Разпореждане по дело №72/2024 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 223
Дата: 5 февруари 2024 г.
Съдия: Биляна Спасова Панталеева Кайзерова
Дело: 20247070700072
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

                                           Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е  № 223

гр.Видин, 05.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

пети административен състав

в закрито заседание на

пети февруари

през две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател:

Биляна Панталеева

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Биляна Панталеева

 

Административно дело №

72

по описа за

2024

година

Делото е образувано по жалба на Община Видин , представлявана от Кмета Цветан Ценков, против Решение № РД-02-36-7/03.01.2024г. на Зам. министъра и Ръководител на УО по ОПРР 2014-2020г.

От жалбоподателя е отстранена нередовността на жалбата в указания от съда срок.

От административния орган не е изпълнено задължението му по чл.152,ал.2 от АПК да изпрати жалбата заедно със заверено копие от цялата преписка по издаването на акта на съда.

От придружителното писмо, към което е приложена жалбата, е видно, че цялата административната преписка е представена на електронен носител.

 В Правилника за администрацията в съдилищата, респ. в чл.82 и сл. от него, е описан редът, по който се подреждат и съхраняват делата във всеки един съд в страната.

 От описанието на събираните пред съда видове доказателства, както по АПК, така и по ГПК, който се прилага субсидиарно, по силата на чл.144 от АПК, съответно и от систематичната последователност на разпоредбите, които уреждат събирането, респ. представянето на доказателствата пред съда, е видно, че писмените доказателства следва да бъдат представени на хартиен носител – чл.179 и сл. от ГПК. Това е така, за да могат да бъдат подредени по надлежния ред в папката на делото, да бъдат предявявани на страните или други участници в съдебното производство – свидетели, вещи лица и др., в съдебно заседание, а и извън него, тъй като към настоящия момент не съществува и техническата възможност, това да бъде сторено при представянето им в електронен вид.

   Безспорно според разпоредбата на чл.141 от АПК пред съда могат да бъдат представяни и електронни документи, подписани с КЕП, каквито приложените документи преимуществено не са , а според разпоредбата на чл.183,ал.2 от ГПК завереният от страната препис може да бъде представен и като електронен образ , заверен от страната с КЕП , но това е изключение, а не правило, касае представянето на отделни документи, като приоритетно доказателствата се събират и представят по делото на хартиен носител. Съдебните актове, действията на съда в производството и протоколите от с.з. са материализирани на хартиен носител, за нуждите на същото това производство, поради което и подреждането и съхраняването на делата е на хартиен носител към момента . Поради описаното и с оглед невъведеното изцяло и в пълния му обем електронно правосъдие, няма как преписката да бъде приложена само и единствено на електронен носител, без по делото да се съдържа нито един документ на хартиен носител. Възможността отделни документи да бъдат представени като електронни образи не изключва задължението на административния орган по чл.152,ал.2 от АПК , която изрично задължава органа да представи заверено копие на преписката. Липсва и решение на Пленума на ВСС съобразно §.218,ал.2 от ПЗР към ЗИД на ЗСВ , основание за съда да води електронно дело , до каквото на приктика би се стигнало при приемането на административната преписка в цялост като електронни образи на  документите , каквито са именно приложените в диска.

В този смисъл при положение, че настоящото дело е образувано на хартиен носител , а не като електронно такова , то и административната преписка следва да бъде обективирана по същия начин.

 По аргумент от всичко описано по – горе се налага изводът, че представянето на административната преписка по смисъла на чл.152,ал.3 и ал.4 от АПК за нуждите и във връзка с прилагането ѝ по административното дело, следва да бъде на хартиен носител и то надлежно, хронологично подредена, за да може да бъде извършена и преценка от съда за спазването на процедурата по издаването на административния акт.

 Видно от приложения електронен носител е, че той съдържа сканирани копия на документи, което предполага наличието им на хартиен носител и при административния орган.

При това положение и с оглед задължението на административния орган по смисъла на чл.152,ал.3 и ал.4 от АПК да окомплектова преписката и да я представи по делото, то последният следва да бъде задължен да представи такава във връзка с обжалвания административен акт на хартиен носител за прилагането ѝ по делото.

 Предвид горното, Съдът

 

 

 

 

                        Р А З П О Р Е Д И :

 

ЗАДЪЛЖАВА административния орган – Заместник-министъра на регионалното развитите и благоустройство и Ръководител на УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020г. , да изпълни указанията, дадени в обстоятелствената част на настоящото разпореждане, а именно да представи административната преписка в цялост, на хартиен носител.

 Горното следва да бъде изпълнено в 7 – дневен срок от съобщението, като при неизпълнение съдът ще наложи санкция по ГПК на административния орган- Заместник-министъра на регионалното развитите и благоустройство и Ръководител на УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020г.

Да се уведоми съдът своевременно за изпълнение на задължението до пристигане на преписката с оглед избягване на налагане на санкцията.

Препис от разпореждането да се изпрати на страните.

Разпореждането не подлежи на обжалване.

 

 

                                              СЪДИЯ: