Решение по дело №389/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2019 г. (в сила от 31 октомври 2019 г.)
Съдия: Цветомил Борисов Горчев
Дело: 20197060700389
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е     362

гр. Велико Търново, 11.10.2019 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

Административен съд Велико Търново – седми състав, в съдебно заседание на единадесети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦВЕТОМИЛ ГОРЧЕВ

при участието на секретаря В.Г., изслуша докладваното от съдия Горчев Адм. д. № 389 по описа на съда за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. чл. 10, ал. 6 от Закона за семейни помощи за деца (ЗСПД) и е образувано по жалбата на Г.П.К., ЕГН ********** *** против Заповед № ЗСПД/Д-ВТ/2626/05.06.2019 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Велико Търново, с която е отказано отпускане на ….. от ЗСПД, потвърдена с Решение № 04-РД06-0051 от 21.06.2019 г. на Директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“- Велико Търново. В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на обжалваната заповед, поради съществено нарушение на процесуални правила и противоречие с материалноправни разпоредби. В нея се сочи, че не е изпълнено от административния орган задължението, установено в нормата на чл. 36, ал.1 от АПК, да събере служебно всички относими доказателства и да прецени всички обстоятелства от значение за постановяване на законосъобразен акт. Изложено е, че при издаване на заповедта не е отчетено и констатирано несъответствие между представените документи и декларираните в заявлението обстоятелства. По същество се иска отмяна на заповедта. В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателката поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли за отмяна на заповедта. Претендира разноски.

Ответникът - директор на Дирекция „Социално подпомагане“- Велико Търново – чрез процесуалния си представител спори жалбата и моли същата да бъде отхвърлена.

Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл. 149, ал.3 от АПК и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

На 31.05.2019 г. Г.К. е депозирала в Дирекция „Социално подпомагане“- Велико Търново заявление-декларация за отпускане на месечни помощи за отглеждане на дете до завършване на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст по чл. 7 от Закона за семейни помощи за деца (ЗСПД).

В т. 11 „Брутен доход на семейството ми за предходните дванадесет месеца“ на девети ред от таблицата за м. 01.2019 година е посочила доход на семейството в размер на 1664 лева, брутен доход в размер на 17618 лева и на последния ред средномесечен доход от 1474 лева за периода от 05.2018 година – 04.2019 година.

Декларирала е, че детето Я. К.с ЕГН ********** живее постоянно в страната, не е настанено за отглеждане извън семейството и е записано в училище.

Към заявлението К. е приложила Удостоверение № 9213/31.05.2019 г., издадено от ТД на НАП – Велико Търново за получените от нея доходи за периода 04.2019 година – 05.2018 година, Декларация от съпруга й за реализираните от него доходи от наем и Удостоверение за декларирани данни изх. № 040191901393165/31.05.2019 година на ТД на НАП – Велико Търново.

Допълнително е представила на органа и служебна бележка за извършени планови имунизации.

В законния срок на основание чл. 10, ал. 4 от ЗСПД и чл. 4 от Правилника за приложението му и във връзка с чл. 7, ал. 1 от ЗСПД е била издадена заповедта, предмет на съдебната проверка за законосъобразност, с която директорът на Дирекция „Социално подпомагане“ - Велико Търново е отказал помощ за периода 01.05.2019 година – 01.05.2019 година. Мотивите са, че на основание чл. 4а от ЗСПД средномесечните доходи на член от семейството за предходните 12 месеца надвишавали дохода, определен за целта в ЗДБРБ за 2019 година. 

В законоустановения срок К. е депозирала жалба срещу постановения отказ пред директора на Регионалната дирекция за социално подпомагане – Велико Търново. В жалбата навежда доводи, че в представените документи – декларация от съпруга й е допусната грешка и за месец 01.2019 година той не е получил доход от наем за един от отдаваните от него имоти, тъй като съгласно представените договори за наем, такъв се дължал от м. 02.2019 година. Към жалбата е представила и коментираните два броя договори за наем.

Решаващият орган е намерил за неоснователни така наведените доводи и е потвърдил отказа, като е приел, че не е съществувала пречка за жалбоподателката да приложи процесните договори още с подаване заявлението и действително е налице установеното надвишаване на дохода, позволяващ получаване на помощ.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, овластен с нормата на чл. 4 от ППЗСПД. Актът е издаден в изискуемата писмена форма, но при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с целта на закона. Съображенията:

Изискванията за редовност на заявлението за отпускане на месечни помощи за дете до завършване на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст, са установени в разпоредбата на чл. 17, ал. 3 от ППЗСПД. Според т. 1 на същата норма към заявлението следва да се приложи удостоверение за брутните месечни доходи на семейството за последните 12 календарни месеца, предхождащи месеца, през който то е подадено – но при условието на ал. 3 дирекция "Социално подпомагане" да не може да получи информацията по служебен път.

Страните не спорят, че в конкретния случай съществува несъответствие между представените пред административния орган удостоверение и декларация за доходите на съпруга и посоченото в декларацията. Няма по делото данни това да е констатирано от органа, да са изисквани допълнително данни от други органи или на заявителката да е предоставен допълнителен срок за изясняване това несъответствие.

От данните по делото е видно, че то действително е налице – така както бе посочено по-горе К. е декларирала бруто доход на член от семейството за м. 01.2019 година в размер на 1664 лева, а е представила доказателства за реализиран такъв в размер на 2014 лева, оттам при съответното сумиране са различни и общия доход за декларирания период и средномесечния доход.

Представените договори за наем указват на извода, че за м. 01.2019 година К.е реализирал доход в размер на 300 лева от отдаване на едно помещение.

Посоченото обстоятелство несъмнено би могло да се изясни чрез съответните справки в ТД на НАП – Велико Търново, доколкото по делото няма данни за извършени от К.данъчни нарушения. В този смисъл са и доводите на К. в жалбата до директора на РДСП, с която са представени процесните договори. При тези данни административният орган е следвало да упражни правомощието си по чл. 1а, ал. 4 от ЗСПД и чл. 17, ал. 3 от ППЗСПД и да събере служебно необходимата информация. Като не е сторил това, е допуснал нарушение на установеното в чл. 35 от АПК правило актът да бъде издаден след преценка на всички относими факти. Нарушението е съществено, тъй като при изпълнение на посоченото процесуално задължение, органът би могъл да стигне до други фактически и правни изводи, включително и за наличие на законоустановените предпоставки за отпускане на поисканата помощ.

Наред с това съдът счита, че при постановяване на отказа е нарушен установеният в чл. 6, ал. 1 от АПК принцип административните органи да упражняват правомощията си добросъвестно и справедливо, доколкото от данните по делото се установява, че неустановяването на действителните доходи на семейството не се дължат на виновно действие или бездействие на жалбоподателката, а това от своя страна сочи несправедливост на отказа.

На следващо място за пълнота е необходимо да се отбележи, че от представената по делото преписка не се установява на К. да е предоставена възможността по чл. 34 от АПК да участва в административното производство, като изрази становище и възражение по основателността на направените от административния орган констатации. Като не е съобразил всички тези правила, Директора на РДСП – Велико Търново е постановил решение при неправилна преценка за законосъобразност на оспореното пред него заповед.

По изложените съображения, постановеният отказ следва да се отмени и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката да се върне на органа за ново произнасяне по молбата, след обективно и пълно изследване на относимите обстоятелства.

С оглед изхода на делото и своевременно направеното искане, на основание чл. 143, ал.1 от АПК следва да се присъдят на жалбоподателката разноски по делото в размер на 310 лева, от които 300 лева възнаграждение за адвокат и 10 лева – заплатена държавна такса.

Водим от горното, съдът

Р   Е   Ш   И   :

 ОТМЕНЯ Заповед № ЗСПД/Д-ВТ/2626/05.06.2019 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Велико Търново, потвърдена с Решение № 04-РД06-0051 от 21.06.2019 г. на Директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“- Велико Търново.

ИЗПРАЩА преписката на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Велико Търново за ново произнасяне съобразно указанията, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Дирекция „Социално подпомагане“- Велико Търново да заплати на Г.П.К., ЕГН ********** *** сумата от 310 (триста и десет) лева, представляващи разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчване на съобщението.

 

                                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: