ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 47
град Велико Търново, 02.02.2023 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Велико Търново,
трети състав, в закрито съдебно заседание, на втори фивруари две хиляди и
двадесет и трета година, в състав:
Административен
съдия: Евтим Банев
като разгледа докладваното от съдия
Банев административно дело № 632 по описа на Административен съд – Велико
Търново за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е
образувано за разглеждане на искова
молба, подадена от М.Д.К. с ЕГН **********, адрес ***, с която са предявени искове
срещу ДНСК – София и Административен
съд – Габрово с правно основание чл. 1, ал.
1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/, предявени
в хипотезата на чл. 204, ал. 4 от АПК. Ищцата претендира заплащане от
ответниците, на обезщетения за морални /неимуществени/ вреди, причинени й поради
съвместно извършеното създаване на отрицателен морален образ. Твърди, че това е
извършено чрез процесуалния представител на ДНСК в съдебни заседания и в
писмена защита по адм. дело № 16/ 2017 г. на Административен съд – Габрово и
чрез възприемането от съдебния състав на тезата на ДНСК с издаване на Решение №
55/ 16.06.2017 г. по посоченото дело на АС – Габрово. Претенцията е ответниците да бъдат осъдени да заплатят обезщетения за
причинените вреди, без да сочи в какво конкретно се заключават тези вреди. В
исковата молба е посочено, че претенцията на К. е за сумата 50
000,00 лв., като в допълнение към искова молба е заявено, че същата се
претендира в съотношение 70% на 30% между ДНСК и АС – Габрово, а в първото
открито съдебно заседание изрично е заявено, че цената на иска срещу ДНСК
е 35 000,00 лв., а на иска срещу АС – Габрово - 15 000,00 лева. В срока по чл. 131, ал. 1 от ГПК
ответникът Административен съд – Габрово, чрез председателя на съда, е подал
писмен отговор, в който заема становище за нередовност на исковата молба,, като
несъответстваща на изискването на чл. 127, ал. 1, т. 4 от ГПК – липсва ясно и
конкретно изложение на обстоятелствата, на които се основава този иск. Този
ответник е направил възражение и за недопустимост на предявения срещу него иск,
като става въпрос за фактически основания, които не попадат в нито една от
хипотезите на чл. 215 от ГПК – ответникът ДНСК осъществява дейност като орган
на изпълнително власт, а ответникът АС – Габрово като орган на съделбна власт,
които дейности са различни и не се основават на общи права или задължения, нито
на такива, произтичащи от едно и също основание. Като отделно основание за
недопустимост на иска срещу него сочи обстоятелството, че в случая става въпрос
за вреди, които се твърди да прозтичат от правораздавателна дейност на съда, а
не от административна такава, поради което евентуална обезвреда би могла да
бъде търсена на основанията и по реда на чл. 2 от ЗОДОВ.
С определението за насрочване на делото от Административен съд – Габрово, е изискано да представи преписката по адм. дело № 16/ 2017 г. по описа на този съд. С писмен отговор на искова молба вх. № 5766/ 07.11.2022 г. ответникът АС – Габрово е посочил, че адм. дело № 16/ 2017 г. по описа на този съд е изпратено с писмо изх. № 373/ 23.10.2019 г. в Административен съд – Велико Търново, във връзка с изискването му по адм. дело № 809/ 2018 г. по описа на АСВТ. След изискване, от деловодството на Административен съд – Велико Търново е представено удостоверение, съгласно което административно дело № 809/2018 г. на АСВТ е изпратено на ВАС с писмо изх. № 457/20.09.2022 г. от деловодството на АСВТ. С протоколно определение от ОСЗ, проведено на 29.11.2022 г., на основание чл. 192 от ГПК, от Върховен административен съд – гр. София е изискано да представи в оригинал или в заверен препис документите, намиращи се в гр. дело № 17/2013 г. на АС – Габрово, тези съдържащи се административно дело № 17/2016 г. на АС – Габрово и в Прокурорска преписка № 390/2015 г. на РП – Габрово, всички приложени към административно дело № 809/2018 г. на АС – велико Търново и изпратени на ВАС, с писмо изх. № 457/20.09.2022 г. от деловодството на АСВТ. В определения от съда срок и до настоящия момент, от неучастващото в производството лице не са представени изисканите му документи.
Предвид горното и тъй като от страните не е представен екземпляр от същото, към настоящия момент в делото не се съдържа Решение № 55/ 16.06.2017 г. по посоченото дело на АС – Габрово адм. дело № 16/ 2017 г. на Административен съд – Габрово.Независимо от последното, предвид заявената претенция, твърденията в исковата молба и в отговора на ответника Административен съд – Габрово, настоящият състав намира за безспорно, че М.Д.К. претендира репариране на неимуществени вреди, причинени й от Решение № 55/ 16.06.2017 г. адм. дело № 16/ 2017 г. на АС – Габрово, а не от някакви други действия или бездействие на длъжностни лица в същия съд.
Съгласно чл. 203
от АПК, исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически
лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи
и длъжностни лица, се разглеждат по реда на Глава единадесета от АПК:
„Производства за обезщетения“. Разпоредбата на чл. 203, ал. 2 от АПК гласи, че
за неуредени въпроси за имуществената отговорност се прилагат разпоредбите на Закона за отговорността
на държавата и общините за вреди. Отговорността по ЗОДОВ, съответно по
чл. 1 или чл. 2 от този закон, е в зависимост от обстоятелството дали
причинената вреда е в следствие на отменен акт, незаконосъобразни действия или
бездействие на административен орган или такива на правозащитен орган. Според
чл. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани
и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на
техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна
дейност, като исковете се разглеждат по реда установен в АПК. От цитираната
разпоредба следва, че за да възникне правото на иск за обезщетение е необходимо
да са налице няколко кумулативни предпоставки: 1. незаконосъобразен акт, действие
или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината, при или
по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред,
като в случай на незаконосъобразно действие, същото би могло да бъде
констатирано и в производството по обезщетението; 2. вреда от такъв
административен акт и 3. причинна връзка между постановения незаконосъобразен
акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При недоказване
на което и да е от изброените условия, обезщетение не се присъжда. Съгласно чл.
4 от ЗОДОВ дължимото обезщетение е за всички имуществени и неимуществени вреди,
които са пряка и непосредствена последица от увреждането. В тежест на ищеца е
да установи наличието на кумулативно изискуемите предпоставки за ангажиране отговорността
на държавата на основание чл. 1 ал. 1 от ЗОДОВ. При липса на който и да е от
елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността
на държавата по този ред.
Легалната
дефиниция за „административен орган“ се съдържа в § 1, т. 1 от ДР към АПК и
според нея, това е орган, който принадлежи към системата на изпълнителната
власт, както и всеки носител на административни правомощия, овластен въз основа
на закон. В конкретния случай обаче от М.К. се претендират вреди, причинени от
съдебно решение, т.е. от акт на правозащитен орган, а не от административен акт
или от действия или бездействие, при или по повод извършване на административна
дейност. Вредите от правораздавателната дейност обаче
могат да се търсят по реда на чл. 2 от ЗОДОВ, а съгласно чл. 128, ал. 1, т. 5
от АПК, на административните съдилища са подведомствени само искове за
обезщетения за вреди от незаконосъобразни, актове, действия и бездействия на
административни органи и длъжностни лица. Поради това е недопустимо
административният съд да разглежда иск, насочен против правноорганизационен
субект, който не е от системата на изпълнителната власт, и то за репариране на
вреди, които не са причинени от упражняването на административно властнически
правомощия. В конкретния случай не се претендира източник на вредите да
е достатъчно съществено нарушение на правото на Европейския съюз, което
изключва приложимостта и на чл. 2в от ЗОДОВ. Поради това предявеният иск за
обезвреда срещу Административен съд – Габрово, не е от правораздавателната
компетентност на административните съдилища.
Съобразно изложеното, настоящият съдебен състав намира, че предявеният от М.К. иск срещу Административен съд – Габрово е недопустим и не следва да бъде разглеждан в настоящото производство, а образуваното дело следва да се прекрати в тази му част.
Водим от горното
и на основание и на основание чл. 130 от ГПК, вр. с чл. 144 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
Връща като недопустима искова молба на М.Д.К. с ЕГН **********, адрес ***,
против Административен съд – Габрово, с правно основание чл. 203 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, вр. с чл. 1, ал.
1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, с цена на иска 35 000,00 лева.
Прекратява производството
по адм.д. № 632/ 2022 г. по описа на Административен съд Велико Търново, в тази му част.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба,
пред Върховен административен съд на Република България, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Определението да
се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.
Административен съдия: