Решение по дело №21150/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 3827
Дата: 10 август 2020 г. (в сила от 5 януари 2021 г.)
Съдия: Иван Стойнов
Дело: 20193110121150
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 31 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 3827/10.08.2020 г.

гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, XVII с-в, в публично заседание на четиринадесети юли две хиляди и двадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ: ИВАН СТОЙНОВ

 

при секретар Валентина Милчева

като разгледа докладваното от съдията

гражданско дело № 21150 по описа за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по предявен от Н.Т.Н. против *“ иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР, с искане да бъде осъден ответникът да заплати на ищеца сумата от 1 215,09 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за своеобразен извънреден труд от наднормочасове в размер на 163,59 часа за целия процесен период 01.12.2017 г. -30.11.2019 г. по настоящия иск, получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законовата лихва върху главницата от датата на предявяване на иска до окончателното изплащане на сумата.

Ищецът твърди, че за периода 01.12.2017 г. до 30.11.2019 г. е полагал труд на длъжността „младши инспектор“ в Регионална дирекция „*“, която е на структурно подчинение ва * в МВР. Счита, че съгласно ЗМВР има качеството държавен служител, по силата на служебното правоотношение, възникнало с ответника, което към момента е прекратено поради пенсиониране. Заявява, че през процесния период е полагал труд на 24-часови смени при сумирано изчисляване на работното време. Сочи, че съгласно чл. 187 ал. 3 от ЗМВР работното време на държавните служители се изчислява в работни дни- подневно, а за работещите на 8,12, или 24-часови смени -сумирано на тримесечен период. Изтъква, че работата извън редовното работно време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период. Намира, че е налице непълнота в специалната уредба, касаеща нощния труд, полаган в системата на МВР, която счита, че следва да бъде преодоляна чрез приложението на общите правила на КТ и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Твърди, че за процесния период е положил нощен труд, които часове подлежат на преобразуване към дневен такъв, за което се дължи допълнително възнаграждение за така положения своеобразен извънреден труд. Заявява, че в процесния период  е положил общо 1144 часа нощен труд, който преизчислен към дневен с коефициент 1,143 възлиза на извънреден труд от 163,59 часа, който ищецът счита, че следва да му бъде допълнително заплатен от ответника в размер на сумата от 1 215,09 лв. Съобразно изложеното сезира съда с искане за присъждане на посочената сума, ведно със сторените в производството разноски, включително адвокатско възнаграждение. С писмена молба преди съдебно заседание поддържа иска.

В срока по чл.131 ГПК е депозиран писмен отговор на исковата молба от ответника *“, в който не се оспорва, че през исковия период ищецът е бил държавен служител по служебно правоотношение в МВР. Ответникът оспорва доводите, че в случая по отношение възможността за преобразуване на положения нощен труд в дневен, следва да намерят приложение разпоредбите на общото трудово законодателство /КТ, ЗДСл/. Твърди, че правоотношението с ищеца е служебно и е уредено в ЗМВР, което изключва прилагане към него на правилото за преизчисляване на часовете нощен труд към дневни, което счита да е важимо само за работещите по трудово правоотношение, вкл. защото в чл. 187 ЗМВР е разписано, че нормалната продължителност на работното време през нощта е 8часа. Излага подробни доводи относно приложимост към възникналото с ищеца служебно правоотношение единствено на разпоредбите на ЗМВР относно дължимите допълнителни възнаграждения на служителите. Изтъква, че в чл. 179 ЗМВР са изрично регламентирани дължимите възнаграждения вкл. и други такива, определени със закон или акт на МС. Твърди, че за процесния период е била действаща Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на държавните служители  в МВР /обн. ДВ 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г./. В чл. 3, ал. 3 на наредбата е регламентирано, че служителите в МВР е възможно да полагат труд през нощта между 22 ч. до 6 ч., като работните часове не следва да надвишат средно 8 часа за всеки 24-часов период, което съответства на чл. 187, ал. 3 ЗМВР, където е разписана 8 часова продължителност на нощния труд. В този смисъл твърди, че в случая не е налице празнота в закона, липсва основание за трансформиране на нощния в дневен труд и положеният такъв се заплаща в съответствие със Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. на министъра на вътрешните работи. В т. 1 от цитираната заповед е посочено, че за всеки отработен нощен час или част от него, на служителите се заплаща допълнително възнаграждение в размер на 25 ст. Поддържа, че положеният от ищеца в процесния период нощен труд е правилно отчетен и полагащото му се допълнително възнаграждение е правилно определено, съобразно действащите специални правила, както и че същото е заплатено в пълен размер. По изложените аргументи по същество моли за отхвърляне на предявения иск и претендира разноски, включително юрисконсултско възнаграждение. С писмена молба преди съдебно заседание поддържа отговора.

Съдът, след като взе предвид становищата на страните, събраните по делото доказателства и съобрази приложимия закон, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Предявен е иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3, вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.

По делото е обявено за безспорно и ненуждаещо се от доказване на основание чл. 146, ал. 1, т. 3 и 4 ГПК, че страните са били в служебно правоотношение за периода от 01.12.2017 г. до 30.11.2019 г., по което ищецът е заемал младши изпълнителска длъжност –водач на специален автомобил I степен в група „*“ на Първа районна служба „* към Регионална дирекция „*“ при * в МВР.

Основният спорен въпрос в производството е изцяло правен и той се свежда до това дали към настоящото служебно правоотношение, предвид специфичния статут на държавните служители в МВР, регламентиран от специалния закон – ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, са приложими общите разпоредби на трудовото законодателство, предвиждащи преизчисляване на нощния труд в часове дневен труд, умножавайки го с коефициент 1.143 и следва ли резултатът от изчислението да се счита за извънреден труд, респективно да се начисли и изплати съответно възнаграждение за такъв труд.

Съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24- часови смени – сумирано за тримесечен период. Според ал. 5 на същия текст работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни – за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени.

Съгласно чл. 176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Последните са регламентирани в чл. 178 ЗМВР и сред тях в ал. 1, т. 3 е и това за извънреден труд. А в чл. 179, ал. 1 ЗМВР е регламентирано допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22:00 часа до 06:00 часа. До изменението на чл. 179, ал. 2 ЗМВР с ДВ бр. 97/05.12.2017 г. условията и редът за изплащане на възнаграждението за нощен труд се определя със заповед на министъра на вътрешните работи, а след изменението с наредба на министъра на вътрешните работи се определят условията и редът, а техният размер – с негова заповед. В чл. 179, ал. 4 ЗМВР  е разписано, че на държавните служители се изплащат и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет за държавните служители от МВР.

В чл. 187, ал. 9 ЗМВР е предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

За процесния период 01.12.2017 г. – 30.11.2019 г. действаща е била Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., издадена от Министъра на вътрешните работи /обн., ДВ, бр. 60/02.08.2016 г./, в сила от 02.08.2016 г., отменена с решение № 16766/10.12.2019 г., постановено по адм. д. № 8601/2019 г. по описа на ВАС, петчленен състав. На основание чл. 195 АПК Наредбата, като подзаконов нормативен акт, се счита за отменена  от деня на влизане в сила на съдебното решение, тоест от 10.12.2019 г. Процесната наредба урежда реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Според чл. 3, ал. 3 от Наредбата за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 часа и 06:00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В действащата в процесния период Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. няма изрично предвидено основание за преизчисляване на положения от ищеца нощен труд с коефициент 1.143. Такова е имало в чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. /обн. ДВ, бр. 69/19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014 г., отм., ДВ, бр. 40/02.06.2015 г./, съгласно която разпоредба при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22:00 часа и 06:00 часа за отчетния период се умножава по 0.143. Полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период.

Липсата на изрична норма обаче съдът приема, че не може да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Затова и приложение за така неуредения въпрос следва да намери общото трудово законодателство. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който възлиза на 1.143. Предвид посоченото, следва да се направи обоснован извод, че исковата претенция е доказана в своето основание.

По отношение на размера й, съдът кредитира изцяло заключението на вещото лице Е.Т. по допуснатата и приета в производството съдебно-счетоводна експертиза. От него се установява, че стойността на допълнителното възнаграждение за извънреден труд, получен при преизчисляване на положения нощен труд в дневен с коефициент 1.143 за периода 01.12.2017 г. – 30.11.2019 г. е 1 288,96 лв. за 170 часа.

По изложените съображения и предвид липсата на доказателства, установяващи заплащане на претендираното допълнително възнаграждение, съдът приема, че така предявения иск е основателен и следва да бъде уважен изцяло до претендирания размер от 1 215,09 лв. Основателно в този смисъл е и искането за присъждане на законна лихва върху тази сума, считано от датата на подаване на исковата молба в съда – 30.12.2019 г. до окончателното й изплащане.

Предвид изхода на спора, право на разноски в производството има ищецът. Същият представя списък на разноските по чл. 80 ГПК и претендира сумата 480 лв. с ДДС – платено в брой адвокатско възнаграждение, което му се дължи на основание чл. 78, ал. 1 ГПК. Ответникът своевременно е релевирал възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, което е неоснователно. Съгласно чл. 7, ал. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за МРАВ минималното възнаграждение съобразно материалния интерес по делото е 315 лв. без ДДС. Претендираното възнаграждение от 400 лв. без ДДС не надвишава съществено минимума, поради което и не следва да се редуцира до този размер, доколкото не е прекомерно завишено.

 На основание чл. 78, ал. 6 ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати в полза на Варненския районен съд сумата в общ размер от 200 лв. /сумата 50 лв., представляваща дължимата държавна такса в производството, както и сумата 150 лв., представляваща платен депозит за ССЕ от бюджета на съда/.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА *, със седалище и адрес на управление: гр*, ДА ЗАПЛАТИ на Н.Т.Н., ЕГН **********, с адрес: *** 215,09 лв. /хиляда двеста и петнадесет лева и девет стотинки/, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 163,59 часа за периода 01.12.2017 г. – 30.11.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1.143, ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба в съда – 30.12.2019 г. до окончателното изплащане на задължението, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3, вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.

ОСЪЖДА *, със седалище и адрес на управление: гр. *, ДА ЗАПЛАТИ на Н.Т.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата 480 лв. /четиристотин и осемдесет лева/ с ДДС, представляваща сторените в настоящото производство съдебно-деловодни разноски, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК.

ОСЪЖДА *, със седалище и адрес на управление: гр*, ДА ЗАПЛАТИ в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Варненски районен съд, сумата 200 лв. /сумата 50 лв., представляваща дължимата държавна такса в производството, както и сумата 150 лв., представляваща платен депозит за ССЕ от бюджета на съда/, на основание чл. 78, ал. 6 ГПК.

 

Дължимите от ответника суми могат да се заплатят по представената с исковата молба банкова сметка ***: ***.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

ПРЕПИС от решението да се обяви в регистъра по чл. 235, ал. 5 ГПК.

 

 

 

СЪДИЯ В РАЙОНЕН СЪД: