Определение по дело №781/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 декември 2020 г.
Съдия: Кремена Димова Костова Грозева
Дело: 20207240700781
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

                                              О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  № 446                     

                                             31.12.2020г., гр. Стара Загора

 

СТАРОЗАГОРСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, седми състав в закрито с.з. на тридесет и първи декември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                                   СЪДИЯ: Кр. Костова-Грозева

 

като разгледа докладваното от съдия Костова-Грозева административно дело №781 по описа за 2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е образувано по жалба на Г.Б.Т.-М. против Отказ на Научното жури за допускане до оценяване в конкурс, инкорпориран в уведомително писмо рег. № 1205/04.12.2020г. на доц. Д-р Цанков, Председател на Научното жури. В жалбата се обективира и особено искане основано на чл.166 от АПК за спиране изпълнението на жаления административен акт, като се твърди, че засегнатата жалбоподателка ще понесе значителни или трудно поправими вреди, свързани с неоснователното й недопускане до оценяване в конкурсната процедура, чийто критерии покривала, както и в уронване на имиджа и доброто й име, като заемаща академична длъжност в катедра „педагогика и социални услуги“ на Педагогическия факултет на Тракийски университет- Стара Загора

            С придружително писмо от 30.12.2020г. по делото се представят писмени доказателства, като част от административната преписка, като в писмото се сочи, че останалата част от преписката била налична по а.д. №470/2019г. по описа на този съд, образувано по жалба на оспорващата по повод на предходен отказ от допускане до оценяване във въпросния конкурс. В заключение се сочи, че искането по чл.166 от АПК било неоснователно, защото с обжалваното решение не било допуснато неговото предварително изпълнение.

            Съдът, като съобрази данните по делото, намира искането за спиране на предварителното изпълнение на жаления административен акт за допустим, като направено в срока по чл.166, ал.2 от АПК и от лице, притежаващо активната легитимация да предяви искането.

Разгледано по същество, Съдът намира следното:

Административният акт, чието спиране се иска, представлява решение, издадено на основание чл. 26 ал.3 вр. с ал.2 от ЗРАСРБ за недопускане на жалбоподателката, яваваща се кандидат в конкурс за заемане на академична длъжност „доцент“, до оценяване в посочения конкурс по Специална педагогика /алтернативна комуникация при деца със слухови нарушения и деца с множество увреждания/в област на висше образование 1, Педагогически науки, Професионално направление 1.2 Педагогика. Същото се обективира в Уведомително писмо на Декана на Педагогически факултет, Тракийски университет – Стара Загора с рег. №1205/04.12.2020г. 

Неоснователно ответникът претендира, че искането е неоснователно, с оглед това, че на процесното решение не е дадено предварително изпълнение от органа, който го постановява. Следва да се посочи, че съгласно чл. 32, ал.9 от ЗРАСРБ се допуска предварително изпълнение на актовете за заемане на академични длъжности, чрез дерогиране суспензивния ефект на жалбите против тях, т.е. предварителното изпълнение по отношение на акт от категорията на процесния настъпва по силата на закона, като в този случай т законодателят презумира наличието на обществен интерес от продължаване на процедурите по обявените и провеждани конкурси и поради това изцяло в тежест на оспорващата е да оборва установената законова презумпция, като същата следва да установи пред съда, че от предварителното изпълнение на това решение за нея могат да настъпят значителни или трудно поправими вреди.

Жалбоподателката конкретно обосновава особеното си искане с довода, че ако не бъде спряно изпълнението на конкурсната процедура тя ще понесе значителни или трудно поправими вреди, свързани с неоснователното недопускане до оценяване в конкурсна процедура, чиито критерии покрива и в уронване на имиджа и доброто й име, в качеството й на заемаща академична длъжност в катедра „Педагогически и социални науки“ в Педагогическия факултет на Тракийски университет.

           Както вече се посочи по-горе и съгласно чл.166, ал.2 от АПК, допуснато по закон или с влязло в сила разпореждане, предварително изпълнение на оспорен административен акт може да бъде спряно от съда само въз основа на обосновка и доказателства за настъпване на значителни или трудно поправими вреди по отношение на лицето, което прави искането. С оглед охрана /защита/ на личния интерес спрямо обществения, това е възможно, само ако има основание да се приеме, че личният интерес в конкретния случай е привилегирован /надвишава/ обществения. Само тогава законодателят установява правомощието Съдът да спре изпълнението на акта до разрешаване на материално-правни спор относно законосъобразността на акта. Ето защо предмет на разглеждане при искане по чл.166 ал.2 от АПК са само такива факти, които да доказват настъпване на значителна или трудно поправима вреда от предварителното изпълнение на решението. В този смисъл не съставляват такива факти, които касаят основателността или неоснователността на постановеното недопускане до конкурс, който се явява основния правен въпрос по съществото на делото и не съставлява факт, който да обосновава трудно поправима или значителна вреда.

            Съдът обаче съобрази наличните данни, а и служебно известното му обстоятелство, че по отношение на настоящата жалбоподателкта въпросният отказ от допускане до оценяване в конкурса за заемане на академичната длъжност „доцент“ е втори подред. Той е постановен, след като първия такъв е обявен за нищожен с решение на този съд, което решение е оставено в сила с решение на ВАС. Ето защо явно е желанието на ответника да не се съобразява с указанията на съда, дадени му в техните актове, като отново постановява отказ, а това поражда достатъчно съмнения, че предварителното изпълнение формално се ползва за други частни цели, не й за защита на обществения интерес.

Самата оспорваща твърди, че от нея ще бъдат понесени вреди от предварителното изпълнение на решението за недопускането й в обявения конкурс, като това ще доведе до уронване на имиджа и доброто й име. Следва обаче да се отчете фактът, че при законово допустимо предварителното изпълнение на решението по чл.26, ал.3 от закона, е налице реално възможност конкурсът формално да бъде приключен, чрез излъчване на конкретен победител, без да има реална възможност от участие в конкурса на оспорващата. „Изборът“ на кандидат тогава ще е факт още преди да приключи разрешаването на заявения правен спор за законосъобразността на акта за отстраняване на жалбоподателката, а така напълно реално е възможно да се стигне до безпредметност на особеното искане.

Макар искането за спиране на предварителното изпълнение да се обосновава чрез нематериални доводи, като накърняване на имиджа на оспорващата от неоснователното отстраняване, Съдът намира, че доколкото законът не прави разграничение дали твърдените  вредите са с имуществен или с неимуществен характер, то важното за закона е те да са трудно поправими или значителни. Дори и неимуществените могат да бъдат трудно поправими, а именно това се обосновава от страна на жалбоподателката. Още повече и, че въпросното решение за отстраняване е вече второ подред, което показва една убеденост на органа, че следва да бъде с такова съдържание. Целта по чл.166, ал.2 от АПК е да не настъпват разпоредените с акта последици, дори да са законосъобразни, за да се предотврати нанасянето на вреда, която по-късно не би могла да бъде или много трудно би се поправила, съответно тази вреда надхвърля ценността на обществения интерес. Ако имаме една приключила конкурсна процедура с определен кандидат, то е възможно след разрешаване на съдебния спор в полза на оспорващата да няма реална възможност да се възобнови процедурата по провеждане на конкурса и тогава безспорно за жалещата е налице една трудно поправима вреда, тъй като в действителност тя няма да е имала възможността в условия на равнопоставеност с другите кандидати да участва в него, освен ако провеждането му не бъде спряно. 

          Мотивиран от горното и на основание чл.166 ал.2, вр. с ал.4 от АПК, Административен съд Стара Загора 

О П Р Е Д Е Л И

 

ДОПУСКА СПИРАНЕ изпълнението на Решение за недопускане до оценяване на д-р Г.Т. – М. в конкурс за заемане на академична длъжност „доцент“ по Специална педагогика в област висше образование 1. Педагогически науки, професионално направление 1.2 Педагогика, обявен в ДВ бр.7/22.01.2019г. за нуждите на Педагогически факултет при Тракийски университет, инкорпорирано в Уведомително писмо рег. № 1205/04.12.2020г.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване в 7-дневен срок от връчването му на страните пред ВАС на РБ.

 

 

 

 

Административен съдия: