Решение по дело №2/2020 на Районен съд - Раднево

Номер на акта: 45
Дата: 8 юни 2020 г. (в сила от 30 юни 2020 г.)
Съдия: Христина Вълчанова Димитрова
Дело: 20205520200002
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 45

 

град Раднево,08.06.2020 год.

 

В  И М Е ТО  НА  Н А Р О Д А

 

 

РАДНЕВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в публично заседание на осемнадесети май две хиляди и двадесета година в състав

 

                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Хр.В.

 

при секретаря И.С., като разгледа докладваното от съдията В.АНХ № 2 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

        Производство по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

        Постъпила е жалба от М.И.М. ***, ЕГН **********, чрез адв. А.А. против наказателно постановление № 6627/04.12.2019 г. на В.А.- Началник отдел „Контрол по РПМ”, „Дирекция анализ на риска и оперативен контрол”, „Агенция пътна инфраструктура” гр. София с което на същия е наложено наказание Глоба в размер на 3 500 лв. на основание чл. 53, ал.1 във вр. с чл.26, ал.2 от Закона за пътищата и чл.53 от ЗАНН, за нарушение разпоредбите на чл.26, ал.2, т.1, б. „А” от Закона за пътищата във вр. с чл.37, ал.1, т.1 на Наредба №11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

        С жалбата и допълнителното писмено становище се иска от съда обжалваното наказателно постановление да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно или алтернативно да се намали наказаните към предвидения минимум. Твърди се, че е налице и несъставомерност на деянието с оглед на неговия субект вследствие на което неправил му е ангажирана административнонаказателната отговорност, както и че му е нарушено правото на защита.  Твърди, че е налице съществено противоречие между фактическото описание на нарушението и посочената като нарушена правна разпоредба. Счита, че АУАН и издаденото въз основа на същия наказателно постановление са съставени при съществени нарушения на разпоредбите на чл.42, т.3 и т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, поради липса на конкретно посочено място на извършване на нарушението и неяснота за обстоятелствата при извършване на твърдяното нарушение. Твърди, че АНО е неправилно е приложил материалния закон като е направил и неправилна правна квалификация на деянието като посочва, че в разпоредбата на чл.15, ал.3 от Наредба №11 от 03.07.2001г. на МРРБ са определени  са определени лицата, на които е възложено задължението да снабдяват извън габаритните превозни средства с посочените разрешителни и това са собствениците на извън габаритните ППС или лицата, които извършват превозите.

            За съдебно заседание жалбоподателят – редовно призован, не се явява. Представлява се от адв. А.А..*** – ТО Раднево – не изпраща представител и не взема становище по делото.

        За ответната страна, „Агенция пътна инфраструктура” гр. София, се явява Началник отдел при НО „АО” - В.А. като процесуален представител, който излага доводи за доказаност на нарушението по несъмнен начин и иска НП да бъде потвърдено като законосъобразно и правилно.

 

        Радневският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

        На 14.11.2019 г. в 11, 55 часа на път II-57, км.27+500м. в посока гр. Стара Загора – гр. Раднево жалбоподателят е управлявал (осъществявал движение) на МПС (моторно превозно средство) с четири оси, с две управляеми оси, марка "с.", модел ***, с рег. № ***. В процеса на проверката било направено измерване с техническо средство ел. везна модел DFW-KR № 118844 и ролетка 1302/18 /5м. /, при което било констатирано, че измереното разстояние между осите 1.45м. на двойната задвижваща ос на МПС сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос е 34.555т. при максимално допустимо натоварване на оста 19.000т. съгласно чл.7, ал.1, т.5, б. „в” от Наредбата. Съгласно чл.3, ал.2 от Наредбата, при надвишаването на нормите по чл.7 ППС е тежко. Измерените параметри на ППС-то показват, че същото е извънгабаритно по смисъла на § 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба №11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, респективно тежко по чл.3, ал.2 на Наредбата. Съгласно чл.26, ал.2, т.1, б.”а” от ЗП движението на извънгабаритни и тежки ППС е забранено и се осъществява само с разрешение/разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специалното ползване на пътищата на администрацията управляваща пътя /АПИ/.

В процеса на проверката водачът (жалбоподателят) не представил валидно разрешително ИЛИ платена пътна такса за движение на извънгабаритно ППС по смисъла на пар. 1, т. 1 от ДР на Наредбата №11 от 03.07.2001г. на МРРБ  за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС ("По смисъла на тази наредба "извънгабаритни ППС" се наричат извънгабаритните ППС по чл. 2 и/или тежките ППС по чл. 3").

Според АНО водачът е следвало да провери и да се убеди, че параметрите на ППС с товар или без товар не надвишават максимално допустимите норми по Наредбата или разрешените параметри с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специално ползване на пътищата, издадени по реда на раздел IV от Наредбата, но не го е сторил и с това е извършил виновно административно нарушение по  чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от Закона за пътищата.

Наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН № 007475 от 14.11.2019г, съставен от гл. инспектор в Дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" при Агенция "Пътна инфраструктура", гр. София.

Към административнонаказателната преписка са приложени:

- СРМПС товарен автомобил марка: „с.”, ***с рег. № *** собственост на "***" ЕООД, обл. Стара Загора, общ. Опан, с. Бяло поле;

-копие от лична карта на водача М.М.И..;

- кантарна бележка №043724/14.11.2019г.;

-трудов договор №60/15.102012г. сключен между "*** 2007" ЕООД със седалище на управление гр. Стара Загора и М. Д.М..

- пътен лист №004027 издаден от "*** 2007" ЕООД, обл. Стара Загора, общ. Опан, с. Бяло поле за осъществения превоз на 14.11.2019 г. от Стара Загора до с. Змеево и обратно.

 

- разписка от 14.11.2019г. за получен АУАН №7475/2019г.

Във връзка с техническата изправност на ел. везна модел: DFW-KR № 118807 са представени: заявление за последваща периодична проверка на средства за измерване от 27.03.2008 г., а във връзка с техническата изправност на ролетката са представени: потвърждение на поръчка № 21830342 от 08.05.2018 г. на неръждаеми джобни ролетки, разграфяване в мм; ЕС декларация за съответствие на джобни ролетки.

Във връзка с компетентността на актосъставителя и на наказващия орган са представени: заповед № РД-11-1266/17.10.2019 г. и заповед № РД-11-859/15.07.2019 г., и двете на председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура"

От показанията на свидетеля Г.П.Г. /актосъставител/ се установява фактическата обстановка описана в АУАН и впоследствие в НП. Съдът кредитира показанията на свидетеля, тъй като същите са последователни, непротиворечиви и съответстват на събраните в хода на съдебното следствие писмени доказателства.

Съдът намира, че така издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно и следва да се отмени поради следните съображения:

Съгласно чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата, с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, се наказват физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности: т. 2 движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя. Видно е, че групите лица са следните: физическите, които нарушат разпоредбата на  чл. 26, ал. 2 от ЗП / приложима в настоящия казус/, които извършат или наредят да се извърши движение на посочените ППС и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя. Нарушената разпоредба на  чл. 26, ал. 2, т. 1 буква "а" от Закон за пътищата гласи: За дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват: 1. в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия: а) движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства, без разрешение. Тъкмо защото е забранено движението на извънгабаритни и тежки ППС, без разрешение от собственика или администрацията, управляваща пътя, законодателя е въвел и административно наказателна отговорност с разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата за всички физически лица, които нарушат тази забрана, извършат или наредят да бъдат извършени изрично изброените дейности, а за случая тази по чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата. Видно е от граматичното и стриктно логично тълкуване на административно наказателната разпоредба, че тя визира като субекти на отговорността водачите на извънгабаритните и тежки ППС, без разрешение, защото те нарушават забраната за движението им в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия. Нормата на  чл. 26, ал. 2, т. 1 буква "А" от ЗП изрично забранява движението на тези ППС, което се осъществява посредством физическа дейност, съставена от съзнателни телодвижения на водача по привеждане в ход и управление на превозното средство. Следващата група са лицата, които извършват дейността или наредят да бъде извършена, а именно от чието име и за чиято сметка или по чието нареждане се извършва дейността, която представлява специално ползване на пътищата. Ето защо водачът на извънгабаритното и тежко ППС може и правилно е преценен от АНО като субект на административно наказателната отговорност, уредена в чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата. След като е въведена забрана за движение по силата на  чл. 26, ал. 2, т. 1 буква "а" от Закона за пътищата, то следва извода, че водачът е длъжен да знае и е могъл да знае в конкретния случай, че може да привежда в движение и да управлява извънгабаритното и тежко ППС, само ако е издадено съответното разрешение от администрацията, управляваща пътя. За разлика от чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата, административно наказателната разпоредба на чл. 177, ал. 3 от Закона за движение по пътищата не визира състав на нарушение на  чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата, която норма изисква притежаване на разрешение. Съгласно чл. 177, ал. 3 от ЗДвП отговорност се носи от водача, когато без да спазва установения за това ред, управлява управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Реда и нормите са установени от Министъра на регионалното развитие и благоустройството в Наредба № 11/03.07.2001г на МРРБ, която определя допустимите размери, маса и натоварване на ос на категориите пътни превозни средства и техните ремаркета съгласно чл. 139 от Закона за движението по пътищата, наричани за краткост "ППС", които не представляват опасност за участниците в движението; и условията и редът за движение на извънгабаритни и тежки ППС по пътищата, отворени за обществено ползване. Следователно отговорността по чл. 177, ал. 3 от Закона за движение по пътищата е предвидена за нарушение на Наредба № 11/03.07.2001г на МРРБ, а не за нарушение на забраната, въведена с  чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата. Сравнението между съставите на чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата и на чл. 177, ал. 3 от Закона за движение по пътищата сочи, че водачите са административно наказателно отговорни на две различни основания за нарушение на  чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата и за нарушение на Наредба № 11/03.07.2001г на МРРБ. Когато водачите без разрешение извършват движение на тежко и извънгабаритно ППС, представляващо дейност от специалното ползване на пътищата по смисъла на чл. 26 от ЗП, извършват състав по чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата, а когато привеждат в движение ППС, които надвишават нормите, определени в Наредбата на МРРБ, без спазване на установения ред в този подзаконов нормативен акт, което не представлява деяние по чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата, се ангажира отговорността им по чл. 177, ал. 3 от Закона за движение по пътищата. Обикновено това са случаите на движение на ППС в хипотезата на чл. 14, ал. 3 от Наредбата, в които не се изисква разрешение по смисъла на  чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата, само заплащане на такса, поради което те не могат да се квалифицират като нарушаване на забраната по тази законова разпоредба. Разпоредбите на чл. 11 и чл. 15 от Наредбата визират задължения за лицата, които извършват превозите, същите са и субекти на задълженията и правото да подадат искане за издаване на разрешение, наред със собствениците на извънгабаритното ППС, поради което и с разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата и за тях е въведена административно наказателна отговорност за нарушаване на забраната за движение, въведена с  чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата. Тези подзаконови разпоредби обаче не сочат на извод, че субекти на отговорността по чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата са само втората и третата група физически лица, които извършват или наредят да бъдат извършени изброените в състава дейности. Нормата визира като административно наказателно отговорни физическите лица, нарушили  чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата или които извършват или наредят да бъде извършена дейност - движение на тежко и извънгабаритно ППС и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя. Водачите на ППС са визирани наред с лицата, които извършват или наредят да се извършват превозите. Тази законова регламентация е обусловена от съдържанието на забраната по  чл. 26, ал. 2 от ЗП, а именно нормата в отделни хипотези забранява извършването на определени действия, каквото е движението на извънгабаритни ППС, а не само на конкретни дейности, каквито са например експлоатацията на рекламни съоръжения или търговски обекти, временното ползване на части от пътното платно, като последните могат да се осъществят посредством различни и няколко физически действия. В заключение се налага извода, че административно наказателната разпоредба на чл. 53, ал. 1 от ЗП предвижда отговорност за извършване на конкретно забраненото действие по  чл. 26, ал. 2 от ЗП и на дейност, представляваща специално ползване на пътищата.

Районен съд Раднево намира, че съставомерните факти се потвърждават от показанията на актосъставителя, декларация за съответствие, сертификат за проверка и сертификат за одобряване на типа преносима везна, пътен лист, свидетелства за калиброване, протокол за измерване и кантарна бележка, които сочат, че са надвишени нормите на чл. 7, ал. 1, т. 5 буква "в" от Наредбата, а именно: Съгласно чл. 6, ал. 1, т. 6 буква "В" от Наредбата, допустимата максимална маса за движение по пътищата, отворени за обществено ползване е 32 тона за МПС с четири оси с две управляеми оси. По силата на чл. 7, ал. 1, т. 5 буква "В" от Наредбата, допустимото максимално натоварване на ос за ППС с допустими максимални маси по чл. 6, ал. 1 е 19т, когато разстоянието между осите е от 1. 3м до 1. 8м включително, като съответно при разстояние над 1. 3м натоварването може да бъде до 19т. Тежки ППС по смисъла на чл. 6 от наредбата са тези ППС, които имат допустима максимална маса по-голяма от стойностите по чл. 6; натоварване на ос, по-голямо от стойностите по чл. 7, който съответно и изрично посочва, че за ППС, които отговарят на ограниченията по чл. 6, важат натоварванията на ос, за да се определят като тежки и извънгабаритни. Настоящия казус е именно такъв, предвид, установеното натоварване на ос от 34.555т, което е повече от 19тона. Освен това превишението е с повече от 30% от допустимите максимални натоварвания на ос, тъй като 30% от 30. 000т е равно на 9т, което означава, че за приложение на чл. 14, ал. 3 от Наредбата и изключване състава на чл. 53, ал. 1 от ЗП, е необходимо натоварването на ос да бъде до 28т включително, а то е 34. 555т на ос. Случаят не може да бъде определен и като маловажен предвид изложените стойности на допустимото превишение, неизискващо разрешение, а само квитанция за платена такса, при липсата на която се осъществява и друг състав, а именно този по чл. 177, ал. 3 от ЗДвП

      В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира съществени нарушения на процесуалните правила, допусната при съставянето на АУАН и/или издаването на НП, обуславящи отмяна на последното като незаконосъобразно, включително и твърдените такива в жалбата.

Налице е безспорната доказаност на административното нарушение, както и на неговият извършител, неговата вина и правилното приложение на материалния закон. Що се отнася да размера на наложената санкция - глоба от 3500 лева, настоящият съдебен състав намира, че същата необосновано е наложена над предвиденият в закона минимален размер. Касае са за нарушение, което е извършено за първи път, липсват доказателства за отегчаващи отговорността на извършителя обстоятелства, с оглед предвидените в чл. 27, ал. 1-3 от ЗАНН критерии, поради което определянето на размера на глобата към предвидения в закона минимален размер е оправдано с оглед личността на нарушителя и съответно за постигане на целите на закона, визирани в чл. 12 от ЗАНН – да бъде предупреден и превъзпитан за спазване на установения правовов ред. Обстоятелството, че водачът е продължил движението на ППС след установяване на нарушението не е от категорията отегчаващи отговорността обстоятелства и не може да повлияе при определяне на размера на глобата в посока да я завиши.

Ето защо съдът намира, че в частта му за наказанието НП е необосновано и явно несправедливо, поради което следва да бъде изменено в тази му част, като размера на наложеното с него наказание – "глоба" от 3 500 лева, бъде намален до минималния размер, предвиден в закона – 1 000 лева.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът

РЕШИ:

ИЗМЕНЯ наказателно постановление наказателно постановление № 6627/04.1.2019 г. на Началник Отдел "Контрол по републиканска пътна мрежа", Дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол", Агенция "Пътна инфраструктура", гр. София, с което на основание чл. 53, ал. 1, вр. с  чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата на М.И.М. с адрес *** ЕГВН ********** е наложено наказание глоба в размер на 3500 лева за извършено нарушение на  чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от Закона за пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства  като намалява размера на глобата на 1000 лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: