Решение по дело №169/2021 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 118
Дата: 16 декември 2021 г. (в сила от 5 януари 2022 г.)
Съдия: Антония Благовестова Генадиева
Дело: 20217070700169
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 август 2021 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 118

гр. Видин, 16.12.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

първи административен състав

в публично заседание на

 шестнадесети ноември

през две хиляди двадесет и първа година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

при секретаря

Катерина Борисова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Антония Генадиева

 

Административно дело №

169

по описа за

2021

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 18, ал. 5 от Правилника за приложение на Закона за закрила на детето /ППЗЗД/.

Делото е образувано във връзка с жалба от П.М.И. и Й.Ц.А.,*** против Задължително предписание № П/Д - ВН – К - 005/20.07.2021г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ - Кула.

В жалбата се твърди, че оспорения административен акт е незаконосъобразен, издаден въз основа на невярна фактическа обстановка, при допуснати нарушения на процесуалните правила и в противоречие на материалния закон. Иска се съдът да отмени оспорения административен акт.

Ответникът по оспорването – Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ Кула, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна и моли съда да я отхвърли.

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, при спазване изискванията на закона, поради което същата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество.

От данните по делото във връзка с оплакванията в жалбата, Административният съд намира, че същата е основателна по следните съображения :

Доказателствата от административната преписка установяват, че на 22.08.2020г. по Националната телефонна линия за деца 116 111 е подаден сигнал от жалб. П.И., майка на детето Й.Ц., за дете в риск от физическо и психическо насилие. В сигнала майката споделила, че семейството ѝ от 2016г. е подложено на системен психически и физически тормоз от страна на техни съседи в гр.Кула, където семейството живее. Действията на съседите им по отношение на цялото домакинство, включващо двамата жалбоподатели, майка ѝ и брат ѝ, както и детето Й., се отразяват отрицателно на детето, тъй като тя освен, че също е подложена на психически тормоз, свързан с непрекъснати заплахи, става свидетел и на заплахите на съседите по отношение на цялото семейство, както и на рушенето на собствеността им. Заявява, че детето изпитва страх, получава паник атаки и се страхува да излезе от дома си само. Посочва се също, че те са подавали всякакви сигнали до различни институции, но без резултат. Сигналът е заведен на 24.08.2020г., като е предаден на социален работник от отдел „Закрила на детето“ /ОЗД/ към ДСП Кула.

Във връзка с подадения сигнал на същата дата – 24.08.2020г., адресът на жалбоподателите е посетен от служители на ДСП Кула. Проведена е среща с родителите на детето Й., които подробно са обяснили за конфликта си със съседите и как той се отразява на психиката на детето. По време на срещата детето не е присъствало. За срещата е съставен протокол.

Родителите са поели ангажимент за провеждане на нова среща, но на място в ОЗД Кула, на която да присъства и детето.

На 27.08.2020г. е проведена такава в присъствието на детето Й., което по време на срещата е било спокойно, а родителите отново са споделили своите притеснения за психиката на детето и отражението на конфликтите им със съседите върху нея.

Представени са медицински документи, от които е видно, че детето редовно е водено на медицински прегледи и са му поставени всички необходими имунизации. Във връзка с психичните проблеми детето е било водено при психиатър, за което също са представени доказателства. Според него по отношение на детето са налице анамнеза и клинични признаци за наличие на диагнозата „Посттравматично стресово разстройство“. Видно от доказателствата по делото е, че и преди сигнала от 22.08.2020г., поради въпросния конфликт със съседите, родителите са търсили помощ от ДСП, като на 23.07.2020г. е сключен договор между майката и Комплекс за социални услуги за деца и семейства /КСУДС/, гр.Видин в качеството ѝ на родител на детето Й.. По силата на договора доставчикът предоставя на потребителя право да ползва социална услуга „работа с психолог“ за срок от 6 месеца – до 23.01.2021г. Няма доказателства по делото тази услуга да е предоставяна, респ. реално да е ползвана от потребителите за периода на договора, а и след това.

Въз основа на описаните по – горе данни е съставен социален доклад от 04.09.2020г. за оценка на постъпил сигнал, в който е описана ситуацията във връзка с конфликта със съседите и притесненията на родителите по отношение на детето. Описано е, че родителите полагат всички необходими грижи за детето, както и че се подпомагат и от други роднини. Осигурени са му жилищна среда и добри условия за живот. Детето, освен с родителите и близките си, контактува и с децата, с които учи, както и приятелите на родителите си и техните деца. Не контактува със съседите си.

Детето е посещавало ДГ “Звънче“ в гр.Кула и впоследствие е записано и към момента учи в СУ“В. Левски“ в гр.Кула. Няма проблеми в училище.

В доклада е посочено, че за детето има риск от панически страх. Взето е решение за предприемане на мерки за закрила по чл.4,ал.1,т.1 от ЗЗДет.

На 08.09.2020г. е изготвено оценяване на случая, като са описани горните обстоятелства и е описано, че помощта, която семейството е поискало е съдействие, подпомагане и услуги в семейна среда. Посочено е, че детето ползва социална услуга – психолог по преценка на родителите, като ако е необходимо е записано насочване на родителите за ползване на социална услуга.

От извършената оценка е преценено, че е необходимо продължаване на социалната услуга – работа с психолог, за детето и издаване на направление за насочване на родителите към социална услуга, при необходимост. Родителите са запознати с описаното оценяване на случая, видно от положените подписи върху него.

Със сигнала и предприетите мерки са запознати Районна прокуратура Видин, РУ Кула, кмета на община Кула, на които са изпратени писма от ДСП Кула.

Изготвен е план за действие с описани в него краткосрочни и дългосрочни цели. Краткосрочните цели, заложени в плана се отнасят до съдействието, което се оказва на семейството и подпомагането им, чрез предоставяне на услуги в семейна среда, във връзка с ежедневните и обичайни нужди на детето и семейството. Заложените дългосрочни цели, включват продължаване ползването на социалната услуга от детето, прилагана от специалистите в КСУДС Видин, работа с детето за адаптиране в нови ситуации и хора, както и информиране за процеса на работа с детето и постигнатите резултати. Срокът на действие е от 14.09.2020г. до 14.03.2021г. Заложени са и дейности за работа с родителите, включващи насочването им към ползване на социална услуга, при необходимост, консултирането им по интересуващи ги въпроси и проследяване на случая, развитието на детето и грижите, които получава. Видно от отбелязването върху самия план родителите са били запознати с него.

На същата дата – 14.09.2020г., е изготвен и социален доклад, в който са описани всички обстоятелства по случая, както и взетите мерки.

На 01.10.2020г. е изготвен следващ социален доклад във връзка с образувана проверка по преписка от ОД на МВР Видин.

На същата дата – 01.10.2020г., до Директора на ДСП Кула е входено и заявление от жалб. П.И. за ползване на социални услуги, делегирани от държавата дейности, а именно – психолог към КСУДС Видин.

На 02.10.2020г. е проведена среща в ДСП Кула, ОЗД Кула със жалбоподателите, за която е съставен протокол, според който родителите са били запознати с документите по досието на детето и са потвърдили, че могат да ползват социална услуга – срещи с психолог, а майката е била съгласна и да и бъде издадено направление за ползване на социалната услуга.

Отново е изготвен социален доклад от 05.10.2020г.

На П.И. *** е издадено направление за ползване на социални услуги № НП / Д – ВН – К – 028/ 05.10.2020г., с което е насочена за предоставяне на социална услуга.

Във връзка с това е проведена среща с жалбоподателката за уточняване на заявката ѝ за „работа с психолог“. За информационната среща е съставен протокол от 08.10.2020г.

За работата по случая и предприетите мерки са уведомени Директора на ДСП Кула и Началник отдел „Закрила на детето“.

На 13.11.2020г. е проведен телефонен разговор с г-жа К. К. - учител на детето, относно поведението на детето в училище. За разговора е съставен протокол, от който е видно, че според учителката детето е активно и се справя добре с обучението, както и че няма сериозни проблеми.

На 18.11.2020г. е изготвен доклад от ключов социален работник относно детето, насочено към КСУДС Видин, с молба от майката за ползване на социална услуга в Център за обществена подкрепа /ЦОП/ – „работа с психолог“. В доклада са анализирани обстоятелствата и взетите мерки, като са изведени рискове за детето, а именно: риск от влошаване на здравословното състояние на детето, риск за детето от поставянето му в нетипична за него роля на възрастен, като продължителността на влиянието на посочените обстоятелства по отношение на детето могат да доведат до неблагоприятни последствия за физическото, емоционалното и психическото му развитие. Прието, че рисковете за детето са в резултат на психическо страдание у майката, което има отражение над детето. Прието е, че работата по случая следва да бъде преустановена, като са дадени препоръки за подкрепа на майката. След изпълнение на насоките по отношение на майката е посочено, че работата с детето може да бъде подновена.

Уведомление за обстоятелствата във връзка със случая на г-жа И. и препоръката да бъде насочена за предприемане на мерки по отношение на нея и психичното ѝ здраве, както и за евентуална възможност за подновяване на работата след изпълнение на тези мерки, е изпратено до Директора на ДСП Кула и от страна на КСУДС Видин на 14.12.2020г.

Междувременно с Постановление от 22.12.2020г. е постановен отказ да се образува досъдебно производство с № 02326/ 2020г. на РП Видин, във връзка със сигнала на г-жа П.И. за системен тормоз от страна на съседи.

От страна на жалбоподателката на 19.10.2020г., е изпратен сигнал по електронен път до Държавна агенция за закрила на детето /ДАЗД/, в който отново се описват всички обстоятелства във връзка с психически и физически тормоз от страна на съседи над семейството, както и недоволството от работата на институциите във връзка с подаваните от тях жалби. Сигналът е препратен на Дирекция Инспекторат към МВР и Директора на РДСП Видин.

Нов сигнал, отново по електронен път, е изпратен на 30.12.2020г. до ДАЗД, който също е препратен на описаните по – горе лица.

Във връзка с поведението на детето в училище, е проведена нова среща с класния му ръководител, за която е съставен протокол от 22.01.2021г. От проведената среща е установено, че детето, като цяло няма проблеми в училище и се справя добре. Посочва се, че има нормално развитие и че като цяло майката има амбицията детето ѝ да е първо във всичко. Наблюденията на учителката са, че с детето се работи и в къщи, както и че използва думи и изрази, които не са подходящи за възрастта ѝ, които според нея е чула от възрастните. Посочва, че би имало необходимост от ползването на специалист логопед.

На 27.01.2021г. е проведена нова среща с родителите на детето, която е протоколирана. Отново има оплаквания от страна на родителите, че детето е стресирано от поведението на съседите. Посочват също така, че детето посещава логопед в гр.Видин, както и че полицията трябва да вземе мерки.

На същата дата са проведени срещи и със съседите им, които са заявили, че жалбите на П.И. са неоснователни и те не извършват действията, които им се приписват, както и че избягват да контактуват със семейството.

На 28.01.2021г. е изготвен поредният социален доклад за оценка на постъпил сигнал, в който са описани всички обстоятелства по случая, като е изведено заключение, че предвид новите жалби от страна на родителите срещу съседите им е необходимо провеждането на срещи с тези съседи и при установяване на нарушения от тяхна страна да се сигнализират компетентните органи.

Във връзка с поредния сигнал, постъпил в ДАЗД и свършената работа по него е изпратено писмо до Директора на РДСП Видин на 29.01.2021г.

На 11.02.2021г. по повод въпросния сигнал относно детето Йоанна е проведена среща, като случаят е преразгледан и е взето решение за преразглеждане на плана за действие.

Впоследствие на същата дата - 11.02.2021г., е изготвен поредният план за действие от ДСП Кула, за работа както с детето, така и с родителите със срок на действие от 11.02.2021г. до 11.08.2021г. Краткосрочните и дългосрочните цели са сходни с описаните в предходния план за действие, касаещи задоволяване на базовите потребности на детето, осигуряване на необходимите здравни грижи, на емоционален и психически комфорт за детето в спокойна домашна атмосфера, насърчаване и стимулиране на детето за активно участие в учебните процеси, поддържане и подобряване на вече изградените навици за самостоятелно обслужване на детето. Препоръчано е при необходимост насочване на детето към използване на социална услуга от специалисти към КСУДС. Като краткосрочна цел е посочено ежемесечно проследяване на случая.

В частта от плана, касаеща родителите на детето, предвидените дейности са за насочване на родителите за ползване на социална услуга в ЦОП, консултиране на семейството по въпроси на социалното подпомагане, проследяване на случая и преглед на плановете за действие и планиране на нови подходящи дейности за постигане на резултати. Родителите са запознати с този план по телефона, видно от отбелязването върху него.

На 11.02.2021г. е проведен телефонен разговор с г-жа И. за запознаване с новия план за действие, което е протоколирано.

На 09.03.2021г. от страна на Директора на КСУДС Видин до директора на ДСП Кула и Началника на ОЗД е изпратено писмо относно жалб. П.И., насочена с направление за ползване на социална услуга при ЦОП към КСУДС Видин и детето й. В него те са информирани за проведен разговор с г-жа И., според която с детето ѝ не е работено активно, че то продължава да изпитва тревоги и те са се насочили към работа с психолог в гр.София, както и че от центъра са на страната на съседите им.

На 31.03.2021г. е проведена нова среща с г-жа К., учител на детето, във връзка с проследяване на случая. В изготвения протокол за срещата е описано поведението на детето, което е обичайно за нея, както и че детето е будно и се старае.

Работата по случая и взетите мерки по отношение на детето са описани и в писмо до РП Видин, във връзка с тяхно искане за това.

На 20.04.2021г. до Директора на РДСП Видин е изпратено писмо във връзка с твърдения на родителите за нередности при предоставяне на социални услуги за дете и родител от Институт по социални дейности – КСУДС Видин.

Във връзка с горното до Директора на РДСП Видин са изпратени още две писма от 27.04.2021г., в които отново е описана работата по случая.

На 27.05.2021г. е изпратено писмо до директора на ДСП Кула във връзка с производство по ДП № ЗМ 69/ 2021г. по описа на РУ Кула за престъпление по чл.182,ал.1 от НК.

На 28.05.2021г. са проведени телефонни разговори с класния ръководител на детето Й.и с учител - възпитател, за което са съставени протоколи. Според тях детето се справя отлично с учебния материал, но срещат понякога трудности при общуването си с родителите на детето. Според тях детето е обгрижвано добре от родителите си.

Във връзка с полученото писмо от ст. разследващ полицай от страна на ДСП Кула е изготвен отговор, според който в хода на работа по случая не се установява реален риск за детето. Родителите полагат необходимите грижи за отглеждането и възпитанието му и получават подкрепата от страна на роднини, които биха им помогнали при нужда. Посочват, че работата по случая продължава. Във връзка с проведените срещи и разговори с майката на детето, случаят е супервизиран по преценка на служителите, които са поискали и съответно получили среща с клиничен психолог на ИСДП София. Във връзка с горното е препоръчано психиатрично обследване на майката, тъй като поведението ѝ може да доведе до неблагоприятни последствия за физическото, емоционалното и психическото развитие на детето. С оглед получените насоки от супервизията, случаите на майката и на детето в центъра са прекратени. В ОЗД Кула обаче продължават работата по случая, макар, че нямат информация за извършено психиатрично обследване на майката.

Със Заповед от 19.05.2021г. от страна на ДАЗД е определена комисия за извършване на проверка по сигнал в ДСП Кула. Проверката е извършена в периода от 02 – 04.06.2021г., за което е съставен констативен протокол. Извършени са беседи с директора на ДСП Кула, социален работник в ОЗД Кула, класния ръководител на детето, родителите и самото дете. Прегледано е и досието на Й. В протокола са описани всички събрани документи и обстоятелствата, описани и по – горе.

Във връзка с констатациите от направената проверка е насрочена работна среща в КСУДС за запознаване с резултатите от проверката, обсъждане на постигнатото до момента, както и визията за бъдещо развитие на случая и планиране на бъдещи дейности и мерки от всички институции. На срещата са поканени Директора на ОП“Социални дейности“ при община Видин, Директора на ДСП Кула, председателя на УС на ИСДП, гр.София.

На 15.06.2021г. е проведена междуинституционална среща, от която е изготвен протокол, от който е видно, че са обсъждани въпроси по случая.

След приключване на проверката и установеното от нея до Директора на ДСП Кула е изпратено писмо, към което са приложени Задължително предписание и методическо указание за изпълнението му от 05.07.2021г. Посочено е, че задължителното предписание до ДСП Кула е издадено във връзка с отстраняване на констатираните пропуски и нарушения, установени в хода на проверката, като е дадено указание за изпълнение на предписанието и предоставянето на писмена информация за това. За това са информирани и Директора на РДСП Видин и Изп. директор на АСП София.

При извършената проверка е констатирано, че ДСП Кула е запозната със случая на Й., като са били предприети действия по закрила от тяхна страна. Въпреки това, след събиране на необходимата информация е констатирано, че в края на 2020г. в ДСП Кула е постъпила информация, че доставчикът на социални услуги е преустановил работата с детето и майката, поради липса на сътрудничество от страна на майката и невъзможност да се осъществи индивидуална работа с детето. При проверката е констатирано, че не са предприети мерки от органа за мотивиране на родителите да съдействат на специалистите, както и че не са използвани правомощията на ДСП по реда на чл.18,ал.4 и чл.20,ал.4,т.1 от ППЗЗДет. Констатирано е, че въпреки разработените документи реална социална работа с Й.и нейните родители не се осъществява.

Предвид направените констатации е издадено Задължително предписание на директора на ДСП Кула, с което е наредено следното : 1. при постъпване на информация от доставчик на услуга, работещ с Й.и родителите ѝ за затруднение, да се осъществи индивидуална работа с детето, да се планират дейности за осигуряване на достъп на специалистите до момичето с оглед извършване на специализирана работа; 2. При отказ за сътрудничество от страна на родителите за ползване на социална услуга, да бъде издадено задължително предписание, съгласно чл.18,ал.4 от ППЗЗДет. и 3. При отказ от страна на родителите за ползване на социална услуга, включително и след заявено желание и издадено направление, да се използва законовата възможност и да бъде издадена заповед за ползване на такава, съгласно чл.20,ал.4,т.1 от ППЗЗДет., като е даден срок за изпълнението им. Към задължителните указания са приложени и Методически указания, разясняващи в какво следва да се състоят действията, които следва да бъдат предприети от служителите на ДСП Кула и какво те следва да предприемат при всеки конкретен случай, а именно както при затруднение при работата с детето, така и при отказ за съдействие или отказ за ползване на социална услуга от страна на родителите.

В изпълнение на описаните по - горе задължителни предписания и методическите указания към тях от страна на социални работници при ОЗД Кула е проведен телефонен разговор с жалбоподателите, за което е изготвен и протокол от 13.07.2021г. Според протокола жалбоподателите са били поканени на среща в ОЗД Кула на 14.07.2021г., за да се запознаят с протокола от проверката на ДАЗД, която среща жалбоподателите категорично отказали и заявили, че не желаят да работят с тях и прекъснали връзката.

Насрочена била нова среща за 19.07.2021г., за която двамата родители били поканени с писма от 14.07.2021г., които са получени от тях на 15.07.2021г., видно от отбелязванията върху известията за доставяне.

За насрочената работна среща и за изпълнението на задължителното предписание са уведомени кмета на община Кула, директора на РДСП Видин, директора на СУ „Васил Левски“ Кула и началника на РУ Кула, като са поканени и техни представители.

Видно от протокол от 19.07.2021г. е проведена работна среща между представители на ДСП Кула и представители на описаните по – горе институции, на която е обсъждан случая на детето и необходимостта от насочване на детето и родителите му за работа с психолог, както и за издаване на задължително предписание на родителите за ползване на социална услуга – работа с психолог, както и че с детето следва да работи училищен психолог.

Със заповед № 0505 – РД 01 – 0237/ 16.07.2021г. на директора на ДСП Кула е променен водещия на случая на детето Й.Ц., като е наредено той да бъде поет от свид. Д.К..

С постановление от 09.07.2021г. на РП Видин е прекратено и наказателното производство по ДП № ЗМ – 69 / 2021г. по описа на РУ Кула за престъпление по чл.182,ал.1 от НК.

На 19.07.2021г. от страна на директора на ДСП Кула е изготвен отговор до ДАЗД във връзка с изпълнение на даденото им задължително предписание. В него са описани предприетите действия от ДСП Кула, проведената среща с представители на заинтересовани институции, както и за нежеланието на родителите да сътрудничат и взетото решение за издаване на задължително предписание на родителите.

На 20.07.2021г. е проведена среща по повод преглед на плана за действие от 11.02.2021г. по случая на детето Й., за която е съставен протокол. В него е посочено, че част от действията по плана на изпълнени, като детето е с редовни имунизации, базовите му потребности са задоволени, осигурен му е и емоционален и психически комфорт в спокойна домашна атмосфера от страна на родителите. Детето е насърчавано и стимулирано за активно участие в учебните процеси, поддържат се и се подобряват изградените у детето навици за самостоятелно битово и хигиенно обслужване.

Ежемесечното проследяване на случая е посочено като частично изпълнена цел, поради това, че родителите отказват срещи и разговори с водещия случая.

Като неизпълнени действия от плана за работа с родителите е записано, че насочването на детето за ползване на социална услуга, както и социална работа с родителите при необходимост, както и консултирането на семейството по въпроси за социално подпомагане, не са изпълнени поради това, че родителите отказват да сътрудничат с ОЗД.

Като задача е записана провеждането на срещи и разговори с родителите и насочването им за ползване на социална услуга.

На 20.07.2021г. е изготвен и социален доклад относно издаване на задължително предписание на родители, в който са описани всички установени факти от социалните работници и действията, които са предприети от тях.

На 20.07.2021г. е изготвен поредният план за действие със заложени краткосрочни и дългосрочни цели, както по отношение на детето, така и по отношение на родителите. В него са вписани същите дейности, като описаните в предходните планове за действие. Срокът на този план е от 20.07.2021г. до 20.01.2022г. На родителите са изпратени писма по пощата на 21.07.2021г., с които са поканени в ОЗД, за да се запознаят с плана за действие, които писма са получени от тях на 22.07.2021г., видно от отбелязванията върху известията за доставяне. Впоследствие с други писма им е изпратен и самият план за действие – на 28.07.2021г., получен от тях на 30.07.2021г.

Въз основа на последния социален доклад е издадено и обжалваното Задължително предписание № № П/Д - ВН – К - 005/20.07.2021г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Кула, с което на родителите на детето Й., на основание чл.21,ал.1,т.3 от ЗЗДет. е предписано да сътрудничат на социалните работници от ОЗД Кула с цел спазване и изпълнение на заложените в плана за действие дейности : 1. Депозиране на заявление от родител за насочване на детето за ползване на социална услуга в общността – работа с психолог и логопед и 2. Депозиране на заявление за ползване на социална услуга в общността с цел оказване на подкрепа за разрешаване на конфликтите между семейството и съседите.

На 27.07.2021г. е проведена среща с родителите, видно от съставеният протокол за нея. Според него и двамата отказват да сътрудничат и да подпишат протокола.

Видно от доказателствата по делото е, че детето е посещавало, както логопед, така и психолог, като с психолога срещите на детето продължават и към момента. По делото са представени служебни бележки от психолог и специалист – логопед. За посещенията обаче двамата родители няма доказателства да са уведомили социалните работници от ОЗД Кула. Няма обаче и доказателства последните да са питали или да са проявили някакъв интерес дали детето не посещава такива специалисти, извън предложената им от отдела социална услуга. Още повече, че така и не стана ясно дали реално е ползвана такава услуга, въпреки, че формално във всички планове и социални доклади е препоръчвана.

От доказателствата по делото се установява също, че двамата родители се грижат добре за детето и се стремят то да има както физически, така и психологически комфорт. Насърчават го да участва активно в учебния процес.

Доказателствата установяват, включително и вследствие от направената проверка от служители на ДАЗД, че на служителите в ДСП Кула е препоръчано да се намери индивидуален подход при работата с родителите и детето, да се осигурят специалисти за индивидуална работа с детето, да се работи с родителите в насока осъзнаване на родителските им функции, права и задължения, като възрастни, отговорни за отглеждането и възпитанието на дъщеря им.

След получаване на задължителните предписания към Директора на ДСП Кула и методическите указания към тях, от страна на социалните работници от ОЗД Кула, не са правени други опити да разговарят или да се срещнат с жалбоподателите, в качеството им на родители на детето Йоана, освен чрез опит за разговор по телефона и с писмени покани.

Горната фактическа обстановка се доказва от събраните писмени и гласни доказателства, между които няма противоречие и си кореспондират. Показанията на свидетелите Д.К., Г.И. и В.И.. Социалният работник, водещ случая на детето също посочва, че е проведена само една среща с родителите.

Според съда жалбата се явява основателна по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.168,ал.1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона.

Издаденото предписание е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21,ал.1 от АПК, от който произтичат отрицателни последици за адресата.

Оспореният административен акт е постановен от компетентен орган – директора на дирекция „Социално подпомагане“ - Кула, съгласно разпоредбата на чл.18,ал.4 от ППЗЗДет., който е посочен като правно основание за издаването му.

Според чл.21,ал.1,т.3 от ЗЗДет. ДСП извършва проверки по жалби и сигнали за нарушаване правата на децата и дава задължителни предписания за отстраняването им при условия и по ред, определени с правилника за прилагане на закона.

Процедурата по издаване на задължителни предписания е регламентирана в Глава трета от ППЗЗДет. /чл. 9чл. 18/.

Съгласно разпоредбата на чл.14 от ППЗЗДет. социалният работник извършва проучване и оценка на сигнала, като събира необходимата информация от семейството, детето, училището, детската ясла и градина, роднини, близки, съседи, друга дирекция „Социално подпомагане“, личен лекар и от други източници при необходимост.

Според чл.15 от ППЗЗДет. след извършване на проучване и оценка на сигнала и при установяване на риск за детето социалният работник открива случай.

След събиране на първоначалната информация социалният работник извършва оценка на сигнала, за което изготвя доклад, съгласно приложение № 1 към чл.16,ал.1 от ЗЗДет. След оценката на сигнала и откриване на случай се изготвя оценка на случая, която включва оценяване на потребностите на детето, на родителския потенциал, на риска/рисковете за детето, както и на наличните ресурси за справяне, за което се изготвя доклад Приложение № 1а

В разпоредбата на чл.16а,ал.1,т.3 от ППЗЗДет. е посочено, че въз основа на направената оценка на случая социалният работник изготвя план за действие по образец съгласно приложение № 2а, който включва дългосрочна цел и краткосрочни цели, дейности за тяхното постигане и мерки за закрила, който план се съгласува с родителите на детето, с настойника, с попечителя или с лицето, полагащо грижи за детето, както и със самото дете в съответствие с възрастта и степента му на развитие, ако това не противоречи на интересите на детето и не нарушава правата му.

В настоящият случай докладът за оценка на постъпилия сигнал и първите социални доклади са изготвени въз основа на необходимата информация, както от родителите, така и от други заинтересовани лица, като е видно, че първоначално родителите са съдействали на служителите на ОЗД Кула. Последните обаче освен събирането на сведения, които са сходни по съществото си и от едни и същи лица, както и препоръчването на мерки за закрила, които следва да бъдат приложени спрямо детето и родителите, нищо конкретно не са извършили. Действително документално са описани конкретни действия, които следва да бъдат извършени, както по отношение на детето, така и по отношение на родителите, но освен препоръки, от делото не се установява на детето и родителите да е било предложено да посетят конкретен психолог, който да работи с тях, на конкретни дати, респ. периоди, която помощ те да са отказали.

След множество препоръчителни разговори явно е, че родителите са приели, че сами трябва да осигурят психологическа помощ на детето си, което са и сторили. Нещо повече, видно от протоколите за проведените разговори с тях, те самите са заявили, че ще заведат детето на психолог в гр.Видин и в гр.София. От страна на социалните работници обаче не е проявена каквато и да било активност да се провери дали това действително е така, дали родителите действително са завели детето на психолог, както са заявили, кой е той и какви са постигнатите резултати, ако има такива.

Формалното изпълнение на задълженията от страна на служители на ОЗД Кула е установено и при проверката от представители на ДАЗД, които също са препоръчали индивидуален подход и опити да се разговаря с родителите и да се убедят те от необходимостта от ползването на социални мерки за закрила и в частност от работа с психолог.

От действията на служителите на ДСП Кула в изпълнение на даденото им задължително предписание от страна на ДАЗД и методическите указания, свързани с него, не може да се направи извод, че те са ги изпълнили. Няма как да се приеме, че опитите за провеждане на разговор с родителите по телефона, както и изпращането по пощата на покана за среща с тях на място в отдела, представляват индивидуален подход, предприет спрямо тях. Други опити да бъдат убедени родителите да съдействат, да са предприети опити за срещи и разговори, преди издаването на задължителното предписание, предмет на делото, не са предприети.

Съдът счита, че в случая от страна на социалните работници е подходено формално, поради което и намира, че е нарушена разпоредбата на чл.14 от ППЗЗДет., тъй като социалният работник не е събрал информация и от други източници, каквито има доказателства да съществуват. Видно от доказателствата по делото е, че родителите сами са изпълнявали дейностите, заложени в плана за действие, а именно водили са детето на логопед и психолог, като при психолог продължават да го водят и към момента. Действително родителите не са уведомили социалният работник, че изпълняват задълженията си по плана, но и никой не ги е питал за това.

Макар, че комуникацията с родителите е изведена като проблем, както и невъзможността да се работи индивидуално с детето също, опити за убеждаването на родителите и за самостоятелна работа с детето не са правени от страна на социалните работници.

Към момента на издаване на оспорения административен акт, с който са дадени задължителните предписания, не е посочено и какви са мерките, взети за разрешаване на конфликта със съседите и взети ли са такива изобщо, тъй като се твърди, че този конфликт е в основаната на проблемите, както с родителите, така и с детето. Следва да се посочи, че в предписанието от ДАЗД, във връзка, с което пък е издадено обжалваното по делото задължително предписание действително е препоръчано издаването на задължително предписание, но не веднага, а след като се направят опити за работа с родителите и детето индивидуално, чрез използване на различни подходи. Последното обаче според съда не е сторено, тъй като едва ли би могло да се приеме за индивидуален подход спрямо конкретните лица един опит за разговор по телефона и изпращането на покани за срещи по пощата.

На следващо място в социалните доклади и планове за действие, макар и да се сочи, че в случая става въпрос за дете в риск, не са посочени какви са конкретните рискове за детето и кои негови права са нарушили родителите или други лица, касаещи желанията и чувствата на детето или неговите физически, психически и емоционални потребности, с оглед преценката на най-добрия интерес на детето по смисъла на § 1, т.5,б.“а“ и „б“ от ДР на ЗЗДет.,

Според настоящия съдебен състав тези нарушения на процедурата по издаване на задължителното предписание са довели до нарушаване на чл.35 и чл.36 от АПК, не са събрани относимите към случая доказателства, не са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за случая, не са обсъдени обясненията и възраженията на заинтересованите страни. Това нарушение в случая е съществено, тъй като създава вероятност за неистинност на фактите, които органът е счел за установени и които са от значение за разпореденото от него предписание. Както бе посочено и по – горе не са взети предвид важни факти и обстоятелства от голямо значение за случая, а именно нарушената комуникация между социалните служители и родителите, е довела до неправилни изводи на административния орган, тъй като не са взети предвид фактите, че детето посещава логопед и психолог. В този смисъл не е оценено и състоянието на детето, вследствие работата с такива специалисти, преди издаването на обжалваното задължително предписание.

Мерките за закрила в семейна среда се прилагат, за да бъдат подпомогнати детето и семейството, в зависимост от възможностите за отглеждане и възпитание на детето. В чл.23 от ЗЗДет. са регулирани различни мерки с оглед потребностите на детето и родителите му. С чл.18,ал.2 от ППЗЗДет. е предвидено, че мерките, предвидени в чл.23 от ЗЗДет., се прилагат съгласно изготвения план за действие. Задължително предписание по чл.18,ал.4 от ППЗЗДет. се издава в случаите на отказ за сътрудничество от страна на родител, настойник или попечител или на лицето, което полага грижи за детето.

В случая се установява, че социалният доклад, на база на който е постановено задължителното предписание, не съдържа конкретизация относно мотивите на органа да приеме, че родителите не съдействат в конкретното производство по предоставяне на социална услуга, тъй като не е описано ясно и точно какво е дължимото от тях поведение, респективно няма изчерпателно посочени действия и бездействия, които жалбоподателите са задължени, според органа, да изпълнят, но не са изпълнили. Дори напротив така и на става ясно, както от плановете, така и от социалните доклади дали изобщо тези социални услуги са предоставяни на детето и родителите им, в частност работата с психолог или това са само формално описани добри пожелания. Няма констатации на случаи, при които да са били насрочени срещи с такива специалисти и евентуалното отсъствие на детето и / или родителите от тях, за предоставяне на услугата, като никъде не е налице отказ от страна на родителите – вербален или чрез действия или бездействия, да съдействат за изпълнение на социалната услуга, реално, тъй като реално такава не им е била предложена.

Също така, в оспорвания акт не са изложени конкретните поведения - действия или бездействия, които органът счита, че родителите следва да изпълняват с цел да съдействат за изпълнението на социалната услуга, включително и самото физическо довеждане на детето на място на съответната дата и час, като такъв график или предложение за такъв график изобщо липсва.. Не се уточнява какви са точно действията, които те са длъжни да извършат, за да склонят или убедят детето или родителите да пожелаят сами да изпълняват предвидените в плана действия. Според съда напрежението между родителите и социалните работници е възможно да се дължи и на липсата на конкретни действия, които да са предприети от социалните работници за решаване на техните проблеми, както за работа със съответните специалисти в ЦОП, така и със съседите. В този смисъл и даденото задължително предписание е лишено от мотиви и конкретизация на фактическото и правното му съдържание. Органът не се позовава и на конкретни разпоредби и не препраща към изисквания на конкретен законов или подзаконов нормативен акт, който да съдържа точно определените действия или бездействия, като форма на дължимо поведение от родителите, които те не изпълняват. Формулирано по този начин, задължителното предписание има по-скоро общ и неясен характер, като в него по свое усмотрение органът може да влага различни изисквания, без да е взел предвид възможни ли са и изпълними ли са те реално. В този смисъл актът е немотивиран и защото се възпрепятства възможността на адресата му – родителите, да разберат какви точно свои задължения за действия /бездействия, /включително и довеждането на детето, къде и кога/ те не изпълняват и ще следва да изпълняват, поради което им се налага задължителното предписание. Никъде не е обсъдено обстоятелството, че родителите сами са се опитали да изпълняват целите, заложени в плановете, а именно, водили са детето на логопед, както и на психолог, с който детето продължава да работи. Безспорно е налице липса на адекватна комуникация между социалните служители и родителите, но създаването на позитивна нагласа и у двете страни е задължение и на двете страни. Няма как да се вменява във вина само на родителите, без да са положени реални усилия за такава комуникация с тях от страна на представителите на ДСП. Несъмнено тези фактори са също от ключово значение за успеха на програмата за социални услуги на детето и родителите, а не са взети предвид и обсъдени, нито в мотивите, нито в диспозитива на обжалваното задължително предписание и в социалния доклад, послужил за издаването му.

При това положение, като се е произнесъл при неизяснена фактическа обстановка и е приел част от доказателствата по преписката, без да се съобрази с други, респ. да събере други, макар и да е имал информация за съществуването им, както и без да се мотивира защо не ги приема, административният орган е постановил един незаконосъобразен административен акт в противоречие с разпоредбите на чл.59,ал.2,т.4 и 5 от АПК и при съществено нарушение на административно - производствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби, съответно нарушения на чл.146,т.3,4 и 5 от АПК. Посочените основания са безспорно такива, при наличието на които издаденият административен акт подлежи на отмяна.

Водим от горното и на осн. чл.172,ал.2 от АПК, Административният съд

 

                      Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Задължително предписание № П/Д - ВН – К - 005/20.07.2021г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Кула, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :