Р
Е Ш Е Н И Е
№
22
гр. Разград, 18.02.2020
г.
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
в открито съдебно заседание на шести февруари две хиляди и двадесета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТЛА РОБЕВА
с участието на секретаря Пламена
Михайлова, като разгледа адм. дело № 304 по описа за 2019 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.
40 от Закона за достъп до обществена информация.
Постъпила е жалба от Сдружение
„Център за съзидателно правосъдие“ – Разград против Решение за предоставяне на
информация № 7 от 16.12.2019 г. на Кмета на Община -
Самуил, с което е предоставен достъп до поискана информация със заявление вх. №
5697 от 05.12.2019 г. В жалбата се твърди, че предоставената информация е
непълна, частична и неточна, като нито един от поисканите документи не е бил
предоставен. Иска се отмяна на обжалваното решение и връщане на преписката на
административния орган със задължителни указания за предоставяне на
информацията в съдържание и вид, както е поискана в заявлението.
Ответникът счита жалбата за
неоснователна и моли за отхвърлянето й. Прави възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение, платено от жалбоподателя.
Разградският административен съд,
като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
Със заявление вх. № 5697 от
05.12.2019 г. жалбоподателят е поискал от кмета на Община – Самуил информация
за осъществявани проекти в Община – Самуил с финансиране от Европейския съюз,
бюджета на РБългария или друго финансиране, както и проекти, в които общината е
партньор, като получи: А/ Сключените договори с всички приложения,
количествено-стойностни сметки и анекси с всички партньори, изпълнители и
подизпълнители, включително екипи за управление, експерти и строителен надзор;
Б/ Изплатени суми по точка А – общ размер и на кой от субектите какви суми са
били изплатени, относно следните проекти: Детство без граници, Осигуряване на
заетост в общинско социално предприятие – община Самуил, Социално-икономическа
интеграция и подобряване на достъпа до образование на лица от уязвими групи в
Община – Самуил, Подобряване на качеството на живот на хора с увреждания и хора
над 65 г. в Община – Самуил. Заявено е желание информацията да бъде получена в
електронен вид и по електронен път.
С оспореното Решение за
предоставяне на информация № 7 от 16.12.2019 г. Кметът на Община – Самуил е
уведомил заявителя, че исканата от него информация ще му бъде изпратена по
електронната поща, като ще съдържа справка за сключените договори и изплатените
суми по тях по посочените в заявлението проекти.
Безспорно е, че жалбоподателят е
получил приложената по делото справка за дейността на Община – Самуил при
управление на средства от Европейския съюз и други програми, в която в табличен
вид са посочени конкретните проекти, включените в тях дейности, договорите с
избраните изпълнители, стойността на проектите и изплатените суми.
Въз основа на изложеното от
фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира
следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт,
подлежащ на съдебен контрол.
Разгледана по
същество, жалбата е основателна.
Жалбоподателят е
поискал обществена информация, която не е получил в заявения обем. Разрешеният
достъп не включва предоставяне на посочените в заявлението носители на
информацията - сключените договори с всички приложения, количествено-стойностни
сметки и анекси с изпълнители и подизпълнители, екипи за управление, експерти и
строителен надзор, както и справка за изплатените суми поотделно. Макар и
позитивно, решението за предоставяне на информацията не удовлетворява заявителя
и в тази част е налице отказ за предоставяне, който не е изричен и не е мотивиран.
ЗДОИ не допуска мълчалив отказ. По смисъла на чл. 38 ЗДОИ отказът за
предоставяне на достъп до обществена информация е винаги изричен, с посочване
на правното и фактическото основание за него. След като ответникът е задължен
субект по чл. 3, ал. 1 ЗДОИ, който е сезиран с редовно заявление по чл. 24, ал.
1 ЗДОИ и не е предоставил в пълнота исканата информация, той е бил длъжен да изложи
фактически и правни съображения за частичния отказ. Ако е преценил, че
търсената информация не може да бъде получена на някое от основанията по ЗДОИ,
за него съществува задължение да се обоснове. Като не е сторил това, ответникът
е постановил незаконосъобразен отказ, който следва да бъде отменен. Преписката
следва да се върне на кмета на Община - Самуил за произнасяне по заявлението на
жалбоподателя, при което административният орган следва да прецени налице ли са
изискванията на ЗДОИ за предоставяне на исканата информация и в зависимост от
това да предостави достъп или да откаже предоставянето му, като в последният
случай следва да изложи аргументите си.
С оглед изхода на делото и на основание
чл. 143, ал. 1 АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноските
за държавна такса и възнаграждение за един адвокат, които са своевременно
заявени и са представени доказателства за плащането им. Възражението за
прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно. Възнаграждението е
в размера по чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. – 500 лв. и не може да
бъде намалено.
По изложените съображения Разградският
административен съд
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ мълчалив отказ на Кмета
на Община - Самуил да предостави достъп до обществена информация по заявление вх. № 5697 от 05.12.2019 г., подадено от Сдружение „Център за съзидателно
правосъдие“ – Разград.
ВРЪЩА преписката на Кмета на Община -
Самуил за ново произнасяне при спазване на дадените указания.
ОСЪЖДА Община - Самуил да заплати на
Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград за разноски по делото
сумата 510 лв.
Решението не подлежи на
касационно оспорване.