РЕШЕНИЕ
№ 1843
Варна, 22.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Варна - XVIII състав, в съдебно
заседание на двадесет
и втори ноември две хиляди и двадесет и трета година в
състав:
Съдия: |
МАРИЯ
ЖЕЛЯЗКОВА |
При секретар ВЕСЕЛКА КРУМОВА
като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА административно дело № 20237050702183 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл145 и сл. от АПК, вр. чл.211 от ЗМВР.
Образувано е по жалба на Б.Н.Ю., ЕГН **********,***, чрез
пълномощник – адв.С.Т., против Заповед № 365з-5822/18.08.2023г. на Директор
Областна дирекция на МВР-Варна, с която на основание чл.194, ал.2, т.2, чл.
197, ал.1, т.3, чл. 200, ал.1, т.11, предложение І-во, чл.204, т.3 от ЗМВР, на
оспорващия, в качеството му на Началник на РУ-Девня към ОД на МВР-Варна, е
наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от шест месеца, считано от
датата на връчване на заповедта.
Жалбоподателят
твърди незаконосъобразност на оспорения административен акт, като постановен в
нарушение на процесуалните норми и на материалния закон. Конкретно излага
съображения, че самият той не е компетентен да проведе и да се произнесе по
започналото от друг служител административно-наказателно производство /АНП/.
Процесното такова е проведено и се е развило под контрола на гл. инспектор С.Н.,
който също разполага с правомощия, предоставени му от министъра да налага
административни наказания по ЗДвП. Жалбоподателят поддържа, че няма никакви
правомощия да въздейства върху гл. инспектор Н., който единствено е компетентен
да обсъди събрания по случая доказателствен материал, да прецени налице ли е до
момента извършено някакво нарушение от служителите, участвали в процесните
действия, да провери законосъобразността на акта и респективно да прецени дали
е необходимо да извърши някакво допълнително разследване на установени спорни
обстоятелства или пък да издаде наказателното постановление, което той е сторил.
Позовава се на разпоредбата на чл.206 ЗМВР, съобразно която при определяне на
вида и размера на дисциплинарните наказания се взема предвид тежестта на
нарушението и настъпилите последици. Твърди, че в заповедта е посочена форма на
вина „умисъл“ при допускане на твърдяното дисциплинарното нарушение, като сочи,
че никъде от установените факти и обстоятелства по случая не се установява
умишлено действие или бездействие от негова страна. По изложените съображения
моли да се отмени процесната заповед като незаконосъобразна. Претендира
присъждане на съдебно-деловодни разноски.
В
съдебно заседание, чрез пълномощника -адв.Т., жалбата се поддържа и се моли
нейното уважаване.
Ответникът
– Директор на ОД на МВР-Варна, чрез процесуален
представител – ю.к.Г., оспорва жалбата и моли същата да се отхвърли като
неоснователна, тъй като заповедта е правилна и законосъобразна Счита, че
подробно описаната в заповедта и в справката към която препраща същата,
фактическа обстановка, по безспорен начин се установява допуснато от
жалбоподателя дисциплинарно нарушение.
След
преценка възраженията и становищата на страните, събраните по делото
доказателства и действащата и приложима нормативна уредба, съдът приема за
установено от фактическа страна следното:
Дисциплинарното
производство срещу жалбоподателя Б.Н.Ю. е образувано със Заповед № 365з-2853/04.05.2023г. във връзка с данни, събрани в хода на
проверка, извършена по реда на чл. 43, ал.4 от ЗМВР, разпоредена със Заповед
№365з-239/11.01.2023 г. на Директора на ОД на МВР - Варна по повод на по
анонимен сигнал с рег.№ 812102-1758/07.12.2022г., адресиран до Министъра на
вътрешните работи с копие до Директора на ОД на МВР – Варна. За проверката от
определената комисия са изготвени Доклад рег.№ 365р-9904/14.02.2023г. и
допълнение към него регистрирано с № 365р-14099/02.03.2023г., съдържащи данни
за извършени дисциплинарни нарушения от служители на ОД на МВР – Варна.
Със
заповедта от 04.05.2023г. е определен състав на дисциплинарно разследващия
орган. От дисциплинарната комисия: са събрани допълнително доказателства от
сектор „Човешки ресурси“; жалбоподателя Ю. е поканен да се запознае с
материалите по преписката /същите са му връчени на 31.05.2023г./ и са изискани
писмени обяснения /каквито той е отказал да даде към него момент/. Такива са
депозирани от него с вх. № УРИ 253р-5979/06.06.2023г., като със същите е
посочил, че доколкото образуваното производство касае издадено наказателно
постановление, производството по което е отработено и НП е издадено от
ст.инсп.Ст.Н., разполагащ със самостоятелна компетентност, то той не е имал
възможност да прецени събрания доказателствен материал по
административнонаказтелната преписка.
Въз
основа на събраните материали от ДРО е изготвена Обобщена справка рег.№
365р-35549/15.06.2023г., в която е възприета, следната фактическа обстановка:
На
19.09.2022г. с автоматично техническо средство, поставено в с.Чернево, община
Суворово, област Варна, е заснето движението на лек автомобил „Опел Инсигния“ е
per. № В 9558 ВХ, със скорост от 112 км/час, при разрешена скорост от 50 км/ч.
От експерт К.С.- служител на РУ - Девня е образувана административна преписка
по констатирано нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. Същата била докладвана на
гл.инсп. Б.Ю. – Началник на РУ-Девня, който с разпоредителна резолюция от
04.10.2022г. постановил изплащането й на „Н-к ПУ В.дол“. В Участък Вълчи дол,
работата по преписката била възложена на инспектор П.В.. В хода на проверката
било установено, че автомобилът е собственост на Община Вълчи дол, поради което
и издаденият електронен фиш бил връчен на 11.10.2022г. на в.и.д. кмет П.П..
Същата попълнила декларация, че автомобилът е бил управляван от И.Ж.В.– шофьор
на общината. Последният от своя страна също е попълнил декларация, че към
момента на установяване на нарушението, МПС е било управлявано от майката на
съпругата му Р.Р.
Едновременно
с това били снети сведения от М.Т., заемаща длъжността финансов контрольор в
община Вълчи дол, съгласно които на процесната дата - 19.09.2022г. във връзка
със служебен ангажимент е пътувала до гр.Варна с посочения служебен автомобил,
управляван от И.Ж.В., като в колата не е имало друг човек.
Въпреки
това, инспектор П.В. връчил на Р.И.Р.покана по чл. 40, ал. 2 от ЗАНН за явяване
в РУ — Девня за съставяне на АУАН и без да докладва материалите на старши
инспектор Д.Д.- началник на участък, за проверка и заверка, изпратил същите в
деловодството на Участък Вълчи дол, а от там в РУ -Девня, където мл.експерт К.С.без
да събере допълнителни доказателства, които да изяснят кой е управлявал
моторното превозно средства, съставил срещу Р.Р.АУАН, по който същата не
направила възражение. Актът С. представил на прекия си ръководител –
ст.инспектор С.Н., който на 12.12.2023г. издал НП.
В
Обобщената справка е изведен извод, че установената фактическа обстановка сочи
на допуснати нарушения на служебната дисциплина на всеки един от посочените
служители, както и на гл.инспектор Б.Ю., който като техен ръководител не е
осъществил контрол върху дейността им. Направено е предложение до
дисциплинарно-наказващият орган /ДНО/ да приеме сигнала за основателен и да
наложи на гл.инспектор Б.Ю. дисциплинарно наказание „Порицание“.
На
14.06.2023г. жалбоподателят е запознат с материалите от дисциплинарното
производство и с обобщената справка за резултатите от разследването, като му е
дадена възможност за становище и възражения. Такива не постъпили в указания
24-часов срок. Поради това ДРО като приел за доказани установените в обобщената
справка обстоятелства и допуснатото от гл.инсп. Б.Ю. нарушение, със Становище
рег.№ 365р-35141/15.06.2023г. предложил на ДНО – Директора на ОД на МВР-Варна,
да му наложи дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца до 1
година.
Преди
да приключи производството и да бъде определен видът и размерът на наказанието,
на Б.Ю. са връчен: покана за писмени обяснения рег. № 365р -44701/02.08.2023г.,
покана за изслушване рег. № 365р-45461/08.08.2023г.
и покана за изслушване рег. № 365р-46748/15.08.2023г. В указаните срокове не са
депозирани писмени обяснения и жалбоподателят не се е явил за изслушване, което
обстоятелство е обективирано в Докладна записка рег.№ 365р -47355/16.08.2023г.
С
процесната заповед Директорът на ОД на МВР Варна, в качеството си на ДНО, като
се е позовал на Обобщена справка рег.№ 365р-35549/15.06.2023г. и Становище
рег.№ 365р-35141/15.06.2023г. и приел за установена описаната в същите
фактическа обстановка, издал процесната Заповед № 365з-5822/18.08.2023г.
Директор на ОД на МВР-Варна, с която е наложил на жалбоподателя Б.Ю., в качеството му на Началник на РУ-Девня към ОД на
МВР-Варна, дисциплинарно наказание „Порицание”. Изложени са мотиви, че
като заемащ горепосочената длъжност, главен инспектор Ю. не е осъществил контрол за изпълнение
и законност на задачите възложени на подчинени служители
(мл.експерт К.С.- командир на отделение в група „Охранителна полиция“ към РУ -
Девня, инспектор П.В. - полицейски инспектор V степен (ТП) в участък Вълчи дол
към РУ - Девня, ст.инспектор Д.Д.- началник на участък (КП) в Участък - Вълчи
дол към РУ - Девня и ст.инспектор С.Н. - началник на група в група „Охранителна
полиция“ към РУ - Девня).
Дисциплинарно-наказващият орган е приел, че посочените служители са
отработили административнонаказателната преписка в нарушение на изискванията на
ЗДвП, тъй като: Инспектор Великов е следвало да приеме декларация за
предоставяне на информация във връзка с разпоредбата на чл. 188 от ЗДвП само от
П.П.П.; не е извършил доклад пред ръководителя на участъка за изпълнението на
възложената задача, съгласно чл.18, ал. 1, т 6. от Вътрешни правила за
организацията и документооборота в МВР;
Старши
инспектор Д.Д.не е осъществил контрол по изпълнение и законност на поставената
на инспектор Великов задача - да работи по административна преписка относно
констатираното нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП, след което в срок и при
спазване на закона да изпрати в РУ - Девня, но едва след контрол от служителя
заемащ длъжност „началник на участък.
Младши
експерт К.С.не е изяснил в пълнота фактическата обстановка, чрез събиране на
необходимата документация преди съставяне на АУАН; приел декларация от лице,
което не е оправомощено да предоставя информация съгласно нормата на чл.188,
ал.2 от ЗДвП; пренебрегнал е значимостта на задължението си да състави АУАН на
лицето, посочено от представителя на юридическото лице, което е предоставило
управлението на моторното превозно средство.
Старши
инспектор С.Н., въпреки, че е бил запознат със заповед на Директора на ОД на
МВР – Варна, определяща лицата които са определени да работят с АИС АСКПД в РУ
- Девня /инсп.В.М. и инсп. П.Великов/ е допуснат мл.експ. К.С.да извърши
преглеждането на записите и съставянето на АУАН, без към него момент да е имал
такива правомощия. Ст.инсп. Н., в качеството си на административнонаказващ
орган не е изпълнил задължението си обстойно да се запознае с материалите по
образуваната преписка; да установи по несъмнен начин факта на извършеното
нарушение, самоличността на извършителя и неговата вина, съобразно изискванията
на чл.53 ал.1 ЗАНН, поради което административнонаказателната преписка за
предприемане на административно - наказателни мерки е решена незаконосъобразно.
НП е издадено на лице извън субектите за това нарушение по чл.188, ал.2 от ЗДвП.
В
процесната заповед са изложени мотиви, че с горните действия и бездействия,
посочените полицейски служители са допуснали небрежност и/или нарушение на
служебната дисциплина, както и произтичащи от длъжностните им характеристики
задължения. От своя страна Б.Ю. в качеството си на ръководител на посочените
служители не е изпълнил задължението си да осъществи контрол върху работата им,
в т.ч. и такъв по същество на решаваните въпроси и контрол на формите и
сроковете за изпълнението им. Прието е, че това представлява неизпълнение на
едно от служебните задължения от типова длъжностна характеристика
рег.№3286р-1914/15.01.2016г. за заеманата от гл.инспектор Ю. длъжност:
„Осъществява контрол върху работата на подчинените, като следи за стриктно
спазване на дисциплина и законност“. Направен е извод, че деянието му
представлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.2
от ЗМВР - неизпълнение на служебните задължения, съставомерно по чл.200, ал.1,
т.11, предложение първо от ЗМВР и наказуемо с дисциплинарно наказание
„порицание“ за срок от 6 месеца до една година.
За
да определи размерът на наказанието в предвидения от закона минимум – 6 месеца,
ДНО е взел предвид тежестта на нарушението /нетежко/; настъпилите от него
последици /отработена в нарушение на ЗДвП административнонаказателна преписка;
обстоятелствата при които е извършено деянието: /гл.инсп. Ю. не е осъществил
контрол за изпълнение и законност на задачите възложени на подчинени
служители/; формата на вината /умисъл, тъй като главен инспектор Ю. не е спазил
едно от служебните задължения от типова длъжностна характеристика; и цялостното
поведение на наказаното лице през време на службата в МВР, съобразно кадрова
справка /няколкократни награждавания и отсъствие на наказания/.
Заповедта
е връчена на Б.Ю. на 29.08.2023г., като в законоустановеният 14-дневен срок,
същият е предприел съдебното й оспорване.
Предвид
гореустановеното, с оглед извършената служебна проверка и наведените
възражения, съдът достигна до следните правни изводи:
По допустимостта на жалбата:
Жалбата
е подадена от легитимирано лице при наличието на правен интерес, пред надлежния
съд и в законоустановения срок, поради което се явява допустима за разглеждане.
По основателността на жалбата:
-по валидността на акта:
Заповедта
е издадена в изискуемата от закона писмена форма и от компетентен орган,
съгласно изискванията на чл.228 т.4 от ЗМВР, поради което не са налице пороци
водещи до нейната нищожност.
-по процесуалната законосъобразност:
Дисциплинарното
производство е проведено при спазване изискванията на чл.206, ал.1 и ал.2 от ЗМВР. Във всяко положение на делото Ю. е бил уведомяван за извършваните
процесуални действия и е запознаван с материалите по преписката. Предоставена
му е възможност да даде писмени обяснения, от която той се е възползвал при
първоначалното запознаване с преписката, но не се е явил за даване на обяснения
преди издаване на заповедта. Неговите първоначални твърдения са обсъдени от
ДНО.
Заповедта
има изискуемото съдържание, регламентирано в разпоредбата на чл.210 ал.1 от ЗМВР. В акта Директорът на ОД на МВР-Варна е изложил фактически и правни
основания за издаването й, поради което същата е мотивирана. Освен това е
налице позоваване и на съпътстващите обжалваната заповед документи, съставени в
хода и във връзка с проведеното дисциплинарно производство. При определяне на
вида и размера на дисциплинарните наказания са взети предвид тежестта на
нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е
извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по
време на службата.
При
извършената служебна проверка обаче, съдът констатира, че заповедта е издадена
при допуснато съществено процесуално нарушение, а именно - при неспазване на
двумесечния срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР. Съгласно цитираната разпоредба
дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на
нарушението и не по-късно от една година от извършването му. В чл.196, ал.1 от ЗМВР е предвидено, че дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато
органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил
извършеното нарушение и самоличността на извършителя. Дисциплинарното нарушение
е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при
компетентния дисциплинарно наказващ орган – чл.196, ал.2 ЗМВР. Материалите от
дисциплинарното производство постъпват при административния орган в момента на
входирането им в съответното деловодство. Обстоятелството, към кой момент
дисциплинарно наказващият орган се е запознал с тях и поставил резолюция за
това е без значение за началото на срока по чл.195, ал.1 ЗМВР. Обратното
разбиране би означавало да се предостави на дисциплинарно наказващия орган по
субективна преценка да постави началото на двумесечния срок, в зависимост от
момента на запознаването му с материалите по дисциплинарната преписка, което
противоречи на правилото на чл.196, ал.2 от ЗМВР. В този смисъл е и
непротиворечивата практика на ВАС - Решение № 14281 от 24.10.2019 г. на ВАС по
адм. д. № 2357/2018 г., V о, Решение № 9791 от 25.06.2019 г. на ВАС по адм. д.
№ 3290/2019 г., 5-членен с-в и др.
В
настоящия случай, както Обобщената справка, в която са изложени установените
фактически обстоятелства и правната им квалификация във връзка с образуваното
дисциплинарно производство, така и Становището на ДРО за наличие на основание
за реализиране на дисциплинарна отговорност на Б.Ю., са входирани с дата
15.06.2023г. На тази дата върху обобщената справка е поставена резолюция „Да!“
с подписа на ДНО. Именно от 15.06.2023г. е започнал и да тече двумесечният срок
по чл.195 ал.1 прил. първо от ЗМВР. Същият е изтекъл на 15.08.2023г. – вторник,
присъствен ден. Оспорената заповед е издадена на 18.08.2023г. – четвъртък,
присъствен ден. По делото няма данни за прилагане на правилото по чл.195, ал.3
от ЗМВР, като доказателствената тежест за това обстоятелство е на издателя на
акта.
При
това положение, обжалваната заповед е издадена след изтичане на двумесечния
срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР, което съставлява съществено нарушение на
административнопроизводствените правила и е самостоятелно основание за отмяна.
Неоснователно
в оспорената заповед ДНО е посочил, че е спазен срокът по чл.195 ал.1 от ЗМВР,
тъй като едногодишният срок изтича на 22.12.2023г. Действително, към момента на
постановяване на заповедта, не е бил изтекъл срока по чл.195, ал.1 предл. второ ЗМВР. Същият обаче визира абсолютната давност за ангажиране на дисциплинарната
отговорност на служителите в МВР и е обусловен от датата на извършване на
нарушението, и доколкото разпоредбата на чл.195 ал.1 от ЗМВР изисква както
срокът от откриване на нарушението, така и
срокът от извършването му, да не е изтекъл, то налагането на
дисциплинарно наказание извън рамките на който и да е от двата срока, обуславя
незаконосъобразност на акта, с който се налага. Това е така и поради
обстоятелството, че предвидените срокове в чл. 195, ал. 1 ЗМВР имат за цел
бързина и ефективност на дисциплинарното производство с оглед постигане на реален
ефект на генералната и специална превенция на дисциплинарното наказание от една
страна и от друга страна - гарантиране правото на дисциплинарно привлеченото
лице дисциплинарното производство да приключи своевременно и се ограничи
негативното влияние на висящия дисциплинарен процес върху професионалния му
положение за продължителен период от време.
За
пълнота на изложението и с оглед изискването по чл.168, ал.1 от АПК, следва да
се посочи, че оспорената заповед е материално законосъобразна и не противоречи
на целите на закона. Дисциплинарно наказващият орган правилно е приел, че Б.Ю.
е допуснал нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.2
от ЗМВР - неизпълнение на служебните задължения, съставомерно по чл.200, ал.1,
т.11, предложение първо от ЗМВР, тъй като в качеството си на ръководител на
горепосочените служители не е изпълнил задължението си да осъществи контрол
върху работата им. Неправилно в жалбата се твърди, че дисциплинарната
отговорност на Ю. е ангажирана заради незаконосъобразно издаденото НП, като се
сочи, че той няма правомощия да въздейства върху гл.инсп. Ст.Н. в тази връзка.
Всъщност допуснатото от Ю. нарушение, за което му е наложено и дисциплинарното
наказание се изразява в това, че не е осъществил контрол спрямо подчинените си
служители, във връзка с извършваната от тях служебна дейност, в т.ч. неспазване
реда за документооборота, процесуалния ред за издаване на АУАН и НП, неспазване
на вътрешни правила и на заповеди за предоставена компетентност, във връзка със
начина на събиране на доказателства, документиране на същите и т.н., което
касае тяхната обща работа и компетентност, а не по конкретния казус.
Предвид гореизложеното, съдът намира, че оспорената заповед се
явява незаконосъобразна, като постановена при допуснато съществено процесуално
нарушение, поради което следва да се отмени.
С оглед изхода на спора и на осн. чл.143 ал.1 от АПК основателно
се явява искането на жалбоподателя за присъждане на съдебно-деловодни разноски,
които следва да се уважат в размера поискан с представения списък по чл.80 от ГПК. Същите са доказани в размер на 750 лв. адвокатско възнаграждение с данни,
че е заплатено в брой.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ Заповед №
365з-5822/18.08.2023г. на Директор Областна дирекция на МВР-Варна, с която на
основание чл.194, ал.2, т.2, чл. 197, ал.1, т.3, чл. 200, ал.1, т.11,
предложение І-во, чл.204, т.3 от ЗМВР, на Б.Н.Ю., ЕГН **********,***, в
качеството му на Началник на РУ-Девня към ОД на МВР-Варна, е наложено
дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от шест месеца, считано от датата
на връчване на заповедта.
ОСЪЖДА ОД на МВР-Варна да
заплати в полза на Б.Н.Ю., ЕГН **********,***, съдебно-деловодни разноски в
размер на 750 /седемстотин и петдесет/ лв., на осн. чл.143 ал.1 от АПК.
Решението не подлежи на касационно оспорване.
Съдия: |
|