РЕШЕНИЕ
№232/31.7.2020г. 31.07.2020 г. гр.Ямбол
в името на
народа
Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти състав, на втори юли, две
хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:
Председател:
Георги Василев
Членове:1……………...
2……………...
Секретар
Е. В.
прокурор…
……………
като разгледа
докладваното от съдия-докладчик Г.Василев
АНД №
150/2020 г. по описа на ЯРС, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на „ЕКО ТРАНС ГРУП 09“ ЕООД, гр. С.З.,
със законен представител Т. С. Б. от гр. С.З., против електронен фиш/ЕФ/ Серия Г
№ 0010202 на ОД на МВР - Ямбол, с което за нарушаване на чл.483, ал.1, т.1 от Кодекса
за застраховането/КЗ/, вр. чл.638, ал.4, вр. чл.638, ал.1, т.2, вр. чл.461, т.1
от КЗ е наложено на ЮЛ административно наказание „имуществена санкция“ в размер
на 2000 лв.
Жалбоподателят, редовно призован, поддържа жалбата чрез процесуалния си
представител в с.з. и пледира ЕФ, с който е наложено наказание „имуществена
санкция“ на ЮЛ да бьде отменен, т.к. ЕФ е незаконосъобразно и неправилно издаден.
Вьззиваемата страна, редовно призована, чрез процесуалния си представител в
писмени бележки пледира ЕФ да бъде потвърден като правилен и законосъобразен.
Сьдьт, след като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства,
приема за установено следното:
На жалбоподателя като юридическо лице/ЮЛ/ е изготвен на материален носител/хартия/
ЕФ, затова че на 26.09.2019 г., в 18.07 ч., по път ***, *** км, при
управление на МПС – влекач „Ман ТГА 18.430 БЛС“ с рег. № ***, е установено с
техническо средство нарушение на Кодекса за застраховане/КЗ/ - за МПС-во, което
е собственост на ЮЛ „ЕКО ТРАНС ГРУП 09“ ЕООД, гр. С.З., регистрирано на
територията на страната, не е спряно от движение, няма сключен договор за
застраховка „Гражданска отговорност“/“ГО“/ на автомобилистите. Нарушението е
констатирано с автоматизирано мобилно техническо средство/АТСС/ № ***, фиксиращо дата, час
и изображение на МПС. Мобилното устройство е работило под наблюдението на
полицай от Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Ямбол, като след извършена
справка в Гаранционния фонд било установено, че за посоченото МПС няма активна застраховка
„ГО“ за 2019 г.
Няма данни кога е връчен ЕФ на жалбоподателя, който е подал жалба 24.01.2020
г. против ЕФ.
Горната фактическа
обстановка съдът приема за установена от събраните писмените доказателства,
приети по делото – ЕФ с приложени към него фотоснимки на процесното МПС и
регистрационен номер с GPS координати,
справка за изготвянето на ЕФ, удостоверение и справка за валидност на техническото
средство от БИМ, заповеди на Министъра на МВР, Протокол за използване на АТСС, прочетени на основание чл.283 от НПК и
предявени по чл.284 от НПК на процесуалния представител на жалбоподателя в с.з.
Съдът не приема за легитимно изготвен Протокол за използване на АТСС от
26.09.2019 г., т.к. в него не е посочено точното местонахождение на контрол, посоката
на движение на контролираните МПС, №-ра на протокола и дата на метрологична
проверка на уреда, името и подписа на служителя, който удостоверява, че АТСС е
разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване от производителя и
нормативните предписания, а наличните пътни знаци са проверени. Не е посочен
№-ра на първото изображение и на №-ра на последното изображение, не е посочено кой
и кога е приел процесния протокол и е свали статични изображения от АТСС, както
и броя часове работа на АТСС на мястото за контрол, поради което визирания
протокол бе изключен от доказателствения материал по делото.
От така установената фактическа обстановка, сьдьт прави следните правни
изводи:
Жалбата е допустима и подадена в срок. Разгледана по същество, жалбата се явява ОСНОВАТЕЛНА по следните сьображения:
ЕФ не е
изготвен при спазване на нормативните изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП. ЕФ трябва да съдържа следните реквизити: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на имуществената санкция, наложена на ЮЛ, срока, сметката и
начините за доброволното заплащане. Видно от представения ЕФ е описано точно и
ясно от фактическа страна само кога и с какво МПС е извършено административно нарушение
по чл.483, ал.1 от КЗ, но не и къде е станало това. Не е ясно точно къде е
установено нарушението – в коя област и община. Фактическото формулиране на нарушението
кореспондира с нарушените разпоредбите на КЗ, имайки предвид, че в този
нормативен акт има визирани и други нарушения, освен управление на МПС без
сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“/„ГО“/ на
автомобилистите. Посочени са фактите и обстоятелствата, които формулират
административното нарушение от фактическа страна и безспорно е, че е нарушена
материалната разпоредбата на чл.438, ал.1, т.1 от КЗ. Точно е посочено и по коя
санкционна норма е наложено наказанието „имуществена санкция“ в размер на 2000
лв., защото нормата на чл.638, ал.4 от КЗ е препращаща норма към
административнонаказателната норма на чл.638, ал.1, т.2 от КЗ и реквизитите,
които трябва да съдържа ЕФ. С посочената норма в ЕФ не се определя
административното наказание, а се посочва санкционната норма, по която
нарушителят трябва да бъде санкциониран. В случая, разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, в
частта: „…размера на глобата…“, следва да се тълкува като посочване в ЕФ на
административнонаказателната разпоредба, с която се налага наказание „глоба“ на
ФЛ или „имуществена санкция“ на ЮЛ, изхождайки не само от буквалното тълкуване
на тази императивна норма, а и от систематичното й тълкуване във връзка с
другите норми на ЗДвП и КЗ/чл.638, ал.4 от КЗ/.
От събраните по делото доказателствени
материали се установи, че жалбоподателят ЮЛ, като собственик на МПС, за извършено нарушение от ФЛ, описано от фактическа
страна, е санкциониран от юридическа страна с ЕФ. При издаването на ЕФ е
допуснато и нарушение на императивната разпоредба на чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.
за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение
по пътищата, касаеща реда за използване на АТСС и реквизитите на протокола за
използване на АТСС. Съдът изключи от доказателствения материал горепосочения
протокол, защото не е изготвен съобразно чл.10, ал.1 от посочената наредба – в
протокола не е посочено точно мястото за контрол, посоката на
движение на контролираните МПС, №-ра на протокола и дата на метрологична
проверка на уреда, името и подписа на служителя, който удостоверява, че АТСС е
разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване от производителя и
нормативните предписания, и наличните пътни знаци са проверени. Не е посочен
№-ра на първото изображение и на №-ра на последното изображение, не е посочено
кой и кога е приел процесния протокол и е свали статични изображения от АТСС,
както и броя часове работа на АТСС на мястото за контрол. Визираната императивна норма
изрично гарантира законосъобразното установяване на административните нарушения
с технически средства и тяхното санкциониране, както и правото на защита на
контролираните лица по ЗДвП, в частност и на жалбоподателя, поради което съдът
счита, че допуснатото нарушение при издаването на процесния протокол е
съществено, ограничаващо й правото на защита на жалбоподателя. Визираните
нарушения при изготвянето на ЕФ и протокол не могат да бъдат отстранени от
съда, а опорочаването на процедурата по констатиране на нарушението с ЕФ, води
й до незаконосъобразното му издаване, поради което ЕФ следва да бъде отменен. В
тази връзка, съдът приема за основателни правните съображения на жалбоподателя
и процесуалния му представител, че ЕФ е незаконосъобразно издаден и отхвърля
като неоснователни доводите на процесуалния представител на наказващия орган за
потвърждаване на ЕФ като законосъобразен, съобразно изложената по-горе
аргументация на съда.
При този изход на делото,
наказващият орган/НО/ ОД на МВР-Ямбол следва да заплати претендираните разноски
по делото на жалбоподателя, съгласно чл.63, ал.3, вр. чл.143, ал.1 от АПК, в
размер на 370 лв. за адвокатско възнагражение, като не приема искането на
представителя на НО за прекомерност на възнаграждението и заплащането на
разноски.
По тези съображения и основание чл.63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН, вр. чл.143, ал.1 от АПК, сьдьт
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Електронен
фиш Серия Г № 0010202 на ОД на МВР - Ямбол, с който за нарушаване на чл.483,
ал.1, т.1 от КЗ, вр. чл.638, ал.4, вр. чл.638, ал.1, т.2, вр. чл.461, т.1 от КЗ, на „ЕКО ТРАНС ГРУП 09“ ЕООД, гр. С.З., ЕИК: ***, със седалище и адрес на
управление: гр. С.З., ул. ***, със законен представител: Т. С. Б. от гр. С.З.,
е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000
/две хиляди/ лева.
ОСЪЖДА ОД на МВР – Ямбол да заплати разноските по делото на „ЕКО ТРАНС ГРУП
09“ ЕООД, гр. С.З. в размер на 370/триста и седемдесет/лева.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
Районен сьдия: