Решение по дело №185/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 129
Дата: 16 юни 2023 г.
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20227110700185
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

     129    

гр. Кюстендил, 16.06.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на осемнадесети май две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

 

                                                                             СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

                                                          

с участието на секретар: Лидия Стоилова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 185/2022 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 215 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалба на К.Й.С. ***, срещу заповед № 3-23/04.02.2020 г., изменена със заповед № 3-69/17.03.2020 г. на кмета на община Невестино, с която е одобрен Подробен устройствен план – план за застрояване и план за регулация (ПУП-ПРЗ) за УПИ XI-90 и XIII-90, кв. 5 по плана на с. Друмохар, община Невестино, обл. Кюстендил.

В жалбата са изложени твърдения за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, изразяващи се в това, че изработеният проект на ПУП не е съобщен на жабоподателя и същия не е давал съгласие за процедураното изменение. В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител на жалбоподателя адв. ОП.. Подробни съображения във връзка с нищожността на оспорената заповед, както и на заповедта, с която същата е изменена поради допусната явна фактическа грешка, са изложени и в депозираното по делото писмено становище.

Ответникът - кметът на община Невестино в писмен отговор изразява становище за неоснователност на жалбата.

Заинтересованите страни - Е.Й.С. и И.Е.Б., чрез процесуалния си представител адв. Б.Б., вземат становище за неоснователност на жалбата.

Заинтересованата страна – Д.К.С. не изразява становище по жалбата.

Административен съд - Кюстендил, след като прецени събраните по делото доказателства и с оглед становищата на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

От доказателствата по делото се установява, че със заявление вх. № 3743/19.10.2015 г. Д.К.С. е инициирала производство по изработване на проект за изменение на ПУП-ПР, в обхват УПИ XI-90, кв. 5 по плана на с. Друмохар. Към административната преписка са приложени документ за собственост, скица на имота № 91/05.10.2015 г., удостоверение за търпимост № 12 от 14.10.2015 г. за строеж: „Триетажна масивна жилищна сграда“, изградена в имота, обяснителна записка, от която се установява, че с изменението на ПР се предвижда разделянето на УПИ XI-90 на два нови УПИ: УПИ XI-90 с площ 1070 кв.м. и XIII-90 с площ 356 кв.м. Посочено е, че изработването на проекта е допуснато със заповед № 3-304/28.10.2015 г. на вр. и.д. кмет на община Невестино за допускане изработването на проекта за изменение на ПУП-ПР във връзка със заявление вх. № 3743/19.10.2015 г. в обхват УПИ XI-90, кв. 5 по плана на с. Друмохар с цел разделянето му на два нови УПИ: УПИ XI-90 и УПИ XIII-90, кв. 5 по плана на с. Друмохар, скица-проект за изменение на ПУП-ПР за процесния имот и становище на главния архитект на община Невестино относно изработването на проекта.

По делото е представено като доказателство заявление на Д.К.С. вх. № 1559/24.06.2019 г. до главния архитект на община Невестино с искане да бъде разгледан и процедиран проектът за ПУП – ПР относно УПИ  XI-90, кв. 5 по действащия кадастрален и регулационен план на с. Друмохар, община Невестино, обл. Кюстендил, одобрен със заповед № 16/16.02.1994 г., както и заявление вх. № 1559/4/07.01.2020 г. на Д.К.С. ***, съдържащо проект за ПУП-ПРЗ относно УПИ  XI-90, доколкото видно от приложения протокол № 6 от 17.09.2019 г. на заседанието на ОбЕСУТ при община Невестино не е приет представения предходен проект поради липса на план застрояване (ПЗ). По посоченото заявление е постановена и оспорената заповед № 3-23/04.02.2020 г, изменена със заповед № 3-69/17.03.2020 г. на кмета на община Невестино, с която на основание чл. 44, ал. 1, т. 13 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 129, ал. 2 във връзка с чл. 110, ал. 1, т. 3 от ЗУТ, съгласно решение № 5 от Протокол № 1/28.01.2020 г. на ОбЕСУТ е одобрен Подробен устройствен план – план за застрояване и план за регулация (ПУП-ПРЗ) за УПИ XI-90 и XIII-90, кв. 5 по плана на с. Друмохар, община Невестино, обл. Кюстендил.

При така установената фактическа обстановка по делото, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна и е процесуално допустима, тъй като нищожност може да се претендира без ограничение във времето - чл. 149, ал. 5 от АПК. Към момента на оспорване на заповедта с искане за нейната нищожност имотите собственост на оспорващия попадат в УПИ, предмет на процесната заповед, поради което и съдът приема, че същия има правен интерес да оспорва заповедта. При оспорване на административни актове с искане за обявяване на нищожност правният интерес за оспорващия следва да се преценява към момента на подаване на жалбата (ТР № 3/16.04.2013 г. по ТД № 1/2012 г. на ВАС).

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, като съображенията за това са следните:

В действащото законодателство няма легална дефиниция на понятието нищожен административен акт. Нищожността е форма на незаконосъобразност на административния акт, като в зависимост от степента на допуснатия от административния орган порок, актът се преценява или като нищожен, или като незаконосъобразен, като в първия случай се обявява неговата нищожност, а в другия - административният акт се отменя като незаконосъобразен, на някое от основанията, посочени в чл. 146 АПК.

Доколкото в АПК не са формулирани основания за нищожност на административните актове, теорията и съдебната практика възприемат критерия, че такива са петте основания за незаконосъобразност по чл. 146 от АПК, но само тогава, когато нарушенията им са особено съществени - т. е. когато порокът е толкова тежък, че да прави невъзможно и недопустимо оставането на административния акт в правната действителност. Нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално, от момента на издаването му, не поражда правните последици, към които е насочен. В този контекст и с оглед на всеки един от възможните пороци на административните актове, правната теория е изградила критерии кога един порок води до нищожност и кога до унищожаемост. Некомпетентност на органа да издаде акта винаги е основание за неговата нищожност. Порокът във формата е основание за нищожност само когато е толкова съществен, че практически се приравнява на липса на форма и от там, на липса на волеизявление. Същото се отнася и за нарушенията на административнопроизводствените правила - те са основания за нищожност само в случай че са толкова съществени, че като резултат водят до липсата на волеизявление. Нарушенията на материалния закон по принцип касаят правилността на административния акт, а не неговата валидност, поради което нищожен на това основание би бил само този акт, който изцяло е лишен от законова опора. Само пълната липса на условията или предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма и липсата на каквото и да е основание, и изобщо на възможност на който и да е орган да издаде акт с това съдържание, би довело до нищожност на административен акт на това основание. Превратното упражняване на власт също е порок, водещ по правило до незаконосъобразност, като само ако преследваната цел не може да се постигне посредством никакъв друг акт, посоченият порок води до нищожност.

В тази връзка, съдът намира, че оспорената заповед № 3-23/04.02.2020 г., изменена със заповед № 3-69/17.03.2020 г. на кмета на община Невестино е издадена от компетентен орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност. Съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 2 от ЗУТ (в относимата редакция към момента на издаване на заповедта), подробният устройствен план в обхват до един квартал, а в Столичната община и в градовете с районно деление - в обхват до три квартала, както и за поземлени имоти извън границите на населени места и селищни образувания, се одобрява със заповед на кмета на общината в 14-дневен срок след приемането на проекта за подробен устройствен план от общинския експертен съвет. В случая не е спорно между страните, а това се установи и в хода на процеса, че процесното изменение на ПУП-ПРЗ е в обхват до един квартал, при което компетентен административен орган да одобри проекта е кметът на общината.

Предвид изложеното съдът приема, че процесната заповед не е нищожен административен акт поради липса на компетентност на издателя й.

Съдът приема, че в случая са спазени и останалите изискванията за валидност на административния акт - издаден е в предписаната от закона писмена форма и съдържа изискуемите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. Налице и законово основание за издаване на акта. Само пълната липса на условията и предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма и липсата на каквото и да е основание и изобщо на възможност за който и да е орган да издаде акт с това съдържание, би довело до нищожност на посоченото основание.

В проведеното административно производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които като резултат да водят до липсата на волеизявление или сочат на извод за превратно упражняване на власт. Производството е започнало по заявление на тогавашния собственик на засегнатия от плана имот с искане за изменение на предходен ПУП в хипотезата на чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ, допускането на разработката е станало с надлежен акт на компетентен орган по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ. Спазен е процесуалният ред за издаването на обжалваната заповед, предвиден в разпоредбите на ЗУТ, като от събраните по делото доказателства е видно, че по депозирано от собственика на УПИ XI-90, кв. 5 по плана на с. Друмохар, община Невестино, обл. Кюстендил писмено заявление за изменение на устройствения план със заповед на кмета на общината е било разрешено да се изработи проект за изменение на плана. Разрешението за изработване на проект за изменение на ПУП е част от административното производство по изменение на плана, с което се слага началото му и който акт определя територията - предмет на изменението, нейното предназначение, залага устройствените показатели за изменение на ПЗ, посочва способа-правното основание за това и пр. В тази връзка неоснователно е възражението, че заявлението за изменение на ПУП е подадено от лице, което не е собственик на имота, като следва да се има предвид, че заповедта за допускане изработване на проект за изменение на плана предхожда заповедта за изменение на ПУП и е основание на издаването й

Възражението, че останалите собственици не са дали съгласие е неоснователно. От данните по делото е видно, че същите са били надлежно уведомени за започналото административно производство по издаване на заповедта, като от същите в проведената процедура не са постъпили възражения, видно от приложения констативен протокол, както и не са оспорили заповедта, за която са били надлежно уведомени. В действителност изрично писмено съгласие от тях няма, но следва да се приеме, че са били съгласни с така издадената заповед, след като не са подали възражение и оспорили същата, видно от данните по преписката.

Установеното в хода на процеса, че административното производство е било проведено без уведомяване и участие на оспорващия е порок, водещ до извод за незаконосъобразност, не и до нищожност на крайния акт.

Оспорената заповед е издадена при наличие на условията и предпоставките, предвидени в приложимите материалноправни разпоредби. Заповедта на кмета на община Невестино е издадена на предвидено в закона основание и с нея по искане на тогавашния собственик е одобрено изменение на ПУП-ПРЗ, като самостоятелен по предходния план урегулиран поземлен имот е разделен на два урегулирани поземлени имота. Само пълната липса на условията или предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма и липсата на каквото и да е основание и изобщо възможност, за който и да е орган да издаде акт с това съдържание, би довело до нищожност на административния акт на посоченото основание, а в настоящият случай тези условия не са налице.

Несъгласието на жалбоподателя С., който през 2018 г. купува идеална част от урегулирания с оспорената заповед УПИ XI-90, кв. 5 по плана на с. Друмохар с предвижданията на одобрения план, не обосновава нищожност на заповедта. Възражението на жалбоподателя, че със заповедта при определяне на границите между двата новообразувани имота УПИ XI-90 УПИ XIII-91 е допусната явна фактическа грешка и се променят границите на имота му, което е незаконосъобразно също не води до нищожност на акта, а до незаконосъобразност на акта. Фактът, че жалбоподателят не е съгласен с границата между двата новообразувани имота не води до нищожност на акта.

Отделно от това, самият жалбоподател с нотариален акт за собственост върху недвижим имот, придобит по давност № 87, том I, рег. № 997, нот. дело 87/2021 г. се легитимира като собственик на УПИ XIII-90, кв. 5 по плана на с. Друмохар, съгласно влязлата в сила процесна заповед № 3-23/04.02.2020 г., изменена със заповед № 3-69/17.03.2020 г. на кмета на община Невестино.

В тази насока възраженията на жалбоподателя за нарушение на материалния закон не водят до нищожност на акта, а при тяхната основателност административният акт би бил незаконосъобразен. В случай, че действително издадената заповед не е съобразена с действащите правила на ЗУТ в каквато насока се правят възражения това би било основание същата да бъде отменена като незаконосъобразна, но само в производство по инстанционен контрол, по реда на чл. 215 ЗУТ и сроковете по чл. 149 АПК, но възможността за което е преклудирана.

Съдът не констатира в случая да са допуснати толкова съществени нарушения във формата на обжалвания акт, годни да доведат до неговата нищожност. 3аповедта е издадена от компетентен орган, в писмена форма, подписана от издателя си, а от формална страна съдържа всички предвидени в закона реквизити и почива на валидни правни основания, поради което е валиден административен акт, а подадената жалба с искане за прогласяване на нищожността й следва да бъде отхвърлена, като неоснователна. Всички поддържани от жалбоподателя отменителни основания не са от такъв характер, че да опорочат издадената заповед до степен на нищожност, при която тя не е могла да породи правни последици. Същите са от такова естество, че ако се установи наличието им, те ще доведат до незаконосъобразността на акта, респективно неговата унищожаемост, но не и нищожност. Съдът обаче, не може да ги разгледа в настоящото производство, тъй като подаването на жалба за установяване незаконосъобразността на един административен акт, е ограничено във времето, който срок в случая отдавна е изтекъл.

По горните съображения, съдът намира, че заповед № 3-23/04.02.2020 г., изменена със заповед № 3-69/17.03.2020 г. на кмета на община Невестино не е нищожна, поради което жалбата с искане за прогласяването й за такива следва да бъде отхвърлена.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Кюстендил,

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Й.С. ***, с искане за прогласяване на нищожност на заповед № 3-23/04.02.2020 г., изменена със заповед № 3-69/17.03.2020 г. на кмета на община Невестино.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                                                 СЪДИЯ: