Решение по дело №336/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 ноември 2022 г.
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20227220700336
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 231

 

гр. Сливен, 11.11.2022 година

 

 

В  И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд Сливен, в публично заседание на осемнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                              Председател: Детелина Бозукова

 

при секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от съдията Бозукова административно дело № 336 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното: 

Производството е по чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 76, ал. 5, вр. ал. 2 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).

Образувано по жалба, подадена от МБАЛ "Д-р Иван Селимински -Сливен“ АД гр.Сливен, представлявано от и. д.В.П. против Заповед № РД 09-1264 от 26.08.2022 г., издадена от Директора на РЗОК Сливен. С оспорената заповед на дружеството е наложена санкция - "финансова неустойка" в размер на 200 лева, на основание чл. 418 ал.3 от НРД за МД 2020-2022, за нарушение на чл. 55 ал.2 т.5 и т.6 от ЗЗО във вр. с чл.366 ал.1 и ал.2, чл.380, чл.384 и чл.385 от НРД за МД 2020-2022г. и Приложение № 2 към същия.

В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна поради неспазване на установената форма и нарушение на материалноправни разпоредби. Посочените в оспорената заповед фактически основания  не кореспондирали с правните такива, а санкционната норма предвиждала размер на санкция, различен от наложения на дружеството. В заповедта било посочено, че лечебното заведение е нарушило Приложение № 2 към чл.385 от НРД за МД 2020-2022г., но приложението било отменено с ДВ бр.37 от 2022, в сила 17.05.2022г. По същество лечебното заведение излага съображения, че е изпълнило изискванията на чл.354 ал.4 от НРД и е извършило всички основни диагностични и терапевтични процедури  ДЛА на КП, като самоволното напускане на п.а е отразено  в ИЗ от лекуващия лекар и от завеждащи отделението в електронни вариант на ИЗ в ПИС, като в ЗЗО и НРД за МД липсвало изискване случаят да бъде отразен в ежедневните отчети като дейност  по „Апр99/КП № 111“. Моли съда да постанови решение, с което отмени изцяло оспорената заповед. Претендира направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващия се представлява от пълномощник - адв. Д. М. ***, който излага подробни съображения за незаконосъобразност на атакуваната заповед. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представя писмени бележки.

В съдебно заседание ответникът - Директорът на РЗОК Сливен не се явява, представлява се от пълномощник гл. юрисконсулт Х. Д., която развива съображения за неоснователност на жалбата. Счита заповедта за правилна, мотивирана и законосъобразна, поради което моли съда да потвърди същата.Претендира юрисконсултско възнаграждение. Представя подробни писмени бележки.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите и становищата на страните, и като извърши проверка на законосъобразността на обжалваната заповед, намира за установено следното:

Между страните е сключен Договор № 200372/20.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по КП и/или извършване на амбулаторни процедури с НЗОК и/или извършване на клинични процедури с НЗОК / л. 34/.

Административното производство по издаване на оспорения акт е започнало със Заповед № РД-09-1183/04.08.2022 г. на Директора на РЗОК-Сливен / л. 99/, издадена на осн. чл. 72, ал. 9 от ЗЗО, с която Директорът на РЗОК-Сливен е наредил от контрольор да бъде извършена тематична проверка в периода от 04.08.2022 година до 12.08.2022 година на МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен“ АД гр. Сливен, със задача: да бъде осъществен контрол по отношение ИЗ №10811/2022 във връзка с постъпило уведомително писмо с вх.№ 29-02-9#529/03.08.2022г./л.100/. Заповедта е сведена до знанието на директора на ЛЗ на 10.08.2022 година.

В периода 10.08.2022г. – 11.08.2022г. контролиращият екип извършил разпоредената проверка, като изискал съответното ИЗ. Резултатите от проверката са обективирани в констативен протокол (КП) № 13-05-192/11.08.2022г. / л.120/, в който е отразено следното:

При извършената проверка на медицинската документация на ИЗ № 10811/02.08.2022г,- 03.08.2022г. -  А.А. К.по КП № 208 „Консервативно поведение при леки и средно тежки черепно-мозъчни травми" се констатира: Насочваща, Приемна и О.д. - S02.00, Номер на КП: Р208.А.: Касае се за п.,който е бил у. с д.по г..Няма сигурни данни за з.на с..У.е а..След т. е п. в. и д..Приема се за клинично наблюдение и лечение. п.а о. л.! Обективно състояние с л., с. и с. с.: С. статус - РКР в ч. о. до к. с р-ри **см,с к. и н. р.,с ф. д. за д. ф.. К. о. на д. о.; Останалия сом. статус - в н. за в.. Неврологичен ***. П. в. на м.. Консултативни прегледи: д-р М.И.П. (К./ А. не може да се с.. п.ът е п. в.. Б. н. за доп. информация В ** часа при повторен опит за с. на а.п. с. че преди ** год. П.О. м. и. и п. К., П. Н.. От *години не ги п.. Отрича б. в г.и з.. Л.на н. О., Глава т. х. около о.. Двустранно изострено в. д. РСД г. т. АН л. р. **** АН д.р. *** к. МПНБ ОДА без о. д. з. п. ЕКГ от ***.2022 год.00.56 часа С. р.инд. позиция н. СТ и Т п.. Проведени диагностични и терапевтични процедури: 90.59, 90,59, 90.59, 90.59, 90.59, 90.59, 90.59, 90.59, 90.59, 87.03, 89.52, 89.08, 99.18, 99.29 Изход от заболяването: О. от л.. При извършената проверка на документацията на ИЗ №10811/2022 от контрольорите е установено, че са спазени индикациите за хоспитализация на КП №208; Извършени са всички основни диагностични и терапевтична процедури по ДЛА на КП, съгласно чл. 354, ал.4; Самоволното напускане е отразено в ИЗ от лекуващ лекар д-р Я. и в електронен вариант на ИЗ в ПИС, съгласно чл. 354, ал.5; ЛЗ е уведомило писмено РЗОК Сливен за настъпилото обстоятелство, съгласно чл. 354, ал.6.

Контрольорът е приел, че не са спазени - минимален болничен престой по КП № 208 (2 дни), поради отказа на ЗОЛ за продължаване на лечението в НХО на МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен" АД, за което в ИЗ ЛЗ е следвало да приложи „Информирано решение за преждевременно прекратяване на започналия престой в болничното заведение и на болничното лечение/диагностиране" подписано от п.а и лекуващият лекар, В предоставеното от ЛЗ заверено копие на ИЗ №10811 липсва такъв документ. ЛЗБМП МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен" АД неправилно е отразило в ежедневните си отчетни файлове за извършена дейност оказана на ЗОЛ А.А. К.медицинска помощ като дейност по КП №208 „Консервативно поведение при леки и средно т.ч.-м. т. вместо д. по АПр99/КП №208. В предоставеното от ЛЗ заверено копие на И3№10811 (хартиен носител) е видно, че ЗОЛ А.А. К., не е п. своя п. никъде в цялата медицинска документация (на първа страница на ИЗ и в съответния брой Декларации за информирано съгласие). Проверяващите приели, че ЛЗБМП не е спазило изискванията на чл.81, ал.1, т.1 и чл.380 от НРД. Протоколът е връчен на представляващия ЛЗ на 11.08.2022 година.

Срещу протокола не е подадено писмено възражение от ЛЗ  в срока по чл.402 от НРД за МД 2020-2022г. / т.3 на писмо на л.95/

Със Заповед № РД-09-1264 от 26.08.2022 година /л.97/ директорът на РЗОК – Сливен, въз основа на протокола  на основание чл. 74 ал.5 от ЗЗО и чл.408 ал.1 от НРД за МД 2020-2022г. и за констатираното в КП нарушение по чл. 55 ал.2 т.5 и т.6 от ЗЗО във връзка с чл.366 ал.1 и ал.2 и чл.380, чл.384 и чл.385 от НРД за МД 2020-2022, както и Приложение № 2 от същия и на основание чл. 418 ал.3 от НРД за МД 2020-2022 наложил на МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен“ АД гр. Сливен, санкция "финансова неустойка" в размер на 200 лева. Административният орган изложил мотиви, че от дружеството е извършено нарушение на реда, свързан със задължението за информационно осигуряване и обмен на информация във връзка с първичните медицински документи, изразяващо се в некоректно попълване от страна на лечебното заведение /ЛЗ/ на ежедневно подаваните файлове по електронен път за оказалата медицинска дейност, включена в договора. Видно от история на заболяването /ИЗ/ № 10811/2022 год., ЗОЛ А.А. К.е хоспитализирано в ЛЗ на ***.2022 год. по КП 208 „Консервативно поведение при леки и средно тежки черепно-мозъчни травми". Видно от цитираната ИЗ, в реквизит „Изход от заболяването" е отразено „отказ от лечение", без към същата да е приложено „Информирано решение за преждевременно прекратяване на започналия престой в болничното заведение и на болничното лечение/диагностициране", подписано от ЗОЛ и лекуващ лекар. Пак от там е видно, че в нито един медицински документ, приложен към ИЗ, няма положен подпис от страна на ЗОЛ. След справка в ИИС - ПИС на НЗОК е установено, че в електронния вариант на ИЗ, издадена при дехоспитализацията на ЗОЛ е отразено, че п.ът е дехоспитализиран по КП 208 вместо по АПр 99/КГ1 208. От изложеното следва, че ИБМП не е спазил договорното задължение за точното и правилно попълване на медицинската документация, както и за коректно попълване на ежедневно подаваните файлове по електронен път за оказаната медицинска дейност, включена в договора, респ. ИБМП не е изпълнил договорения ред за работа с медицинска документация, както и този, свързан със задължението за информационно осигуряване и обмен на информация във връзка с първичните медицински документи. Заповедта е връчена на ЛЗ по електронен път на 26.08.2022г. /л.98/, а жалбата срещу нея е подадена в Административен съд Сливен на 09.09.2022г.

По делото са представени всички документи, съдържащи се в преписката по повод издаване на оспорената заповед. Приобщено е ИЗ на № 10811/2022г. на ЗОЛ А. К./л. 74 и сл./, декурзус от 02.08.2020г. / л.127/ и месечна справка за отхвърлени случаи по КП -/л.128/.

По делото е допуснато събиране на гласни доказателствени средства като е разпитана, в качеството на свидетел М. П. Г., м. с. в н.-х. о., която на 02.08.2022г. е била д.. От показанията й се установява, че п. А. К.бил с о. р.на г., н., б. и о. всякакво лечение, м., о., като м.п. а. и н. с. о..

При така установеното от фактическа обстановка, въз основа на всички събрани доказателства и въз основа на свидетелските показания, които като безпротиворечиви и взаимнодопълващи се изцяло кредитира, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена чрез административния орган в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията по чл. 150, ал. 1 от АПК за форма и съдържание, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Обжалваната заповед е издадена от директора на РЗОК гр. Сливен, действащ при спазване на териториалния обхват на правомощията и предоставената му от закона материална компетентност съгласно чл. 59, ал. 13 от ЗЗО. Заповедта е издадена в предвидената от закона форма, съгласно чл. 59 от АПК, като противно на твърденията на  оспорващото лечебно заведение съдържа посочените в ал. 2 реквизити. Процесуалният ред за извършване на проверката, регламентиран в ЗЗО, е спазен. Заповедта за възлагане на проверката, съдържа правните и фактическите основания за издаването й с определяне на проверяващите лица, обектът - наименование и месторазположение на лечебното заведение, видът, задачата и срокът на проверката. Констативният протокол за резултатите от проверката е връчен на жалбоподателя, който не се е възползвал от правото си да подаде възражение срещу него. В конкретната хипотеза процедурата е била спазена, но съдът установи друго допуснато от административния орган нарушение на административно производствените правила от категорията на съществените, което винаги води до отмяна на заповедта за налагане на санкция.

Видно от мотивите на оспорената заповед лечебното заведение, като изпълнител на болнична медицинска помощ не е спазило договорно задължение за точното и правилно попълване на медицинската документация, както и за коректното попълване на ежедневно подаваните файлове по електронен път за оказаната медицинска дейност, включена в договора, респ. ИБМП не е изпълнил договорения ред за работа с медицинска документация, както и този, свързан със задължението за информационно осигуряване и обмен на информация във връзка с първичните медицински документи, което е квалифицирано от АО като нарушение на чл. 55 ал.2 т.5 и т.6 от ЗЗО във вр. с чл.366 ал.1 и ал.2, чл.380, чл.384 и чл.385 от НРД за МД 2020-2022г. и Приложение № 2 към същия.

Санкционната норма на чл.418, ал.3 от НРД за МД 2020 - 2022 по която е наложена санкцията „финансова неустойка“ за твърдяното нарушение на ЛЗ предвижда, че изпълнител на болнична медицинска помощ подлежи на санкция когато не изпълни задълженията си за уведомяване на РЗОК за настъпили промени в обстоятелства, свързани със сключването на индивидуалния договор. Анализът на мотивите на заповедта и посочените в нея норми налагат извод, че твърдяното от административния орган нарушение, допуснато от ИБМП не кореспондира с приложената санкционна норма. Санкцията по чл.418, ал.3 от НРД за МД 2020 - 2022 се налага на ИБМП, който не спазва реда  и не изпълни задълженията си, свързани с настъпили промени в обстоятелствата по сключването на ИД, а в случая по делото нито се твърди, нито се установява, че е налице такова изменение. Горното мотивира съда да приеме, че липсва единство между словесното описание на твърдяното нарушение, материалноправната му квалификация в обстоятелствената част на процесната заповед и приложената от АО санкционна норма. Съдът може да измени размера на наложената санкция, в случай, че същата е неправилно определена, но няма правомощие да приложи вместо АО правилната санкционна норма, какъвто е конкретния случай. Ето защо допуснато от административния орган нарушение на административно производствените правила налага изцяло отмяна на оспорената заповед. Съгласно трайно установената съдебна практика на Върховния административен съд на РБългария, съществено нарушение на административнопроизводствените правила е това нарушение, в резултат на което адресатът на акта е бил лишен от възможността да разбере и реално да упражни правото си на защита, както и когато съществува основателно предположение, че ако нарушението не бе допуснато, органът би издал акт с друго съдържание. Ето защо съдът намира, че административният орган е допуснал нарушение на административнопроизводствените правила, което е от категорията на съществените и оспореният в настоящото съдебно производство акт като процесуално незаконосъобразен следва да бъде отменен, без да бъде разглеждана по същество неговото съответствие с материалния закон.

Гореизложеното мотивира настоящия съдебен състав да приеме, че жалбата е основателна, а оспорената с нея Заповед за налагане на санкция на Директора на РЗОК – Сливен – незаконосъобразна, което налага нейната отмяна.

 При този изход на делото основателна е и следва де се уважи претенцията на дружеството оспорващ за заплащане на направените по делото разноски в общ размер на 550 лева, от които 500 лева заплатен адвокатски хонорар и 50 лева държавна такса, които следва да се възложат в тежест на ответника РЗОК Сливен.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд – Сливен

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД-09-1264 от 26.08.2022 година на Директора на РЗОК – Сливен, с която на МБАЛ "Д-р Иван Селимински -Сливен“ АД гр.Сливен, представлявано от и. д.В.П. е наложена санкция - "финансова неустойка" в размер на 200 лева, на основание чл. 418 ал.3 от НРД за МД 2020-2022, за нарушение на чл. 55 ал.2 т.5 и т.6 от ЗЗО във вр. с чл.366 ал.1 и ал.2, чл.380, чл.384 и чл.385 от НРД за МД 2020-2022г. и Приложение № 2 към същия, като незаконосъобразна.

 

ОСЪЖДА РЗОК Сливен да заплати на МБАЛ "Д-р Иван Селимински- Сливен“ АД гр.Сливен, представлявано от и. д.В.П., ЕИК *******направените по делото разноски в размер на 550 /петстотин и петдесет/ лева.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

 

                                                                                              Съдия: