Протокол по дело №111/2023 на Окръжен съд - Перник

Номер на акта: 620
Дата: 25 октомври 2023 г. (в сила от 25 октомври 2023 г.)
Съдия: Методи Крумов Величков
Дело: 20231700100111
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 620
гр. Перник, 24.10.2023 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ПЕРНИК в публично заседание на двадесет и
четвърти октомври през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:МЕТОДИ КР. ВЕЛИЧКОВ
при участието на секретаря КАТЯ ХР. СТАНОЕВА
Сложи за разглеждане докладваното от МЕТОДИ КР. ВЕЛИЧКОВ
Гражданско дело № 20231700100111 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 14:15 часа се явиха:
За ищцата се явява адв. Г. Й..
За ответното ЗД се явява адв. Р. А..
Явява се в.л.
Адв. Й.: Да се даде ход на делото.
Адв. А.: Да се даде ход на делото.
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
Съдът сне самоличността на в.л.
Б. В. В. – 31 г,. българин, българско гражданство, неосъждан, без
родство и дела със страните.
Съдът напомни на вещото лице отговорността по чл.291 от НК. Вещото
лице обеща да даде заключение по съвест и знание.
В.л. В.: Поддържам представеното заключение.
Адв. Й.: Нямам въпроси, да се приеме заключението.
На въпроси на адв. А.
В.л. В.: Инерционната система на колана се задейства при рязко
издърпване или генериране на сериозни ударни преносни сили, докато
пиропатрона обикновено е свързан с ербег системата на МПС, като при
1
задействане на въздушните възглавници, пиропатронът рязко допритяга
предпазния колан и по този начин допълнително фиксира тялото на
пътуващия към облегалката на съответната седалка. Ако пиропатронът се
задейства, в масовия случай предпазният колан остава блокирал и той не
може да се движи свободно, докато не се предприемат съответните
възстановителни операции на системата предпазен колан.
Не е задължително предпазният колан и въздушната възглавница да
бъдат пряко свързани. В болшинството от случаите системите са разработени
по такъв начин и по-конкретно за автомобилите, произведени в Европа, че
ербеците и коланите да бъдат взаимно свързани, но все пак не е задължително
условие, още повече, че понякога, дори при връзка между тези системи, се
наблюдават технически неизправности по автомобилите и въпреки
реализирането на удар, някои от възглавниците не се задействат, въпреки
наличието на поставен обезопасителен колан. Категоричен отговор не може
да бъде даден на този въпрос.
Предпазният колан, при правилното му използване, следва да бъде
поставен в заключващ механизъм, който при задействане на предпазни
въздушни възглавници по-скоро не би позволил безпроблемното откопчаване
на колана и би наложил неговото срязване. От теоретична гледна точка,
много често, въпреки че производителят е заложил това условие за системата
на съответния автомобил, тя не сработва точно по този начин, като в
практиката сме имали достатъчно случаи на задействали предпазни
възглавници и неблокирал предпазен колан и обратното. Затова не мога да
бъда категоричен при отговор на такъв въпрос.
По задача 10 – конструкцията на предпазните колани е такава, че тя
преминава през тялото на пътуващия като имаме коса или диагонална част,
която в зависимост от това дали разглеждаме водач или пътник, пътуващ на
дясна седалка, минава от дясно рамо към долна лява част или обратното и
имаме права част, която се прикрепя в областта на таза. По този начин главата
не е обезопасена, а се разчита на това, че самото тяло е прикрепено към
седалката, но самата глава, доколкото вратът позволява свободно
придвижване, не е обезопасена. Като някакъв порядък на придвижването на
главата спрямо тялото напред, може да се даде диапазон в порядъка на 50 см
напред спрямо тялото, което дори при правилно поставен колан и изправно
2
работещи системи за безопасност, все пак би реализирало някакво
отклонение в порядъка на 10-15 см напред. По този начин това сумарно бихме
могли да заключим, че ориентировъчно главата на един пътуващ с правилно
поставен обезопасителен колан, би могла да се отклони напред спрямо
облегалката в порядъка на 60-70 см, като това е максимално разстояние.
Ако приемем, че воланът на автомобила е елемент от интериора, който
се намира в най-голяма близост до тялото на един водач, в зависимост от
положението, на което е поставена шофьорската седалка, съответно и
разстоянието между тялото и волана би варирало. Предвид факта, че средно
статистически автомобил разполага с възможност с надлъжна регулация на
седалката над 50 см, съответно това разстояние би варирало в порядъка от
метър до 50 см, като разбира се цитираните разстояния са с някаква грешка.
Бих казал, че при правилно поставен обезопасителен колан, дори при
разглеждане на хипотеза, в която съответната седалка е настроена по такъв
начин, че тя е възможно най-напред спрямо купето на автомобила, главата на
водача или пътник, пътуващ на предна дясна седалка, би могла да осъществи
контакт евентуално и само с активирала се предпазна възглавница, но не и с
волан, който се явява най-близкия детайл до волана или дясна част на
арматурно табло, който се явява най-близкия детайл на пътуващ на предна
дясна седалка.
На въпроси на адв. Й.
В.л. В.: До голяма степен говорим както за заден, така и за челен удар,
тъй като при генериране на заддан удар, първоначално телата рязко се
насочват назад, където те срещат съпротивление от облегалките. Под
действието на този контакт тялото бива изхвърлено напред. При челен удар
имаме директно политане напред на телата. Така, че и при заден сравнително
тежък удар, и при челен удар, имаме едно политане на телата напред.
Адв. Й.: Нямам повече въпроси. Да се приеме заключението.
Адв. А.: Нямам повече въпроси, да се приеме заключението.
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА и прилага заключението на съдебната авто техническа
експертиза.
3
На в.л. Б. В. да се изплати сумата от 500 лв., от която 250 лв. от
внесения депозит в общ размер на 500 лв. и 250 лв. от внесения депозит в
размер на 450 лв.
Адв. Й.: Няма да соча други доказателства.
Адв. А.: Няма да соча други доказателства.
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА събирането на доказателствата.
ДАВА ход на устните състезания.
Адв. Й.: Моля да постановите решение, с което да уважите изцяло
предявения иск за неимуществени вреди. Считам, че същия се доказа по
основание и по размер. Травмите са изключително специфични и оставят
трайни последици върху здравословното състояние на ищцата. Ответникът не
доказа съпричиняване от страна на ищцата. Всички травми са в областта на
шията и задната част на главата, които се получават при т.нар. камшичен удар
и с поставен колан. Претендираме разноски, за които представям договор и
списък за платен депозит и адвокатско възнаграждение. Моля за срок за
писмени бележки.
Адв. А.: Моля да отхвърлите така предявените искове като
неоснователни и недоказани. Предвид обема на събраните по делото
доказателства, моля за кратък срок за писмени бележки. Моля да ми бъдат
присъдени сторените разноски в това производство, за което представям
списък по чл.80 ГПК с препис за другата страна. Правя възражение за
прекомерност на възнаграждението на другата страна.
Адв. Й.: Правя възражение за прекомерност на възнаграждението на
ответната страна.
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА устните състезания и след като счете делото за изяснено
обяви, че ще се произнесе с решение на 24.11.2023 г.
ДАВА възможност на страните в 7 дневен срок от днес да представят
писмени бележки.
4
Заседанието завърши в 14,32 часа.
Протоколът се изготви в съдебно заседание.
Съдия при Окръжен съд – Перник: _______________________
Секретар: _______________________
5