Решение по дело №574/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 926
Дата: 5 юли 2021 г. (в сила от 5 юли 2021 г.)
Съдия: Марияна Пенчева Бахчеван
Дело: 20217050700574
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№……………………………..........

 

…….………..…………, Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Деветнадесети състав в открито съдебно заседание  на шестнадесети юни 2021г. в състав

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Марияна Бахчеван

 

 

изслуша докладваното от съдията административно дело №574/ 2021 год.,  за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по чл. 126 и следващите от АПК във връзка с чл. 40, ал. 1 от Закона за обществената информация.

Образувано е по жалба /заявление/  вх. 4063/ 18.03.2021 год.  на К.Г.И. срещу мълчалив отказ на председателя на Общински съвет – Аврен по нейно заявление за достъп до обществена информация  с вх. № РД-74 от  12.02. 2021 год.

 В жалбата се иска отмяна на мълчаливия отказ, поради неговата незаконосъобразност. Иска се и присъждане на направените от жалбоподателката разноски.

Ответната страна - председателя на Общински съвет – Аврен, след отправено писмено запитване от страна на съда съобщава, че липсва изрично постановяване на отказ във връзка с отправеното от К.Г.И. запитване.

След съвкупната преценка на събраните по делото доказателства и предвид доводите на страните и техните представители, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 Със заявление с вх. № РД-74 от  12.02. 2021 год.  К.И. е поискала от председателя на Общински съвет – Аврен достъп до обществена информация като е посочила формата ѝ за получаване.

Съгласно чл. 149, ал. 2 от АПК,  мълчаливият отказ може да бъде оспорен в рамките на едномесечен срок след изтичането на срока, в който е следвал да се произнесе административният орган.  На основание чл. 28 от Закона за достъп до обществената информация /ЗДОИ/, заявленията за представяне на достъп до обществена информация следва да бъдат разгледани във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни  след датата на регистрирането.  Заявлението е постъпило на 12.02.2021 год. и в срок до 26.02.2021 год.,   председателя на Общински съвет- Аврен е следвало да отговори.  Срокът за оспорване по чл. 149, ал. 2 АПК е започнал да тече на 27.02.21 год.  и е изтекъл на 27.03.21 год. Жалбата  е подадена на 18.03.2021 год., в законоустановения срок за оспорване, от  поискалия  достъп до обществена информация пред надлежния съд по чл. 40 ЗДОИ, поради което е процесуално допустима.

Варненският административен съд, XIX състав въз основа на  приетите за установени факти и след служебна проверка на оспорения акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК на всички основания по чл. 146 от АПК счита следното от правна страна:

Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществената информация (Обн. ДВ, бр. 55 от 2000 г. ) Обществената  информация  по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в  Република България и даваща възможност  на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността  на задължените по закона субекти - чл.2, ал.1 ЗДОИ. Задължените да предоставят информация по ЗДОИ субекти са посочени в чл. 3, ал. 1 и ал.2 на закона. Исканата информация се създава и съхранява от общинския съвет, представляван от неговия председател, поради което той е задължен субект по смисъл  на  чл.3, ал.1 от ЗДОИ.

 За субектите  по чл.3,  ал.1 от ЗДОИ е регламентирано задължението да предоставят информация, която да е създадена в кръга на тяхната компетентност и да е налична. Обществената информация, която отговаря на първото изискване е два вида-официална и служебна. В разпоредбата на  чл. 10 от ЗДОИ е посочено, че официална е информация, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Правните актове на органите на местното самоуправление, в които по определение следва да се приеме, че се съдържа официална информация са нормативни, общи и индивидуални. За нормативните  актове достъпът е осигурен чрез  обнародването им в Държавен вестник. За останалите два вида достъп се осъществява по реда на ЗДОИ, освен ако изрично не е предвиден друг начин.

Служебната информация според чл. 11 от ЗДОИ  е тази , която  се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и техните администрации. Търсената информация, предмет на спора, притежава характеристиката на официална  обществена информация, тъй като се касае за акт  от категорията на изброените по-горе, а именно получаване на информация за всички извършени  продажби за отстъпени права на строеж и продажба на имоти с реализирано отстъпено право на строеж  върху общински имоти по  кадастралната карта и регистри  на с. Близнаци и с. Приселци, Община Аврен.  С оглед на това информацията, която е поискана е официална обществена информация по смисъла на  чл.2, ал.1 от ЗДОИ във връзка с чл. 10 от същия закон, тъй като е  свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на  гражданите да си съставят  собствено мнение относно дейността на оправомощените по  закона субекти при осъществяване на техните правомощия относно извършването на продажби  с отстъпени права на строеж и продажби на имоти с реализирано отстъпено право на строеж върху общински имоти в пределите  на Община Аврен, а именно в с. Близнаци и с.Приселци.

 В преписката липсват данни поисканата информация  да представлява класифицирана информация или друга защитена тайна, в случаите предвидени със закон, както и в случаите по чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ. Достъпът  би могъл да бъде отказан и ако засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес като в  конкретния случай липсват подобни данни, както и когато исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца.  Следователно липсват каквито и да е основания за отказ, посочени в чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ.

На основание чл. 24, ал.1 от ЗДОИ достъпът до обществена информация се предоставя въз основа на писмено заявление или устно запитване.  В случая, административният орган е бил сезиран с писмено заявление, в което е посочена формата за предоставяне на достъпа до  обществена информация е: сканирани документи със заличени лични данни и заверени с гриф „вярно с оригинала“  изпратени на ел. поща на жалбоподателката. 

Органът, задължен да предостави обществената информация ако откаже е длъжен да мотивира своя отказ като посочи  правното и фактическото основание за неговото постановяване. Така направеният мълчалив отказ е незаконосъобразен съгласно изискването на чл.  38 от ЗДОИ. 

 Съобразявайки изложените обстоятелства, съдът намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА.  Налице е незаконосъобразен мълчалив отказ на председателя на Общински съвет – Аврен, формиран по заявление  за достъп до обществена информация с  вх. № РД-74 от  12.02. 2021 год.  от К.Г.И., който трябва да бъде отменен.

Общинският съвет от своя страна е орган на местното самоуправление и съгласно чл.21 ал.1 т.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, има правомощия да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. Обществената информацията свързана с продажбата на общински имоти с отстъпено право на строеж и продажбата на право на строеж върху общински имоти следва да бъде предоставяна на всяко заинтересовано лице, тъй като общинският съвет трябва да се разпорежда с общинското имущество и да учредява ограничени вещни права върху него в интерес на населението в общината и с грижата на добър стопанин,  при прозрачност и обективност на критериите за избор на купувач и при равнопоставеност на правните субекти. Обществена информация свързана с разпореждането върху общински имоти следва да бъде предоставяна с цел да се съдейства на местната общественост за осъществяване на своеобразен контрол върху подобен вид сделки и избягване на всякакви подозрения и съмнения за злоупотреби.

 Преписката трябва да бъде изпратена на административния орган за произнасяне като бъде проверено от него дали исканата обществена информация е била предоставена на заявителя  през предходните 6 месеца  и при установяване на липса  на основания за отказ по чл. 37, ал.1 , т.1 и т.2  от ЗДОИ, да бъде постановено  решение по чл. 34 от ЗДОИ.

С оглед изхода на делото,  своевременно заявената претенция за  присъждане на направените от жалбоподателката разноски  следва да бъде уважена съгласно списъка за разноски и представения договор за правна защита и съдействие и при липса на възражение от ответната страна спрямо размера на адвокатското възнаграждение.

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, чл.173, ал.3 от АПК и чл. 174 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на председателя на Общински съвет – Аврен по заявление за достъп до обществена информация с вх. № РД-74 от  12.02. 2021 год.  К.Г.И..

ИЗПРАЩА преписката, образувана във връзка със заявление за достъп до обществена информация с вх. № РД-74 от  12.02. 2021 год.  К.Г.И. за решаване на въпроса по същество в съответствие със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

ЗАДЪЛЖАВА председателя на Общински съвет – Аврен в срок от 7 дни от съобщаване на решението да се произнесе по заявление за достъп до обществена информация с вх. № РД-74 от  12.02. 2021 год.  К.Г.И..

 

Предвид  чл. 40  ал.3 от ЗДОИ решението на настоящата съдебна инстанция не подлежи на касационно обжалване.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: