-ППС-ВОС, което е описало единствено параметрите на мотоциклета, но не е отразено обективното състоянието на мотоциклета.

При проверката е анализирана наличната информация за мотоциклет със същите характеристики и идентичен VIN (номер на шаси), на ел. страница https://bid.cars/en/lot/0-25922992/2012-Harley-Davidson-FLTRX-1HD1КНМ36СВ667096, като е открита информация за обявена продажна цена на аукцион за мотоциклет със същия V1N (номер на шаси) в страната на износа в размер на 3600 USD. Публикуваната продажна цена е в размер на 3600 USD и превишава декларираната пред митническите органи цена в размер на 650 USD, без разходите за транспорт в размер на 150 USD, при допускане за свободно обращение, вследствие на което съмненията относно декларираната стойност на внесената стока не са отпаднали.

В полученото официално писмо от Американската служба „Митници и гранична охрана“ попада и допуснатият за свободно обращение „мотоциклет Харлей Дейвидсън, шаси номер: 1HD1KHM36CB667096“ с посочена цена при износ в размер на 3850 USD (6791,09 лева), износител на стоката е FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, получател ALEX BG 2008 LTD Варна, пристанище на износ Los Angeles, СА, страна на получаване България, пристанище на разтоварване Варна.

От представената информация от американските власти XTN Х20191119308058 и ITN *********-HBOL1823 е видно, че декларираната в САЩ стойност за употребявания мотоциклет Харлей Дейвидсън, шаси номер: 1HD1KHM36CB667096, е 3850 USD (6791,09 лева), която се различава от обявена продажна цена на аукциона поради добавените към нея дължими такси за участие в същия, а също и в зависимост от размера на печалбата, която FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC е заложила при последвалата продажба.

В резултат на проверката по линия на международното сътрудничество митническите органи са установили, че декларирана стойност при експорт от САЩ с местоназначение митническата територия на Съюза към българския купувач в размер на 3850 USD (6791,09 лева), с износител FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, който я е заявил пред американските митнически власти. Същата е значително по-висока от декларираната при вноса 650 USD.

Износителят е заявил пред американските митнически власти цената, на която е продал моторното превозно средство за износ с местоназначение митническата територия на Съюза към българския купувач, и същият е идентифициран по марка, модел и номер на шасито, който е уникален за мотоциклета.

Стока № 1 по МД с MRN 20BG()02002023457R4/20.01.2020 година.

На 20.01.2020 г. „Пи Джи Моторс“ ЕООД, декларира на режим „допускане за свободно обращение“ стока „мотоциклет употребяван; марка: Сузуки; модел: гсх-р1000; тип: бензин; бр. места: 2; първ. рег.: 20170102; цвят: син; раб. обем: 1000 куб см; мощност: 148 kwdin; двиг. номер: неоткрит; шаси номер: JS1DM11В7Н2100831“, 408,23 кг. бруто, държава на износ САЩ, деклариран произход Япония, с обща фактурна стойност 750 USD, при курс за 1 щатски долар – 1,75963 лева, условие на доставка FOB LOS ANGELES. Износител и продавач на стоката е американското дружество FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC. Декларирани разходи с код АК (извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС в размер на 150 USD (263,95 лева). Декларираната митническа стойност е в размер на 1583,67 лева (цена 750 USD + 150 USD транспортни разходи и приложена фактура за тях).

Към митническата декларация за допускане за свободно обращение са приложени: документ за продажба от FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC c дата 12.09.2019 г., талон за превозното средство, спедиторски и линеен коносамент, сл. бележка №26/15.01.2020 г. от вещо лице, фактура за презокеански транспорт в размер на 150 USD.

В Е.Д. 6/8 на митническата декларация мотоциклетът е описан като употребяван. Няма информация да е с повреди или дефекти при декларирането. В приложения талон „CERTIFICATE OF TITLE“ е посочено „SALVAGE“. Няма посочена информация за конкретни повреди, дефектирали части, които да са описани в документа за покупко-продажба от 12.09.2019 година.

В приложения линеен коносамент HLCULGB190913817, издаден на 25.09.2020 г., получател е ALEX BG 2008 LTD Варна, както е посочено в износната декларация от САЩ. В контейнера, видно от коносамента, са натоварени 3 бр. превозни средства за различни получатели, между които и внесеният по горната митническа декларация мотоциклет. Издаден е спедиторски коносамент № HBOL1748 с получател „Пи Джи Моторс“ ЕООД, П.Г.П..

Представената към митническата декларация служебна бележка № 26/15.01.2020 г. е издадена от вещо лице ДВГ-ППС-ВОС, което е описало единствено параметрите на мотоциклета, но не е отразило обективното му състояние.

В хода на проверката е анализирана наличната информация за мотоциклет със същите характеристики и идентичен VIN (номер на шаси). на ел. страница https://en.bidfax.info/suzuki/gsx-r1000/2876556-suzuki-gsx-r1000-2017-blue-vin-js1dm11b7h2100831.html, като е открита информация за обявена продажна цена на аукцион за мотоциклет със същия VIN номер на шаси в страната на износа в размер на 4600 USD. Публикуваната продажна цена е в размер на 4600 USD и превишава декларираната пред митническите органи цена в размер на 750 USD, без разходите за транспорт в размер на 150 USD, при допускане за свободно обращение, поради което съмненията относно декларираната стойност на внесената стока не са отпаднали.

В полученото официално писмо от Американската служба „Митници и гранична охрана“ попада и допуснатият за свободно обращение „мотоциклет Сузуки, шаси номер: JS1DM11В7Н2100831“ с посочена цена при износ в размер на 5298 USD (9322,52 лева), с износител на стоката FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, получател ALEX BG 2008 LTD Варна, пристанище на износ Los Angeles, СА, страна на получаване България, пристанище на разтоварване Варна.

От предоставената информация от американските власти XTN Х20190925251338 и ITN *********-HBOL1748 е видно, че декларираната в САЩ стойност за употребявания мотоциклет Сузуки, шаси номер: JS1DM11В7Н2100831, е 5298 USD (9322,52 лева), която се различава от обявена продажна цена на аукциона поради добавените към нея дължими такси за участие в същия, а също и в зависимост от размера на печалбата, която FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC си е заложила при последвалата продажба.

В резултат на проверката по линия на международното сътрудничество митническите органи са установили декларирана стойност при експорт от САЩ с местоназначение митническата територия на Съюза към българския купувач в размер на 5298 USD (9322,52 лева), с износител FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, който я е заявил пред американските митнически власти. Същата е значително по-висока от декларираната при вноса стойност от 750 USD.

Износителят е заявил пред американските митнически власти цената, на която е продал моторното превозно средство за износ с местоназначение митническата територия на Съюза към българския купувач, и същият е идентифициран по марка, модел и номер на шасито, който е уникален за мотоциклета.

От данните, получени от американските власти, и от приложените износни декларации митническите органи са установили, че мотоциклетите с износител FLORIDA PRESTIGE COLLECTION LLC, USA, c местоназначение в митническата територия на Съюза към българския купувач са идентифицирани по марка, модел и номера на шасита, които са уникални за съответния мотоциклет; параметри, които са идентични с тези, декларирани по митнически декларации за допускане за свободно обращение MRN 19BG002002019546R3/I4.11.2019г., 19BG002002020989R7/09.12.2019г., 20BG002002023457R4/20.01.2020г, 20BG002002025378R2/19.02.2020г. и 20BG002002027252R9/27.03.2020 г. – с изключение само на цената при износ/внос на същите, която се различава съществено при вноса в посока на занижаване.

Във връзка с посочената информация са възникнали основателни съмнения относно действителната цена на стоката, както и елементите, които се прибавят към нея при определяне на митническата стойност.

На основание чл. 48 от МК и чл. 84, ал. 1, т. 1 от ЗМ, с писмо peг. № 32-234237/13.07.2022 г. от вносителя са изискани допълнителни документи, удостоверяващи декларираната пред митническите органи цена на мотоциклетите. С писмо № 32-244630/21.07.2022 г. дружеството е представило исканите документи, като при анализа им митническите органи са установили, че същите са вече налични по административната преписка.

На основание чл. 22, § 6 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза, във връзка с чл. 29 от същия регламент, както и резултатите от извършената проверка, до жалбоподателя е изпратено съобщение с рег. № 32-324094/27.09.2022 г., с което е уведомен, че предстои издаване на решение на директора на ТД Митница Варна за определяне на нов размер на митническа стойност за стоките по MRN с №№ 19BG002002019546R3/14.11.2019г., 19BG002002020989R7/09.12.2019г., 20BG002002027252R9/27.03.2020г., 20BG002002025378R2/19.02.2020г. и 20BG002002023457R4/20.01.2020г. В съобщението подробно са изложени констатациите на митническите органи от анализа на събраните в производството доказателства и основанията за изменение на митническата стойност и определяне на допълнителни задължения за мито и ДДС, като са разяснени възможността и срокът за представяне на становище. Писмото е връчено на представител на дружеството на 05.10.2022 г., видно от приложеното известие за доставяне /л. 21 от преписката/. В предоставения срок Пламен Петров – управител на „Пи Джи Моторс“ ЕООД, е депозирал становище с вх. № 32-372026/01.11.2022 г., с което е изразено несъгласие с мотивите на митническия орган за изменение на декларираната митническа стойност с MRN с №№ 19BG002002019546R3/14.11.2019г., 19BG002002020989R7/09.12.2019г., 20BG002002027252R9/27.03.2020г., 20BG002002025378R2/19.02.2020г. и 20BG002002023457R4/20.01.2020г.

С докладна записка с рег. № 32-317081/20.09.2022 г., изготвена от началника на отдел „Митническа дейност“ до Началника на МП „Варна Запад“, е направено предложение за издаване на решение за определяне на нова митническа стойност на стоките от МД с MRN с №№ 19BG002002019546R3/14.11.2019г., 19BG002002020989R7/09.12.2019г., 20BG002002027252R9/27.03.2020г., 20BG002002025378R2/19.02.2020г. и 20BG002002023457R4/20.01.2020г.

С Постановление за налагане на обезпечителни мерки /запор/ № 40/04.11.2022 г., с цел обезпечаване на публичните държавни вземания за мито и ДДС в общ размер на 12 141,97 лева по административната преписка по издаване на решение по петте MRN, Директорът на ТД Митница Варна е наложил обезпечителни мерки – запор върху банкови сметки

На 11.11.2022 г. Директорът на ТД Митница Варна е издал оспореното понастоящем решение № 32-388546. В него са посочени изложените по-горе обстоятелства за наличието на основателни съмнения относно декларираните от вносителя митнически стойности на закупените от САЩ мотоциклети. В решението ответникът излага съображенията си, поради които намира за неприложими резервните методи за определяне на митническата стойност на стоката по реда на § 2, букви от а) до г) от чл. 74 от МК – предвид естеството на стоката – употребявани мотоциклети (с повреди). Основният аргумент се свежда до невъзможността да се установи внасянето на територията на Съюза на идентични или сходни стоки (б. „а“ и б. „б“), т.е. на мотоциклети от същите марка и модел и със същите щети. Въз основа на тези изводи е аргументирано приложението на резервния вторичен метод по § 3 на чл. 74 от Регламент (ЕС) № 952/2013, във връзка с чл. 144, § 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, във връзка с наличните данни в Съюза, констатирани в предоставената информация от американските митнически власти и е определена митническа стойност, както следва:

Стока № 1 по МД с MRN 19BG002002019546R3/14.11.2019 г. за мотоциклет употребяван; марка: Сузуки, модел: взр 1800, шаси № JS1VY53A7E2101557, митническата стойност е в размер на 6066,38 лева (3300 USD + 150 USD декларирани разходи за транспорт в Е.Д. АК разходи до мястото на въвеждане и приложена фактура).

Стока № 1 по МД с MRN 19BG002002020989R7/09.12.2019 г. за мотоциклет употребяван; марка: Харлей Дейвидсън, модел: флетфее, шаси № 1HD1PLF155Y952842, митническата стойност е в размер на 7162,60 лева (3900 USD + 150 USD декларирани разходи за транспорт в Е.Д. АК разходи до мястото на въвеждане и приложена фактура).

Стока № 1 по МД с MRN 20BG002002027252R9/27.03.2020 г. за мотоциклет употребяван, марка: Сузуки, модел: гсх-р 1000, шаси № JSIDM11В4Н2101628, митническата стойност е в размер на 9179,71 лева (4919 USD + 150 USD декларирани разходи за транспорт в Е.Д. АК разходи до мястото на въвеждане и приложена фактура).

Стока № 1 по МД с MRN 20BG002002025378R2/19.02.2020 г. за мотоциклет употребяван, марка: Харлей Дейвидсън, модел: роуд глайд къстъм, шаси № 1HD1KHM36CB667096, митническата стойност е в размер на 7055,68 лева (3850 USD + 150 USD декларирани разходи за транспорт в Е.Д. АК разходи до мястото на въвеждане и приложена фактура).

Стока № 1 по МД с MRN 20BG002002023457R4/20.01.2020 г. за мотоциклет употребяван, марка: Сузуки, модел: гсх-р1000, шаси № JS1DM11В7Н2100831, митническата стойност е в размер на 9586,47 лева (5298 USD + 150 USD декларирани разходи за транспорт в Е.Д. АК разходи до мястото на въвеждане и приложена фактура).

В диспозитивната част на оспорения административен акт Директорът на ТД Митница Варна отказал да приеме митническата стойност на декларираните стоки по MRN с №№ 19BG002002019546R3/14.11.2019 г., 19BG002002020989R7/09.12.2019 г., 20BG002002027252R9/27.03.2020 г., 20BG002002025378R2/19.02.2020 г. и 20BG002002023457R4/20.01.2020 година. Определил е нови митнически стойности за посочените стоки. Разпоредено е да се коригират данните по митническа декларация с MRN 19BG002002019546R3/14.11.2019 г., както следва: Стока № 1 Е.Д. 8/6 „Статистическа стойност“ да се чете 6066,38 лв., Е. Д. „Митническа стойност“ да се чете 6066,38 лева, Е. Д. 4/14 „Цена на стоката“ да се чете 3450 USD; ЕД 4/16 „Метод за определяне на стойността“, вместо 1, да се чете: 6 (Стойност, основана на наличните данни (чл. 74, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013); променени са и данните в поле задължения за стока, като е постановено да се вземе под отчет начисленият с решението размер на държавните вземания, като са установени за досъбиране суми за мито в размер на 274,30 лева и ДДС в размер на 969,21 лева, общо – 1243,51 лева, ведно с лихва за забава върху размера на държавните вземания на основание чл. 114 от Регламент (ЕС) № 952/2013, вр. чл. 59, ал. 2 от ЗДДС. На основание чл. 77, § 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за дата на възникване на митническото задължение е определена 14.11.2019 г.; по MRN 19BG002002020989R7/09.12.2019 г., както следва: Стока № 1 Е.Д. 8/6 „Статистическа стойност“ да се чете 7162,60 лева, Е. Д. „Митническа стойност“ да се чете 7162,60 лева, Е. Д. 4/14 „Цена на стоката“ да се чете 4050 USD; ЕД 4/16 „Метод за определяне на стойността“, вместо 1, да се чете: 6 (Стойност, основана на наличните данни (чл. 74, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013); променени са и данните в поле задължения за стока, като е постановено да се вземе под отчет начисленият с решението размер на държавните вземания, като са установени за досъбиране суми за мито в размер на 1864,05 лева и ДДС в размер на 1575,42 лева, общо – 3439,47 лева, ведно с лихва за забава върху размера на държавните вземания на основание чл. 114 от Регламент (ЕС) № 952/2013, вр. чл. 59, ал. 2 от ЗДДС. На основание чл. 77, § 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за дата на възникване на митническото задължение е определена 09.12.2019 г.; по MRN 20BG002002023457R4/20.01.2020 г., както следва: Стока № 1 Е.Д. 8/6 „Статистическа стойност“ да се чете 9586,47 лева, Е. Д. „Митническа стойност“ да се чете 9586,47 лева, Е.Д. 4/14 „Цена на стоката“ да се чете 5448 USD; ЕД 4/16 „Метод за определяне на стойността“, вместо 1, да се чете: 6 (Стойност, основана на наличните данни (чл. 74, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013); променени са и данните в поле задължения за стока, като е постановено да се вземе под отчет начисленият с решението размер на държавните вземания, като са установени за досъбиране суми за мито в размер на 480,17 лева и ДДС в размер на 1696,59 лева, общо – 2176,76 лева, ведно с лихва за забава върху размера на държавните вземания на основание чл. 114 от Регламент (ЕС) № 952/2013, вр. чл. 59, ал. 2 от ЗДДС. На основание чл. 77, § 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за дата на възникване на митническото задължение е определена 20.01.2020 г.; по MRN 20BG002002025378R2/19.02.2020 г., както следва: Стока № 1 Е.Д. 8/6 „Статистическа стойност“ да се чете 7055,68 лева, Е. Д. „Митническа стойност“ да се чете 7055,68 лева, Е. Д. 4/14 „Цена на стоката“ да се чете 4000 USD; ЕД 4/16 „Метод за определяне на стойността“, вместо 1, да се чете: 6 (Стойност, основана на наличните данни (чл. 74, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013); променени са и данните в поле задължения за стока, като е постановено да се вземе под отчет начисленият с решението размер на държавните вземания, като са установени за досъбиране суми за мито в размер на 1749,80 лева и ДДС в размер на 1478,87 лева, общо – 3228,67 лева, ведно с лихва за забава върху размера на държавните вземания на основание чл. 114 от Регламент (ЕС) № 952/2013, вр. чл. 59, ал. 2 от ЗДДС. На основание чл. 77, § 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за дата на възникване на митническото задължение е определена 19.02.2020 г.; по MRN 20BG002002027252R9/27.03.2020 г., както следва: Стока № 1 Е.Д. 8/6 „Статистическа стойност“ да се чете 9179,71 лева, Е.Д. „Митническа стойност“ да се чете 9179,71 лева, Е.Д. 4/14 „Цена на стоката“ да се чете 5069 USD; ЕД 4/16 „Метод за определяне на стойността“, вместо 1, да се чете: 6 (Стойност, основана на наличните данни (чл. 74, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013); променени са и данните в поле задължения за стока, като е постановено да се вземе под отчет начисленият с решението размер на държавните вземания, като са установени за досъбиране суми за мито в размер на 452,99 лева и ДДС в размер на 1600,57 лева, общо – 2053,56 лева, ведно с лихва за забава върху размера на държавните вземания на основание чл. 114 от Регламент (ЕС) № 952/2013, вр. чл. 59, ал. 2 от ЗДДС. На основание чл. 77, § 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за дата на възникване на митническото задължение е определена 27.03.2020 година. На основание чл. 77, § 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за длъжник е определено дружеството-жалбоподателя „Пи Джи Моторс“ ЕООД.

Решението е съобщено на дружеството на 15.11.2022 г., видно от известие за доставка, приложено на л. 1 от преписката.

От страна на жалбоподателя по делото са представени отчет по журнал на операциите за период 01.01.2019 г. – 31.01.2023 г., справка за издадените от дружеството документи за период 01.01.2019 г. – 28.02.2023 г., преводи на търговски фактури с издател “Florida Prestige Collection” LLC /л. 75-103 от делото/.

Ответникът е представил по делото превод на документите, изготвени на чужд език, съдържащи се в административната преписка /л. 161-180 от делото/.

С допълнителна молба от жалбоподателя да представени електронно писмо и приложени към него справка за издадени документи за период 01.01.2018 г. – 31.12.2022 г. за доставчик „Florida Prestige Collection LLC, и отчети по журнал за операциите за период 01.01.2018 г. – 28.03.2023 г. за 5 бр. МПС.

От ответника са представени с допълнителна молба справка от МИС 3А за мотоциклети, изнесени от САЩ в същото или приблизително същото време за периода 14.08.2019 г. – 27.03.2020 г.; справка от АИДА за процесните мотоциклети; докладна записка от директора на ТД Митница Варна до директора на Агенция „Митници“, с което е изпратен отговорът на Американската служба „Митници и гранична охрана“ /л. 242-263 от делото/.

По делото е допусната съдебно – счетоводна експертиза, по която вещото лице М.С. дава заключение, че сумите по посочените митнически декларации съвпадат със сумите, отразени в счетоводството, но не може да даде категорично заключение дали съвпадат и с реално платените суми, тъй като банковите преводи са правени наведнъж по няколко фактури. Стойностите на фактурите към съответния период не съответстват на общата сума на преводите, поради което вещото лице сочи, че не може да бъде направен категоричен извод за реално платени суми по фактурите. Вещото лице е посочило, че плащанията към доставчиците са извършвани по банков път от сметка на жалбоподателя. Дължимите мито и ДДС също са платени по банков път, за което са приложни платежни нареждания. В заключение вещото лице е посочило, че е налице идентичност на цената, посочена в митническите декларации и в счетоводството на жалбоподателя, но не може да се направи категоричен извод за идентичност между цената по първичен документ и платената по банков път.

В съдебно заседание вещото лице С. прави следните уточнения: Не се установява съответствие между първичните документи от банка и тяхното счетоводно отразяване. Счетоводството на жалбоподателя не е проследимо. Вещото лице посочва, че в таблицата в Приложение № 1 е допусната техническа грешка и вместо 2578,68 лева следва да се чете 6898,55 лева. Експертът сочи, че е извършено осчетоводяване, но не може да установи защо е със закръгляне. При извършване на преводите са посочвани номерата на фактури. При извършване на сборовете по фактурите вещото лице е установило несъответствие. В приложение № 1 се вижда, че за 17.12.2019 г., 25.03.2020 г. сумата на посочените фактури е по-малка от стойността на превода. Вещото лице сочи, че фактура № ********** е посочена в два превода – в този от 28.01.2022 г. и в този от 25.03.2020 година. Има останали и неплатени фактури. На 28.01.2022 г. в един превод са посочени 4 фактури, като 3 от тях в счетоводството се водят като неплатени. Вещото лице твърди, че за него остава неясно как се закриват фактури в счетоводството на жалбоподателя, тъй като има по-стари фактури, които се водят неплатени, и такива, които са по-скорошни и са отбелязани като платени. Вещото лице сочи, че след като плащането е след подаване на митническата декларация, невинаги при банковия превод може да се отбележи като основание за плащане и митническата декларация, тъй като във бланката има ограничение във броя на символите.

Съдебно – счетоводната експертиза е оспорена от процесуалния представител на жалбоподателя, с искане да се назначи повторна ССЕ.

Повторната съдебно – счетоводна експертиза дава заключение, че всички суми са изцяло платени от дружеството за процесните стоки на доставчика Florida Prestige Collection LLC, декларирани с процесните митнически декларации. Вещото лице Г.Г. е установил, че плащанията са извършени чрез левова банкова сметка. ***ду платената цена на стоките и декларираната стойност по процесните митнически декларации.

В съдебно заседание вещото лице Г. прави следните уточнения: поискало е разбивка от дружеството, за да установи в сумата на превода кои фактури са отразени, какви курсови разлики и на база на тази справка съответстват ли сумите на преводите на сумите на фактурите. Вещото лице сочи, че фактурите, касаещи вноса на процесните мотоциклети, са платени, докато има фактури, които все още не са платени. Експертът посочва, че общата сума на фактурите няма как да съответства, тъй като едната сума е в лева, а другата е във валута, изчислена по курса на съответната валута, но към деня и курса на самото плащане. В случая вещото лице сочи, че са налице курсови разлики от промяната на курса. Не може всяко плащане да се обвърже с конкретна фактура, тъй като плащанията са сборни. Вещото лице сочи, че в счетоводната програма и в справката, която са му дали от счетоводството на дружеството, е детайлизирана общата сума на плащането и е посочено кои задължения се покриват. Експертът посочва, че липсва хронология и с по-ранен превод може да се плати по-късна фактура, обхватът на всеки превод е посочен в Приложение № 1. Вещото лице е посетило счетоводството на дружеството, но не е установило договорки за плащанията. Експертът сочи, че има дублиране на номерата на документи, за което от счетоводството са му обяснили, че един и същи документ фигурира в две основания за плащане, защото има частични плащания по фактури. Посочва, че някои фактури се погасяват изцяло, а други частично. В справката Приложение № 1 към експертизата в колонка „БВ №“ са посочени номерата на преводите и кои фактури са включени в съответния превод. В превод № 5 е включена фактурата описана в т. 4.1 от 13.12.2019 година. Твърди също, че има курсова разлика, която е образувала разминаването от момента на издаване на фактурата и момента на плащането, тъй като сметката е левова от каса.

Горната фактическа обстановка съдът приема за установена въз основа на писмените доказателства по административната преписка, въз основа на които е издадено оспореното решение, тези, приобщени в хода на съдебното дирене пред настоящата инстанция, и заключенията на двете ССчЕ, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви, и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

При така установената фактология съдът правил следните правни изводи:

Жалбата е депозирана от легитимиран субект – "Пи Джи Моторс" ЕООД като адресат на оспореното решение, при наличие на правен интерес от съдебното му обжалване и при спазване на 14-дневния срок по чл. 220, ал. 1 от ЗМ, вр. с 149, ал. 1 от АПК, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган по чл. 19, ал. 1, предл. 2 вр. ал. 7 от Закона за митниците. По смисъла на чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013, решенията, взети без предварително заявление, се издават от началника на митницата, където са възникнали фактите и обстоятелствата, изискващи вземането на решение – същите в случая са възникнали пред митническото учреждение, където е подадена процесната митническа декларация, поради което и съгласно чл. 101, § 1 от същия Регламент териториалната материалноправна компетентност принадлежи на Директора на ТД Митница Варна.

Оспореният административен акт е обективиран в изискуемата писмена форма и е мотивиран от фактическа и правна страна, като е спазена и разпоредба на чл. 22, § 6, алинея първа от Регламент (ЕС) № 952/2013 за уведомяване на лицето относно мотивите, на които ще се основава решението, и му е предоставена възможност да се изрази становище в 30-дневен срок.

Спорът между страните в настоящото съдебно производство е правен и е формиран по въпросите дали митническите органи са обосновали в достатъчна степен „основателни съмнения“ по смисъла на чл. 140, § 2 от Регламент (ЕС) № 2015/2447 относно декларираната митническа стойност на процесните 5 бр. мотоциклети (употребявани и катастрофирали), и спазили ли са процедурата по чл. 141 от същия Регламент, вр. чл. 74, § 3 от МК за определяне на нова митническа стойност по вноса на същите.

Относимите норми, касаещи определянето на митническата стойност, върху която се следват митните сборове, се намира в Глава 3 от Митническия кодекс. В разпоредбата на чл. 70 от Кодекса е установен общият принцип за определяне на митническата стойност въз основа на договорната стойност, т.е. въз основа на действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение митническата територия на Съюза. В чл. 74 от Кодекса са предвидени вторични методи за определяне на митническата стойност, като те са в отношение на субсидиарност, както по отношение на метода, посочен в чл. 70 от Кодекса, така и по между си (така например решение по дело С-1/18 на СЕС, т. 24). За да се премине към тези вторични методи, следва да са налице основателни съмнения относно декларираната от вносителя митническа стойност. Тези съмнения следва да бъдат доведени до знанието на вносителя на стоки, и едва ако не бъдат разсеяни е налице възможност за определяне на митническата стойност по субсидиарно предвидените методи. Терминът „основателни съмнения“ няма хармонизирана дефиниция в Кодекса или в Регламента за изпълнение, при което следва проявлението му да се установява във всеки отделен случай съобразно конкретно установени факти и обстоятелства. Процесната стока, предмет на митническо остойностяване, е поставена под режим „допускане до свободно обращение“ при действието на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза (МК). Съгласно чл. 70, § 1 от МК, митническата стойност на внасяните стоки е договорната им стойност, тоест действително платената или подлежащата на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при необходимост. По аргумент от § 2 на същата разпоредба действително платената или подлежащата на плащане цена е общата сума, която купувачът е платил или трябва да плати на продавача, или която купувачът е платил или трябва да плати на трета страна в полза на продавача за внасяните стоки, и включва всички суми, които са платени или трябва да бъдат платени като условие за продажбата на внасяните стоки. Предвид значението на митническата стойност за определяне на размера на възникналите от вноса митнически задължения, МК и Регламента за изпълнение 2015/2447 за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 (МК) въвеждат редица правила и мерки за контрол и определяне елементите на облагане, гарантиращи както добросъвестното деклариране на относимите към вноса обстоятелства, така и установяването, обезпечаването и събирането на действителния размер на митническите задължения. Разпоредбата на чл. 48 от Регламента предвижда, че за целите на митническия контрол, митническите органи могат след вдигане на стоките да проверяват точността и пълнотата на информацията, подадена в митническа декларация, както и наличието, автентичността, точността и валидността на всички придружаващи документи, и могат да проверяват счетоводната отчетност на декларатора и други видове отчетност, която се отнася до операциите с въпросните стоки или до предварителни или последващи търговски операции, включващи тези стоки. Тези органи могат да извършват и проверка на стоките и/или да вземат проби, ако това все още е възможно. В конкретния случай процесните митнически декларации са били предмет на последващ контрол относно верността на данните за реално платената цена за мотоциклетите, посочени в същите, релевантни за определяне на митническата им стойност, съответно и за дължимите публични държавни вземания – мито и ДДС, по реда на чл. 48 от МК, вр. чл. 84 от ЗМ.

В хода на проверката административният орган е изложил съображения за възникнали основателни съмнения относно действителната цена на стоките, както и елементите, които се прибавят към нея при определяне на митническата стойност и впоследствие е издал процесното решение, с което е процедирал за досъбиране на вносно мито и ДДС на база новоопределената митническа стойност на внесените мотоциклети. В чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447 за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза е предвидена възможност за неприемане на декларираните договорни стойности – в случаите, когато митническите органи имат основателни съмнения дали договорната стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл. 70, § 1 от Митническия кодекс, и тези съмнения не са отпаднали след изискване на допълнителна информация от декларатора.

Правната уредба на Съюза относно митническото остойностяване цели да установи справедлива, еднообразна и неутрална система, която изключва използването на произволно определени или фиктивни митнически стойности. Когато митническата стойност не може да бъде определена по правилата на чл. 70 от МК, остойностяването на внасяните стоки се извършва по реда на чл. 74 от МК при последователно прилагане на методите в чл. 74, § 2, букви а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките. Съответно когато митническата стойност не може да се определи по реда на чл. 74, § 2, митническото остойностяване се извършва по реда на чл. 74, § 3 от МК – въз основа на наличните данни на митническата територия на Съюза. При липсата на уточнение с коя друга стойност трябва да се замени договорната стойност в тези случаи, следва да се приложат вторичните методи за определяне на митническата стойност по чл. 74 от МК, като в тежест на митническите органи е, при условията на приложимото общностно право, да докажат основателността на съмненията и разликите в стойността, което да обоснове извършеното увеличаване на стойността на процесната стока, което в случая не е сторено. Цитираните критерии за определяне на митническата стойност са в отношение на субсидиарност и само когато митническата стойност не може да бъде определена чрез прилагането на дадено правило, следва да се приложи систематично следващото правило в установената поредност (в този смисъл е Решение № 3699/18.04.2022 г. по адм. дело № 11027/2021 г. на ВАС и др.).

В случая мотивите на органа и процедирането в контекста на основателни съмнения във връзка с декларираната договорна стойност по чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447 на процесните мотоциклети е извършено без годни доказателствени източници, които да легитимират релевантните за доказване факти, на които митническата администрация се позовава. Административният орган се е позовал на информация от интернет сайтове, за да обоснове извод, че действителната договорна стойност на процесните мотоциклети е различна от декларираната. Тези изводи са необосновани, доколкото не намират опора в данните от административната преписка. Данните в посочените от органа интернет сайтове биха могли да доведат до съмнения относно действителната покупна цена на процесните мотоциклети, но те не са достатъчни за да послужат за нейното определяне. От посоченото в решението на административния орган, че в интернет сайтове www.en.bidfax.info, https://autoauctionspot.com, https://bid.cars, се съдържа информация за продажба на мотоциклети с идентични номера на VIN на тези закупени от жалбоподателя, но не е отразено, че именно жалбоподателят е закупил процесните мотоциклети за посочените в интернет сайтовете суми. Също така тази информацията не представлява служебна и/или официална такава, за да се разчита на нейната достоверност, респ. да се използва като база данни или за сравнение.

Освен на информация от посочените интернет сайтове, административният орган се е позовал и на писмото, получено от Американската служба „Митници и гранична охрана“, като е посочил, че процесните мотоциклети попадат в обхвата на представените износни декларации и декларираната сума при износа е значително по-висока от тази, декларирана от дружеството при вноса. Според изложеното в писмото на партньорските митнически служби тези декларации представляват еквивалент на европейската митническа декларация за износ. Настоящият състав на съда намира, че макар писмото от Департамента на САЩ по вътрешна сигурност да е официален свидетелстващ документ, неговата материалната доказателствена сила се простира единствено върху факта, че износителят е декларирал пред митническите органи в страната на износ посочената стойност. Доказателствената сила на този документ не се простира и не следва да се тълкува, че така декларираната от износителя стойност е реално уговорената, респективно – заплатената или подлежаща на плащане, от двете договарящи страни. Пак в тази насока са установените по делото факти, че цената, посочена в интернет страница за онлайн търгове за продажба на автомобили и мотоциклети от САЩ, тази посочена в EEI и от вносителя се различават, както се различават и констатациите относно състоянието на процесните мотоциклети, наличието на щети, и противоречия относно техния вид и обем. В хода на административното и на съдебното обжалване не са ангажирани доказателства от ответната страна за състоянието, в което са закупени мотоциклетите. Информацията е посочена в електронните експортни декларации, които декларации обаче не са били придружени с каквито и да е други документи /вкл. такива за прехвърляне на собственост/. Нещо повече, между стойностите, посочени в електронните сайтове, и тези, посочени в ЕЕД, съществуват различия по част от процесните митнически декларации. В интернет сайтовете цените на мотоциклетите са посочени, както следва: 3300 USD /МRN: 19BG002002019546R3/14.11.2019 г./, 3900 USD /МRN: 19BG002002020989R7/09.12.2019 г./, 4000 USD /МRN: 20BG002002027252R9/27.09.2020 г./, 3850 USD /МRN: 20BG002002025378R2/19.02.2020 г./, 4600 USD /МRN: 20BG002002023457R9/20.01.2020 г./, докато в електронните експорти декларации /ЕЕД/ са, както следва: 3300 USD /МRN: 19BG002002019546R3/14.11.2019 г./, 3900 USD /МRN: 19BG002002020989R7/09.12.2019 г./, 4919 USD /МRN: 20BG002002027252R9/27.09.2020 г./, 3850 USD /МRN: 20BG002002025378R2/19.02.2020 г./, 5298 USD /МRN: 20BG002002023457R9/20.01.2020 г./. Налице е разминаване при две от посочените суми, като настоящият съдебен състав не споделя изложеното от административния орган, че разликата в цената се дължи на добавените дължими такси за участие в същия, както и от размера на печалбата на продавача. Съдът счита, че ако има прибавяне на различни такси към обявената цена, то същите е следвало да бъдат добавени към всички обявени цени, а не само към две от посочените. Още повече, че мотоциклетите, при които е налице разминаване в цената от сайта и тази от износната декларация, са посочени в два различни сайта, т.е. не може да се приеме, че тази разлика се дължи на политика на платформата, на която са обявени мотоциклетите.

В споразуменията за продажба /Buyer`s Agreement/ е посочена цената, на която са закупени процесните мотоциклети, като изрично е отбелязано, че същите представляват цялото споразумение относно покупката. В тези документи се съдържат необходимите данни, за да се обоснове наличието на извършени сделки между посочените в тях страни – цената, датата и предмета на сделката. Административният орган не е оспорил самите документи, т.е. не е спорно извършването на обективираните в тях сделки от гледна точка на страни и предмет, а единствено е оспорена вписаната продажна цена.

Без да оспорва автентичността на представените документи, доказващи придобиване на стоката, административният орган е приел, че е възникнало основание за отхвърляне на декларираната митническа стойност и е определил тази стойност въз основа на информацията, съдържаща се в интернет сайтовете. Безспорно митническата стойност е договорната стойност на стоките, поради което е необходимо да се изследва само и единствено действителната воля на страните по покупко-продажбата, още повече, че оспорващият е представил своевременно на митническите органи документи, които доказват цената на стоката. В решението не е посочена и причината за незачитане на данните за платените суми в приложените договори от жалбоподателя, при условие, че не се отрича автентичността им. Те са представени в превод на български език в съдебното производство и установяват по категоричен начин осъществените сделки с предмет процесните мотоциклети; вида и техническите характеристики на същите; цената на придобиване; размерът на разходите, формиращи договорната стойност по чл. 71 от Регламент (ЕС) № 952/2013. Съгласно трайната практика на ВАС, обективирана в решение № 9350/13.07.2020 г. по адм. дело № 14433/2019 г., решение № 15563/15.11.2019 г. по адм. дело № 6328/2019 г. и др., в тежест на митническите органи е, при условията на приложимото съюзно право, да докажат основателността на съмненията, което да обоснове извършеното увеличаване на стойността на процесната стока. Тежестта за доказване на наличието на основателни съмнения е за митническите органи, като последното е и предпоставка за неприемането на декларираната митническа стойност. Всичко изложено сочи на необоснованост на съмненията в достоверността на декларираната митническа стойност, съответно на липса на основания за увеличаване на стойността на мотоциклетите. В случая предвид преценката на органа за наличието на основателни съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, и доколкото не може еднопосочно и безпротиворечиво да се установи каква е действителната договорна стойност на стоките, е било налице основанието за пристъпване към прилагане на методите по чл. 74, § 2, респективно по чл. 74, § 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за определяне на митническата стойност, при изследване на всички значими обстоятелства. Като не е спазил разписаното в регламента императивно правило за определяне на митническата стойност на внесените мотоциклети по процесните фактури, органът е допуснал нарушение както на материалния закон и неговата цел, така и на процесуалните норми. Гореизложеното сочи на необоснованост на съмненията в достоверността на декларираната митническа стойност, в нарушение на чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447. Относно процедурата по определяне на по-високата стойност, следва да се съобрази, че във всички случаи при прилагането на методите за определяне на митническа стойност, митническите органи имат задължение да положат необходимата грижа, за да установят справедливата стойност на внасяните стоки, а не произволно определена или фиктивна такава. На това принципно положение е основана и процедурата по чл. 140, § 1 от Регламента за прилагане с уточнението, че за да не изглежда намесата на администрацията непропорционална, съмненията в справедливостта на декларираната митническа стойност следва да са надлежно мотивирани, изисканата от декларатора допълнителна информация да е пряко свързана с тези съмнения, и да е съобразена с възможностите му – аргумент от Решение от 28 февруари 2008 г., Carboni, С- 263/06, EU: C: 2008: 128, т. 52.

Съгласно заключението по първоначалната ССЕ, изготвено от вещото лице С., сумите по посочените митнически декларации съвпадат със сумите, отразени в счетоводството, но експертът не установява съвпадение между стойностите на фактурите и общата сума на преводите, тъй като банковите преводи са извършвани наведнъж по няколко фактури. Това е допълнителен аргумент в подкрепа на извода, че носещият доказателствената тежест митнически орган не е установил по безсъмнен начин, че платената или подлежащата на плащане цена по смисъла на чл. 70, § 1 от МК е различна (по-висока) от декларираната от жалбоподателя по процесните митнически декларации.

Съдът не кредита заключението по повторната съдебно – счетоводна експертиза, тъй като същото е необосновано. Налице са противоречия между посоченото от вещото лице Г. в изготвеното заключение и обясненията, дадени от него в открито съдебно заседание. При изготвянето на заключението експертът посочва, че е установил плащания на цената на внесените стоки, докато при разпита му в съдебно заседание заявява, че не може да обвърже съответното плащане с конкретна фактура, тъй като плащанията са сборни.

С оглед гореизложеното съдът намира, че като не е приел декларираната стойност на процесните стоки по митническите декларации, съответстващи на извършените плащания, доказано от двете назначени съдебно – счетоводни експертизи, и е определил нова такава единствено въз основа на публикуваната информация за проведен аукцион за процесните мотоциклети в интернет сайт на трета държава и данните от износните декларации, директорът на ТД Митница Варна към Агенция „Митници“ е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да се отмени. Не са били налице предпоставките, установени в чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, за да бъде определена митническата стойност на внесената стока на основание чл. 70, § 1 вр. чл. 71, § 1, б. „д“, подб. i) от Регламент (ЕС) № 952/2013. Предвид незаконосъобразното определяне на митническата стойност на стоката, незаконосъобразно са определени с оспорения акт и сочените като възникнали задължения за мита и ДДС. Както бе посочено, правната уредба на Съюза относно митническото остойностяване цели да установи справедлива, еднообразна и неутрална система, която изключва използването на произволно определени или фиктивни митнически стойности (решение от 15 юли 2010 г., Gaston Schul, C-354/09, т. 27, решение от 16 юни 2016, EURO 2004 Hungary, C-291/15, т. 23, решение от 20 декември 2017 г., Hamamatsu Photonics Deutschland, C-529/16, т. 27). Това следва от член 140 от Регламент за изпълнение на (ЕС) № 2015/2447 за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013, според който когато митническите органи имат основателни съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, те могат да поискат от декларатора да предостави допълнителна информация, и ако съмненията им не отпаднат, могат да решат, че стойността на стоките не може да се определи по реда на чл. 70, § 1 от МК.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски. С представения списък на разноските /л. 264 от делото/ жалбоподателят претендира разноски в общ размер на 2476 лева, от които: 50 лева – заплатена държавна такса за образуване на делото /л. 12 от делото/; 1350 лева – заплатено адвокатско възнаграждение съгласно договор за правна защита и съдействие от 20.10.2022 г. /л. 265-267 от делото/; 250 лева – заплатено адвокатско възнаграждение за явяване в четвърто по ред съдебно заседание съгласно анекс от 08.05.2023 г. към договор за правна защита и съдействие от 20.10.2022 г. /л. 269 от делото/; 600 лева – заплатени депозити за изготвяне на съдебно – счетоводни експертизи /л. 65 и 113 от делото/; 150 лева – транспортни разходи съгласно анекс от 08.05.2023 г. към договор за правна защита и съдействие от 20.10.2022 г. /л. 270 от делото/; 76 лева – разходи за превод на доказателства /л. 271-272 от делото/.

От процесуалния представител на ответника е направено възражение за прекомерност на претендирания адвокатски хонорар, което настоящият състав на съда намира за неоснователно. С оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 1 вр. чл. 7, ал. 2, т. 3 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения при материален интерес в размер на 12 141,97 лева, минималният размер на адвокатското възнаграждение е 1 492,73 лева, а заплатеният в случая адвокатски хонорар от „Пи Джи Моторс“ ЕООД е в по-нисък размер – 1350 лева, поради което същият не се явява прекомерен.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на „Пи Джи Моторс“ ЕООД – с.Константиново, обл.Варна, ЕИК *********, представлявано от управителя П.Г.П., Решение рег.№ 32-388546/11.11.2022г на директора на ТД Митница Варна към Агенция „Митници“, към митнически декларации с MRN: 19BG002002019546R3/14.11.2019г.,19BG002002020989R7/09.12.2019г., 20BG002002027252R9/27.03.2020г., 20BG002002025378R2/19.02.2020г. и 20BG002002023457R4/20.01.2020г., с което са установени за досъбиране вносно мито и ДДС в размер на 12 141.97лв., ведно с лихва за забава.

ОСЪЖДА Агенция Митници да заплати на „Пи Джи Моторс“ ЕООД – с.Константиново, обл.Варна, ЕИК *********, представлявано от управителя П.Г.П., сторените по делото разноски в размер на 2476 (две хиляди четиристотин седемдесет и шест) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на РБ.

Преписи от решението да се връчат на страните.

Председател: