Решение по дело №981/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 250
Дата: 24 април 2023 г.
Съдия: Дияна Божидарова Златева-Найденова
Дело: 20227150700981
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 250/24.4.2023г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, IV-ти състав, в открито заседание на тридесети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

СЪДИЯ: ДИЯНА ЗЛАТЕВА – НАЙДЕНОВА

 

 при участието на секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 981 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл. 64, ал. 1 от Закон за управление на средствата от европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).

Делото е образувано по жалба на „Калъч Груп“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес: гр. Сърница, п.к. 4633, ул. „Васил Левски“, № 24, представлявано от М.М.К., чрез адв. А.Б. против Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане № BG05M90P001-1.908-0669/37 от 07.10.2022 г., с което не са верифицирани отчетени разходи по искане за плащане № 1, представено в ИСУН 2020 с отчетен период 01.08.2017 г. – 31.05.2018 г. и искане за плащане № 2, представено чрез ИСУН 2020 с отчетен период 01.06.2018 г. – 01.10.2018 г. на обща стойност 59 800 лева на „Калъч груп“ ЕООД, издадено от Главния директор на Главна дирекция „ЕФМПП“ и ръководител на УО на ОПРЧР 2014-2020. Решението е оспорено като незаконосъобразно поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. По същество се твърди, че не са налице предпоставките на чл. 56 и чл. 57 от ЗУСЕСИФ за отказ на верификацията. Посочва се, че към момента на издаване на процесното решение били постановени и влезли в сила четири съдебни решения - две на Административен съд – Пазарджик и две на Върховния административен съд, които са изцяло в полза на жалбоподателя, като независимо от това Главният директор на ГД ЕФМПП и ръководител на УО на ОПРЧР издал пореден - трети отказ от верификация, предмет на настоящия спор. Наведени са твърдения, че издаването на процесното решение съставлявало злоупотреба с право. Твърди се и, че неправилно УО на ОПРЧР се е позовал на разпоредбите на ЗУСЕСИФ, доколкото считано от 01.07.2022 г. законът бил изменен, навеждат се оплаквания и за немотивираност на акта, доколкото не било описано в какво се състояла нередността, на която се е позовал органът. Иска се съдът да отмени оспореното решение, както и съдът да се произнесе в насока, че не били налице основания за налагане на финансова корекция. Претендира разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява. Представено е писмено становище от процесуалния му представител.

Ответникът - Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ /ОПРЧР/ 2014-2020, редовно призован, не се явява, представлява се от И.Д., главен експерт с юридическо образование, който оспорва жалбата. Изразява становище, че в случая отказът от верификация е на основание чл. 64, ал. 1, предл. 2 от ЗУСЕСИФ, а именно: стартиране на процедура по администриране на нередност от УО, като правната норма е императивна и органът действа в условията на обвързана компетентност, поради което счита, че ако е стартирала процедура по администриране на нередност органът по закон е задължен да спре верификацията на съответните разходи. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Пазарджик, след като взе предвид наведените от страните доводи и се запозна с приетите по делото доказателства, намира за установено, от фактическа страна, следното:

На 12.06.2017 г. между Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. и „Калъч груп“ ЕООД в качество му на бенефициент е сключен Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG05M9OP001-1.008-0669 за изпълнение на проект „Подобряване на безопасността и условията на труд в „Калъч груп“ ЕООД на стойност 153 630 лева.

На 08.02.2018 г. между „Калъч груп ЕООД и „ЗЕД България“ ЕООД е сключен Договор № BG05M9OP001-1.008-0669-C01/Se-01 с предмет „Разработване на система за въвеждане на нови практики и инструменти за развитие на човешките ресурси и организация на труда - 1 брой“ на стойност 29 900 лв. без ДДС.

За разходите по този договор са издадени Фактура № ********** от 13.03.2018 г. за авансово плащане по договора на стойност 14 950 лв. без ДДС, предявена към Искане за плащане №1 и Фактура № ********** от 12.09.2018 г., предявена към Искане за окончателно плащане №2 на стойност 14 950 лв. без ДДС.

На 12.02.2018 г. между „Калъч груп“ ЕООД и „Конформити консултинг“ ООД е сключен Договор №BG05M9OP001-1.008-0669-C01/Se-02 с предмет „Услуги по разработване на софтуер за управление на човешките ресурси“ на стойност 29 900 лв. без ДДС.

За разходите по този договор са издадени: Фактура № ********** от 13.03.2018 г. за авансово плащане по договора на стойност 14 950 лв. без ДДС, предявена към Искане за плащане № 1 и Фактура № ********** от 12.09.2018 г., предявена към Искане за окончателно плащане № 2 на стойност 14 950 лв. без ДДС.

Във връзка с изпълнението на договора е представен финансов и технически отчет и е направено искане за окончателно плащане на 22.01.2019 г.

С Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане от 01.02.2019 г. и за изменение на решение за верификация № BG05M9OP001-1.008-0669/2 от 07.09.2018 г. е определен размер на неверифицирани суми в размер на 29 900 лева във връзка с Фактура № ********** от 13.03.2018 г. и Фактура № ********** от 13.03.2018 г., като производството по отношение на тези фактури е спряно. С Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане с рег. № BG05М9ОР001-1.008-0669/4 от 25.04.2019 г. производството е възобновено, като с решението е определен размер на неверифицираните суми от 59 800 лева по отношение на Фактура № ********** от 13.03.2018 г.,  Фактура № ********** от 12.09.2018 г., Фактура № ********** от 13.03.2018 г. и Фактура № ********** от 12.09.2018 г.

От приложените за послужване дела към настоящото дело, се установява, че Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане с рег. № BG05М9ОР001-1.008-0669/4 от 25.04.2019 г. е оспорено по съдебен ред. Образувано е адм. д. № 570 по описа на Административен съд - Пазарджик за 2019 г. С Решение №  963/27.12.2019 г., постановено по адм. д. № 570/2019 г., Административен съд – Пазарджик е отменил оспорения административен акт като постановен при неспазване на установената форма, а така също и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Решението е потвърдено с Решение № 7666 от 17.06.2020 г., постановено по адм. дело № 2673/2020 по описа на Върховния административен съд.

След отмяната на решението за отказ от верификация ответникът е издал и Решение за определяне на финансова корекция от 24.02.2021 г. по Договор № BG05M9OP001-1.008-0669-C01 от 08.02.2018 г., с което на жалбоподателя е наложена финансова корекция по същия договор, в размер отново на 59 800 лева без ДДС. Същото е било оспорено по съдебен ред, като е образувано адм. д. № 379 от 2021 г. на Административен съд – Пазарджик. С Решение №  791/29.10.2021г., постановено по адм. д. № 379/2021 г. Административен съд – Пазарджик е отменил наложената финансова корекция. Решението в тази част е потвърдено с Решение № 5226 от 01.06.2022 г., постановено по адм. д № 833/2022 г. на Върховния административен съд.

Впоследствие, на 15.02.2022 г. с вх. № 196 на Министерство на труда и социалната политика, е представено писмо рег. № ПОДП147/01, екз. 2 от 15.02.2022 г. на ГД „Борба с организираната престъпност“ /ГД БОП/, с което от УО е изискано да представи информация по отношение на сключени договори за безвъзмездно финансиране на различни юридически лица, вкл. жалбоподателя с оглед досъдебно производство ДП № 1417/2021 на ГД БОП за извършено тежко умишлено престъпление.

При Управляващия орган е постъпило и последващо писмо вх. № 196/3 от 28.07.2022 г., касаещо изпълнявани договори от същите юридически лица и същото  досъдебно производство ДП № 1417/2021, по описа на ГД БОП, с оглед изготвяне на компютърно – техническа експертиза. Постъпило е и трето писмо с вх. № 11-02-6 от 11.08.202 г. на МТСП и вх. № 196/5 от 12.08.2022 г. на ГД ЕФМПП, с което ответния орган е уведомен, че по досъдебното производство на ГД БОП - ДП № 1417/2021 и образувано досъдебно производство № I.565/2021 по описа на Европейеската прокуратура се извършват технически експертиза, заключенията по които биха имали значение за преценка допустимостта на направените искания за възстановяване на средствата по ОП РЧР.

В тази връзка с резолюция от 12.08.2022 г. на Главния директор на ГД ЕФМПП е указано да бъде регистрирана нередност по случая. Такава е регистрирана като сигнал № 195 от 12.08.2022 и национален номер на случая № ОПРЧР20/22/ЕСФ/142/01 г. – л. 393 гръб и л. 395-396 от настоящото дело и л. 275-277 от делото.

Последвало е издаване на оспореното решение. Същото е мотивирано съобразно чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ и Писмо от ГД „БОП“-МВР във връзка с провеждане на разследване по ДП № 147/2021 г. по описа на ГД „БОП“ и резолюция на РУО от 12.08.2022 г. във връзка с Писмо с вх. №196-5/12.08.2022 г. от офиса на Европейската прокуратура, съобразно които е регистрирана нередност с № ОПЧР20/22/ЕСФ/142/01 с индикативна стойност 59 800,00 лева.

Решението е изпратено чрез ИСУН 2020 до жалбоподателя на 07.10.2022 г., като същото е оспорено по съдебен ред на 20.10.2022 г.

По делото са представени и предложенията на „Конформити консултинг“ ООД и „ЗЕД България“ ЕООД, задание, ръководство и анализ за управление на разработената система предмет на договорите, които не са относими към предмета на настоящия спор.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното: 

Жалбата е подадена в срок срещу акт подлежащ на оспорване от лице, което има правен интерес от оспорването, и се явява допустима.

Разгледана по същество същата е неоснователна.

Административен съд – Пазарджик като обсъди доводите на страните, прецени представените по делото доказателства и извърши проверка на оспорения акт в съответствие с разпоредбата на чл. 168 АПК, за да се произнесе съобрази следното:

Настоящият състав намира, че следва изрично да се посочи, вкл. с оглед възраженията на жалбоподателя за приложение на правилния закон, че в Държавен вестник, бр. 51 от 01.07.2022 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗИД на ЗУСЕСИФ), с § 1 на който наименованието на закона се изменя на Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ). Съгласно § 70 от ЗИД на ЗУСЕСИФ, до приключването на програмите за програмен период 2014 – 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), разпоредбите на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, отменени или изменени с този закон, запазват своето действие по отношение на управлението на средствата от ЕСИФ, както и по отношение на изпълнението и контрола на тези програми. Приетите от Министерски съвет и министъра на финансите нормативни актове до влизането в сила на този закон запазват своето действие по отношение на програмния период 2014 – 2020 г., съгласно § 71, ал. 2 от ЗИД на ЗУСЕСИФ, а съгласно § 73 законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“. Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. С оглед горното, приложима към разглеждането на настоящия спор е редакцията на закона към ДВ бр. 52 от 09.06.2020 г., при посочване на новото му наименование, в сила от 01.07.2022 г.

Предвид това, следва да се установи, че оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган в съответствие с разпоредбите на чл. 60, ал. 1 от ЗУСЕСИФ във връзка с чл. 4, т. 7 от Устройствения правилник на Министерство на труда и социалната политика и Заповед № РД-03-2/01.12.2020 г. и Заповед № РД-03-7/ 20.04.2021 г. на Министъра на труда и социалната политика.

Оспорваният акт е издаден и в изисканата от закона писмена форма, съобразно чл. 59, ал. 2 от АПК, като съдържа наименование на органа, който го издава, наименование на акта, адресат на акта, който е ясно и точно идентифициран, съдържа разпоредителна част, с която се определят правата на адресата на акта, пред кой орган и в какъв срок актът може да се обжалва, както и дата на издаване и подпис на лицето, издало акта, с означаване на длъжността му, като от формална страна съдържа както фактически, така и правни основания в съответствие с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК във вр. с чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ.  

По отношение на правилното приложение на материалния закон и административнопроизводствените правила, настоящият състав намира следното: Предмет на настоящия спор е решение, с което е отказано верифицирането на разходи съобразно чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, Раздел II Плащания, верифициране и отчитане на разходи, Глава пета Финансово управление и контрол от ЗУСЕСИФ.

Наред с регламентираните в чл. 57, 58 и 59, ал. 1 ЗУСЕСИФ изисквания по отношение на разходите, за да могат да бъдат третирани като допустими, законодателят е създал още едно правно основание, при наличието на което органът може да откаже да верифицира разход – чл. 64, ал. 1 ЗУСЕСИФ. Разпоредбата съдържа две основания за отказ от верификация: 1.) когато бенефициерът не представи в срок документи или разяснения по чл. 63 ЗУСЕСИФ или 2.) когато органът е започнал процедура по администриране на нередност. Това значи, че отказът от верификация на основание чл. 64, ал. 1 ЗУСЕСИФ не е отказ от верификация поради несъответствие с изисквания за допустимост на разходите по смисъла на чл. 57, ал. 1 и 2, чл. 58, ал. 1 и 2 и чл. 59, ал. 1 ЗУСЕСИФ, а защото в първата хипотеза не е доказано, че разходът съответства на изискванията за допустим разход, т. е. не са налични при органа изискуемите доказателства, въз основа на които органът може да направи извод за допустимостта или недопустимостта му, а във втория случай – каквато е процесният, това е разход, при осъществяването на който вероятно е допуснато нарушение на приложимото право, поради което до установяването по надлежния начин на това обстоятелство той не трябва да бъде възстановяван. В този смисъл Решение № 11819 от 19.11.2021 г. по адм. д. № 5753/2021 на Върховния административен съд.

 Като правно основание за отказа за верификация е посочена разпоредбата на чл. 64, ал. 1 ЗУСЕСИФ, а като фактическо основание се сочи обстоятелството, че във връзка с тези разходи е регистриран сигнал за нередност № ОПЧР20/22/ЕСФ/124/01 и е започнала процедура по регистриране на нередността. Описани са и конкретно Писмо от ГД „БОП“-МВР във връзка с провеждане на разследване по ДП № 147/2021 г. по описа на ГД „БОП“ и резолюция на РУО от 12.08.2022 г. във връзка с Писмо с вх. №196-5/12.08.2022 г. от офиса на Европейската прокуратура, по които е регистрирана нередност с № ОПЧР20/22/ЕСФ/142/01 с индикативна стойност 59 800,00 лева, от които става ясно на какво основание е регистрирана нередност в случая. Освен това и изрично е посочено, че  регистрираната нередност е свързана със съмнения за извършени нарушения при „Разработване на софтуер за управление на човешките ресурси в предприятието“ и „Разработване на стратегия-система за въвеждане на нови практики и инструменти за развитие на човешките ресурси и организацията на труда“, които кореспондират с предметите на договорите сключени с „Конформити консултинг“ ООД и „ЗЕД България“ ЕООД, като случаят е квалифициран като подозрение за измама и окончателната стойност ще бъде определена след приключване на досъдебното производство. Тези обстоятелства се установяват и от приобщения доказателствен материал по делото – както разменната кореспонденция с ГД БОП и Европейската прокуратура, така и регистрираният сигнал за нередност, който е активен с оглед представените по делото извадки от ИСУН.

Съгласно цитираната по-горе разпоредба, в случай че бенефициер не представи в срок документ или разяснения по чл. 63 или е започната процедура по администриране на нередност, съответният разход не се верифицира, като може да бъде включен в следващо искане за плащане. Предвид това, за да се приложи разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ не е необходимо да е налице влязъл в сила акт за налагане на финансова корекция. Достатъчно е да е налице започната процедура по администриране на нередност, която нередност да засяга именно поисканите за възстановяване разходи. Конкретният случай е именно такъв. В този смисъл Решение № 2101 от 07.03.2022 г. по адм. д. № 11136/2021 на Върховния административен съд. Предвид това правилно Управляващият орган е възприел, че са налице основания за отказ от верификация на исканите средства.

С оглед наведените от страна на жалбоподателя възражения, следва да се изтъкне, че верификацията и финансовата корекция са два различни института. Верифицирането на извършените от бенефициера разходи по изпълнение на проекта се изразява в извършването на проверка относно допустимостта на извършените разходи и по естеството си не предполага наличието на нередност, както и не е елемент от процедурата по определяне на финансова корекция при установяването на такава. От своя страна финансовата корекция не е основание за отказ от верификация, а основание за намаляване на размера на вече верифицираните разходи. Дори и процедурите да се развиват успоредно, същите са две отделни такива - по верифициране на разходите и по налагане на финансови корекции, като всяка една от тях приключва с издаването на съответни административни актове, при спазването на определени материалноправни и процесуалноправни разпоредби и всеки един от постановените актове подлежи на самостоятелно оспорване. В случаите на започната процедура по администриране на нередност, целта е ограничаване на верифициране на разходи, представляващи евентуалното финансово отражение на наложена финансова корекция, като отказаният за верифициране разход може да бъде включен в следващото искане за плащане. Съответно отказът за верификация на основание проверка за нередност не е обвързан от резултата от същата, а възможността за следващо искане за изплащане на същата сума, предвид изхода от производството по регистрираната нередност, е въпрос на последваща проверка в друга процедура. В този смисъл Решение № 920 от 02.02.2022 г. по адм. д. № 7561/2021 на Върховния административен съд.

Предвид това недопустимо е искането на жалбоподателя съдът да се произнесе предварително по липса на предпоставки за налагане на финансова корекция или постановяване на решение за отказ от верификация, особено в процедура по съдебен контрол на решение за верификация на разходи.

При горните установявания, настоящият състав намира, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, в изкисваната от закона форма, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона, като при постановяването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Предвид изхода на делото и направеното своевременно искане от пълномощника на ответника,  жалбоподателят  ще следва да бъде осъден да му заплати разноски по делото в размер на 100 лв. юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд – Пазарджик,

Р Е Ш И:

ОТХВРЪЛЯ жалбата на „Калъч Груп“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес: гр. Сърница, п.к. 4633, ул. „Васил Левски“, № 24, представлявано от М.М.К., чрез адв. А.Б. против Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане № BG05M90P001-1.908-0669/37 от 07.10.2022 г., с което не са верифицирани отчетени разходи по искане за плащане № 1, представено в ИСУН 2020 с отчетен период 01.08.2017 г. – 31.05.2018 г. и искане за плащане № 2, представено чрез ИСУН 2020 с отчетен период 01.06.2018 г. – 01.10.2018 г. на обща стойност 59 800 лева на „Калъч груп“ ЕООД, издадено от Главния директор на Главна дирекция „ЕФМПП“ и ръководител на УО на ОПРЧР 2014-2020

ОСЪЖДА „Калъч Груп“ ЕООД, ЕИК ********* да заплати на Министерство на труда и социалната политика сумата в размер на 100 (сто) лева юрисконсултско възнаграждение. 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                   СЪДИЯ: /П/