Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 86 11.03.2021
г. гр. Стара
Загора
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на
единадесети февруари през две хиляди двадесет и първа година в състав:
Председател:
ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове:
ДАРИНА ДРАГНЕВА
МИХАИЛ РУСЕВ
при секретаря Зорница Делчева
и с участието на прокурора Петя Драганова
като разгледа докладваното от съдия Галина Динкова КАН дело № 18 по описа за 2021 год, за да се
произнесе съобрази следното:
Производството е с правно основание чл.208 и
сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ с чл.63, ал.1, изр. второ от Закона за административните нарушения и
наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна
жалба на И. М. Ж. ***, подадена чрез пълномощника му адв. С.Д., срещу Решение №
459/ 04.12.2020г., постановено по АНД № 2235/ 2020г. по описа на Старозагорския
районен съд, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 330 от
10.08.2020г., издадено от Заместник-кмета на Община Стара Загора. В жалбата се съдържат
оплаквания за незаконосъобразност на решението, като постановено при неправилно
приложение на материалния закон - касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1
във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Твърди се, че при разглеждане на
жалбата срещу наказателното постановление първоинстанционният съд е следвало да
осъществи косвен съдебен контрол за законосъобразност на подзаконовата
нормативен акт – Наредбата за обществения ред на Община Стара Загора, на
основание на който е била ангажирана административнонаказателната отговорност
на И.Ж.. Позовавайки се на разпоредбата на чл.17 от ЗМСМА поддържа, че
обществения ред и съответно административнонаказателната отговорност, свързана
с него, не е ресор, по който обществените отношения могат да се уреждат с
юридически акт на органите на местно самоуправление. Не съществувал и друг
закон, който да предоставя на общинските съвети правомощия да приемат наредби,
с които да уреждат обществени правоотношения, свързани с обществения ред и
безопасност, както и да определят състави на административни нарушения и
административни наказания във връзка с тези обществени правоотношения. Поради
това разпоредбите на приетата от Общински съвет – Стара Загора Наредба за
обществения ред в Община Стара Загора, предвиждащи административно-наказателна
отговорност, били незаконосъобразни и като не е съобразил този порок, обуславящ
и незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление, РС Стара Загора
е постановил неправилно съдебно решение.
Иска се обжалваното решение да бъде отменено и да се постанови друго по
същество, с което да се отмени наказателно постановление № 330 от 10.08.2020г.,
издадено от Заместник-кмета на Община Стара Загора.
Ответникът по касационната жалба – Община Стара Загора, чрез пълномощника си по делото, оспорва жалбата като неоснователна. По
изложени съображения за законосъобразност на обжалваното съдебно решение, се
иска същото да бъде оставено в сила.
Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава
заключение за неоснователност на жалбата и предлага да бъде оставено в сила решението на Районен съд - Стара Загора.
Касационният състав на съда, след като обсъди
събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно
основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание
чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за
установено следното:
Касационната жалба е подадена в
законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е
неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество, се явява неоснователна.
Производството пред
Старозагорския районен съд се е развило по жалбата на И. М. Ж. *** против
наказателно постановление № 330/ 10.08.2020г. на Заместник-кмета на Община
Стара Загора, с което въз основа на съставен Акт за
установяване на административно нарушение /АУАН/ № 9731/ 01.07.2020г., на И.Ж. е
наложено административно наказание – “глоба” в размер 20лв, на основание чл.29, ал.1 от Наредба
за обществения ред в Община Стара Загора, за нарушение
на чл. 7а, ал.4 от същата наредба. Съгласно
изложеното в обстоятелствената част на наказателното постановление
административното обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 01.07.2020г. в 12.15часа в
гр. Стара Загора, в парк „Станционна градина“ Ж. употребява алкохол на обществено
място, на открито.
С обжалваното решение
районният съд е потвърдил наказателното постановление, като е приел, че същото
е постановено в съответствие с процесуалните правила на ЗАНН и при правилно
приложение на материалния закон. Въз основа на събраните по делото
доказателства и приетата за установена фактическа обстановка съдът е направил
извод, че описаното в НП нарушение и извършването му от санкционираното лице, е
доказано по несъмнен и безспорен начин, като деянието
правилно е квалифицирано като административно нарушение по чл.7а, ал.4 от
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора.
Решението на
Старозагорския районен съд е правилно.
В отговор на направеното в
касационната жалба оплакване за липсата на правомощие на ОбС Стара Загора да
приема подзаконов нормативен акт, регулиращ обществени отношения за опазване на
обществения ред, и респ. липса на нормативно основание поведението на касатора
да бъде квалифицирано като съставомерно деяние, подлежащо на административно
наказване, следва да се отбележи следното:
Общинският съвет е орган на местното
самоуправление и решава самостоятелно всички въпроси от местно значение, които
законът е предоставил в неговата компетентност, както и други въпроси от местно
значение, които не са от изключителната компетентност на други органи – чл.21,
ал.1, т.23 от ЗМСМА. Сред
изброените правомощия на общинските съвети е изрично предвидено в чл. 21, ал.1,
т.13 от ЗМСМА правомощието на общинския съвет да определя изисквания за
дейността на физическите и юридическите лица на територията на общината, които
произтичат от екологичните, историческите, социалните и другите особености на
населените места. В изпълнение на
предоставената им компетентност, общинските
съвети са овластени да издава нормативни актове, с които уреждат, съобразно
нормативни актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение –
арг. чл.76, ал.3 от АПК, вр. чл.8 от ЗНА, вр. чл.21, ал.2 от ЗМСМА. Следователно нормотворческите правомощия на общинския съвет
произтичат от Конституцията или от закона и се ограничават до обществени
отношения с местно значение, които обаче не са регулирани от нормативни актове
от по-висока степен.
В случая Наредбата за
опазване на обществения ред в Община Стара Загора,
според чл.1 от същата, урежда
обществените отношения, свързани със спазване
на обществения ред и уреждане на обществените отношения на територията на
община Стара Загора, с оглед осигуряване на спокойствието и отдиха на
гражданите, както и защита на техните права. Въз основа на
така определената цел, посочените адресати /чл.2 от наредбата/ и предметното
съдържание на отделните й разпоредби, може да се приеме, че относимо основание за приемането й е и това по
чл.21 ал.1 т.13 от ЗМСМА. Налице е
следователно законова делегация за приемане от Общински съвет – Стара Загора на наредба с предмет на очертания в чл.1 от Наредбата за
опазване на обществения ред в Община Стара Загора.
Нарушението, за което е
издадено процесното наказателно постановление, като форма на изпълнително
деяние /“Забранява се употребата на алкохол по всяко време на открито, по
улици, тротоари, площади, паркове и градини, междублокови
пространства, дворове на училища, детски ясли и градини и на други открити
места за трайно задоволяване на обществени потребности в населените места на
Община Стара Загора, с изключение случаите на организирани и разрешени по
законния ред чествания, събори и други прояви – чл.7а, ал.4 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора/, не
е предвидено в норма от по висш ранг /законова разпоредба/,
поради
което в компетентността
на
общинския съвет е да определи състав на административното нарушение, както и
санкция за него, съгласно изричната разпоредба на чл.2, ал.3 от ЗАНН.
По тези съображения
настоящият касационен състав намира за неоснователно единственото възражение на
касатора, с което се обосновава
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление. Тъй
като касационният жалборпподател не сочи други
съображения, различни от обсъдените от Старозагорският
районен съд, а настоящата инстанция споделя изцяло изложените в обжалваното
съдебно решение мотиви и направени правни изводи за материална и процесуална
законосъобразност на наказателното постановление, е безпредметно същите да бъдат повтаряни.
С оглед изложените съображения съдът намира, че
не е налице твърдяното касационно основание, поради което обжалваното решение
като валидно, допустимо, постановено в съответствие с материалния закон и при
спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.
Водим от тези мотиви и на основание чл. 221,
ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА № 459/ 04.12.2020г., постановено по АНД № 2235/ 2020г. по
описа на Старозагорския районен съд.
Решението не подлежи на обжалване и
протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.