Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
08.01.2021 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА
НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
15.12. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Здравка
Запрянова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Цветелина
Стойчева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа
докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АХН |
дело номер |
1255 |
по описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС- 153/ 31.08.2020г.,
издадено от Заместник Председателя на ДАМТН, с което на основание чл.200 ал.1
т.38 от Закона за водите е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на
5000лв. на Община Кърджали представлявана от Хасан Азис- кмет на общината за нарушение
на чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите.
Недоволен от така наложеното наказание е останал
жалбоподателя, който обжалва наказателното постановление като незаконосъобразно
и неправилно. Излага следните доводи за това: наказателното постановление
противоречи на материалния закон, необосновано и при постановяването му са
допуснати съществени процесуални нарушения. Моли съда да го отмени. В съдебно
заседание жалбоподателят редовно призован за съдебно заседание не се явява, но
се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата. В ход по същество моли
съда да отмени наказателното постановление и да им се присъдят направените по
делото разноски. Счита, че е нарушена разпоредбата на чл.42 т.4 от ЗАНН, тъй
като описаното нарушение не отговаря на действителната фактическа обстановка.
Алтернативно моли съда да измени наказателното постановление в частта за
наложената санкция към минимума , а именно 1000лв.
Административнонаказващият орган редовно призован за
съдебно заседание не се явява, не се представлява и не взима становище по
делото.
Районна прокуратура- Кърджали, редовно призована за съдебното
заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът след като прецени събраните по делото гласни и
писмени доказателства намира за установено
следното от фактическа страна: На 16.01.2020г. свидетелите Ц.И. и Д.К.-
служители в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията“- Южна
България при ДАМТН, извършили проверка на язовир „Невестино“ в землището на с.Рани
лист, с.Иванци и с.Невестино. Същият бил собственост на Община Кърджали
съгласно Акт за общинска публична собственост № 5424/ 05.09.2018г., № 5429/
05.09.2018г. и № 5457 от 07.09.2018г. Свидетелите И. и К. извършили проверка и
установили следното техническо състояние на язовирната стена и съоръженията към
нея: водният откос е с нарушения; наблюдава се ерозия и нарушения по каменната
броня; преливникът, който е бетонов, е с нарушения- на височина около 1 м. от
дъното на преливния ръб има нарушение позволяващо на водата да изтича от там,
опорната, подпорната стена на преливника от водната страна е с нарушена цялост
и е разрушена частично; в левия край на дренажа се наблюдава свличане на
скалния материал, от който е изградено тялото му; увеличен е участъка със
свличането от последната проверка; основният изпускател е в неизправно
техническо състояние, във видим участък на входа на бетоновата шахта на
основния изпускател тръбата е прекъсната, има спирателен кран извън шахтата на
основния изпускател, но вътре в нея такъв липсва; в зоната на язовирната стена
е открит спирателен кран в близост до короната, където по цялата й височина се
наблюдава ерозия, от изпусканата през него вода; източната част на бетонната
площадка, върху която се намира част от съоръженията на помпена станция, която
е полуразрушена и пропаднала, вследствие на свличане на земни маси, която зона
се увеличава в посока дренажа на язовирната стена. По повод на извършената
проверка свидетелите Ц.И. и Д.К. съставили Констативен протокол № 08-02-8/
16.01.2020г., в който са описани установените констатации на място, както и са
дадени предписания. Той бил изпратен на Община Кърджали и получен на
29.01.2020г. с вх.№ 24-00-120. На база констатираното на 09.03.2020г. срещу
Община Кърджали бил съставен акт за установяване на административно нарушение
по чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите от свидетелката Ц.И. в присъствието на
колегите си Д.К. и З.П., и в отсъствие на нарушителя, след връчване на надлежна
покана входирана в Община Кърджали на 05.03.2020г. На 24.08.2020г. бил предявен
на кмета на общината, но той отказал да подпише и получи акта, който бил
надлежно удостоверен. Въз основа на съставения акт, наказващият орган издал
атакуваното наказателно постановление, с което наложил на Община Кърджали
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 5000лв. на
основание чл.200 ал.1 т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141 ал.1 т.1 от
Закона за водите.
Изложената фактическа обстановка се установява след
анализ на показанията на свидетелите Ц.И., Д.К. и З.П., на които съдът дава
вяра изцяло като последователни, непротиворечиви и кореспондиращи помежду си;
Акт за установяване на административно нарушение № 08-023 от 09.03.2020г.; Констативен
протокол № 08-02-8/ 16.01.2020г.; Акт за общинска публична собственост № 5424/
05.09.2018г., № 5429/ 05.09.2018г. и № 5457 от 07.09.2018г. ; Покана за
съставяне на АУАН от 02.03.2020г., както и другите приети по делото писмени
доказателства.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна
и в законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.
Административно наказателната отговорност на Община Кърджали
е ангажирана за нарушение на разпоредбата на чл.141 ал.1 т.1 от Закона за
водите, която гласи, че собствениците на водностопански системи и
хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията
към тях, са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност.
Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200 ал.1 т.38 от
Закона за водите, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена
санкция от 1 000 до 10 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание,
физическо или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141 ал.1 от
Закона за водите. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят
действително е осъществил процесното административно нарушение. В качеството си
на собственик на язовир „Невестино“, той не е изпълнил задължението си да
осигури поддържането в техническа изправност на язовирната стена и съоръженията
към нея. Правилно е прието от контролните органи, че е налице нарушение
извършено на 16.01.2020г., тъй като на тази дата те са констатирали техническа
неизправност на язовирната стена, водния и въздушния откос, преливника, на
дренажа и основния изпускател на язовира и проявеното от жалбоподателя
бездействие. Доколкото се касае за нарушение извършено от юридическо лице,
чиято отговорност по аргумент от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна,
деянието не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да се изследва
знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на сочената
като нарушена правна норма. При индивидуализиране на наказанието наказващият
орган обаче не е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН, тъй като не е съобразил
степента на обществена опасност на деянието и дееца, смекчаващите и отегчаващи
отговорността обстоятелства, поради което законосъобразно се явява наказание
към минималния размер на предвиденото в закона, при отчитане, че деянието е с
типичната за този вид нарушения обществена опасност, не се твърди и не са
представени доказателства жалбоподателят да е наказван друг път с влязъл в сила
акт за подобно нарушение. Поради това следва обжалваното наказателно
постановление да бъде изменено като наказанието се намали до законния минимум
от 1000лв.
Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила или на материалния закон
в хода на административнонаказателното производство. Актът за установяване на административно
нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно,
от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, посочени
са времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата,
които го подкрепят. От изложените в акта и наказателното постановление факти става
ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата
правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила,
което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт
до степен, налагаща отмяната му. Даденото описание на констатираното нарушение и
установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена
правна норма, както и на санкционната такава. Ето защо, Съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС- 153/
31.08.2020г., издадено от Заместник Председателя на ДАМТН, с което на основание
чл.200 ал.1 т.38 от Закона за водите е наложено наказание „имуществена санкция”
в размер на 5000лв. на Община Кърджали представлявана от Хасан Азис- кмет на
общината за нарушение на чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите, като намалява
„имуществената санкция“ на 1000лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд- Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването на страните,
че е изготвено.
Районен
съдия: