Разпореждане по дело №537/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 август 2023 г.
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20237240700537
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 24 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

 

№1792

 

25.08.2023 г., гр. Стара Загора

 

 

Административен съд Стара Загора – VIII състав, в закрито заседание на двадесет и пети август през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                      СЪДИЯ: ЗЛАТКО МАЗНИКОВ

 

разгледа частно административно дело № 537 по описа за 2023 година и за да се произнесе, съобрази:

 

 

Производството е по чл. 250 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 39, ал. 1 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).

Образувано е по жалба на П.Т.З. ***, подадена чрез пълномощник – адв. Б.Б. от АК-Хасково, срещу незаконосъобразни действия на Община Стара Загора в качеството й на администратор на лични данни. Оспорващият твърди, че на 18.03.2022 г. установил, че на интернет страницата на Община Стара Загора, секция – Информация и услуги, секция – Достъп до обществена информация, раздел – Решения за достъп до обществена информация – 2022 г., са публикувани 6 броя решения –  Решение № 10-22-4 от 27.01.2022 г., Решение № 10-22-5 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-6 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-7 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-8 от 14.02.2022 г. и Решение № 10-22-9 от 14.02.2022 г., всичките издадени от Секретар на Община Стара Загора, в които в качеството му на заявител били упоменати трите му имена – П.Т.З., идентифициращи го пряко и непосредствено пред неопределен кръг лица – посетители на сайта на Община Стара Загора, и разкриващи част от личния му живот, каквито са решенията по чл. 28 от ЗОДОИ (Закон за достъп до обществена информация). Смята, че ответникът е нарушил чл. 15а, ал. 2 от ЗОДОИ, като вместо да публикува годишните отчети по чл. 15, ал. 2 от ЗОДОИ, е публикувал процесните 6 броя решения изцяло (с трите му имена) в нарушение на чл. 15в от ЗОДОИ, както и на чл. 5 от Вътрешните си правила за предоставяне на обществена информация по ЗДОИ в Общинска администрация Стара Загора. Поддържа, че имената му са „лични данни“ съгласно чл. 4 от Регламент (ЕС) 2016/679 и представлява защитена от закона информация, която ответникът незаконосъобразно е разгласил с публикуването на процесните решения в разрез с правилото на чл. 8 от Хартата на основните права на Европейския съюз (ХОПЕС). По изложените съображения е направено искане на основание чл. 250 от АПК във връзка с чл. 39, ал. 1 от ЗЗЛД да бъде осъдена Община Стара Загора да премахне от интернет-страницата си процесните решения – изцяло и напълно, алтернативно – да заличи в тях на трите му имена. Претендира за направените разноски.

Ответникът Община Стара Загора представя становище по чл. 252 от АПК – вх. № 4768 от 25.08.2023 г., според което процесните решения са публикувани на интернет-страницата на Община Стара Загора при спазване на правилото на чл. 15в, ал. 3 от ЗДОИ за защита на личните данни на заявителя, като твърди, че са заличени имена на жалбоподателя, за което обстоятелство прилага разпечатки на решенията от интернет-страницата на Община Стара Загора, в които заявителят е посочен с две имена – П.З., без да сочи данни и съответно да представя доказателства кога е станало това заличаване. Поддържа също, че публикуването на три имена на физическо лице, без други данни за лицето, не представлява информация, която да позволява идентификацията му от трети лица, тъй като само лицето, в случая – жалбоподателят, би могъл да направи съответно запитване и проверка дали има друго лице със същите (т.е. неговите) имена. По тези съображения счита, че жалбата е неоснователна.

Съдът намира за установено от фактическа страна следното:   

При извършена на 24.08.2022 г. – след постъпване на жалбата в съда, служебна проверка на интернет-страницата на Община Стара Загора, секция – Информация и услуги, секция – Достъп до обществена информация, раздел – Решения за достъп до обществена информация – 2022 г., съдът констатира, че са публикувани 6 броя решения –  Решение № 10-22-4 от 27.01.2022 г., Решение № 10-22-5 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-6 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-7 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-8 от 14.02.2022 г. и Решение № 10-22-9 от 14.02.2022 г., всичките издадени от Секретар на Община Стара Загора на основание чл. 28 от ЗОДОИ, в които жалбоподателят е посочен като заявител с трите му имена – П.Т.З., четири от които (Решение № 10-22-5 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-6 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-7 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-8 от 14.02.2022 г. и Решение № 10-22-9 от 14.02.2022 г.) са представени от жалбоподателя на хартиен носител като разпечатка от интернет-страницата на Община Стара Загора и са приложени към делото.

При извършена на 25.08.2022 г. – след постъпване на становището на ответника по чл. 252 от АПК, служебна проверка на интернет страницата на Община Стара Загора, секция – Информация и услуги, секция – Достъп до обществена информация, раздел – Решения за достъп до обществена информация – 2022 г., съдът констатира, че са публикувани 6 броя решения –  Решение № 10-22-4 от 27.01.2022 г., Решение № 10-22-5 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-6 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-7 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-8 от 14.02.2022 г. и Решение № 10-22-9 от 14.02.2022 г., всичките издадени от Секретар на Община Стара Загора на основание чл. 28 от ЗОДОИ, в които като заявител е посочен – З., т.е. заличени са първите две имена на жалбоподателя – П.Т..

От представено с жалбата писмо до жалбоподателя от  Община Димитровград – рег. № ГР-08-566#1 от 21.08.2023 г., се установява, че към 17.08.2023 г. в Национална база „Население“ (НБН) имената П.Т.З. се идентифицират с ЕЛРК на лицето П.Т.З. с ЕГН **********, т.е. с ЕЛРК на жалбоподателя.

От представените с жалбата удостоверение изх. № А-23-468 от 14.08.2023 г. на Инспектората към Висшия съдебен съвет    (ИВСС) и удостоверение изх. № ППН-01-685#1 от 17.08.2023 г. на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) се установява, че към 14.08.2023 г. пред ИВСС няма образувано производство с жалбоподател П.Т.З. администратор на лични данни Община Стара Загора относно неправомерно разгласяване на лични данни на жалбоподателя – трите му имена, публикувани в решения на интернет-страницата на Община Стара Загора, а към 16.08.2023 г. няма инициирано от жалбоподателя висящо производство пред КЗЛД или решение на комисията, което да е обжалвано и за което да няма влязло в сила решение на съда, срещу Решение № 10-22-4 от 27.01.2022 г., Решение № 10-22-5 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-6 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-7 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-8 от 14.02.2022 г. и Решение № 10-22-9 от 14.02.2022 г., издадени от секретаря на Община Стара Загора.

При тези данни съдът намира за установено от правна страна следното:

Съгласно §1, т. 1 от ДР на ЗЗЛД във връзка с чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679 „лични данни“ означава всяка информация, свързана с идентифицирано физическо лице или физическо лице, което може да бъде идентифицирано („субект на данни“), а физическо лице, което може да бъде идентифицирано, е лице, което може да бъде идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име, идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната, психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това физическо лице. В този смисъл, доколкото в случая се установи, че в НБД не фигурира друго физическо лице с три имена, идентични с тези на жалбоподателя, освен него, трите имена на последния представляват лични данни, чрез които той може да бъде идентифициран.    

Съгласно §1, т. 4 от ДР на ЗЗЛД във връзка с чл. 4, т. 2 от Регламент (ЕС) 2016/679 „обработване на лични данни“ е всяка операция или съвкупност от операции, извършвана с лични данни или набор от лични данни чрез автоматични или други средства като събиране, записване, организиране, структуриране, съхранение, адаптиране или промяна, извличане, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване или друг начин, по който данните стават достъпни, подреждане или комбиниране, ограничаване, изтриване или унищожаване.

В случая не е спорно, че публикувайки процесните решения по чл. 28 от ЗОДОИ, Община Стара Загора в качеството й на администратор на лични данни по смисъла на §1, т. 2 от ДР на ЗЗЛД във връзка с чл. 4, т. 7 от Регламент (ЕС) 2016/679 е действала в изпълнение на нормативно установено задължение по чл. 15а във връзка с чл. 15, т. 11 от ЗДОИ.

Съгласно действащата разпоредба на чл. 39, ал. 1 от АПК при нарушаване на правата му по Регламент (ЕС) 2016/679 и по този закон субектът на данни може да обжалва действия и актове на администратора и на обработващия лични данни пред съда по реда на АПК. Съдебният ред за защита е алтернативен на този пред КЗЛД, уреден в чл. 38 от ЗЗЛД, и доколкото специалният закон не съдържа процесуални разпоредби за съдебното производство, приложими са тези в АПК, а доколкото жалбоподателят твърди, че ответникът в качеството си на администратор на лични данни е допуснал нарушения по Регламент (ЕС) 2016/679 и по ЗЗЛД чрез действие (публикуване на решения по чл. 28 от ЗОДОИ, съдържащи лични данни – трите му имена, позволяващи идентификацията му) и иска неговото прекратяване (премахване на решенията от сайта на Общината или заличаване на личните му данни в тях), приложимият ред е този по чл. 250 от АПК.  

За да е допустимо обаче искането до съда за прекратяване на действия, с които се нарушават права по ЗЗЛД, разпоредбата на чл. 250 от АПК изисква наличието на правен интерес като абсолютна процесуална предпоставка. Наличието на правен интерес означава, че в случай на уважаване на жалбата в правната сфера на жалбоподателя пряко и непосредствено ще настъпят благоприятни правни последици, в случая преустановяване на действие, което засяга защитени по ЗЗЛД права. Затова защитата трябва да е насочена срещу извършващо се, а не срещу бъдещо или вече преустановено действие. В случая действието, защита срещу което се търси, е преустановено, макар и след подаване на жалбата – в процесните решения по чл. 28 от ЗОДОИ, публикувани на сайта на Община Стара Загора, към момента са заличени собственото и бащиното име на жалбоподателя, а фамилното му име, единствено чрез което в решенията е индивидуализиран заявителят, само по себе си не е достатъчно за идентификацията на последния. В подкрепа на това, че заличаването е последващо жалбата е и обстоятелството, че в представените от ответника със становището му по чл. 252 от АПК разпечатки на процесните решения от интернет-страницата му заявителят е индивидуализиран с две имена, докато при извършената впоследствие служебна справка от съда се установи, че същият фигурира вече само с едно име.

Тъй като действието, защита срещу което се търси, вече е преустановено, произнасянето на съда по искането, с което е сезиран, е лишено от предмет, а и не е налице правен интерес от търсената защита – същият е отпаднал, поради което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

Тъй като действието, защита срещу което се търси, е било преустановено след подаване на жалбата, ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 1011 лева – 11 лева за заплащане на държавна такса и 1000 лева договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат съобразно представените договор за правна защита и съдействие от 21.08.2023 г. и списък на разноските, равняващо се на минималното такова по чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от горните мотиви, съдът на основание чл. 253, ал. 1 от АПК

 

                                   Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И :

   

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.Т.З. ***, подадена чрез пълномощник – адв. Б.Б. от АК-Хасково, срещу незаконосъобразни действия на Община Стара Загора в качеството й на администратор на лични данни и изразяващи се в публикуване на интернет страницата на Община Стара Загора на Решение № 10-22-4 от 27.01.2022 г., Решение № 10-22-5 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-6 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-7 от 14.02.2022 г., Решение № 10-22-8 от 14.02.2022 г. и Решение № 10-22-9 от 14.02.2022 г., всичките издадени от секретаря на Община Стара Загора на основание чл. 28 от ЗОДОИ, с лични данни на заявителя – три имена.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 537/2023 г. по описа на Административен съд Загора.

 

Разпореждането подлежи на обжалване с частна жалба в 3-дневен срок от днес пред Върховния административен съд.

 

Разпореждането да се съобщи незабавно на жалбоподателя на посочения в жалбата ел. адрес и на ответника Община Стара Загора по ел. поща.

 

                                                  СЪДИЯ: