Определение по дело №1588/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 ноември 2023 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20237180701588
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юни 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 2735

 

гр. Пловдив,  14. ноември 2023 год.

                                                                                                                        

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Първо отделение, ХVІІІ състав в закрито заседание на четиринадесети ноември през две хиляди двадесет и трета година  в състав:

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

                                                                      ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ

                                                                                            ЙОРДАН РУСЕВ

 

            разгледа докладваното от съдия Й.Русев адм. дело № 1588 по описа за 2023г. и взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба, подадена от Сдружение с нестопанска цел „Аз обичам Пловдив“, чрез пълномощник, против Заповед № РДЦ-23-336 от 11.04.2023г. на  Кмета на район „Централен“ при община Пловдив, с която на основание чл. 46 ал. 1 т. 5 ЗМСМА и чл. 31 ал. 3 от Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив /по – долу Наредбата/ е наредено на Общинско предприятие /ОП/ „Градини и паркове“ да извърши премахване на 3 броя иглолистни дървета от вида обикновен смърч Picea abies под №127, 125 и 126 от проекта, находящи се на адрес: гр. Пловдив - Дондукова градина; 3 броя иглолистни дървета от вида Thuja orienalis под №127,128 и 129 от проекта, находящи се на адрес: гр. Пловдив - Дондукова градина; 1 брой иглолистно дърво от вида черен бор Pinus nigra под №3 от проекта, находящ се на адрес: гр. Пловдив - Дондукова градина; 1 брой декоративно дърво от вида акация от проекта Robina pseudoacacia под №15 от проекта, находящ се на адрес: гр. Пловдив - Дондукова градина; 2 броя иглолистни дървета от вида Thuja orienalis под №24 и 26 от проекта, находящ се на адрес: гр. Пловдив - Дондукова градина; 1 брой декоративно дърво от вида албиция Albiziajulibrissin под № 27 от проекта, находящ се на адрес: гр. Пловдив - Дондукова градина; 1 брой декоративно дърво от вида китайски мехурник Koelreuteria paniculata под №28 от проекта, находящ се на адрес: гр. Пловдив - Дондукова градина; 1 брой декоративно дърво от вида албиция Albiziajulibrissin под №29 от проекта, находящ се на адрес: гр. Пловдив - Дондукова градина.

Настоящият състав, след като прецени въпросите, касаещи допусти­мост­та на жалба, намира за установено следното.   

Оспорената заповед на Кмета на район „Централен“ на Община Пловдив е с  посочено в нея правно основание чл. 46 ал. 1 т. 5 ЗМСМА и чл. 31 от Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив, според ал. 1 на която разпоредба „Не се издава разрешение за строеж за обекти, при които се налага отсичане, преместване или резитба на растителност и унищожаване на тревни площи, преди писмено разрешение на кмета на общината или упълномощено от него лице“. Така посоченото правно основание кореспондира и с текстовата част на оспорената заповед, в която е посочено, че заповедта се издава и въз основа на фитосанитарна експертиза на съществуваща дървесна растителност на обект: „Реконструкция на Дондукова градина, УПИ I-градина, кв. 39, нов, 176 стар, по плана на ЦГЧ, гр.Пловдив“. Видно от цитираното в случая не се касае за издаването на общ акт от категорията на тези по чл. 63 ал. 2 ЗУТ. Съдът контролира издадения административен акт съобразно отразените в него правни и фактически основания и съдържание. В случая от изложените в акта фактически и правни основания е видно, че се касае за издадено разрешение в хипотезата на чл. 148 ал. 12 ЗУТ във връзка с чл. 62 ал. 10 от ЗУТ и съобразно наредбата приета за община Пловдив по посочената разпоредба.

Съгласно чл. 148, ал. 12, изр. 2 ЗУТ разрешението за строеж се издава след издаване на разрешение за премахване на засегнатата от строителството дървесна растителност при условия и ред, определени с наредбата по чл. 62, ал. 10. След като разрешението за премахване на дървесна растителност е условие за издаване на разрешението за строеж, то и заинтересуваните лица, които могат да го оспорят, следва да се определят съобразно изискванията на Закона за устройство на територията (ЗУТ). Поради и това не се касае за общ административен акт, какъвто би било разрешението по чл. 63 ал. 2 ЗУТ, от която категория оспорената заповед не е, а за индивидуален административен акт, разрешение по чл. 148 ал. 12 ЗУТ, с който във връзка с разрешение за строеж на възложителя се издава разрешение за премахване на засегната от инвестиционното намерение растителност. Фактът, че възложителят и съответно инвеститорът е община Пловдив, тъй като се касае за общински обект, не променя характера на акта като такъв по чл. 148 ал. 12 ЗУТ, а именно индивидуален такъв, а не общ административен акт.

Съгласно чл. 149, ал. 2, т. 1 ЗУТ заинтересуваните лица, които могат да обжалват разрешението за нов строеж, пристрояване или надстрояване на заварен строеж са възложителят, собствениците и носителите на ограничени вещни права в поземления имот, лицето, което има право да строи в чужд имот по силата на специален закон, а в случаите на строежи в квартали и имоти по чл. 22, ал. 1 - възложителят и собственикът на земята, т.е. засегнатите от разрешението за строеж лица. Съответно тази е разпоредбата, която очертава и кръгът от заинтересовани лица, които могат да оспорят и издаденото разрешение за премахване на растителност във връзка с издаване на разрешение за строеж, съответно.

Жалбоподателят СНЦ /ЮЛНЦ/ „Аз обичам Пловдив“ няма качеството на заинтересувано лице по смисъла на чл. 149, ал. 2, т. 1 ЗУТ. Не са представени доказателства и не се твърди Сдружението да има права на собственост върху имота, за който ще се процедира. Фактът, че в предмета на дейност на дружеството е свързан с извършване на активни и ефективни дейности в полза на обществото по отношение на чистотата и опазването на околната среда, не са обстоятелства, които обосновават наличието на правен интерес, който в случая се определя по изричната разпоредба на чл. 149 ал. 1 вр. ал. 2 ЗУТ. След като жалбоподателят не е заинтересувано лице съгласно посочената специална законова норма, то той няма правен интерес да подава жалба срещу оспорената заповед, за разрешаване за премахване на дървесна растителност /В този смисъл определение № 10155 от 1.10.2015 г. на ВАС по адм. д. № 9806/2015 г., II о./.

Липсата на правен интерес от съдебна защита е основание за оставяне без разглеждане на подаденото оспорване и прекратяване на съдебното производство на основание чл. 159, т. 4 АПК. Правният интерес е абсолютно необходима процесуална предпоставка за допустимостта на съдебно обжалване и за него съдът следи служебно. Интерес от съдебно обжалване притежават само онези лица, по отношение на които актът нарушава техни права или законни интереси.

При това положение на нещата и във връзка с чл.159 т.4 АПК постъпи­лата жалба следва да се остави без разглеждане, а производството по дело­то бъде прекратено, като недопустимо. Следва да се отмени и Протоколно определение на съда от 27.09.2023г., с което е била допусната съдебно-техническа фитосанитарна експертиза и да се заличи датата 13.12.2023г. като заседание по делото. 

По изложените съображения, Съдът

 

   О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Аз обичам Пловдив“, чрез пълномощник, против Заповед № РДЦ-23-336 от 11.04.2023г. на  Кмета на район „Централен“ при община Пловдив.  

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело1588/2023г. по описа на Административен съд, гр. Пловдив.     

            ОТМЕНЯ Протоколно определение на съда от 27.09.2023г., с което е била допусната съдебно-техническа фитосанитарна експертиза, заличава от списъка за призоваване вещото лице М.В..

            ЗАЛИЧАВА датата 13.12.2023г. като заседание по делото. 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

 

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

 

 

                    ЧЛЕНОВЕ: