АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р Е Ш Е Н И Е № 103 |
|||||||||||
гр. Видин,04.11.2022
г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Четвърти административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
шести октомври |
||||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
179 |
по описа за |
2022 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Делото е образувано по жалба
на „ММПАРТС 2000“ЕООД-гр.Видин, против Решение с рег.№
953000-6195/08.08.2022г на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Видин за отказ за регистрация на МПС. Сочи се , че решението е
издадено от некомпетентен орган, както и в нарушение на материалния
закон-чл.12а,ал.2 от Наредба №І-45. Иска се от съда да отмени
оспореното решение. Претендират се разноските за производството. Ответникът по делото, чрез
процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна и моли да се
остави в сила обжалваното решение. Претендират се разноски за юрисконсултско
възнаграждение и се прави възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение. Съдът, като прецени
доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено
следното от фактическа страна: От жалбоподателя е
подадено Заявление №220953003403 за първоначална регистрация на употребявано
МПС от ЕС , ЕИП или Конфедерация Швейцария с посочен номер на рама и на
двигател , като е приложил и съответни документи. Представена е фактура от 11.11.2021г., удостоверяваща
закупуването на МПС Мицубиши Кантер с номер на рама TYBFE74BD4DU03182 от „КИНГ КОНГ 2014“ ЕООД
, от което дружество е подадена декларация за закупуването на автомобила от
БТ ЛИЗИНГ ТРАНСИЛВАНИ ИФН , като е декларирана и датата на влизане в
РБ-23.09.2019г. Представени са от заявителя и картон за заличаване на горното
МПС с данни за купувач-„КИНГ КОНГ 2014“ ЕООД и бивш собственик БТ ЛИЗИНГ
ТРАНСИЛВАНИЯ ИФН СА, издаден от дирекция за приходите в местния бюджет от
23.07.2019г. Представен е талон за идентификация на същото МПС – cartea de identitate a vehiculului, с посочен собственик „ЕФГ ЕВРОБАНК ЛИЗИНГ ИФН СА“
с дата на регистрация 06.04.2019г.?/съобразно превода , а в представеното
заверено копие нечетима дата/ при Дирекция за свидетелства за правоуправление
и регистрация на МПС. Във връзка с изискани от
административния орган от заявителя документи за регистрация съгласно чл.12а
от Наредба №I-45 от същия е представено Удостоверение от
румънската служба за свидетелства за правоуправление и регистрация на
автомобили , че посоченият автомобил е регистриран в Националния регистър на
свидетелствата за правоуправление и регистрираните автомобили в периода
06.04.2007г.-28.12.2018г. с рег.№
В-61-КРН на името на БТ ЛИЗИНГ ТРАНСИЛВАНИЯ ИФН АД , като на 28.12.2018г.
регистрацията на автомобила е прекратена по искане на собственика, а талон за
регистрация с номер В-01608980 е задържан в оригинал съобразно чл.25 от
постановление на МВР №1501/2006. От ОД на МВР-Видин , чрез
ГДНП , е поискана информация от компетентните румънски власти за причината,
поради която е отнето свидетелството за регистрация и дали има пречка автомобилът
да бъде регистриран, както и относно автентичността на горното удостоверение
. С писмо рег.№ В-14340/03.08.2022г.
Дирекция Международно оперативно сътрудничество“ при МВР е уведомила ОД на
МВР-Видин , че сертификатът за регистрация на автомобила не е бил иззет , а
предаден от собственика , когато автомобилът е бил дерегистриран , както и че
няма пречка автомобилът да бъде регистриран в България . Потвърдена е и автентичността на
удостоверението. По делото е представено и
удостоверение за отчисляване на процесното МПС, издадено от Общинска публична
служба- Свидетелства за управление на МПС и регистрация на МПС от 28.12.208г.
, от което е видно , че същото е заличено от регистрите на Румънската служба свидетелства за правоуправление
и регистрация на МПС, като не е запазен регистрационният номер . Липсва
поставена отметка на причината за отчисляване /поставената черта на превода
не е налична нито в представеното по делото заверено копие на документа ,
нито в оригинала на документа , представен на съда за констатация в
с.з-неотразено в протокола/. При така установената
фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното : Жалбата е допустима като
подадена от лице, което има правен интерес да обжалва оспорения
административен акт, и в 14-дневния срок за оспорване. Разгледана по същество,
същата е неоснователна. Решението е издадено от компетентен
орган-Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Видин, тъй като съгласно чл. 2 от
НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от
движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства (Наредба № I-45) моторните превозни средства и ремаркетата,
предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се
представят за регистриране от звената "Пътна полиция" при
областните дирекции на МВР (ОДМВР). Заповедта е издадена в
предписаната от закона форма, при
спазване на административно-производствените правила , в съответствие с
материалния закон и целта на закона. Съгласно разпоредбата на
чл. 140, ал. 6 (Нова - ДВ, бр. 51 от 2007 г., предишна ал. 5, бр. 60 от 2020
г., посочена в решението) от ЗДвП, пътни превозни средства с регистрация
извън националния регистър се регистрират в националния регистър на пътните
превозни средства след предоставяне на оригинални документи за регистрация от
страната, в която са регистрирани. Съгласно чл. 12а, ал. 1,
т. 3 от Наредба №I-45, за първоначална регистрация на превозно средство с
регистрация в държава-членка на ЕС, ЕИП, или в Конфедерация Швейцария, към
заявлението си собственикът следва да представи свидетелство за регистрация -
част I и част II (ако е издавана), издадени от съответния компетентен орган
на държавата-членка на ЕС, ЕИП, или Конфедерация Швейцария. Изключение от това правило
е регламентирано в чл. 12а, ал. 2 от наредбата, съгласно която разпоредба,
когато законодателствата на държавите-членки на Европейския съюз, ЕИП, или
Конфедерация Швейцария не предвиждат задължение за регистрация на превозни
средства от даден вид и категория и не могат да бъдат представени документите
по ал. 1, т. 3, се представя официален документ от съответните компетентни
органи и документ, съдържащ информация с техническите данни на ПС,
позволяващи идентификацията му. В случая не са налице предпоставките за
прилагане на посоченото изключение , на което се позовава жалбоподателят, тъй
като за посоченото МПС е предвидено задължение за регистрация в страна-членка
, каквато е Румъния, и същото е имало такава . За същото е необходимо
представяне на свидетелство за регистрация на автомобила. Значението на
чуждестранното свидетелство за регистрация като източник на данни следва от
чл. 4 от Директива 1999/37/ЕО, тъй като за органа по регистрация, съществува
компетентност да изследва въпроса за собствеността и наличието на предходна
регистрация, установяваща техническите и конструкционни особености, при които
автомобилът е бил допуснат за движение по пътя. Ето защо предпоставка за
регистрацията на МПС, което е с първоначална регистрация в страна–членка е
именно свидетелството за регистрация на автомобила, който е именно унифицираният
регистрационният документ, издаван в съответствие с Директива 1999/37/ЕО на
Съвета от 29 април 1999 г. (изменена от Директива 2003/127/ЕО). Съобразно чл.
4 от Директивата, свидетелството за регистрация, издадено от държава-членка,
се признава от другите държави-членки за идентифициране на превозното
средство при международен трафик или за неговата пререгистрация в друга
държава членка. Съобразно чл. 5, параграф
2, предложение първо от Директивата , с оглед на пререгистрацията на превозно
средство, регистрирано преди това в друга държава-членка, компетентните
органи изискват всеки път представянето на част І от предишното свидетелство
за регистрация и представянето на част II, ако е била издадена. Съгласно чл.
5, параграф 2 от Директивата, когато свидетелството за регистрация се състои
от части I и II и част II липсва, компетентните органи в държавата-членка,
където е направено искане за нова регистрация, могат да решат, и то по
изключение, да пререгистрират превозното средство, но само след получаване на
потвърждение в писмена или електронна форма от компетентните органи в
държавата-членка, където превозното средство е било регистрирано преди това,
че подателят на искането за регистрация има право да пререгистрира превозното
средство в друга държава-членка, но това е възможност,която може да бъде
приложена само когато свидетелството се състои от две части и е представена
единствено част І, поради което и няма основание компетентните органи в
Република България да правят изключение и да пререгистрират превозното
средство, след получаване на потвърждение в посочения по-горе смисъл. В случая безспорно по
делото не е представено свидетелство за регистрация на процесния автомобил като
представените документи не представляват заместващи такива по смисъла на
директивата за страна-членка, което възпрепятства извършването на
регистрацията въз основа на тях. Нормата на чл.140, ал. 6
ЗДвП, във вр. с чл.12а, ал. 1 от Наредба №I-45 забранява регистрация на ППС
без оригинални документи за регистрация от страната, който оригинален
документ за Румъния като страна членка на ЕС е свидетелството за регистрация-„certificatului
de înmatriculare“, тъй като е императивна и след като същата не
противоречи на Директивата, а е именно
в изпълнение на нейните изисквания , липсва основание за съда да не я
приложи. Доколкото в случая
автомобилът е с прекратена регистрация в Румъния и се установява , че
оригиналът на свидетелството е при съответните компетентни служби по
регистрация на Румъния , то е следвало да се поиска възстановяване на
прекратена регистрация от същите в случай на законова възможност за това
съобразно румънското законодателство. За изясняване на делото от фактическа
страна в пълнота на жалбоподателя по делото е указана необходимостта да
установи основанието, на което е прекратена регистрацията на автомобила по
заявление на собственика, с оглед представянето му за регистрация в България,
тъй като по националното законодателство, което следва да бъде приложено, не
във всички случаи може да бъде възстановена регистрацията . Съобразно
чл.21,ал.1 от Наредба №I-45 възстановяване на прекратена регистрация се
извършва при поискване от собственика само за ПС, чиято регистрация е
прекратена на основание чл. 18, т. 1 поради изнасяне от страната, съхраняване
в частен имот, обявяване за издирване, табели с регистрационни номера, които
не отговарят на българските стандарти БДС 15980 и БДС ISO 7591, конфискация
или отнемане в полза на държавата, и за ПС, чиято регистрация е прекратена
служебно на основание чл. 18, т. 2 във връзка с чл. 18б, ал. 1, т. 8, 9 или
10, но не и когато е предадено за разкомплектоване , тъй като съобразно §.1,
т.17 от ДР на Закона за управление на отпадъците снетото от отчет моторно
превозно средство, което е било предадено за разкомплектоване, се третира
като отпадък, а не като превозно средство. В случая от жалбоподателя не е
установено и че са налице условията на чл.21 от Наредбата за възстановяване
на прекратена регистрация . Предвид горното жалбата е
неоснователна. Решението е законосъобразно като не са налице основания за
неговата отмяна по чл.146 от АПК . На основание чл.24 от
Наредба за заплащане на правната помощ с оглед изхода на делото и направеното
искане на ответника следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лв. На основание чл. 172,ал.2
АПК Съдът РЕШИ: ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ММПАРТС
2000“ЕООД-гр.Видин, против Решение рег.№ 953000-6195/08.08.2022г. на Началник
сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Видин за отказ за регистрация на МПС, като
неоснователна. ОСЪЖДА „ММПАРТС
2000“ЕООД-гр.Видин, да заплати на Областна дирекция на МВР-Видин, разноски по
делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100/сто/ лв. Решението подлежи на
обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните. Препис от решението да се изпрати
на страните. Съдия: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Решение по дело №179/2022 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 103 |
Дата: | 4 ноември 2022 г. |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20227070700179 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 22 август 2022 г. |