Решение по дело №439/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 254
Дата: 2 октомври 2023 г. (в сила от 2 октомври 2023 г.)
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова-Манолова
Дело: 20237200700439
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 254

 

гр. Русе, 02.10.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд-Русе, VІІІ състав, в публично заседание на 28 септември през 2023 година, в състав:

                                                     Съдия: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при секретаря Бисерка Василева като разгледа докладваното  от съдията Върбанова адм. дело 439  по описа за  2023 год., за да   се произнесе, съобрази:

 Производството е по реда на чл. 38 от Закона за държавната собственост ЗДС) вр. чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба от Р.Л.И. ***, представляван от адв.Н.Б. ***. Обжалва се Решение на Министерски съвет на Република България № 434 /15.06.2023 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост за държавна нужда за изграждане на обект "Автомагистрала "Русе-Велико Търново“, в частта му, с която е определен размерът на паричното обезщетение на отчуждените поземлени имоти с идентификатори по КККР, съответно: 78361.8.589, 78361.11.543, 78361.13.803, 78361.13.806, 78361.13.828, 78361.13.837, 78361.35.787, 78361.35.803, 78361.38.742 и 78361.41.745 , с местонахождение в землището на с. Ценово, обл. Русе, собственост на жалбоподателя, Оспорващият развива доводи, че определените размери на паричните обезщетения са занижени и несъобразени с нормативните изисквания за определянето им. Претенцията е за отмяна на решението на МС в оспорената част, а в условията на евентуалност изменение на размера на обезщетенията. Претендират се разноски, за които е представен списък /л.106 от делото/. С допълнителна молба вх.№3968/26.09.2023г. се навежда и ново основание за материална незаконосъобразност на акта в оспорената му част – не е обсъден и разгледан въпроса за обезщетяване с равностойни имоти – частна държавна собственост.  

Ответната страна – Министерският съвет на Република България, в придружителното писмо, с което е представена административната преписка по издаване на оспореното частично решение, оспорва жалбата като неоснователна с доводи за законосъобразност на решението на МС в оспорената част. Излага допълнителни съображения в представено становище вх.№3837 от 15.09.2023 г. по описа на АС-Русе.

Заинтересованата страна - Министърът на регионалното развитие и благоустройството, чрез процесуален представител -  гл.юрисконсулт П.Пенев, в писмена молба вх.№ 3839/15.09.2023  по описа на АС-Русе, оспорва жалбата, като излага доводи по съществото на спора. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна - Министърът на финансите, в представено писмено становище от пълномощник ст. Юрисконсулт Р. С., с вх.№3853 от 18.09.2023 г. по описа на съда, оспорва жалбата и моли същата да бъде отхвърлена изцяло като неоснователна.

Заинтересованата страна - Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, чрез своя пълномощник – юрисконсулт Р.П., в съдебно заседание  излага доводи за неоснователност на жалбата и за законосъобразност на решението на МС в оспорената част. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена в законоустановения 14 дневен срок от съобщаването, от лице, притежаващо активна процесуална легитимация и интерес от оспорване и пред местно компетентния административен съд по местонахождение на отчуждаваните имоти, поради което е процесуално допустима.

По съществото на спора:

Предмет на съдебен контрол е Решение на Министерски съвет на Република България № 434 /15.06.2023 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект "Автомагистрала "Русе-Велико Търново“, участъци от „Русе-Бяла“ и обход на гр.Бяла от км 0+500 до км 76 +040“ в участък „Обход на гр.Бяла“ от км 49+497 до км 58+122, от км 59+253 до км 65+435 и от км 65+435 до км 69+696, на територията на Община Ценово, обл.Русе, в частта, с която е определен размерът на паричното обезщетение за отчуждените за държавна нужда за изграждане на обекта десет поземлени имоти с идентификатори 78361.8.589, 78361.11.543, 78361.13.803, 78361.13.806, 78361.13.828, 78361.13.837, 78361.35.787, 78361.35.803, 78361.38.742 и 78361.41.745 от Приложение към т.1 по оспореното решение/, с местонахождение землището на с. Ценово, обл. Русе, собственост на Р.Л.И., като е определено обезщетение за това в общ размер 70 270 лева.

Посочените земеделски имота са собственост на жалбоподателя, видно от приложените по преписката нотариални актове /л.198—л.344 от преписката/.

Съгласно разпоредбата на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС отчуждаването на имоти и части от имоти – частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Според § 1 от ДР на ЗДС, национален обект е обект, определен като такъв със закон, както и подробно посочени инфраструктурни обекти, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет.

С решение № 660 на Министерския съвет от 15 септември 2022 г. Обект „Автомагистрала „Русе – Велико Търново е обявен за национален обект по смисъла на § 1 от ДР на ЗДС и за обект с национално значение по смисъла на § 5, т. 62 от ДР на Закона за устройство на територията /л.75 от преписката/. След като обектът, за който се извършва отчуждаването е национален обект, то компетентен да издаде процесното решение е именно Министерският съвет. Оспореният административен акт е издаден от оправомощен за това орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност, чиито режим за издаване е регламентиран със  ЗДС.

Решението е издадено в изискуемата от закона форма, като издателят му е посочил наличието на държавната нужда, за която се отчуждават имотите, видът, местонахождението и размерът им, стойността на дължимото обезщетение и собствениците на имотите, с което е изпълнил изискването за съдържание, регламентирано в чл. 34б от ЗДС.

Съдът не констатира при издаване на обжалваното решение да е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, като са спазени процедурните изисквания за вземане му, регламентирани в чл. 34, чл. 34а и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС. В съответствие на чл.33, ал.1 от закона за обекта, за чиито нужди е извършено процесното отчуждаване, е налице влязъл в сила ПУП - парцеларен план /ПП/, одобрен със Заповед №РД-02-15-110 от 10.10.2022 г./л.75-л.77 от преписката/.

По приложението на материалния закон.

Отчуждаването на имотите, собственост на жалбоподателя, е предприето в съответствие с изискванията на чл. 33, ал. 2 ЗДС – за държавна нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, с оглед влязъл в сила подробен устройствен план за изграждане на национален обект – одобрен парцеларен план /ПУП-ПП/.

Възражението на жалбоподателя за незаконосъобразност на решението в оспорената част, тъй като не е обезщетен с равностойни имоти частна държавна собственост от държавния поземлен фонд, е неоснователно. Действително, разпоредбата на чл. 42а, ал. 1 ЗДС предвижда, че когато за държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, се отчуждават принудително имоти - частна собственост, представляващи земеделски земи или горски територии, като равностойно обезщетение може да се предостави имот - частна държавна собственост, от държавния поземлен фонд и от горските територии - държавна собственост. Този начин на обезщетение е една от възможностите, предвидени от законодателя, за определяне на равностойно обезщетение за отчуждения имот или имоти. Предвиденият алтернативен вариант е за отчуждените имоти или части от имоти да се определи равностойно парично обезщетение по реда на чл. 32, ал. 2 ЗДС. В случая, в съответствие с предоставената от законодателя оперативна самостоятелност, органът е предпочел втория вариант за обезщетение и е разпоредил за отчуждените имоти жалбоподателят да получи равностойно парично обезщетение. Изборът е направен в границите на компетентност на органа, проведен е при спазване на съответната процедура и е законосъобразен.

Съгласно чл. 32, ал. 1 от ЗДС, имоти и части от имоти – собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение. Равностойното парично обезщетение за имотите, предмет на отчуждаване, се определя в съответствие с предназначението, което са имали преди влизането в сила на подробния устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания – чл. 32, ал. 2 от ЗДС.

В § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС е дадена легална дефиниция на понятието "равностойно парично обезщетение" – това е цената на отчуждавания имот или част от имот, определена по реда на този закон. Тоест, парично обезщетение е дължимо само за имота или частта от него, която се отчуждава и то се формира от оценката на този имот. Едновременно с това, съгласно § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, "пазарни цени" са "осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождение на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните вписани 20 сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки.

Целта на посоченото изброяване е да бъде определено справедливо парично обезщетяване за имота и бъдат защитени интересите на засегнатите собственици като същите бъдат възмездени парично с цена близка до цената, която биха получили при свободно договаряне на пазара на недвижими имоти, при отсъствие на каквато и да било принуда.  Съгласно § 1а, т. 4, б. "в" от ДР на ЗДС, приложим с оглед изискването на чл. 32, ал. 2 от ЗДС и съотнесен към настоящия случай, "имоти, намиращи се в близост до отчуждавания" са имотите, които са разположени в едно и също землище в земеделските територии.

В хода на административното производство по възлагане от Агенция "Пътна инфраструктура" за имотите – предмет на отчуждаване, е изготвен Оценителски доклад от независим оценител за определяне на равностойно парично обезщетение на поземлени имоти в земеделска територия, засегнати от одобрен ПУП-Парцеларен план. Оценката на отчуждаваните имоти е възложена от АПИ на "Бачовски консулт" ООД с писмо, изведено от агенцията с изх. № 53-00-14574 от 02.12.2022 г. /л.58 от преписката/. От изготвената в хода на административното производство експертна оценка, въз основа на чието заключение е определено обезщетението с оспореното решение, е видно, че оценителят на база вписани сделки за имоти за периода от 02.12.2021 г. до 02.12.2022 г., със сходни характеристики, в същото землище, определя размера на обезщетението по посочения в § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС ред като  цената на декар за землището на село Ценово е от 2 036.63 лева. На тази база, за отчуждените собствени на оспорващия земеделски имоти са определени обезщетения, както следва: за идентификатор 78361.8.589 – 126 лв., за идентификатор 78361.11.543 – 11 590 лв., за идентификатор 78361.13.803 – 1 061 лв., за идентификатор 78361.13.806 – 5 839 лв., за идентификатор 78361.13.828 – 1 969 лв., за идентификатор 78361.13.837 – 1 434 лв., за идентификатор 78361.35.787 – 4 538 лв., за идентификатор 78361.35.803 – 20 393 лв., за идентификатор 78361.38.742 – 21 222 лв. и за идентификатор 78361.41.745 – 2 098.

 В хода на съдебното призводство и за изясняване на обстоятелствата по делото,  съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза със задача да даде заключение за пазарната стойност на отчуждените поземлени имоти, възложена на вещо лице, което отговаря на изискванията, предвидени в § 1а, т. 3 от допълнителните разпоредби на Закона за държавната собственост.

Вещото лице, по предоставените данни от СВ-гр. Бяла, е изследвало сделките със земеделски земи – ниви в землището на с.Ценово за относимия период 02.12.2021 г. до 02.12.2022 г.  Ползвало е  пазарни аналози по два нот.акта, тъй като други не са открити /наличен е и трети, но той касае продажба на идеална част от земеделски имоти/; същите сделки са ползваните  като пазарни аналози и при оценяването в хода на административното производство. Вещото лице изрично е констатирало, че в рамките на 12 месеца преди възлагането на оценката в хода на административното производство, няма извършени сделки със земи от държавния поземлен фонд чрез търг, както и продажби от общината чрез търг  на земеделски имоти от вида на процесните в землището на с.Ценово, които да бъдат съобразени като пазарни аналози. Според заключението на оценителната експертиза /с направеното уточнение от експерта в откритото съдебно заседание относно допусната техническа грешка в заключението/, стойността на обезщетенията на отчуждените поземлени имоти изцяло съвпада посочената в Оценителски доклад. Заключението съдът възприема като компетентно изготвено и съобразено с изискванията на закона.

С оглед изложеното, решението на МС, в оспорената му част досежно отчуждените ПИ с идентификатори  78361.8.589, 78361.11.543, 78361.13.803, 78361.13.806, 78361.13.828, 78361.13.837, 78361.35.787, 78361.35.803, 78361.38.742 и 78361.41.745 , с местонахождение в землището на с. Ценово, обл. Русе е законосъобразно, а жалбата срещу него – неоснователна.

За разноските.

Съобразно изхода на делото  –отхвърляне на оспорването и на основание чл.143, ал.3 и ал.4 от АПК се дължат разноски на ответника - Министерски съвет и на  заинтересованите лица, за които актът е благоприятен - Министър на регионалното развитие и благоустройството и АПИ-София. Разноските са своевременно поискани. Претендираното юрисконсултско възнаграждение се определя  от съда в размер на по 100 лева за всяка от страните, съобразно нормата на чл. 78, ал. 8 ГПК, вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 Предвид изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

                       Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.Л.И. *** срещу Решение на Министерски съвет на Република България №434 /15.06.2023 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект "Автомагистрала "Русе- Велико Търново“, участъци от „Русе-Бяла“ и обход на гр.Бяла от км 0+500 до км 76 +040“ в участък „Обход на гр.Бяла“ от км 49+497 до км 58+122, от км 59+253 до км 65+435 и от км 65+435 до км 69+696, на територията на Община Ценово, обл.Русе, в частта, в която е определен размерът на паричното обезщетение на отчуждените поземлени имоти с местонахождение землището на с. Ценово, обл. Русе, както следва: за идентификатор 78361.8.589 – 126 лв., за ПИ с идентификатор 78361.11.543 – 11 590 лв., за ПИ с идентификатор 78361.13.803 – 1 061 лв., за ПИ с идентификатор 78361.13.806 – 5 839 лв., за ПИ с идентификатор 78361.13.828 – 1 969 лв., за ПИ с идентификатор 78361.13.837 – 1 434 лв., за ПИ с идентификатор 78361.35.787 – 4 538 лв., за ПИ с идентификатор 78361.35.803 – 20 393 лв., за ПИ с идентификатор 78361.38.742 – 21 222 лв. и за ПИ с идентификатор 78361.41.745 – 2 098 лв.

ОСЪЖДА Р.Л.И. ***, с ЕГН **********, да заплати на Министерски съвет на Република България, сума в размер на 100 /сто/ лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

ОСЪЖДА Р.Л.И. ***, с ЕГН **********, да заплати на Министерството на регионалното развитие и благоустройството на Република България, сума в размер на 100 /сто/ лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

ОСЪЖДА Р.Л.И. ***, с ЕГН **********, да заплати на Агенция "Пътна инфраструктура"- гр. София, сума в размер на 100 /сто/ лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

Решението е окончателно съгласно чл.38, ал.8 от ЗДС.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

                                                           

                                                                     СЪДИЯ: