Решение по дело №150/2020 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 232
Дата: 31 юли 2020 г. (в сила от 27 август 2020 г.)
Съдия: Георги Димитров Василев
Дело: 20202330200150
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 

           РЕШЕНИЕ

№232/31.7.2020г.                  31.07.2020 г.                                     гр.Ямбол

                                 

                               в името на народа

 

Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти състав, на втори юли, две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:

 

                                                                             Председател: Георги Василев

                                                       

                                                                              Членове:1……………...

 

                                   2……………...

 

Секретар Е. В.

прокурор… ……………

като разгледа докладваното от съдия-докладчик Г.Василев

АНД № 150/2020 г. по описа на ЯРС, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „ЕКО ТРАНС ГРУП 09“ ЕООД, гр. С.З., със законен представител Т. С. Б. от гр. С.З., против електронен фиш/ЕФ/ Серия Г № 0010202 на ОД на МВР - Ямбол, с което за нарушаване на чл.483, ал.1, т.1 от Кодекса за застраховането/КЗ/, вр. чл.638, ал.4, вр. чл.638, ал.1, т.2, вр. чл.461, т.1 от КЗ е наложено на ЮЛ административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв.

Жалбоподателят, редовно призован, поддържа жалбата чрез процесуалния си представител в с.з. и пледира ЕФ, с който е наложено наказание „имуществена санкция“ на ЮЛ да бьде отменен, т.к. ЕФ е незаконосъобразно и неправилно издаден.

Вьззиваемата страна, редовно призована, чрез процесуалния си представител в писмени бележки пледира ЕФ да бъде потвърден като правилен и законосъобразен.

 

Сьдьт, след като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

 

На жалбоподателя като юридическо лице/ЮЛ/ е изготвен на материален носител/хартия/ ЕФ, затова че на 26.09.2019 г., в 18.07 ч., по път ***, *** км, при управление на МПС – влекач „Ман ТГА 18.430 БЛС“ с рег. № ***, е установено с техническо средство нарушение на Кодекса за застраховане/КЗ/ - за МПС-во, което е собственост на ЮЛ „ЕКО ТРАНС ГРУП 09“ ЕООД, гр. С.З., регистрирано на територията на страната, не е спряно от движение, няма сключен договор за застраховка „Гражданска отговорност“/“ГО“/ на автомобилистите. Нарушението е констатирано с автоматизирано мобилно техническо средство/АТСС/ № ***, фиксиращо дата, час и изображение на МПС. Мобилното устройство е работило под наблюдението на полицай от Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Ямбол, като след извършена справка в Гаранционния фонд било установено, че за посоченото МПС няма активна застраховка „ГО“ за 2019 г.

Няма данни кога е връчен ЕФ на жалбоподателя, който е подал жалба 24.01.2020 г. против ЕФ.

          Горната фактическа обстановка съдът приема за установена от събраните писмените доказателства, приети по делото – ЕФ с приложени към него фотоснимки на процесното МПС и регистрационен номер с GPS координати, справка за изготвянето на ЕФ, удостоверение и справка за валидност на техническото средство от БИМ, заповеди на Министъра на МВР, Протокол за използване на АТСС,  прочетени на основание чл.283 от НПК и предявени по чл.284 от НПК на процесуалния представител на жалбоподателя в с.з.

Съдът не приема за легитимно изготвен Протокол за използване на АТСС от 26.09.2019 г., т.к. в него не е посочено точното местонахождение на контрол, посоката на движение на контролираните МПС, №-ра на протокола и дата на метрологична проверка на уреда, името и подписа на служителя, който удостоверява, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване от производителя и нормативните предписания, а наличните пътни знаци са проверени. Не е посочен №-ра на първото изображение и на №-ра на последното изображение, не е посочено кой и кога е приел процесния протокол и е свали статични изображения от АТСС, както и броя часове работа на АТСС на мястото за контрол, поради което визирания протокол бе изключен от доказателствения материал по делото.

 

От така установената фактическа обстановка, сьдьт прави следните правни изводи:

 

          Жалбата е допустима и подадена в срок. Разгледана по същество, жалбата се явява ОСНОВАТЕЛНА по следните сьображения:

          ЕФ не е изготвен при спазване на нормативните изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП. ЕФ трябва да съдържа следните реквизити: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на имуществената санкция, наложена на ЮЛ, срока, сметката и начините за доброволното заплащане. Видно от представения ЕФ е описано точно и ясно от фактическа страна само кога и с какво МПС е извършено административно нарушение по чл.483, ал.1 от КЗ, но не и къде е станало това. Не е ясно точно къде е установено нарушението – в коя област и община. Фактическото формулиране на нарушението кореспондира с нарушените разпоредбите на КЗ, имайки предвид, че в този нормативен акт има визирани и други нарушения, освен управление на МПС без сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“/„ГО“/ на автомобилистите. Посочени са фактите и обстоятелствата, които формулират административното нарушение от фактическа страна и безспорно е, че е нарушена материалната разпоредбата на чл.438, ал.1, т.1 от КЗ. Точно е посочено и по коя санкционна норма е наложено наказанието „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв., защото нормата на чл.638, ал.4 от КЗ е препращаща норма към административнонаказателната норма на чл.638, ал.1, т.2 от КЗ и реквизитите, които трябва да съдържа ЕФ. С посочената норма в ЕФ не се определя административното наказание, а се посочва санкционната норма, по която нарушителят трябва да бъде санкциониран. В случая,  разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, в частта: „…размера на глобата…“, следва да се тълкува като посочване в ЕФ на административнонаказателната разпоредба, с която се налага наказание „глоба“ на ФЛ или „имуществена санкция“ на ЮЛ, изхождайки не само от буквалното тълкуване на тази императивна норма, а и от систематичното й тълкуване във връзка с другите норми на ЗДвП и КЗ/чл.638, ал.4 от КЗ/.

От събраните по делото доказателствени материали се установи, че жалбоподателят ЮЛ, като собственик на МПС, за извършено нарушение от ФЛ, описано от фактическа страна, е санкциониран от юридическа страна с ЕФ. При издаването на ЕФ е допуснато и нарушение на императивната разпоредба на чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, касаеща реда за използване на АТСС и реквизитите на протокола за използване на АТСС. Съдът изключи от доказателствения материал горепосочения протокол, защото не е изготвен съобразно чл.10, ал.1 от посочената наредба – в протокола не е посочено точно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, №-ра на протокола и дата на метрологична проверка на уреда, името и подписа на служителя, който удостоверява, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване от производителя и нормативните предписания, и наличните пътни знаци са проверени. Не е посочен №-ра на първото изображение и на №-ра на последното изображение, не е посочено кой и кога е приел процесния протокол и е свали статични изображения от АТСС, както и броя часове работа на АТСС на мястото за контрол. Визираната императивна норма изрично гарантира законосъобразното установяване на административните нарушения с технически средства и тяхното санкциониране, както и правото на защита на контролираните лица по ЗДвП, в частност и на жалбоподателя, поради което съдът счита, че допуснатото нарушение при издаването на процесния протокол е съществено, ограничаващо й правото на защита на жалбоподателя. Визираните нарушения при изготвянето на ЕФ и протокол не могат да бъдат отстранени от съда, а опорочаването на процедурата по констатиране на нарушението с ЕФ, води й до незаконосъобразното му издаване, поради което ЕФ следва да бъде отменен. В тази връзка, съдът приема за основателни правните съображения на жалбоподателя и процесуалния му представител, че ЕФ е незаконосъобразно издаден и отхвърля като неоснователни доводите на процесуалния представител на наказващия орган за потвърждаване на ЕФ като законосъобразен, съобразно изложената по-горе аргументация на съда.

               При този изход на делото, наказващият орган/НО/ ОД на МВР-Ямбол следва да заплати претендираните разноски по делото на жалбоподателя, съгласно чл.63, ал.3, вр. чл.143, ал.1 от АПК, в размер на 370 лв. за адвокатско възнагражение, като не приема искането на представителя на НО за прекомерност на възнаграждението и заплащането на разноски.

 

          По тези съображения и основание чл.63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН, вр. чл.143, ал.1 от АПК, сьдьт

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия Г № 0010202 на ОД на МВР - Ямбол, с който за нарушаване на чл.483, ал.1, т.1 от КЗ, вр. чл.638, ал.4, вр. чл.638, ал.1, т.2, вр. чл.461, т.1 от КЗ, на „ЕКО ТРАНС ГРУП 09“ ЕООД, гр. С.З., ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: гр. С.З., ул. ***, със законен представител: Т. С. Б. от гр. С.З., е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева.

ОСЪЖДА ОД на МВР – Ямбол да заплати разноските по делото на „ЕКО ТРАНС ГРУП 09“ ЕООД, гр. С.З. в размер на 370/триста и седемдесет/лева.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

                                                                            

                                                                            Районен сьдия: