Решение по дело №221/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 август 2021 г. (в сила от 1 септември 2021 г.)
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20217060700221
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

268

 

гр.Велико Търново, 13.08.2021г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, X-ти състав, в публично заседание  на четиринадесети юли две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                                                                     Съдия: Ивелина Янева

 

при секретаря В.Г.,  като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 221 по описа на Административен съд Велико Търново за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на К.Д. *** против Решение № 1012-04-26 # 2 / 11.03.2021г. на Директора на ТП на НОИ Велико Търново, с което е отхвърлена жалбата на лицето срещу Разпореждане № 041-00-37-1 / 18.01.2021г. на ръководител на осигуряването за безработица при ТП на НОИ Велико Търново, с което е отказано отпускането на парично обезщетение за безработица. В жалбата се твърди незаконосъобразност на решението като постановено в нарушение на материалния и процесуалния закони. Излагат се доводи за полагане на труд от лицето в предприятието, като в резултат от него започва производствена дейност. Моли се за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответната страна изразява становище за неоснователност на жалбата с подробно изложени съображения. Моли за отхвърляне на оспорването и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Предмет на настоящото съдебно производство e Решение № 1012-04-26 # 2 / 11.03.2021г. на Директора на ТП на НОИ Велико Търново, с което  е отхвърлена жалбата на лицето срещу Разпореждане № 041-00-37-1 / 18.01.2021г. на ръководител на осигуряването за безработица при ТП на НОИ Велико Търново, с което е отказано отпускането на парично обезщетение за безработица.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

К.Д.П. на 04.01.2021г. подава Заявление вх. № 4394 / 04.01.2021г. за отпускане на парично обезщетение за безработица на основание КСО поради прекратяване на правоотношението от 30.12.2020г. със ООД „Съдружие 2018”. Към заявлението са приложени Заповед № 005 / 30.12.2020г. за прекратяване на трудов договор № 002 / 19.02.2020г.

За периода от 30.06.2019г. до 16.01.2020г. К.П. е осигуряван от АД „Уникредит Булбанк“.

На 16.01.2020г. между ООД „Съдружие 2018” и К.Д.П. е сключен трудов договор, за длъжносттаорганизатор, стопански дейности“ с уговорено трудово възнаграждение 2000 лева, за срок до заемането на длъжността след провеждане на конкурс. В трудовия договор е отразено, че служителят е постъпил на работа на посочената дата, като за това е изготвен и протокол от същата дата. Със заповед за прекратяване на трудов договор от 31.01.2020г. на основание чл.325, ал.1, т.4 от КТ /със завършване на определената работа/ е прекратено трудовото правоотношение, считано от посочената дата.

На 19.02.2020 г. между същите страни е сключен нов трудов договор, на същото правно основание, за същата длъжност и със същото трудово възнаграждение. На К.П. са издадени 9 болнични листи  с диагнозанестабилна стенокардия – от 19.04.2020г. до 08.05.2020г., от 09.05.2020г. до 07.06.2020г., от 08.06.2020г. до 07.07.2020г., от 08.07.2020г. до 06.08.2020г., от 07.08.2020г. до 05.09.2020г., от 06.09.2020г. до 11.09.2020г., от 12.09.2020г. до 11.10.2020г., от 12.10.2020г. до 10.11.2020г. и от 11.11.2020г. до 19.11.2020г. По тези болнични листи е отказано изплащането на обезщетение за неработоспособност по съображения за липса на качеството „осигурено лице“ поради липсата на полаган труд при последния работодател. Част от разпорежданията са обжалвани пред горестоящия орган и са потвърдени от ответника. 

От контролен орган на ТП на НОИ е извършена проверка по разходите на ДОО на ООДСъдружие 2018“. В хода на проверката от упълномощеното лице А.Т.са представени писмени обяснения, че дружеството от м. януари 2020г.  започва дейност - производство на дървени колчета за страната и за държави от ЕС. През същия месец е назначен К.П. катоорганизатор производствени дейности“, пряко подчинен на пълномощника А.Т., а през м. март още две лица като общи работници. Заплатите са платени чрез РПВ. Запознаването на лицата с основните изисквания и начина на изпълнение на задълженията е възложено на К.П.. За дейността си дружеството ползва инвентар и помещения в стопанския двор на ЗКПУ „Съдружие-94“, която е и съсобственик на дружеството.

Представени са изисканите от контролните органи писмени документи – трудови договори, ведомости за заплати, правилник, справки, молби, СД-ии и ДП и ДПр по ЗДДС, фактури и др.

Съгласно присъствени форми и ведомости за заплати за м.01.2020г. П. има отработени 12 дни, за м.02.2020г. – 8 работни дни , за м.03 – 9 отработени дни, 3 дни болнични за сметка на работодателя и 9 дни болнични за сметка на НОИ, за м.04.202г. – 20 дни в болнични и м.05.2020г. – 18 дни в болнични.

За периода на проверката – 01-05.2020г. – в дружеството има назначени с трудов договор още 3 лица. На 19.03.2020г. са сключени трудови договори № 3 с е.с.м.и № 4 с д.с.в.на длъжност „общ работник”. На 12.05.2020г. е сключен трудов договор № 5 с Н.Н.И.-Т.на длъжност „секретар”.

Изискана е информация от ТД на НАП – Велико Търново, като от приложените от приходната администрация документи е видно регистрацията по ЗДДС на ООДСъдружие 2018“ от 08.01.2019г. по избор, деклариране на 1 продажба през м.01.2020г. с дължимо за периода ДДС в размер на 44 100,18лв., 1 продажба през м.03.2020г. в режим ВОД и отразени покупки 16 бр. през м.02.2020г. и 46 бр. през м.03.2020г. Съгласно данните отразени в Дневници за покупки за данъчни периоди м.02 и м.03.2020г. закупуваните стоки и услуги през тези два месеца са банцингови ленти и заточването им, горива, материали /25лв./, куриерски услуги, маска чували ръкавици /м.01/, диск за циркуляр, гвоздеи и тел, лопата с фибродръжка, планка и видий, втулки и шайби и дърва /27.03.2020г./ Пред административния орган е представена една фактура за разходите - № 0....1718 / 27.03.2020г., издадена от ЕООД „Лес груп 77” с предмет – дърва за огрев – акация – 70 куб. на стойност 5 250лв. без ДДС.

Представени са и издадените от дружеството фактури, ведно с транспортни документи. Фактура № 0.....1 / 31.01.2020г. с получател ЗКПУ „Съдружие-94” с предмет колове бичени – 1м. и 2м., 275 куб.м. на стойност общо 220 500лв. без ДДС. Фактура № 0....2 / 12.02.2020г. с получател Idelys Франция с предмет „колове акация с размер 1м. и 0,80м.”  27,72 куб.м. Към фактурата е приложена международна товарителница от 12.02.2020г. с превозвач ЕООД „Лес груп 77”. Фактура № 0....3 / 13.03.2020г. с получател Idelys Франция с предмет „колове акация с размер 1м.”  27 куб.м. Към фактурата е приложена международна товарителница от 13.03.2020г. с превозвач ЕООД „Лес груп 77

От К.П. са изискани писмени обяснения, като той заявава, че не е подписвал документи, свързани с дейността на фирмата освен тези при назначаването му. Показани са му работни площадки и фирмени канцеларии в с.Павел-център и стопански двор, въвеждан е и инструктиран за дейностите, свързани с длъжностните му задължения по ръководене и организация дейността на предприятието, а именно нормална дейност в цеха за производство на дървени колчета, информиране за състоянието на апаратурата, наличието на суровини и материали, използване на лични предпазни средства, нормално провеждане на технологичния процес, информиране на пряк ръководител за нередности, обобщаване на производствените резултати и др. Съпоставяйки със средните показатели на други подобни в сектора имал възможността да анализира, констатира и при възможност да се направят необходимите предложения за максимална продуктивност и възвращаемост на вложенията и отстраняване на съществени пропуски. Пряк контакт, запознаване, изпълнение, отчитане на служебни задължения е осъществяван пред и със г-н Ал. Т.. Информация за свободното работно място бил получил от Ал. Т. и от свои познати.

На 08.07.2020г. от К.П. са представени допълнителни обяснения, че не помни имената на работниците, които обслужват машините и подават материал за изработка на изделия. При започване на дейността през месец януари не може да каже точния брой на назначените лица в дружеството. Инструктажите на работещите лица се провеждат в производствения цех или друго подходящо за целта място и периодично се отразявали в дневник. Организиран е осем часов работен ден от 9 до 17 часа. Работата му включва и анализ на дейността и запознаване на ръководството с обобщенията, които не са оформяни документално. Обучението на работниците включва запознаване с процеса на дейността и характера на производството. Основната дейност е запознаване с характера на работа, качеството на труда и преценка от негова страна дали да продължи трудовото правоотношение.

Установените при проверката факти са обобщени в констативен протокол № КП – 5-04-00782264 / 13.07.2020г. и е достигнато до заключението, че К.П. не е упражнявал трудова дейност. Въз основа на констативния протокол е издадено и задължителното предписание към работодателя за заличаване на декларираните данни за осигуряване на работника К.П. за периода. Предписанията са оспорени по административен ред, потвърдени са и са оспорени пред Административен съд Велико Търново, като е образувано а.д. № 621 / 2020г. С влязло в сила Решение № 111 / 11.05.2021г. жалбата е оставена без уважение.

Изводът на контролните органи е за наличието на редовно осигуряване за периодите от 30.06.2020г. до 16.01.2020г. и от 01.12.2020г. до 29.12.2020г. или общо 7 месеца и 16 дни за период от 18 месеца преди настъпването на прекратяване на трудовото правоотношение. Признатия период не отговаря на изискванията на закона за наличие на 12 месеца осигуряване за безработица / чл.54а, ал.1 от КСО/, поради което и е отказано отпускането на парично обезщетение за безработица.

В хода на настоящото производство нови доказателства не се представят от страните.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалвания акт е издаден от компетентен орган, в предписаната писмена форма, и при спазване на формалните процесуални правила за издаването му.

Основният спорен въпрос между страните е наличието осигуряване в ООД „Съдружие 2018” за периода от назначаването му и при временната неработоспособност.

За периодите от 16.01.2020г. до 31.01.2020г. и от 19.02.2020г. до 16.03.2020г. въпросът за наличие на осигуряване е разрешен с влязъл в сила съдебен акт - Решение № 111 / 11.05.2021г., с което са потвърдени предписания за заличаване на данните за осигуряване на лицето К.Д.П. за посочените периоди. Заличаването на декларираните данни за осигуряване от работодателя е в резултат на установеното от контролните органи и съда липса на възникване на осигурително правоотношение поради липсата на полагане на труд от работника.

Настоящия състав поддържа становището си, че от представените по делото доказателства не може да се установи полагането на труд от К.П. в наелото го предприятие. Заявените от К.П. факти за видовете работа, която е извършвал в предприятието – работодател, са в противоречие с представените писмени доказателства. Не е възможно П. да е наблюдавал работата на работниците, извършвал оценка на нея, провеждал инструктаж, извършвал обучение на работници, тъй като други работници освен него няма назначени. Съгласно представените данни от регистъра на регистрираните трудови договори в периода 01 – 15.01.2020г. в дружеството липсват назначени работници, в периода 16 – 31.01.2020г. на работа е единствено К. Петров. От 01 до 18.02.2020г. отново липсват назначени работници, а от 19.02. до 16.03.2020г. на работа е отново единствено К.П.. От 19.03.2020г. са назначени двама работници на длъжност „общ работник”. Следователно в периода за който е повдигнат спора пред съда, липсва изобщо работна сила или назначения работник не притежава квалификация за работа с дървообработващи машини. Изводът е за липса на възможност за производство на дървени колове без работници.

Не е възможно П. да е извършвал и организация дейността на предприятието, а именно нормална дейност в цеха за производство на дървени колчета, информиране за състоянието на апаратурата, наличието на суровини и материали, използване на лични предпазни средства, нормално провеждане на технологичния процес, информиране на пряк ръководител за нередности, обобщаване на производствените резултати, тъй като производствена дейност предприятието не е извършвало. От представените от ТД на НАП пред контролните органи документи – дневници за покупки и продажби и копия от фактури не се установява наличие на суровини за производството на дървени колове. През 2019г. дружеството не извършва дейност. За м.01.2020г. няма закупувани материали – само маски, чували и ръкавици. Видно от представената оборотна ведомост за периода 01-04.2020г. по сметка материали няма налично салдо, следователно преди 01.01.2020г. липсват закупени материали. От приложените дневници за покупки за данъчни периоди м.01, 02, 03 и 04.2020г. е видно наличието само на една фактура с предмет дърва -  № 0....1718 / 27.03.2020г. При липсата на материали за производството на дървени колчета, очевидно не е възможно да бъде произведена продукция.

Следователно за тези периоди липсва извършвана търговска дейност от работодателя, липсва полаган труд от работника К.П. и същия не притежава качеството „осигурено лице“.

 За периодите на временна неработоспособност – непрекъснато от 16.03.2020г. до 19.11.2020г. - липсва основание за признаване на осигурителен стаж, тъй като лицето не е започнало изпълнението на трудовия си договор и за него не е възникнало осигурително правоотношение преди настъпване на заболяването му. С влязъл в сила акт на административен орган е отказано заплащането на обезщетение за неработоспособност по тези съображения, което води и до липсата на основание за признаване на осигурителен стаж за същия период.

По изложените съображения съдът намира оспореното решение за издадено при спазване на процесуалния и материалния закони, поради което и жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора основателно се явява искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски. Неоснователно е възражението на процесуалния представител на жалбоподателя за прекомерност на претендираното юрисконсултско възнаграждение в размер на 150лв. Този размер е към минималния предвиден в чл.23 от Наредба за заплащане на правната помощ, приложима в канкретния случай.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на К.Д. *** против Решение № 1012-04-26 # 2 / 11.03.2021г. на Директора на ТП на НОИ Велико Търново.

 

ОСЪЖДА К.Д. *** да заплати на Националния осигурителен институт сумата от 150лв. / сто и петдесет лева/.

 

            РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.

 

                                                          

Съдия: